Jump to content
IGNORERAD

Pool Ovan Mark


Stigen

Recommended Posts

Hej.

Vart köper man pool ovan mark typ dessa vi har

hemma för några tusenlappar.

Någon som sett dessa i Thailand?

Passar väl bra med en sådan pool om man som vi

vistas en månad om året i vårat hus.

Vänligen Stig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt,kanske ett bra tips till någon

på forumet som skall starta eget i Thailand.

Själv gitter jag inte.

Stig.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej.

Vart köper man pool ovan mark typ dessa vi har

hemma för några tusenlappar.

Någon som sett dessa i Thailand?

Passar väl bra med en sådan pool om man som vi

vistas en månad om året i vårat hus.

Vänligen Stig.

Har sett dem på Toys"R"Us http://www.toysrus.co.th/toysrusTH/SearchResult?keyWord=pool&action=keyword&lang=en . Hittas här: http://www.toysrus.co.th/inside/location.htm och på varuhusen "Central" i Bkk.

Både såna som har en uppbyggd rörram och såna som har en uppblåst ring längst upp som flyter och lyfter Poolsidorna.

Såg dem senast för ett par veckor sen, minns att jag tycke de var lite dyra, minst svenska priser.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tydligen någon firma i Bangkok som säljer sådana, dock skall enligt hörsägen priserna ligga högre än i Sverige.

Det stora problemen med dem är dessvärre att UV strålningen tar kål på dem ganska snabbt i Thailand så du får troligen ingen större livslängd på dem. Dessutom är filterna helkassa och tar inget och får backspolas flera ggr under en dammsugning etc.

Vill du ha en pool och slippa bekymmer så bygg en riktig, men var noga när du väljer poolfirma. Titta inte enbart på priset, välj någon som kan det och har hållit på med poolbygge några år. Be att få referenser och titta på tidigare gjorda pooler.

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tydligen någon firma i Bangkok som säljer sådana, dock skall enligt hörsägen priserna ligga högre än i Sverige.

Det stora problemen med dem är dessvärre att UV strålningen tar kål på dem ganska snabbt i Thailand så du får troligen ingen större livslängd på dem. Dessutom är filterna helkassa och tar inget och får backspolas flera ggr under en dammsugning etc.

Vill du ha en pool och slippa bekymmer så bygg en riktig, men var noga när du väljer poolfirma. Titta inte enbart på priset, välj någon som kan det och har hållit på med poolbygge några år. Be att få referenser och titta på tidigare gjorda pooler.

Bäste Kamrat, ToysRus finns ju i Pattaya också, sen kan poolen även finnas på själva "Central"

Toys"R"Us Central Center Pattaya första våningen, är en av de jag länkade till i mitt tidigare svar (det finns entill i det nya "Festival").

UV-beständigheten e kanske tveksam, ställ den under tak, så slipper ni, eller ungarna bli sönderbrända också!

Filtren e rätt dåliga, min bror har en halvstor variant i Sverige, men å andra sidan kostar ju vattnet så lite, det är väl bara att byta ett par gånger? Speciellt om man bara, som trådskaparen, skall använda poolen 1 månad om året!

Rent spontant känns det som att vatten byte ett par tre gånger, skulle bli billigare än att betala el och kemikalier, samt dammsugning, för att köra reningsverket till poolen...

Vår Elräkning ligger på ca 4000 i månaden med 2 aircon körandes halva dygnet, vattenräkningen ligger på 300 i månaden och då plaskas det ordentligt av 3 vuxna och 3 barn i både pool och tvätt...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4000 baht i elräkning??? Jag hade 1200 baht per månad innan jag hade poolen och nu ligger jag på ca 2000 baht. När mina ungar är här och de kör rejält med ac och vi kör med 4 ac plus poolen kan jag komma upp till 3000 baht i elräkning.

Men kemikalierna kostar ju nästan inget, det är ju kaffepengar i sammanhanget. Det är ju mest klor som går åt och jag köpte en stor balja för 3 år sedan för 3000 baht och först nu börjar den ta slut. 1000 baht om året, vad är det? Vi talar väl om ca 10 - 15 kronor i månaden.

Själv har jag ingen som helst erfarenhet av dessa pooler, men de (4 st) jag vet som använt dem har slängt dem ganska snabbt och varit urless på dem.

Byta vatten kan man väl göra enkelt om man har en liten barnpool, men tex min pool som är 7 ggr 4 meter slulle ta flera dagar att fylla med vattenslangen. Jag provade första gången men gav upp efter några timmar då där knappt var något vatten i den. Det kostar mig 2000 baht att byta vatten i min pool (gjorde det senast för 6 veckor sedan), och en eller 2 stora tankbilar plus em massa små picup med vattentank fixar det på några timmar.

Hade jag tagit vatten från vatenslangen så hade det blivit dyrare. 300 baht för att fylla en pool flera gånger? Hur stor är den poolen? Jag tycker inte min pool är stor, men det är klart att allting är ju relativt :)

Priset på 2000 baht för vatenbyte är väl ok, men jag tycker det är ganska bökit att krångla med det och slipper det gärna.

Jag sköter min pool själv och vi talar om ca 10 minuter i veckan och busenkelt att dammsuga etc.

Som sagt så har jag aldrig haft en sådan pool, men efter vad jag hört och sett om dem så råder jag ingen att köpa dem.

Men som de säger i Thailand: up to you :)

Kamraten

Link to comment
Dela på andra sajter

Kamraten,

Jag svarade bara på Stigs fråga, "Ja det finns såna, tex på dessa platser".

Det är helt klart bättre med en riktig pool, men det kostar kanske mer än vad det är värt 1 månad om året.

Vad vi har för pool?, Pooler om jag får be... den stora är rund och diameter på 2,10m. Fylls och töms 2-4ggr i veckan, fast vatten plaskandet slutar inte där, har du sett Thai tanter handtvätta???

3800 i elräkning?, jajamen, fast betänk att familjen består av 3 ungar och 3 vuxna (nåja jag e nästan vuxen), räkningen går ner en massa när jag är borta och jobbar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...