Jump to content
IGNORERAD

Coronavirus och Inreseregler från drabbade länder


Chomphoo

Recommended Posts

Jag tror inte det krävs några friskhetsintyg från Sverige än (märk "tror" och "än") men jag vet att Sverige igår lades till på listan över högriskländer vilket innebär självkarantän, se bifogad uppdatering från dotterns skola vilket kommer direkt från Ministry of Public Health.

 

Det var tydligen en ganska hetsig debatt igår, det blir ju ofta det på MPR om man på något sätt kan göra svensk politik av en fråga. Jag är ingen epidemiolog men så här, ungefär, halvvägs genom krisen ser jag så här på det:

 

Om hela världen snabbt kunde ha stängt alla gränser mot Kina så kunde isolering ha fungerat, men hade de varit tillräckligt snabba så hade jag fortfarande suttit i Kina då jag var där direkt efter nyår. Det hade dock hjälpt Sverige föga att på egen hand stänga för folk som kom från Kina då vi dels inte fick några smittade från Kina, förutom en svensk, dels för att SAS exempelvis fortsatte flyga till Shanghai från Köpenhamn samt att alla andra europeiska och asiatiska bolag också transporterade kineser och utlänningar från Kina till resten av världen. Att idag stänga en gräns känns tämligen meningslöst, om man inte är en liten ö utan några existerande fall. Att Danmark stänger sin gräns ser jag som ren populism; de har fler fall per capita än de flesta av sina grannländer så hur skulle det hjälpa?

 

Att stänga skolor kan låta som en bra ide men för att det ska fungera så måste de också stänga de flesta arbetsplatser för annars blir det far- och morföräldrar som får ta hand om barnen; alltså de som har överlägset störst risk att på allvar bli sjuka eller dö.

 

Det bästa är att alla som är 80+ samt de som är 60+ med underliggande sjukdomar uppmanas att stanna hemma och att samhället ser till att de förses med mat och andra förnödenheter. Vi andra bör nog låta livet fortgå som vanligt men kanske undvika stora folksamlingar. Jag tror att Covid-19 är här för att stanna så ska vi isolera oss nu så är det stor risk att vi fortfarande måste vara isolerade framåt jul eller till ett vaccin kommer om ett år eller så. 

 

 

IMG_1606.JPG

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 334
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bike

    28

  • Tommy

    19

  • Soengsang

    16

  • Moipenyang

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror inte det krävs några friskhetsintyg från Sverige än (märk "tror" och "än") men jag vet att Sverige igår lades till på listan över högriskländer vilket innebär självkarantän, se bifogad uppdatering från dotterns skola vilket kommer direkt från Ministry of Public Health.

 

Det var tydligen en ganska hetsig debatt igår, det blir ju ofta det på MPR om man på något sätt kan göra svensk politik av en fråga. Jag är ingen epidemiolog men så här, ungefär, halvvägs genom krisen ser jag så här på det:

 

Om hela världen snabbt kunde ha stängt alla gränser mot Kina så kunde isolering ha fungerat, men hade de varit tillräckligt snabba så hade jag fortfarande suttit i Kina då jag var där direkt efter nyår. Det hade dock hjälpt Sverige föga då vi dels inte fick några smittade från Kina, förutom en svensk, dels för att SAS exempelvis fortsatte flyga till Shanghai från Köpenhamn samt att alla andra europeiska och asiatiska bolag också transporterade kineser och utlänningar från Kina till resten av världen. Att idag stänga en gräns känns tämligen meningslöst, om man inte är en liten ö utan några existerande fall. Att Danmark stänger sin gräns ser jag som ren populism; de har fler fall per capita än de flesta av sina grannländer så hur skulle det hjälpa?

 

Att stänga skolor kan låta som en bra ide men för att det ska fungera så måste de också stänga de flesta arbetsplatser för annars blir det far- och morföräldrar som får ta hand om barnen; alltså de som har överlägset störst risk att på allvar bli sjuka eller dö.

 

Det bästa är att alla som är 80+ samt de som är 60+ med underliggande sjukdomar uppmanas att stanna hemma och att samhället ser till att de förses med mat och andra förnödenheter. Vi andra bör nog låta livet fortgå som vanligt men kanske undvika stora folksamlingar. Jag tror att Covid-19 är här för att stanna så ska vi isolera oss nu så är det stor risk att vi fortfarande måste vara isolerade framåt jul eller till ett vaccin kommer om ett år eller så. 

 

 

IMG_1606.JPG

Håller med dig till 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

Den 13 mars beslutade Thailand att sätta upp Sverige på listan över länder där Covid-19 sprids, sk. ”area with ongoing local transmissions”. Beslutet innebär bl.a. att resenärer som anländer från Sverige:

Screenas vid ankomsten
Rekommenderas ladda ner appen ”AOT airports” och rapportera om sitt hälsotillstånd
Ska stanna i hemmet eller på hotellet under 14 dagar. Man kan gå ut vid behov men man ska undvika platser med många människor

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Den 13 mars beslutade Thailand att sätta upp Sverige på listan över länder där Covid-19 sprids, sk. ”area with ongoing local transmissions”. Beslutet innebär bl.a. att resenärer som anländer från Sverige:

Screenas vid ankomsten
Rekommenderas ladda ner appen ”AOT airports” och rapportera om sitt hälsotillstånd
Ska stanna i hemmet eller på hotellet under 14 dagar. Man kan gå ut vid behov men man ska undvika platser med många människor

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/reseinformation/ambassadens-reseinformation/

Ja så länge det håller sig på den nivån så går det ju att resa, Vid behov så kan man gå ut. Mitt behov kommer att vara restaurang och barbesök men jag får väl välja små ställen då. Vad som är mycket folk är väl en bedömningssak då antar jag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev koppar55:

Ingen info på Thai Airways svenska hemsida. 🙄

Förmedlar bara vad svenska ambassaden skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Knasen said:

När t.o.m Wolodarski ropar på hårdare tag så är det nog rätt illa... Fan skrämmande att jag höll med om så mycket av det han skrev, får hoppas att han är ute och cyklar i vanlig ordning, även om jag själv får plocka på mig dumstruten då :wacko: 

 

https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-stang-ned-sverige-for-att-skydda-sverige/

Tror nog du och Peter i grunden är ganska lika. Födda i Stockholm på 70-talet, uppvuxna på glamourrock och tunnelbaneromantik och Folkpartister i den tidiga medelåldern. Sedan gled ni isär. Ju fler väskor du kastade, ju "ondare" blev du och ju fler ledare Peter skrev, ju "godare" blev han. Peter gick upp i falsett över rasism och klimatförändringar och du bullrade över invandring. Nu har ni återförenats i en hysteri över att två svenskar dött i Covid-19 och vill stänga ned hela samhällsapparaten. Ni är nog båda i grunden snälla och välmenande; men lite arga, medelålders Ebba Grön wannabe light-anarkister 😉.

 

Nu ska jag börja dricka IPA så inga fler retsamma inlägg till Knasen, det kan sluta illa 😉

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Batting:

Jag vet ju inte, men om enda sättet att få slut på eländet är att tillräckligt många av oss får antikroppar mot skiten så är kanske alla sådana där åtgärder bara att fördröja det hela?

Jag förstår hur du tänker, men...

 

Jag och många andra är övertygade om att vid en snabb smittspridning, som den i Italien, kommer sjukvården att bli totalt överbelastad och sluta fungera väldigt snart...

Om smittan sprids så långsamt som möjligt så kommer sjukvårdsresurserna att bli mycket tungt belastade men åtminstone ha en chans att fortsätta fungera...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag förstår hur du tänker, men...

 

Jag och många andra är övertygade om att vid en snabb smittspridning, som den i Italien, kommer sjukvården att bli totalt överbelastad och sluta fungera väldigt snart...

Om smittan sprids så långsamt som möjligt så kommer sjukvårdsresurserna att bli mycket tungt belastade men åtminstone ha en chans att fortsätta fungera...

 

 

MVH

Mycket skyddsutrustning har tagit slut redan. Fast uppfinningsrikedomen är stor. Nu kommer mängden av OH-papper som inte behövs till OH apparaterna till användning igen. Läkarna gör skyddsmasker av dom istället. Man klipper till en avrundning i nedre delen och gör några håll upptill så att man kan dra in lite snören och knyta fast runt huvudet. Ni som vill hjälpa till och har mycket OH papper som inte används, tänk på att de kan behövas som skyddsutrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Det kan bli tyst i Pattaya om han får igenom sitt förslag. Pattaya news.

Det blir ingen större skillnad mot nu. Det är redan tyst här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi kom hem igår kväll så satt det lappar vid hissarna om att vår "syster-condo" ett par hundra meter bort hade två Covid-19 fall; antar att @koppar55 såg samma notice. Inte fan dök det upp i någon media. Dessutom skulle jag vilja påstå att jag och frugan nog har åtminstone 20 bekräftade fall bland kompisar och "kompisars kompisar". Det borde motsvara ett par tusen fall i Thailand och det är väl OK; trist bara att det ska hyschas om det.

 

Igår stötte jag på @SatanG på Immigration i Samutprakan och vi hade båda mask för att göra Anutin glad; inte så många asiater/thailändare som var lika nogräknade dock. Idag var jag på Em-Quartier för att dumpa av dottern till sina polare. Maskanvändandet har ökat och ligger nog runt 50%, ungefär lika högt bland västerlänningar som thailändare. Inte så många smutsiga och oduschade västerlänningar som Anutin brukar se.

 

Svårt att dricka te med mask upptäckte jag och dessutom ser man hur påsarna under ögonen förstärks av masken, inte alls bra.....

IMG_9260.jpg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fick jag mej ett riktigt gapskratt som varade i flera minuter!

 

Frugan och jag hade varit och handlat mat till restaurangen på "Axfood", och också handlat på "Tingstad" de säljer plastpåsar, take away lådor, arbetskläder och allt möjligt annat som företagare kan tänkas vilja ha, till exempel toalettpapper...

De hade nästan slut på toapapper, vi behövde det så vi köpte en bal.

 

Frugan ville se hur det såg ut på Willys, när Svensson och diverse andra hamstrade, så en tur dit, jag hade inget intresse av att se idi*tin, och inte heller lust att lämna en bil full med varor för ca 10000kr på en obevakad parkering...

 

Så hon gick själv.

 

Efter 30 minuter kom hon tillbaka, glatt hållandes ett litet paket med dasspapper!

 

Jag började gapskratta!!!

Varför köpte du mer dasspapper?

 

Det var det sista de hade! Och det var tomt på hyllorna, men jag hittade detta under hyllorna!

OK, men varför köpte du det?

Alla letade efter toalettpapper, och många frågade var jag hittat det???

Så jag sa att det låg ett par paket under hyllorna! Helt plötsligt låg det 3 pers på golvet och letade efter papper!!!

OK, men varför köpte du 4 rullar till med dasspapper???

Det var det sista som fanns!!!

Ett skäl så gott som något!?

 

Nu har vi 90 Rullar dasspapper, plus de kanske 10-15 vi redan hade hemma...

 

Restaurang Thaihouse, i Partille har ett extraerbjudande nu,,,

"Köp minst 4 rätter och erhåll en Toarulle gratis!" syns på vår facebook och delat flera gånger!

 

Skitbra reklam, eller kanske korkat?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

toal1.jpg.a666e2b8b5d7afec7b8f990679781b2f.jpg

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det slutrest för svenskar tills vidare!

 

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/utlandsresor--avradan-for-alla-lander/

 

Det är väl så att normala reseförsäkringar ej gäller vid resa till land som UD avråder, dvs. alla länder i dagsläget.

 

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/vad-innebar-avradan/

mvh

biker

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev biker:

Då är det slutrest för svenskar tills vidare!

 

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/utlandsresor--avradan-for-alla-lander/

 

Det är väl så att normala reseförsäkringar ej gäller vid resa till land som UD avråder, dvs. alla länder i dagsläget.

 

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/vad-innebar-avradan/

mvh

biker

 

Undra om UD tagit rådet från Global Times eller Fria tider!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev biker:

Då är det slutrest för svenskar tills vidare!

 

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/utlandsresor--avradan-for-alla-lander/

 

Det är väl så att normala reseförsäkringar ej gäller vid resa till land som UD avråder, dvs. alla länder i dagsläget.

 

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/vad-innebar-avradan/

mvh

biker

 

Ja tyvärr så blir det att boka av resan och åka senare, smärtar en hel del för saknar familjen men det är som det är.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat rätt så gäller inte försäkring om man reser ändå?... Stämmer det så är det bara att lägga ner tanken en månad till att börja med....

Link to comment
Dela på andra sajter

Än värre blir det om dom stänger alla skolor och alla föräldrar som jobbar i värden istället tvingas stanna hemma och ta hand om sina barn som inte kan gå till skolan/fritis/dagis mer
 
Speciellt alla de åldringsvårdanläggningar som tappar mycket av sin personal
 
Att Italien har så många döda hörde jag hängde ihop med en väldigt åldrad befolkning med många äldre sjuka män som strök med
Vimsiga resonemang verkar vara din specialitet.

Förvisso stannar några hemma från vården, men samtidigt slipper man en lavin av patienter.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Naam jai:

Om jag fattat rätt så gäller inte försäkring om man reser ändå?... Stämmer det så är det bara att lägga ner tanken en månad till att börja med....

 

Gäller väl att kolla med sitt försäkringsbolag, men troligen blir det problem

med försäkring om man åker trots UD´s avrådan.

 

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/vad-innebar-avradan/

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ta kontakt med ICA ang min resa till Spanien 24 mars, Alicante med Ryanair - tillbaka 01 april med Norwegian. Betalat med ICA Mastercard och swish kopplat till samma konto som kortet. Bara flyg, inga andra kostnader. Skulle bo hos kompis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...