Jump to content
IGNORERAD

Coronavirus och Inreseregler från drabbade länder


Chomphoo

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev Amigo:

Får ta kontakt med ICA ang min resa till Spanien 24 mars, Alicante med Ryanair - tillbaka 01 april med Norwegian. Betalat med ICA Mastercard och swish kopplat till samma konto som kortet. Bara flyg, inga andra kostnader. Skulle bo hos kompis.

Antar att du ska ta kontakt med biljettsäljaren i första hand. De bör göra en återbetalning om UD Avråder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 334
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bike

    28

  • Tommy

    19

  • Soengsang

    16

  • Knasen

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 minuter sedan, skrev Amigo:

Får ta kontakt med ICA ang min resa till Spanien 24 mars, Alicante med Ryanair - tillbaka 01 april med Norwegian. Betalat med ICA Mastercard och swish kopplat till samma konto som kortet. Bara flyg, inga andra kostnader. Skulle bo hos kompis.

Avbeställngskyddet gäller nog inte för UD avrådan tyvärr. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Antar att du ska ta kontakt med biljettsäljaren i första hand. De bör göra en återbetalning om UD Avråder.

Ja frågan är hur thai gör nu. Det vore ju trevligt om man kunde få igen pengarna men det är kanske inte givet. Jag antar dock att de kommer att ställa in många avgångar å då måste man väl kunna få igen stålarna.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Mankan:

Avbeställngskyddet gäller nog inte för UD avrådan tyvärr. 

Vad jag kan läsa från flera håll så bör de betala tillbaka. Ser inte ens att man behöver avbeställningsskydd.

Edit, paketresa ser lite svårare ut.. https://www.di.se/nyheter/sa-far-du-tillbaka-pengarna-for-din-flygbiljett/

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Mankan:

Avbeställngskyddet gäller nog inte för UD avrådan tyvärr. 

Har skicka att en förfråga.

Screenshot_20200314_223513.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coronaviruset-ud-avrader-fran-icke-nodvandiga-resor-till-alla-lander

 

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/resor/allman-information-om-coronaviruset/

 

Bla.. 

Har mejlat så får se vad som sker. Åka kan man inte hur som helst utan giltig reseförsäkring utan en fet plåska..

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara många bud, jaja. Får hoppas på det bästa. Ser ut som att bolagen hoppas på att staten går in och ersätter, finns inga pengar med andra ord. 

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Verkar vara många bud, jaja. Får hoppas på det bästa. Ser ut som att bolagen hoppas på att staten går in och ersätter, finns inga pengar med andra ord. 

Kan vara lönande för flygbolaget också om folk väljer flytta fram resan, o får betala mellanskillnad.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Kan vara lönande för flygbolaget också om folk väljer flytta fram resan, o får betala mellanskillnad.

Mm får prova på den kanske, ner ska man ju nån gång iaf. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Vimsiga resonemang verkar vara din specialitet.

Förvisso stannar några hemma från vården, men samtidigt slipper man en lavin av patienter.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Vården verkar i varje fall oroad. På dotterns jobb har de haft möte och de är inte alls lika oroad som du. Även om skolarna har öppet kommer många som jobbar på vårdinrättningar att bli sjuka eller misstänka smitta som gör att de inte kan jobba. Stänger skolorna också så är det en hel del av de anställda på vårdinrättningar som är föräldrar. Men å andra sidan finns en massa lärare utan sysselsättning. Dessa kan kanske ta över som sjuksköterskor och läkare.

 

Vem kan ge ett besked om hur mycket mindre patienter som det kommer att bli om skolorna stänger? Lärarna borde väl isåfall vara en riskgrupp som borde vara överrepresenterade som insjuknade?  

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Moipenyang:

 

Screenshot_20200314_224405.jpg

Var hittade du den? Force majeure brukar vara något man hänvisar till för att komma undan ansvar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Atom:

När vi kom hem igår kväll så satt det lappar vid hissarna om att vår "syster-condo" ett par hundra meter bort hade två Covid-19 fall; antar att @koppar55 såg samma notice. Inte fan dök det upp i någon media. Dessutom skulle jag vilja påstå att jag och frugan nog har åtminstone 20 bekräftade fall bland kompisar och "kompisars kompisar". Det borde motsvara ett par tusen fall i Thailand och det är väl OK; trist bara att det ska hyschas om det.

 

Igår stötte jag på @SatanG på Immigration i Samutprakan och vi hade båda mask för att göra Anutin glad; inte så många asiater/thailändare som var lika nogräknade dock. Idag var jag på Em-Quartier för att dumpa av dottern till sina polare. Maskanvändandet har ökat och ligger nog runt 50%, ungefär lika högt bland västerlänningar som thailändare. Inte så många smutsiga och oduschade västerlänningar som Anutin brukar se.

 

Svårt att dricka te med mask upptäckte jag och dessutom ser man hur påsarna under ögonen förstärks av masken, inte alls bra.....

IMG_9260.jpg

 

Har först de senaste dagarna börjat med mask, på vissa ställen. Skälet är främst att inte stressa upp thailändare som man handlar hos eller kommer nära, samt myndigheter/sjukhus naturligtvis.

Var i dina trakter igår, building "D",  grabben besöker ibland en klasskompis där. Såg ingen lapp i hissen vid lunchtid men åkte aldrig hiss när jag plockade upp honom vid 20-tiden.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-13 at 13:53, skrev Tallviking:

Lite perspektiv

 

 

59C15757-2787-4F08-BB99-EE6948194488.jpeg

 

SARS 2 Covid 19 kommer spurta upp på ledarplatsen på den bilden om Epidemiology Professor Marc Lipsitch, head of the Center for Communicable Disease Dynamics at the Harvard T.H. Chan School of Public Health får rätt. Han är ju långt ifrån ensam i denna åsikten om man läser runt bland de som verkligen hajar vad det är som sker (Epidemiologerna)

https://news.harvard.edu/gazette/story/2020/03/public-urged-to-ramp-up-social-distancing-increase-coronavirus-tests/

 

Folk verkar inte vilja ta in, förståeligt, att ett vaccin är långt borta och det kommer krävas enorm social isolering för att kunna stoppa spridningen, lär av sydkorea/Singapore/Taiwan/i vissa delar Kina, alternativt att minst hälften av alla 7.6 miljarder av jordens befolkning smittas. Det handlar alltså om många miljoner döda.

 

Räkna på det så kommer du/ni sannolikt bättre förstå paniken en del människor känner. Jag känner ingen panik över frugan/familj men vi har ju föräldrar i riskgruppen där %-talet ligger långt över genomsnittet så visst finns det anledning att ta detta på mycket stort allvar.

Jag hajar dock inte varför alla ska hamstra så förbannat mycket dasspapper, det är ju andningsproblem och inte diaree det handlar om :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Travellers arriving from the countries with ongoing local transmission are required to be under observation (supervision without quarantine) in order to ensure self-monitoring for no less than 14 days until the end of the infectious period or the reason for suspicion," TAT said.

They must also record their own symptoms in the reporting system and monitor their symptoms strictly as required by the public health ministry.

"The traveller must notify the disease control officer about the places he/she visits, so that a surveillance officer can closely monitor his/her movement and contacts," TAT added

 

https://www.channelnewsasia.com/news/asia/covid19-Thailand-coronavirus-releases-detailed-measures-12538698

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vi i Sverige tror att domedagen är nära. Coronan används för att dölja den ekonomiska härdsmältan inget annat. Storkapitalet har lurat in den lille mannen igen. Nog om det.

Tre saker. Min kamrat skulle åka i morgon. Men stannade hemma för att UD avråder resa . Grabbens skola stängde i fredags.

Sedan tycker jag ni ska läsa Anna D. Hur vi stoppar huvudet i sanden hela tiden. Min fråga varför tar vi ingen lärdom. Min teori makten framför allt

 

https://www.expressen.se/ledare/ann-dahlberg/sverige-vagrar-se-kriser-forran-laget-ar-extraordinart/?referrer=rotator-item-4

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Lung Bo:

Ja... frågan är... skall det läggas till en, två eller tre nollor bakom 114... för att få ett mer korrekt svar. 

 

Vanlig "fattigvård" testar knappt för Corona, blir du sjuk uppmanas du stanna hemma ändå... så mörkertalet är nog enormt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är snart helgen över och fler nyktra personer börjar få komma till tals. För er mörkergubbar som inte vill se ens en strimma av hopp saxar jag här det mest väsentliga i artikeln.

 

Omkring 80 procent av de som smittas av viruset får milda symptom, som feber och hosta, enligt en stor studie från Kina, som också tyder på att yngre och fullt friska personer inte får så allvarliga symptom.

 

Sydkorea har testat över 200 000 människor och också hittat många milda fall vilket gör att den totala dödligheten just nu beräknas vara 0.77 procent, vilket enligt ECDC kan vara en fingervisning om hur ett större utbrott skulle slå i Europa.

 

Även i Sydkorea har antalet smittfall minskat de senaste dagarna, vilket kan vara ett tecken på att det är möjligt att begränsa virusets spridning utan tvångsåtgärder. Preliminära sjukdomsdata från landet visar att dödligheten är extremt låg bland personer under 60 år. Av över 6 000 smittade har endast åtta dödsfall registrerats. Dödstalen stiger dock kraftigt i den äldre delen av befolkningen och är uppåt sju procent bland personer äldre än 80 år.

 

”Just nu är det elakt, men det kommer lugna ner sig. Viruset kommer bli en del av vår normala virusflora som vi stöter på då och då. Många kommer inte ens märka av det”, säger Björn Olsen.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-strimmor-av-ljus-i-coronamorkret

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev koppar55:

Uppdatering. 

Personen i condot bredvid har testats negativt men kommer att ta en självkarantän på 14 dagar.

 

En bra nyhet bland all negativa som vi bombas med dagligen.😀

Om han har testats negativt, varför tar han då karantän i 14 dagar?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Var hittade du den? Force majeure brukar vara något man hänvisar till för att komma undan ansvar.

 

 

 

Den där snurrar runt endel.Nån jurist som "anser" att det är så. Inte prövat eller uträtt vad jag vet. Vi får nog vänta, lär bli en hel del skriverier om bokade o betalda flygbiljetter som inte "kan" användas.

 

Över nu o kollar om man kan köpa en "extra" reseförsäkring som gäller trots avrådan, men sen ska ju flyget gå och Thailand släppan in en.......

 

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...