Jump to content
Chomphoo

Coronavirus och Inreseregler från drabbade länder

Recommended Posts

65Selander
6 minuter sedan, skrev Knasen:

Sydkorea blev ju drabbade långt tidigare än Sverige men har ändå hunnit producera egen utrustning för tester. Lallarna här i Sverige har haft flera månader på sig för att förbereda sig men lyssnade på fåntratten Tegnell som inte haft ett rätt hittills. Värdegrundsindoktrinerad som han är så är tydligen inte att jobba hemifrån för dem som kan bra, eftersom det inte är jämställt.

Regering och myndigheter har lovat och bedyrat att de är väl förberedda utan att ha någon jävla koll alls. När SAS slutade flyga på norra Italien så tog det ändå ytterligare en vecka innan UD fick arslet ur vagnen och avrådde från resor till regionen. Alltså en vecka efter att ett kommersiellt  bolag som vill tjäna pengar insåg riskerna vaknade fåntrattarna. Hur länge fick Iran Air köra skytteltrafik med smittade till Sverige innan tillståndet drogs in? 

Sverige hävdar ju hela tiden att de är världsledande i innovationer, hightech och har en sjukvård och forskning i världsklass. Hur i helvete kan ett sådant land inte skaka fram välbehövlig testutrustning när man har haft flera månader på sig? Sydkorea vände sig ju till flera företag och bad dem ta fram den utrustning som krävdes. Kanske har de forskare inom området här i Sverige inte godkända genuscertifikat och får därför inte anslag för att bedriva den forskning som behövs?

Att sjukvården här i Sverige är eftersatt är ingen nyhet. Men den är inte i närheten så eftersatt som våran regering och diverse myndighetschefer verkar vara.

I-landet USA hade ju inte ens tillförlitliga tester

• Ge karma 1

Knasen
3 timmar sedan, skrev Naam jai:

"Sydkorea masstestar för att kunna sätta in behandling tidigt ". Finns det överhuvudtaget behandlingar som fungerar?. Är väl typ febernedsättande eller

e.v. respirator vid svår andnöd?. Om folk gör som myndigheterna säger m.a.o stannar hemma vid symptom så tror jag mycket är vunnit.

Massa tester botar inget tar bara massa tid för en redan jävligt ansträngd sjuvård....åsså kanske folk kunde ge fan i att just nu belasta vården med en stukad tumme.🤔

Ja att hålla febern nere på ett tidigt stadium kanske är en bra ide. Svårt att få tillgång till en respirator om du drabbas av svår andnöd i hemmet. Nästan varenda land tar det här på allvar och sätter in ordentliga åtgärder men här i Sverige vet vi ju alltid bäst och vägrar titta på hur andra länder gör. Medan länder som Kina och Sydkorea börjar se ett avklingade i antal smittade har det knappt börjat här i Sverige. Ändå vet vi så klart mycket bättre än de länder som kämpat med det här i månader. 

• Ge karma 4

Knasen
3 timmar sedan, skrev Esspe:

Varför är det viktigt att veta hur många som är smittade? Bra att dom lägger resurserna på riskgrupperna, det är dom som ska skyddas i möjligast mån. Runt 80% av dom smittade får ju inte ens symptom och dom flesta under 60 som får det, åker på en förkylning. Hittills finns det 1 död och 1 som vårdas på intensiv i Sverige (senaste jag läste iaf), den vanliga influensan har i vinter lett till 65 avlidna. 

Ja jag vet inte om jag ska lyssna på WHO som kallar det här för en pandemi eller på någon pellejöns som kallar sig statsepidemiolog som säger att smittan inte kommer nå Sverige, peaken nåddes för ett par veckor sedan etc. etc.

Att vanliga influensan varje år dödar en hel del är jag väl medveten om men brukar de klassas som pandemier av WHO? Hur många svenskar var drabbade av den influensa som dödat 65 personer i vinter? Var nog några fler än de ca 700 bekräftade fall vi har idag så här i början i Sverige? Alla dessa 80% du nämner som inte får någon symptom eller de flesta under 60 som bara åker på en förkylning för trots allt smittan vidare, så ja, det är nog ganska viktigt att veta hur många och vilka som är smittade. Iran nonchalerade och mörkade och hur har det gått för dem? 

• Ge karma 1

Jive

Fr o m idag nekar Thailand italienare VOA samt kräver läkarintyg som är max 48 tim gammalt.

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Jive:

Fr o m idag nekar Thailand italienare VOA samt kräver läkarintyg som är max 48 tim gammalt.

"Visa Exemption" menar du väl ?

Jive
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

"Visa Exemption" menar du väl ?

VAO, enl Thai Visa Centre.

Knasen
6 minuter sedan, skrev Dempa:

Tycker tvärtom att Sverige skött detta förhållandevis bra. De har inte gått på den masshysteri som drabbat stora delar av övriga världen.
Som skrivits tidigare i tråden så finns ett dokumenterat dödsfall hittills så förstår inte varför folk får panik.
När detta är över kan alla börja noja över klimatet igen 😃👍

Det har ju nästan bara börjat i Sverige, trots att det enligt statsepidemiologen inte skulle göra det. Det skulle heller inte bli någon inhemsk smittspridning utan bara några enstaka isolerade fall som importerats. Peaken skulle ha nåtts i samband med att sportloven tog slut och hade herr Tegnell haft rätt i sina, minst sagt optimistiska, prognoser så hade det sköts bra. Nu blev det ju inte riktigt så och det som har drabbat exempelvis Italien och Iran kan mycket väl komma att drabba även Sverige. Jag tror att, hoppas jag har fel, Sverige löper större risk än många andra länder eftersom vi här i Sverige har en förmåga att från myndigheters sida alltid åtgärda saker och ting allt försent och alltid med för lite åtgärder. Kanske om regeringen tillsätter en utredning nu, vi kan få klarhet i mitten av nästa mandatperiod vad som behöver göras åt pandemin. 

• Ge karma 4
  • Haha 3

Chomphoo
32 minuter sedan, skrev Knasen:

Ja jag vet inte om jag ska lyssna på WHO som kallar det här för en pandemi eller på någon pellejöns som kallar sig statsepidemiolog som säger att smittan inte kommer nå Sverige, peaken nåddes för ett par veckor sedan etc. etc.

Att vanliga influensan varje år dödar en hel del är jag väl medveten om men brukar de klassas som pandemier av WHO? Hur många svenskar var drabbade av den influensa som dödat 65 personer i vinter? Var nog några fler än de ca 700 bekräftade fall vi har idag så här i början i Sverige? Alla dessa 80% du nämner som inte får någon symptom eller de flesta under 60 som bara åker på en förkylning för trots allt smittan vidare, så ja, det är nog ganska viktigt att veta hur många och vilka som är smittade. Iran nonchalerade och mörkade och hur har det gått för dem? 

"Hur många svenskar var drabbade av den influensa som dödat 65 personer i vinter? Var nog några fler än de ca 700 bekräftade fall vi har idag så här i början i Sverige?" 

Fågan är vad menas med "i vinter"? Det dör VARJE år ca 200pers i Sverige i säsongsdrabbande influensa. Men det är det ingen som startar hamstra andningsskydd och handsprit för. Se inlägg från Aftonbladet om större hot än Corona. Om den sedan är sann? Ja vad vet jag. 

Khonis
Posted (edited)

Skvalpmedia och ett antal konspirationsteoretiker lär tjäna mumma nu. Vad är dessutom oddsen på att ett USA bolag kommer med vaccin inom en/två månader eller när hysterin är som värst. Jag sätter inga pengar på det iaf. 

Edited by Khonis
  • Ge karma 1

Tallviking
28 minuter sedan, skrev Jive:

Ok, då går de kanske ut med fel info.

Det är ju dock riktigt att Italien och ett par andra länder nu krävs på friskhetsintyg så det mesta var ju rätt (det viktiga)

Knasen
4 minuter sedan, skrev Chomphoo:

"Hur många svenskar var drabbade av den influensa som dödat 65 personer i vinter? Var nog några fler än de ca 700 bekräftade fall vi har idag så här i början i Sverige?" 

Fågan är vad menas med "i vinter"? Det dör VARJE år ca 200pers i Sverige i säsongsdrabbande influensa. Men det är det ingen som startar hamstra andningsskydd och handsprit för. Se inlägg från Aftonbladet om större hot än Corona. Om den sedan är sann? Ja vad vet jag. 

Nog bra om du läser det inlägg jag citerade för att råda klarhet i din frågeställning!

Nu är ju det här ett nytt virus och man gör det bästa för att minimera antalet drabbade tills dess att man lärt sig mer om det och fått fram ett vaccin. Säsongsinfluensan är ju mer eller mindre samma virus som cirkulerar år efter år och gör därför att många är immuna samt att det går att vaccinera sig emot det om det görs i tid. De flesta länder verkar förstå allvaret i det här och försöker begränsa smittan och isolerar smittade, medan vi här i Sverige planerar att mer eller mindre släppa det vind för våg. Förmodligen har man insett att man varit naiva igen och inte tagit varningssignalerna från andra länder på allvar och försöker släta över det med att det inte är värre än vanliga säsongsinfluensan då man som vanligt saknar resurser att tillgodose världens mest beskattade befolkning den sjukvård den förtjänar. 

Om ett par år är det möjligt att detta virus betecknas som en vanlig säsongsinfluensa, för tillfället är det dock ett nytt virus där såväl immunitet som vaccin saknas och därav hysterin. 

• Ge karma 4

Chomphoo
42 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det är ju dock riktigt att Italien och ett par andra länder nu krävs på friskhetsintyg så det mesta var ju rätt (det viktiga)

Immigrationens sida som jag hitta...Ingen info. Var hittar ni informationen? Finns en Bangkokpost sida men där står inget om just friskintyg vad jag såg.