Jump to content
IGNORERAD

Varför ner värdera Thai


jampeman1

Recommended Posts

Vad krävs av en falang för att ner värdera en Thai. Vad krävs av en falang att se vad som är sant och inte? Vad kan man köpa med massa pengar o skratt ?

 

Vad krävs av att vara ärlig? Vad KRÄVS för att FÖRSTÅ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    7

  • Captain Morgan

    6

  • evert 1

    5

  • Atom

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

59 minuter sedan, skrev jampeman1:

Vad krävs av en falang för att ner värdera en Thai. Vad krävs av en falang att se vad som är sant och inte? Vad kan man köpa med massa pengar o skratt ?

 

Vad krävs av att vara ärlig? Vad KRÄVS för att FÖRSTÅ?

Vilken fråga? Ungefär som att fråga var finns det riktiga Thailand.

En sak som behövs är väl att inte generalisera. 

Du får kanske vara mer specifik, så blir det lättare att svara. 

 

Om vi skulle byta thai mot svensk och ordet farang mot utlänning, skulle du kunna svara på en sådan frågeställning då? Kan du svara på nedanstående frågeställningar?

"Vad krävs av en utlänning för att ner värdera en svensk. Vad krävs av en utlänning att se vad som är sant och inte? Vad kan man köpa med massa pengar o skratt ?

 

Vad krävs av att vara ärlig? Vad KRÄVS för att FÖRSTÅ?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man uppvärdera Thai.... är en lika bara fråga...

 

Fy fan för Nikon vilket skit

tacka vet jag canon de är grejor det.

 

Båda uppfyller sin funktion tar bra bilder.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev jampeman1:

Vad krävs av en falang för att ner värdera en Thai. Vad krävs av en falang att se vad som är sant och inte? Vad kan man köpa med massa pengar o skratt ?

 

Vad krävs av att vara ärlig? Vad KRÄVS för att FÖRSTÅ?

Handen på lilla hjärtat, varför upp värdera 😂😂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska generalisera lite så kan man väl säga om thai att gott självförtroende har de i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

 

Helt olika förutsättningar och kultur.

En tidig måndagsmorgon i januari.
Svensken skrapar rutorna innan han kör till jobbet i en iskall bil.
Thailändaren har inte vaknat än.
 
Polisen stoppar bilisten som kört 40 km för fort.
Thailändaren betalar 200 Baht och kör vidare.
Svensken blir av med körkortet och får gå hem.
 
Huset är för litet och behöver byggas ut.
Thailändaren bygger ut.
Svensken lägger in om byggnadstillstånd och väntar på svar.
 
Bärsan tog slut mitt i lördagspartyt.
Thailändaren går till 7-Eleven och köper mer.
Svenskens party är över.
 
Akut sjuk.
Thailändaren går till sjukhuset och betalar 30 Baht för behandling.
Svensken ställer sig i en 3 kilometer lång vårdkö.
 
Bostadslös drogfri ungkarl utan pengar.
Thailändaren bygger en plywoodhydda vid klongkanten.
Svensken fryser ihjäl.
 
Systern har gift sig med en farang
Svenskens liv rullar på som vanligt.
Thailändaren funderar på vilken pick-up han ska köpa.
 
Firman sparkar alla anställda.
Svensken blir sönderstressad.
Thailändaren åker upp till Isaan, han har ju fått ett avgångsvederlag att festa upp.
 
En pass och visumlös anländer landets gräns.
Thailändaren skickar iväg honom.
Svensken öppnar både dörr och plånbok samt startar en ursprungsutredning.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Ja att Thai är världens dummaste människor har man ju hört till leda, hur man nu kan veta det om man inte varit i hela världen och att man då avlar barn med dem är för mig en gåta för vem vill ha barn som är dumma i skallen och att man ens vill bo här.

 

Än så länge så har jag inte hört någon farang som blåst någon thai på deras hemmaplan men tvärt om ett antal, vilka är smarta eller dumma då.

 

Ja thai kanske inte alltid är så smarta men vilka är det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, stefan5300 said:

Ja att Thai är världens dummaste människor har man ju hört till leda, hur man nu kan veta det om man inte varit i hela världen och att man då avlar barn med dem är för mig en gåta för vem vill ha barn som är dumma i skallen och att man ens vill bo här.

 

Än så länge så har jag inte hört någon farang som blåst någon thai på deras hemmaplan men tvärt om ett antal, vilka är smarta eller dumma då.

 

Ja thai kanske inte alltid är så smarta men vilka är det.

Det är em smal gång mellan dum och outbildad, det som stör mig är könsåtskillnaden, i en by tillsynes utan framtid är det ett fåtal pojkar som bryr dig ett dyft om världen på andra sidan vägen, flickorna har det tuffare, måste hjälpa till hemma och sedan ut i det stora okända o skaffa försörjning till inte bara föräldrar utan även den late brodern....visst, generaliserande men fan inte ovanligt

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
24 minuter sedan, skrev Baa:

Det är em smal gång mellan dum och outbildad, det som stör mig är könsåtskillnaden, i en by tillsynes utan framtid är det ett fåtal pojkar som bryr dig ett dyft om världen på andra sidan vägen, flickorna har det tuffare, måste hjälpa till hemma och sedan ut i det stora okända o skaffa försörjning till inte bara föräldrar utan även den late brodern....visst, generaliserande men fan inte ovanligt

Ja hade folket i det här landet haft förutsättningar att utbilda sig så hade inte det här forumet existerat eller du, jag och många många andra inte känt varandra, sedan är det åt helsike att pojkar skäms bort och flickor uppfostras.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
1 timme sedan, skrev Baa:

Det är em smal gång mellan dum och outbildad, det som stör mig är könsåtskillnaden, i en by tillsynes utan framtid är det ett fåtal pojkar som bryr dig ett dyft om världen på andra sidan vägen, flickorna har det tuffare, måste hjälpa till hemma och sedan ut i det stora okända o skaffa försörjning till inte bara föräldrar utan även den late brodern....visst, generaliserande men fan inte ovanligt

Ja, enligt min mening är thailänadre inte på något vis  dummare än svenskar.

Den stora skillnaden  är  att majoriteten av thai har lägre skolutbildning än de flesta  svenskar.

 

Detta beror på att i princip all utbildning i Sverige är gratis sedan många år, medans i Thailand, som länge varit ett extremt klassamhälle,  utbildning utover grundskola  kostar mera än vad de flesta kan betala.

 

Kan dock tydligt  se att det sakta blir bättre for de oprivilligierade  i Thailand , framforallt pga Internet, men även pga politiska beslut.

 

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander
4 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

 

Helt olika förutsättningar och kultur.

En tidig måndagsmorgon i januari.
Svensken skrapar rutorna innan han kör till jobbet i en iskall bil.
Thailändaren har inte vaknat än.
 
Polisen stoppar bilisten som kört 40 km för fort.
Thailändaren betalar 200 Baht och kör vidare.
Svensken blir av med körkortet och får gå hem.
 
Huset är för litet och behöver byggas ut.
Thailändaren bygger ut.
Svensken lägger in om byggnadstillstånd och väntar på svar.
 
Bärsan tog slut mitt i lördagspartyt.
Thailändaren går till 7-Eleven och köper mer.
Svenskens party är över.
 
Akut sjuk.
Thailändaren går till sjukhuset och betalar 30 Baht för behandling.
Svensken ställer sig i en 3 kilometer lång vårdkö.
 
Bostadslös drogfri ungkarl utan pengar.
Thailändaren bygger en plywoodhydda vid klongkanten.
Svensken fryser ihjäl.
 
Systern har gift sig med en farang
Svenskens liv rullar på som vanligt.
Thailändaren funderar på vilken pick-up han ska köpa.
 
Firman sparkar alla anställda.
Svensken blir sönderstressad.
Thailändaren åker upp till Isaan, han har ju fått ett avgångsvederlag att festa upp.
 
En pass och visumlös anländer landets gräns.
Thailändaren skickar iväg honom.
Svensken öppnar både dörr och plånbok samt startar en ursprungsutredning.
 

Kungafamiljen
Thailändaren hånar Kungen och blir inlåst eller försvinner.

Svensken kan fortsätta som inget har hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan se en del inlägg här och på andra Thaiforum ibland som är nedvärderande mot Thailand och thailändare men oftast tror jag ändå det är skrivit åtminstone halvt på skämt. Ibland är det nog också skrivit i frustration över att inte förstå och slutligen så är det bara så att vi alla gillar att klaga på vår vardag emellanåt; det klagas ju inte helt sällan på svenskar heller.

 

En svensk och thailändare föds till nästan 100% som identiska individer så skillnaden kommer nästan uteslutande från miljön, alltså inte arvet. Som jag ser det är det framförallt två saker i miljön som gör att thailändare och svenskar i slutändan blir ganska annorlunda personer; patroniseringskulturen och sanook&sabai-kulturen. Det är dessa två kulturdrag som gör att Thailand förblir relativt fattigt men också det som gör Thailand till ett billigt (patroniseringskulturen) och trevligt (sanook/Sabaikulturen) land att leva i för oss västerlänningar. Patroniseringskulturen är kanske något mindre stark idag än för 20 år sedan men förändringen går sakta och jag tror inte det kommer bli någon jättestor förändring på de max 40 år jag har kvar vilket är trist, framförallt för Thailands arbetar- och underklass givetvis.

 

Sanook&sabai-kulturen verkar försvinna fortare än patroniseringskulturen och framförallt i Bangkok sjunger den nog på sista versen. Lite trist kan jag tycka men givetvis bra för landet som helhet, framförallt nationalekonomiskt sett.

 

Jag tycker vi svenskar har en hel del att lära av thailändarna men när det kommer till samhällsbygge ligger Sverige givetvis långt före. Här kommer också den tredje stora skillnaden mellan svenskar och thailändare in i bilden; i Thailand bryr sig de flesta bara om sin närmaste familj och vänner och relativt lite om samhället i stort medans svenskar, i allmänhet, är mer fristående från sin familj och bryr sig istället jämförelsevis mer om arbete, samhälle etc.

 

Bara mina 10 Satang. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Abercrombie said:

@Atom Kan du förklara vad du menar med patroniseringskulturen? Tack på förhand.

Jag menar att det thailändska samhället är uppbyggt på djupa patroniseringsfåror som är oerhört svåra att ta sig ur. Exempelvis är det nästan alltid den rikaste gubben i byn som blir Pooyai och den rikaste i kommunen som blir Kamnan. De blir framröstade för att de dels ger lite pengar för själva rösten men framförallt för att de anställer flera av byns och kommunens invånare i sina olika företag och organisationer. Dessa Pooyais och Kamnans använder sedan sin post till att hjälpa provinsens politiker att få röster och som tack för det får de pengar från staten samt uppdrag för sina företag. Dessa pengar används till små förbättringar i kommunen men det mesta stannar hos dem själva. De rika patroniserar alltså folket med små gåvor och jobb och får i utbyte deras totala lojalitet och röster.

 

På samma sätt fungerar det inom skolan, polisen, militären och även storföretag. Bossen bjuder på lite öl emellanåt och kanske ett bidrag till ett giftermål eller begravning men priset undersåtarna får betala är mycket högre än värdet de får, men några alternativ finns inte, i alla fall inte i mindre städer. En boss eller politiker kan därför vara högaktad trots att alla vet att han är en gangster, så länge han delar med sig tillräckligt mycket för att ses som "deras" gangster. 

 

Bara mina personliga tankar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

@atom Tack för förklaringen. Jag inser att jag kan alldeles för lite om hur Thailand fungerar utanför barerna. Kanske dags att se sig om?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

@Atom Kan du förklara vad du menar med patroniseringskulturen? Tack på förhand.

Sökte på patroniseringskulur och fick fram ett intressant inlägg på MPR Nyheter från 14 dec 2014.

Video: Munk slår utlänning på tåg från Bangkok - Nyheter i ...

I ett av inläggen svarar oregistrerad (tror det är Atom).

Ett klipp som belyser roten till Thailands alla problem men också lösningen, i alla fall delvis, på dem.

 

Många säger att korruptionen är Thailands största problem, andra pekar på den dåliga skolan, vissa på drogerna och ytterligare andra på fattigdomen. Jag ser dessa problem som enbart symptom på huvudproblemet, även om de givetvis är ytterst allvarliga problem. Dessvärre finns det ingen vettig medicin mot symptomen om man inte behandlar själva sjukdomen som är Thailands djupt rotade patroniseringssystem.

 

Flera grupper står helt över alla lagar och regler genom statsunderstödd patroniseringsindoktrinering ; typ munkar, hovet, riktigt rika affärsmän, höga generaler och höga statsanställda. Andra köper sig immunitet genom patronisering; politiker, kommunförvaltare, höga polismän, ganska rika affärsmän, halvhöga statsanställda och stora maffiaklaner. Ytterligare några skrämmer till patroniserad tystnad; vanliga polismän, byförvaltare, lokala affärsmän och den lokala maffian.

 

Thailändare som individer är de trevligaste personer jag känner till men Thailand som samhälle är rätt sjukt. Det är dessutom ytterst svårt att göra något åt, och det blir absolut inte gjort av ett år under ärkepatronisernade generaler, då hela problemet sitter i själva urkulturen av kwampenthai, eller "thainess". Det går liksom inte att ifrågasätta hela grunden för sitt lands kultur och traditioner.

 

Idag fick jag ett mycket tydligt exempel på denna patroniseringskultur och hur den högst upp i pyramiden alltid sätter reglerna. Dotterns skola anordnade en stor simtävling med deltagande internationella skolor från hela Asien. 50-meterspoolen ligger i utkanten på skolområdet gränsade en stor bit land som en av Bangkoks mest etablerade maffiasläkter äger, skolan arrenderar till och med en del mark från dem. Idag var den sista av tre tävlingsdagar och med närmare tusen tävlande så blir det givetvis en del ljud, dessutom spelades musik mellan heaten om än inte alls på "Thaivolym". Helt plötsligt börjar tjock svart rök välla in över poolområdet och tävlingarna avbryts. Ledaren för simtävlingen, en Farang, går över och ber maffiafamiljen att sluta elda bildäck. Maffiasonen säger att då får de stänga av musiken. Sagt och gjort, musiken stängs av och tävlingarna återupptas. Efter en kvart väller svart rök in igen och nu går skolans rektor, också Farang, dit. Nu måste hejaklackarna sluta väsnas. Flera Farangföräldrar samlas runt tomten och maffiasonen sliter då fram en pistol bland alla barnen och säger att tävlingarna måste avbrytas.

 

Där kunde det tagit slut för vad skulle vi Faranger gjort? Ringt polisen? Det finns givetvis inte en polis i Bangkok som inte vet vilka den här familjen är och ingen av dem skulle bett dem sluta, det hade varit det sista de gjort i livet. Nu tog det inte slut där för det maffiasonen inte visste var att skolan och dess simlag inte bara består av Faranger och expatsasiater utan också många av Thailands allra rikaste och mest inflytelserika personer. När inte skolans rektor kunde lösa det så stegar, om än motvilligt, en före detta finansminister, numera ekonomisk rådgivare åt juntan samt en av Thailands tre rikaste personer fram och vad jag kunde se så sade de inte ens något. Men det räckte, röken försvann snabbare än Sarah Sjöström hinner simma 50 meter fjärilssim. Dessutom kom musiken tillbaka. Och dessutom kom snart maffiabossen själv med ett kuvert som sades innehållet en check på ett par miljoner Baht till skolan. Det kan det nog vara värt för att slippa 30 militärer gåendes igenom hans skumma affärer efter mörkrets inbrott. Slutet gott allting gott kan tyckas men så är det givetvis inte då det bara var ren hård makt och överlägset inflytande som fick dem att böja sig, inte sunt förnuft eller en känsla av att ha gjort fel.

 

Vad var bra i klippet då? Att det överhuvudtaget finns, inte censureras och dessutom tas emot på ett bra sätt. För 10 år sedan fanns inte möjlighet att filma alla dessa oegentligheter och även om de tekniska möjligheterna hade funnits så hade ingen vågat. Nu kan man se munkar, poliser och politiker skita ned sig var och varannan dag och folk kan med egna ögon se och kommentera det som det under så lång tid viskats om. Det kanske inte förändrar patroniseringskulturen på kort sikt men det får folk att börja tänka, ifrågasätta, diskutera och kritisera och bara det är ett stort steg i Thailand.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Wangthong said:

Sökte på patroniseringskulur och fick fram ett intressant inlägg på MPR Nyheter från 14 dec 2014.

Video: Munk slår utlänning på tåg från Bangkok - Nyheter i ...

I ett av inläggen svarar oregistrerad (tror det är Atom).

Ett klipp som belyser roten till Thailands alla problem men också lösningen, i alla fall delvis, på dem.

 

Många säger att korruptionen är Thailands största problem, andra pekar på den dåliga skolan, vissa på drogerna och ytterligare andra på fattigdomen. Jag ser dessa problem som enbart symptom på huvudproblemet, även om de givetvis är ytterst allvarliga problem. Dessvärre finns det ingen vettig medicin mot symptomen om man inte behandlar själva sjukdomen som är Thailands djupt rotade patroniseringssystem.

 

Flera grupper står helt över alla lagar och regler genom statsunderstödd patroniseringsindoktrinering ; typ munkar, hovet, riktigt rika affärsmän, höga generaler och höga statsanställda. Andra köper sig immunitet genom patronisering; politiker, kommunförvaltare, höga polismän, ganska rika affärsmän, halvhöga statsanställda och stora maffiaklaner. Ytterligare några skrämmer till patroniserad tystnad; vanliga polismän, byförvaltare, lokala affärsmän och den lokala maffian.

 

Thailändare som individer är de trevligaste personer jag känner till men Thailand som samhälle är rätt sjukt. Det är dessutom ytterst svårt att göra något åt, och det blir absolut inte gjort av ett år under ärkepatronisernade generaler, då hela problemet sitter i själva urkulturen av kwampenthai, eller "thainess". Det går liksom inte att ifrågasätta hela grunden för sitt lands kultur och traditioner.

 

Idag fick jag ett mycket tydligt exempel på denna patroniseringskultur och hur den högst upp i pyramiden alltid sätter reglerna. Dotterns skola anordnade en stor simtävling med deltagande internationella skolor från hela Asien. 50-meterspoolen ligger i utkanten på skolområdet gränsade en stor bit land som en av Bangkoks mest etablerade maffiasläkter äger, skolan arrenderar till och med en del mark från dem. Idag var den sista av tre tävlingsdagar och med närmare tusen tävlande så blir det givetvis en del ljud, dessutom spelades musik mellan heaten om än inte alls på "Thaivolym". Helt plötsligt börjar tjock svart rök välla in över poolområdet och tävlingarna avbryts. Ledaren för simtävlingen, en Farang, går över och ber maffiafamiljen att sluta elda bildäck. Maffiasonen säger att då får de stänga av musiken. Sagt och gjort, musiken stängs av och tävlingarna återupptas. Efter en kvart väller svart rök in igen och nu går skolans rektor, också Farang, dit. Nu måste hejaklackarna sluta väsnas. Flera Farangföräldrar samlas runt tomten och maffiasonen sliter då fram en pistol bland alla barnen och säger att tävlingarna måste avbrytas.

 

Där kunde det tagit slut för vad skulle vi Faranger gjort? Ringt polisen? Det finns givetvis inte en polis i Bangkok som inte vet vilka den här familjen är och ingen av dem skulle bett dem sluta, det hade varit det sista de gjort i livet. Nu tog det inte slut där för det maffiasonen inte visste var att skolan och dess simlag inte bara består av Faranger och expatsasiater utan också många av Thailands allra rikaste och mest inflytelserika personer. När inte skolans rektor kunde lösa det så stegar, om än motvilligt, en före detta finansminister, numera ekonomisk rådgivare åt juntan samt en av Thailands tre rikaste personer fram och vad jag kunde se så sade de inte ens något. Men det räckte, röken försvann snabbare än Sarah Sjöström hinner simma 50 meter fjärilssim. Dessutom kom musiken tillbaka. Och dessutom kom snart maffiabossen själv med ett kuvert som sades innehållet en check på ett par miljoner Baht till skolan. Det kan det nog vara värt för att slippa 30 militärer gåendes igenom hans skumma affärer efter mörkrets inbrott. Slutet gott allting gott kan tyckas men så är det givetvis inte då det bara var ren hård makt och överlägset inflytande som fick dem att böja sig, inte sunt förnuft eller en känsla av att ha gjort fel.

 

Vad var bra i klippet då? Att det överhuvudtaget finns, inte censureras och dessutom tas emot på ett bra sätt. För 10 år sedan fanns inte möjlighet att filma alla dessa oegentligheter och även om de tekniska möjligheterna hade funnits så hade ingen vågat. Nu kan man se munkar, poliser och politiker skita ned sig var och varannan dag och folk kan med egna ögon se och kommentera det som det under så lång tid viskats om. Det kanske inte förändrar patroniseringskulturen på kort sikt men det får folk att börja tänka, ifrågasätta, diskutera och kritisera och bara det är ett stort steg i Thailand.

 

 

Ja, det var jag som skrev det. Allting var bättre förr, dessvärre gäller det även mina inlägg.....

 

Kom på att jag nu för första gången kan ge ett karma till mitt eget inlägg 😉

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

Ja, det var jag som skrev det. Allting var bättre förr, dessvärre gäller det även mina inlägg.....

 

Kom på att jag nu för första gången kan ge ett karma till mitt eget inlägg 😉

Fantastiskt bra inlägg. Lite otroligt att du redan svarat så detaljerat på frågan så många år tidigare.

 

Det är många saker som kan finna förklaring när man förstår kulturen. Kom ihåg första åren jag var i Thailand. Hade jobbat i Indonesien 1985. Innan jag åkt hem åkte jag runt i SEA, sista anhalt blev Thailand. Hade tänkt åka till Burma också, men blev så fascinerad av Thailand att det inte blev av. Åkte hem med lexicon och frasböcker och pluggade thai för att kunna åka ut på landsbygden för att se hur thailändarna hade det utanför turistorterna. Det blev naturligtvis fiasko med mina thaistudier även om jag legat i riktigt ordentligt med mina studier där hemma. När jag kom ner året efteråt förstod ju ingen vad jag sa och vv. Plockade relativt snabbt ihop uttal av det jag läst och det jag hörde, så det var inte helt bortkastat med mina hemstudier. 

 

Jag började åka ut på landsbygden och stannade ibland till på riktigt avlägsna platser. Mina resor gick mest norrut. Nordöst var på den tiden skövlat på träd och såg ut som en öken med torksprickor i leran. Vissa platser hade ej fått regn på tre år. Numera får man ofta tre risskördar på en säsong i Loiet, mot en, ett bra år på 80-talet. Norr var bördigt och fint med mycket djungel. Nu är det tvärt om Chiang Rai, börjar se skövlat ut.

 

Under ett av dessa uppehåll i en avlägsen by stannade jag för att äta. Ett av husen i byn hade ställt ut två bord och gjort en uteservering. Jag åt en nuddelsoppa liksom de flesta andra som kom för att äta. De flesta betalade 5 baht för soppan, men så kom en gammal tant som betalade 50 satang för soppan. Jag betalade med glädje de 10 baht hon ville ha av mig för soppan. Billigt och gott och mina tankar kommer ofta tillbaka till den gamla tanten som betalade 50 satang. 

 

På turistorterna hörde man ofta hur uppskörtade turisterna blev när de fick betala 20 baht för nuddelsoppan, medan thai bara betalade 10 baht.     

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är lite sjukt med Thailand är att kvinnor måste buga för män hela tiden, i synnerhet dom yngre! Man ser det på dom som är nya i Sverige tex när jag och frugan går till templet då böjer dom sina kroppar varje gång dom går förbi mig och andra män medans dom kvinnor som vart här några år inte gör det för dom vet att vi är jämlika i Sverige och många andra länder i Europa.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det där krypandet för kungahus och munkar har jag lite svårt för.

Men jag är ju gäst i Thailand så det är bara att acceptera.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
32 minutes ago, Kenneth4618 said:

Det där krypandet för kungahus och munkar har jag lite svårt för.

Men jag är ju gäst i Thailand så det är bara att acceptera.

 

Vi är nog inte ens gäster, en gäst ska vara inbjuden.
Känner mig mer som en besökare med årskort för 800,000 Baht.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nedvärdera en thai är som att nedvärdera sig själv.

Var för är du ihop med en thailändska?

Är det för att ingen ann kan stå ut med dig eller är det för att just du valt det bästa som går att få?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev evert 1:

Nedvärdera en thai är som att nedvärdera sig själv.

Var för är du ihop med en thailändska?

Är det för att ingen ann kan stå ut med dig eller är det för att just du valt det bästa som går att få?

Kanske blivit övergiven av en thailändska och blivit lite bitter 🤔

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev evert 1:

Nedvärdera en thai är som att nedvärdera sig själv.

Var för är du ihop med en thailändska?

Är det för att ingen ann kan stå ut med dig eller är det för att just du valt det bästa som går att få?

Har varit ihop med thailändskor. För det var ganska naturligt då jag bor i Thailand.

Tror nog att flera kan stå ut med mig.

Alla väljer nog det som är bäst för sig själv(även partnern). Så vart vill du komma med detta inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
23 hours ago, Atom said:

Ja, det var jag som skrev det. Allting var bättre förr, dessvärre gäller det även mina inlägg.....

 

Kom på att jag nu för första gången kan ge ett karma till mitt eget inlägg 😉

Ett mycket bra inlägg med god insikt om patroniseringskulturen i Thailand.
 

Vi får inte glömma vårt eget fosterlands historia som egentligen inte skiljer sig så mycket vad gäller herrefolk, samhällsmakt och frihet jämfört med Thailand.
Helt klart har vi en längre och rikare historia och startade städa upp lite tidigare men vår egen demokrati är inte så gammal, fullständig och självklar som många tror.
 
Vår konung kunde tidigare enhälligt låta halshugga obekväma personer och var enväldig härskare ända fram till början av 1800-talet och hade delad makt med den
svenska regeringen ända in på 1900-talet. Inte ens dagens svenska kung kan åtalas för ett brott, möjligen kan han bli inlåst på slottet tills han lugnar ner sig.
 
Sverige hade även ett officiellt kastsystem (ståndssamhälle) bestående av präster, adeln, borgare och bönder där prästerna hade en näst intill enväldig makt ute
i socknarna (svenska buffelbyar) en bra bit in på 1900-talet där medborgarna förhördes strängt om både psalmverser och innehållet i lilla katekesen men nu
skiter de allra flesta i allt sånt där och kanske munkarna i Thailand också kommer att tappa greppet någon gång i framtiden.
 
Den allmänna motboken som skulle få svenska medborgare att supa mindre avskaffades först 1955 och den når ett svårslaget klimax i medborgarförtryck i
modern svensk tid. Mängden brännvin man fick köpa styrdes av position i samhället, förmögenhet, inkomst, kön och anställningsförhållande. En arbetslös man
eller gift kvinna fick ingen egen motbok och således ingen tilldelning.
 
- 1909 infördes rösträtt för alla män som fyllt 23 år, gjort värnplikten och betalat skatt i minst 3 år, dock inte fängelseinterner och de som omhändertagits av fattigvården.
- 1923 hölls de första riksdags och kommunalval där både män och kvinnor kunde rösta men endast om de fyllt 23 år, betalat skatt i minst 3 år och inte gått i konkurs samt inte suttit i fängelse.
- 1937 fick fängelseinterner rösträtt.
- 1944 blev homosexualitet legalt men ända fram till 1979 ansågs det fortfarande vara en psykisk störning, vilket står i stor kontrast till bögarnas frihet idag med pridefestivaler, giftermål och adoption.  
- 1968 fick utlandsboende svenska medborgare rösträtt.
- 1973 avskaffades dödsstraffet för brott i krigstid.
- 1976 avskaffades lagen om tvångssterilisering.
 
Bögarna har i stort sett nått sina mål men vi andra är  långt ifrån i mål.
I en sann demokrati kan man inte måna mer om kriminellas integritet och rättigheter än om skötsamma medborgares säkerhet.
  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...