Jump to content
IGNORERAD

Coronavirus och Inreseregler från drabbade länder


Chomphoo

Recommended Posts

16 timmar sedan, skrev Tommy:

Idag fick jag mej ett riktigt gapskratt som varade i flera minuter!

 

Frugan och jag hade varit och handlat mat till restaurangen på "Axfood", och också handlat på "Tingstad" de säljer plastpåsar, take away lådor, arbetskläder och allt möjligt annat som företagare kan tänkas vilja ha, till exempel toalettpapper...

De hade nästan slut på toapapper, vi behövde det så vi köpte en bal.

 

Frugan ville se hur det såg ut på Willys, när Svensson och diverse andra hamstrade, så en tur dit, jag hade inget intresse av att se idi*tin, och inte heller lust att lämna en bil full med varor för ca 10000kr på en obevakad parkering...

 

Så hon gick själv.

 

Efter 30 minuter kom hon tillbaka, glatt hållandes ett litet paket med dasspapper!

 

Jag började gapskratta!!!

Varför köpte du mer dasspapper?

 

Det var det sista de hade! Och det var tomt på hyllorna, men jag hittade detta under hyllorna!

OK, men varför köpte du det?

Alla letade efter toalettpapper, och många frågade var jag hittat det???

Så jag sa att det låg ett par paket under hyllorna! Helt plötsligt låg det 3 pers på golvet och letade efter papper!!!

OK, men varför köpte du 4 rullar till med dasspapper???

Det var det sista som fanns!!!

Ett skäl så gott som något!?

 

Nu har vi 90 Rullar dasspapper, plus de kanske 10-15 vi redan hade hemma...

 

Restaurang Thaihouse, i Partille har ett extraerbjudande nu,,,

"Köp minst 4 rätter och erhåll en Toarulle gratis!" syns på vår facebook och delat flera gånger!

 

Skitbra reklam, eller kanske korkat?

 

 

MVH

Nu när land efter land stänger sina gränser hur ska vi få tag i produkter som tillverkas utomlands? Kollade på toapappret jag har hemma från ICA och det var tillverkat i Norge. Gurkan i Spanien, Rapsoljan var förpackad i Polen enligt texten på flaska. Sverige har knappt någon inhemsk produktion av någonting av våra dagligvaror då det går emot EU´s direktiv som förlagt våra åkrar i träda. Kanske du ska hålla hårt i dina toarullar tills dess vi vet hur länge handlarnas lager räcker och hur den internationella transportsektorn drabbas. Lika mycket som det finns de som överdramatiserar situationen finns det som slätar över den alldeles för lättvindigt och gör sig lustiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 334
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bike

    28

  • Tommy

    19

  • Soengsang

    16

  • Moipenyang

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Sicken tur att man har rövdusch då 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Knasen:

Nu när land efter land stänger sina gränser hur ska vi få tag i produkter som tillverkas utomlands? Kollade på toapappret jag har hemma från ICA och det var tillverkat i Norge. Gurkan i Spanien, Rapsoljan var förpackad i Polen enligt texten på flaska. Sverige har knappt någon inhemsk produktion av någonting av våra dagligvaror då det går emot EU´s direktiv som förlagt våra åkrar i träda. Kanske du ska hålla hårt i dina toarullar tills dess vi vet hur länge handlarnas lager räcker och hur den internationella transportsektorn drabbas. Lika mycket som det finns de som överdramatiserar situationen finns det som slätar över den alldeles för lättvindigt och gör sig lustiga.

Från Spanien och Italien kommer inga bilar in till ICA lagret i Kallhäll nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en tidsfråga innan det börjar dyka upp skojare som försöker lura folk!!!!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev audirs2:

Bara en tidsfråga innan det börjar dyka upp skojare som försöker lura folk!!!!

Har redan börjat...

 

Polisen varnar för telefonbedragare som ringer upp äldre och säger att de skall hjälpa till i dessa Corona tider

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Knasen:

Nu när land efter land stänger sina gränser hur ska vi få tag i produkter som tillverkas utomlands? Kollade på toapappret jag har hemma från ICA och det var tillverkat i Norge. Gurkan i Spanien, Rapsoljan var förpackad i Polen enligt texten på flaska. Sverige har knappt någon inhemsk produktion av någonting av våra dagligvaror då det går emot EU´s direktiv som förlagt våra åkrar i träda. Kanske du ska hålla hårt i dina toarullar tills dess vi vet hur länge handlarnas lager räcker och hur den internationella transportsektorn drabbas. Lika mycket som det finns de som överdramatiserar situationen finns det som slätar över den alldeles för lättvindigt och gör sig lustiga.

Jag har leverantörer i både Spanien och Italien. De har skickat ut information om att det är full produktion och leveranser som vanligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag skydd alla gånger mot allt!

IMG_20200315_162456.jpg

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer mer och mer sanningar fram. SVT sammanfattar den snabbt påkallade presskonferens som MSB och regeringen nyligen haft.

Att skyddsutrustning, vårdplatser och personal är bristvara har många vetat utom MSB och regering. Regionerna har uppdrag att hålla beredskapslager. Har de dessa tror ni? Myndigheten som ska övervaka, har de gjort det? 

Svaren på dessa frågor försöker man dölja så gott det går. Vem blir ställd ansvarig tror ni?

Nu sätter de in kraftfulla åtgärder, bl.a ska personal få utbildning i basal hygien.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom över ett gigantiskt parti Toapapper skitbilligt förra veckan!

 

Sålde väl sådär...

 

Men nu tar det sej i Lilla Edets fabrik! https://www.expressen.se/gt/fullt-utvecklad-brand-pa-toapappersfabrik-/?fbclid=IwAR1o5Yn2DMTx4paEf-XwrvPgOOnefSljri4X-NGs8n_2YhZtj1jXitiMDi0

 

En ren slump, jag lovar...

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev audirs2:

Nu har jag skydd alla gånger mot allt!

IMG_20200315_162456.jpg

Du behöver en mask som döljer resten av ditt fula ansikte också!😍😘🤣

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

 

 

 

 

 

Den där snurrar runt endel.Nån jurist som "anser" att det är så. Inte prövat eller uträtt vad jag vet. Vi får nog vänta, lär bli en hel del skriverier om bokade o betalda flygbiljetter som inte "kan" användas.

 

Över nu o kollar om man kan köpa en "extra" reseförsäkring som gäller trots avrådan, men sen ska ju flyget gå och Thailand släppan in en.......

 

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

 

 

 

 

Har du hittat något i Extra Försäkringar?

Jag ska ringa och kolla i veckan var tanken.

Dom lär väll kosta en del men man tar ju bara försäkringen till 14/4 till att börja med och förlänger om det fortfarande blir avrådan från UD.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Du behöver en mask som döljer resten av ditt fula ansikte också!😍😘🤣

 

MVH

 

Sådan mask finns inte på jordklotet att få tag på!🤣

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev audirs2:

Sådan mask finns inte på jordklotet att få tag på!🤣

Tänkte på världens bästa mask, Skyddsmask 90, fast det är klart trots att den ÄR bäst så jävlas Arbetsmiljöverket...

"Den är ju inte CE-märkt", får bara användas av Försvarsmakten, men det finns 750000 av dem ute i samhället, tex räddningstjänsten, som vägrade slänga sina och använder dem nu.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-vill-anvanda-stoppad-skyddsmask-mot-corona-tio-ansokningar-om-dispens

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du hittat något i Extra Försäkringar?
Jag ska ringa och kolla i veckan var tanken.
Dom lär väll kosta en del men man tar ju bara försäkringen till 14/4 till att börja med och förlänger om det fortfarande blir avrådan från UD.
Jag kollade lite lätt på evr/europeiska de har reseförsäkring för företag (och dess anställda då som blir jag) som ska täcka om man inte har hemförsäkring. Bör funka men kostar en del.

Fast sen så läser man, som man hört tidigare också, att det even bara är ersättning för Corona virus sjukdom som man inte får om man åker. Ska pressa moderna försäkringar som jag har.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tommy:

Du behöver en mask som döljer resten av ditt fula ansikte också!😍😘🤣

 

MVH

 

Tycker han är en svärmors dröm 🙄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tilläga att inga falanger bär mask

Har själv en men anser inte den behövs

HYSTERI 😗sunday browsing GIF by Aiste Papartyte

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag år 2050

-Farfar, den där gamla guldbron vid Slussen, varför kallas den för Coronabron egentligen?

-Sätt dig så ska jag berätta. Året var 2020, även känt som året utan vinter, och Stockholms stad hade köpt en bro på Wish. Ett ensamt fartyg från Kina anländer och samtidigt dyker en mystisk smitta upp. Den gör att man blir lite förkyld och får därför katastrofala följder för samhället.

-Å nej!

-Det första som hände var naturligtvis att allt toapapper tog slut. Det som räddade oss var att staten lånade 500 miljarder kronor som vi kunde använda.

-Torkade ni er med sedlar, farfar!?!

-Självklart! Efter börsen kollapsat och med det landets ekonomi var det det billigaste papper som gick att få tag på.

-Oj!

-Som tur var hade vi en trygg ledning i statsepidemiolog Anders Tegnells expertkunskaper! Du vet, han som står staty på Sergels torg. Han lugnade oss med att smittan aldrig skulle lämna Kina.

-Men… det gjorde den ju.

-Naturligtvis! Han visste också att berätta att sjukdomen inte fanns i Alperna och svenska sportlovsfirare lugnt kunde återgå till nära och kära och till sina arbetsplatser, exempelvis inom vården.

-Fanns smittan i Alperna, farfar?

-Givetvis! Men den store Tegnell försäkrade oss om att det inte smittade inom Sverige.

-Så österrikare kunde smitta svenskar, men svenskar kunde inte smitta svenskar?

-Nu ska du inte ifrågasätta Anders Tegnell, pojkvasker! Han jobbade faktiskt på en myndighet. Det kändes också tryggt då han meddelade att barn inte kunde smittas och därför heller inte vara smittspridare.

-Kunde barn inte bli smittade?

-Det kunde de absolut. Ukraina, Japan, Italien, Tyskland, Danmark, Norge, Spanien, Irland, Österrike, Frankrike, Slovakien, Grekland och Polen stängde sina skolor.

-Men inte Sverige?

-Tegnell tyckte det var meningslöst.

-Var det nån annan än Tegnell som gjorde nåt, farfar?

-Vissa företag lät sina anställda jobba hemifrån. Men det var naturligtvis inte bra. Tegnell förklarade för oss att det ledde till ojämlikhet om inte alla var utsatta för samma risk för att bli smittade.

-Att det alltid finns de som förstör, farfar!

-Exakt! Men vi får inte heller glömma vår kraftfulla regering. De förbjöd alla folksamlingar på 500 personer eller mer, med hot om fängelse annars.

-Åkte bara arrangören i fängelse eller alla 500?

-Lite oklart.

-Vad hände om man var 499 personer, smittade det inte då, farfar?

-Nä, det gick bra. Och när sjukvården nästan hade slut på helt nödvändig skyddsutrustning tog vår regering beslutsamt tag i saken och försökte köpa sån utrustning utomlands.

-Gick det att köpa sånt då?

-Nä.

- Men visst är smittan över nu, det har ju gått så länge, farfar.

-Efter ett tag gick antalet smittade ner.

-Så folk blev inte smittade mer?

-Öh… de slutade testa folk. Så siffrorna började se allt bättre ut. Snart var vi helt smittfria, som Nordkorea.
Ta på ditt munskydd nu så går vi ut och kokar handsprit.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blir man lite oroad i dessa tider, men

 

MVH

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-14 at 22:36, skrev Amigo:

Har skicka att en förfråga.

Screenshot_20200314_223513.jpg

Under Göteborg besöket hade svaret kommit som lyder så här:

Resa betalt med SWISH

 

Hej Vxxxx,

Tack för ditt meddelande, jag förstår att du undrar över detta!

Avbeställningsskyddet i din reseförsäkring på kortet gäller vid sjukdom, 
olycka eller dödsfall. Avrådan att åka till ett resemål på grund av 
rådande läge är inte något som omfattas av reseförsäkringen på kortet.

Jag önskar dig en fin dag!

Vänliga hälsningar
Daniel

ICA Banken AB, 504 82 Borås
Kundservice tel 033-474790

Som tur var hade både Ryanair o Norwegian ställt in flyget o då får jag tillbaka pengarna av dem.
Hos Norwegian tog det 3 minuter att fylla på "ansökan" eller vad det kallas för nåt, hos Ryanair

funkar webformulären inte och har skickat e-post till dem ang refund. (misstänker att felet på nätformulär

har gjorts med flit.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Från Thailand ambassaden 

 

As from 18.00 hrs. (Sweden local time) on 21 March 2020, travelers of all nationalities (except Thai) from Sweden to Thailand need to present the following documents to the air operators at check-in:

1. Health certificate certifying that the passengers "pose no risk of being infected by the Coronavirus Disease (COVID-19)", issued no more than 72 hours prior to the date of travel.
2. Health insurance/health insurance policy that shows minimum medical coverage of 100,000 USD in Thailand and covers the Covid-19 Disease.

If the passenger is unable to present the required above documents, the air operator will not issue a boarding pass and the boarding will be denied.

*URGENT ANNOUNCEMENT: NEW Thailand ENTRY REQUIREMENTS*
(effective from 18.00 hrs, 21 March 2020, Sweden local time, at the time of check-in at the airport of departure)

 

 

Jag som skulle resa på tisdag... 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Om man mellanlandar i till exempel i Dubai, kommer man runt detta då ?  🤔

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
1 hour ago, Kenneth4618 said:

Om man mellanlandar i till exempel i Dubai, kommer man runt detta då ?  🤔

Nej, slutdestination som gäller. Samt att kravet på intyg gäller alla länder från och med 22 mars. :( 

 

Har jag fel så blir jag glad eftersom vi också skulle ha åkt med Emirates snart 

Ändrades av swedenfarang

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-21 at 08:37, skrev Amigo:

Under Göteborg besöket hade svaret kommit som lyder så här:

Resa betalt med SWISH

 


Hej Vxxxx,

Tack för ditt meddelande, jag förstår att du undrar över detta!

Avbeställningsskyddet i din reseförsäkring på kortet gäller vid sjukdom, 
olycka eller dödsfall. Avrådan att åka till ett resemål på grund av 
rådande läge är inte något som omfattas av reseförsäkringen på kortet.

Jag önskar dig en fin dag!

Vänliga hälsningar
Daniel

ICA Banken AB, 504 82 Borås
Kundservice tel 033-474790

Som tur var hade både Ryanair o Norwegian ställt in flyget o då får jag tillbaka pengarna av dem.
Hos Norwegian tog det 3 minuter att fylla på "ansökan" eller vad det kallas för nåt, hos Ryanair

funkar webformulären inte och har skickat e-post till dem ang refund. (misstänker att felet på nätformulär

har gjorts med flit.

Samma för mig. Betalat med visakortet och dom undantar Pandemi i reglerna. Men i morse fick jag lugnande nyheter. Aeroflot ställer in flyget så då ska det komma in kulor på kontot. Återstår dock att se om det kommer hända för jag litar inte ett skit på flygbolagen just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
On 2020-03-21 at 10:59, skrev swedenfarang:

Nej, slutdestination som gäller. Samt att kravet på intyg gäller alla länder från och med 22 mars. :( 

 

Har jag fel så blir jag glad eftersom vi också skulle ha åkt med Emirates snart 

Ja det löser sig då de ställer in alla flygningar på Stockholm från 26/3 till 30/6 🙁

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...