Jump to content
IGNORERAD

Det Ar Inte Ok


Guest Atom

Recommended Posts

Hemma i byn har var dotter tva jamnariga sysslingar som dessutom ar vara grannar, sasom det ofta ar i Thailand. Dessa sysslingar leker ofta med valdigt naturtrogna pistoler/revolvrar/gevar, sasom thailandska pojkar ofta gor, aven om de bara ar 3-4 ar. Vi har forklarat for var dotter att hon inte far leka med latsasvapen, forutom vattenpistoler, och det har hon accepterat. Tidigare idag gick dottern tillsammans med sina tva sysslingar hem till den enes hus for att leka och nar dottern kom tillbaka utspelar sig foljande konversation:

Dottern: Pappa, farbror Ta gav mig en pistol!

Jag: En riktig pistol?

D: Ja, en riktig.

J: Varfor da?

D: Han sade att jag skulle skjuta Bang (sysslingen)!

J: Varfor da?

D: For att han ar sa olydig!

J: Vad gjorde du da?

D: Jag gav tillbaka pistolen, for jag far inte leka med pistoler.

J: Duktig flicka, du ska aldrig leka med pistoler.

Alla vara in-laws ar militarer sa jag misstankte direkt att det var en riktig pistol de lekt med och jag gick darfor for att fraga. "Jaja, jag bara skamta lite, det klart att den inte var laddad" ar da min uncle-in-law's forklaring. Tro fan att pistolen inte var laddad men hur kan man vara sa javla korkad att man ger en pistol till en 3-aring och dessutom saga att hon ska skjuta nagon? Jag brukar forsvara mycket konstigheter i Thailand med kulturella och socioekonomiska skillnader men det har gar utanfor mitt forstand, aven om han sag det som ett oskyldigt skamt.

Vad tycker ni; overreagerar jag eller haller ni med? Kan meddela att min fru, svarmor och andra kvinnliga in-laws blev bra mycket mer forbannade an mig men att ovriga manliga in-laws tyckte det var ett oskyldigt skamt.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

H

Vad tycker ni; overreagerar jag eller haller ni med? Kan meddela att min fru, svarmor och andra kvinnliga in-laws blev bra mycket mer forbannade an mig men att ovriga manliga in-laws tyckte det var ett oskyldigt skamt.

Självklart, så överreagerade du inte!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

De kanske tyckte det var ett skämt, men tänk om en kula låg kvar i kammaren och avfyrades.

Då hade det inte varit något roligt skämt.

Så helt rätt att bli piss-fly-förbannad.

Hade jag vart i dina skor hade jag tagit in-laws till ett snack och förklarat att skämtet ej var uppskattat.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

De kanske tyckte det var ett skämt, men tänk om en kula låg kvar i kammaren och avfyrades.

Då hade det inte varit något roligt skämt.

Det vore ett worst-case-scenario men sadant laser man ju faktiskt om ibland. Rent psykologiskt och pedagogiskt tycker jag ocksa det ar fel att visa pa att en pistol ar ett mojligt satt att losa en tvist. Tjanstevapnen goms inte alltid sa dar jatteval och nasta gang barnen hamnar i brak kan ju nagon av dem fa for sig att pistolen kan vara ett satt att fa sin vilja fram, Farbror Ta har ju redan rekommenderat den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Totalt oacceptabelt av farbror Ta! Har själv löjligt högt i tak men ngn måtta får det ju va.

Speciellt om man snackar med ett barn. Men det är ju möjligt att det är den nivån humorn ligger

på inom militärväsendet. I alla fall i Thailand.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var solklart rätt att Du reagerade, man får hoppas att alla reagerar på samma sätt, då kanske det går upp ett liljeholmens för Thailändarna och deras brist på respekt fö andras liv o lem.

Det är tyvär inte deras starkaste sida.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Att du inte gav han en smäll.liv e tydligen inte viktiga i los

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt men vad skall du göra åt det?

Ett land som undervissar ett barn att den viktigaste personnen för dig är i tur ordning är kungen läraren och sist föräldrarna.

Då kan du tänka dig var dina värderingar står på skalan som Farang.

Att gå så långt som att låta ett barn hål ett vapen sikta på någon kan det vara så att denna pappan känner till din innstälning,attityd till vapen och överdriver.

Man får hoppas att Pappan överdriver.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Barn ska inte hantera vapen, punkt slut. Det är inte alltför svårt att föreställa sig tänkbara tragiska följder av deras lekar.

Atom gör helt rätt som reagerar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt men vad skall du göra åt det?

Ett land som undervissar ett barn att den viktigaste personnen för dig är i tur ordning är kungen läraren och sist föräldrarna.

Då kan du tänka dig var dina värderingar står på skalan som Farang.

Att gå så långt som att låta ett barn hål ett vapen sikta på någon kan det vara så att denna pappan känner till din innstälning,attityd till vapen och överdriver.

Man får hoppas att Pappan överdriver.

Moo

Det du beskriver ar val anda en sanning med modifikation och dessutom extremt kontextuellt.

Jag ar tyvar inte helt overraskad av installningen da jag och min svager hade en lang diskussion som slutade med att jag blev idi*tforklarad nar jag inte ville ha en 9 mm hemma i lghten. Detta till trots att samma kille i sin ungdom blev vadaskjuten av en polis som flashade med sitt vapen inne pa ett litet nudelhak.

Det enda som jag blev lite fundersam over var Atoms frus reaktion da jag kanner henne som en mkt fornuftig och klarsynt kvinna. Jag tror aven att Atom behover stodet fran sin hustru for att ytterliggare markera for slakten att detta inte ar ok under nagra som helst omstandigheter.

Ibland "maste" man bli arg och markera, framforallt nar det galler sitt barns sakerhet och uppfostran, och da kan eventuellt tappat ansikte kvitta. Jag tycker du gjorde helt ratt Atom - inget snack om saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom,

Du gör alldeles rätt i att markera kraftfullt mot detta otyg i Thailand.

Detta du beskriver skulle nog aldrig ha hänt i t.ex. Vietnam där mänga människor har kriget i outplånligt minne. Det som överraskar mig är att de påstå sig vara ”militärer”. Det första jag lärde mig under min värnpliktstid är att aldrig rikta ett vapen mot annat än ett tilltänkt mål. Inga skämt där, det blev finkan direkt för några dagar för den som i skämt eller oaktsamhet råkade rikta mynningen på ett gevär eller en pistol mot människor. Detta grundläggande förhållningssätt med vapen antar jag att det gäller även för riktiga thailändska soldater.

När jag läser inläggen så kommer jag att tänka på en grotesk händelse vid mitt senaste besök i Thailand bara för någon månad sedan. Fru Singha och jag sitter som nästa varje kväll i vår favoritrestaurang i Kai Bae på Koh Chang som ägs av en inflytelserik familj på ön. En av döttrarna arbetar vid kassan och brukar varje kväll uppvaktas av en kille som hon inte verkar vara så hemskt intresserad av. Han ideligen stör henne i hennes arbete med allehanda löjliga och stundom fula knep bara för att få hennes uppmärksamhet. Vi stamgäster får snart veta att det är borgmästaren son och att hon f.ö. redan har en pojkvän. En kväll kommer denna dåre in med en automatkarbin av grövre kaliber, sätter sig på en stol bakom kassadisken och böjar sikta mot henne och gästerna, bl.a. oss. Jag slänger mig då genast instinktiv på marken och söker skydd och ropar efter fru Singha att göra detsamma. Alla andra gäster inklusive fru Singha sitter dock kvar och ler medlidande mot mig, konfunderade över min i deras tycke överdrivna reaktion. ”He not have bullets in gun!” ropar fru Singha med ett indignerat anletsuttryck, som om hon hade förlorat ansiktet. ”How can you be sure?” svarar jag men får bara ett ”You see, he only joke” som svar. Skamsen kom jag upp igen efter det att dottern hade schasat bort lymmeln. Ingen tycks ha fattat allvaret i en sådan situation och jag hade stora problem att förklara mig. Att en liknande situation i Sverige eller västvärlden hade utlöst en storaktion från polisen, var inget som bet på en thailändare som väl tyckte att vi faranger är ena riktiga fegisar eller så springer vi inte omkring med dessa feta amuletter som lär skydda mot gevärskulor och sånt.

Än idag känner jag upprördhet över denna situation men framförallt över thailändarnas enorma brist av kännedom och respekt för de verkliga farorna i livet.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma i byn har var dotter tva jamnariga sysslingar som dessutom ar vara grannar, sasom det ofta ar i Thailand. Dessa sysslingar leker ofta med valdigt naturtrogna pistoler/revolvrar/gevar, sasom thailandska pojkar ofta gor, aven om de bara ar 3-4 ar. Vi har forklarat for var dotter att hon inte far leka med latsasvapen, forutom vattenpistoler, och det har hon accepterat. Tidigare idag gick dottern tillsammans med sina tva sysslingar hem till den enes hus for att leka och nar dottern kom tillbaka utspelar sig foljande konversation:

Dottern: Pappa, farbror Ta gav mig en pistol!

Jag: En riktig pistol?

D: Ja, en riktig.

J: Varfor da?

D: Han sade att jag skulle skjuta Bang (sysslingen)!

J: Varfor da?

D: For att han ar sa olydig!

J: Vad gjorde du da?

D: Jag gav tillbaka pistolen, for jag far inte leka med pistoler.

J: Duktig flicka, du ska aldrig leka med pistoler.

Alla vara in-laws ar militarer sa jag misstankte direkt att det var en riktig pistol de lekt med och jag gick darfor for att fraga. "Jaja, jag bara skamta lite, det klart att den inte var laddad" ar da min uncle-in-law's forklaring. Tro fan att pistolen inte var laddad men hur kan man vara sa javla korkad att man ger en pistol till en 3-aring och dessutom saga att hon ska skjuta nagon? Jag brukar forsvara mycket konstigheter i Thailand med kulturella och socioekonomiska skillnader men det har gar utanfor mitt forstand, aven om han sag det som ett oskyldigt skamt.

Vad tycker ni; overreagerar jag eller haller ni med? Kan meddela att min fru, svarmor och andra kvinnliga in-laws blev bra mycket mer forbannade an mig men att ovriga manliga in-laws tyckte det var ett oskyldigt skamt.

Hejsan

Fullständigt självklart att du inte överreagerade.

Så fruktansvärt oansvarigt och tanklöst av uncle att komma med ett sådant skämt.man kan bara ta sig för pannan...Även om det hade varit en leksakspistol hade skämtet varit helt oacceptabelt, tycker jag.

Jag är överhuvudtaget helt emot alla leksaker och lekar som assosierat till vapen...leksakspistoler, leksaksgranater och dyligt...

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort Atom!

Som Fd Svensk officer så vet jag att ingen tillåts rikta vapen mot någon annan i Sverige, annat än vid övningar där syftet med övningen är att bekämpa en fiende.

Trots detta har det skett ett par vådaskjutningar de senaste 10 åren, den mest uppmärksammade var nog under högvakt på Slottet.

Säkerhetstänkandet i Thailand har stort utrymme för förbättring, det gäller inte bara polis och militär, utan överallt.

Ett par exempel, från idag... Var med familjen på "Zafari world" i Bkk. Där kan man köra sin bil på vägar bland vilda djur.

För att komma till Lejon och Tigrar så paserar man "slussar".

Man åker in genom en grind som öppnas automatiskt, sen kommer man fram till nästa grind i "slussen" som också öppnas automatiskt, Verkar säkert och rätt enkelt?

Nja... När jag körde fram till den andra grinden i slussen så såg jag i backspegeln att det kom fler bilar efter oss, och när den andra grinden öppnades för oss, så var den första grinden fortfarande öppen, TiT... :clapping:

Inne bland Lejon och tigrar satt en massa skyltar som påstod att dessa djur var farliga och att man inte fick ha dörrar eller fönster öppna, en god tanke! :great:

MEN... inne i det farliga området såg vi flera av parkens små jeepar med personal i, de hade alla fönstrena öppna, antar att de saknade AC, en av vakterna satt och tog en "siesta" i sin bil, bland Lejon med fönstren öppna... :suicide:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor eloge till er alla... och dig Atom.. det är aldrig acceptabelt att barn (eller barnsliga vuxna) leker med vapen... Helt oacceptabelt.

Jag är en av de som är helt emot vapen lekar.

Vid mitt första besök i Thailand åkte jag i en bil som ägdes av den kvinna som jag nu gift mig med...

Då hon vid ett tillfälle körde över ett gupp i vägen hoppade handskfacksluckan upp... där låg en pistol!!!

Varför har du den? frågade jag.

sen följde en diskussion.. ang,.min syn på vapen...

Sen dess har jag aldrig sett den igen...

Min åsikt i ämnet...

Våld föder våld...

///Thure

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att se att ni alla tycker jag gjorde ratt. Vi diskuterade handelsen over nagra piper-soda igarkvall och farbrorn (han ar gift med min frus moster och alltsa farfar till min dotters syssling men i Thailand ar alla over 30 farbror) forklarade an en gang att han givetvis kollat att pistolen inte var laddad och att det bara var ett kul skamt. Jag tror att det till slut gick fram att det inte var nagot kul skamt och att det faktiskt fanns en liten risk att det kunde ga illa. Att det skulle vara olampligt ur pedagogisk synpunkt tror jag dock aldrig gick fram, trots stodet jag hade fran klanens kvinnliga samt yngre manliga medlemmar (wille, min fru och ovriga kvinnor var alltsa mycket arga over tilltaget, jag kanske uttryckte mig otydligt i posten).

Tillaggas kan att mannen ifraga ar en for ovrigt intelligent och mycket allmanbildad, om an outbildad, man. Jag vill inte pasta att det ar ett thailandskt drag att acceptera risker men jag tycker mig dock sett att atminstonde aldre thailandare ibland tar lite val latt pa saken. Om det beror pa att tidig dod var mer regel an undantag i Thailand for 50 ar sedan eller nagot djupare liggande fenomen vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

du gjorde helt rätt å fattar han inte så be nån vuxen kvinna eller karl förklara för han på thailändska att skulle han tycka det var roligt om nån gav pistolen till en annan vuxen å säga till denna att skuta karl ifråga? då brukar dom få sina tankerötter att reagera för det tycker dom inte om heller.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att skenavrätta honom med en pistol, så kanske han förstår hur kul det är. Antar att han hade hävt i sig några flarror Lao Kao. Nykter kan han väl inte vara sådan idi*t.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...