Jump to content
IGNORERAD

Varför ner värdera Thai


jampeman1

Recommended Posts

Berlitz, när jag umgås med thaifolk är det som att gå tillbaka till när jag var ung (liten grabb). Bondsluga, smarta att hitta på "kreativa" lösningar på det mesta.

Männen nyttjar oftast musklerna mer än huvudet, tvärtom är det med kvinnorna, många av dessa är verkligen smarta men inte minst ekonomiska.

Betänk att landet är under stark frammarsch, i mångt och mycket, dock är de fortfarande långt från den jämställdhet som vi är vana vid.

Korruption förtryckande av de fysiskt svaga förekommer alltjämt och utförs av männen, så var det även i Sverige för knappt 100 år sedan.

Sedan är det denna dj**la religion även där äger rum en stor nertryckning, är något som på sikt säkert kommer att minska eller försvinna.

Bara gå tillbaka och se vilken makt svenska kyrkan en gång haft, nästan en parallell.

Dessutom har thai (thaikvinnor) en djävla ryggsäck att bära på, detta med att dela med sig, hjälpa föräldrar men även syskon som har det sämre än de själva.

M.a.o. där har vi egoister verkligen något att lära.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    7

  • Captain Morgan

    6

  • evert 1

    5

  • Atom

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sverige var väl dom sista länderna i västvälden att kvinnorna fick rösträtt.

Och Finland var det först att fick det.

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Ett mycket bra inlägg med god insikt om patroniseringskulturen i Thailand.
 

Vi får inte glömma vårt eget fosterlands historia som egentligen inte skiljer sig så mycket vad gäller herrefolk, samhällsmakt och frihet jämfört med Thailand.
Helt klart har vi en längre och rikare historia och startade städa upp lite tidigare men vår egen demokrati är inte så gammal, fullständig och självklar som många tror.
 
Vår konung kunde tidigare enhälligt låta halshugga obekväma personer och var enväldig härskare ända fram till början av 1800-talet och hade delad makt med den
svenska regeringen ända in på 1900-talet. Inte ens dagens svenska kung kan åtalas för ett brott, möjligen kan han bli inlåst på slottet tills han lugnar ner sig.
 
Sverige hade även ett officiellt kastsystem (ståndssamhälle) bestående av präster, adeln, borgare och bönder där prästerna hade en näst intill enväldig makt ute
i socknarna (svenska buffelbyar) en bra bit in på 1900-talet där medborgarna förhördes strängt om både psalmverser och innehållet i lilla katekesen men nu
skiter de allra flesta i allt sånt där och kanske munkarna i Thailand också kommer att tappa greppet någon gång i framtiden.
 
Den allmänna motboken som skulle få svenska medborgare att supa mindre avskaffades först 1955 och den når ett svårslaget klimax i medborgarförtryck i
modern svensk tid. Mängden brännvin man fick köpa styrdes av position i samhället, förmögenhet, inkomst, kön och anställningsförhållande. En arbetslös man
eller gift kvinna fick ingen egen motbok och således ingen tilldelning.
 
- 1909 infördes rösträtt för alla män som fyllt 23 år, gjort värnplikten och betalat skatt i minst 3 år, dock inte fängelseinterner och de som omhändertagits av fattigvården.
- 1923 hölls de första riksdags och kommunalval där både män och kvinnor kunde rösta men endast om de fyllt 23 år, betalat skatt i minst 3 år och inte gått i konkurs samt inte suttit i fängelse.
- 1937 fick fängelseinterner rösträtt.
- 1944 blev homosexualitet legalt men ända fram till 1979 ansågs det fortfarande vara en psykisk störning, vilket står i stor kontrast till bögarnas frihet idag med pridefestivaler, giftermål och adoption.  
- 1968 fick utlandsboende svenska medborgare rösträtt.
- 1973 avskaffades dödsstraffet för brott i krigstid.
- 1976 avskaffades lagen om tvångssterilisering.
 
Bögarna har i stort sett nått sina mål men vi andra är  långt ifrån i mål.
I en sann demokrati kan man inte måna mer om kriminellas integritet och rättigheter än om skötsamma medborgares säkerhet.
  

 

1976 var man aktiva. Även tjänstemannaansvaret avskaffades. Så tjänstemännen nådde också sitt mål, likväl som bögarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev FF:

Sverige var väl dom sista länderna i västvälden att kvinnorna fick rösträtt.

Och Finland var det först att fick det.

 

  FF

Sverige 1919 ,USA  1920 och Frankrike 1944   https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kvinnors-rösträtt-i-världen-kolla-vilka-länder-som-var-först-och-sist-3831852

 

mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, Surin P3 said:

Lika intressant är att ta reda på när män fick rösträtt i olika länder.

  

Det kallas för demokrati.
Om den inte utvecklas får vi orättvisor men om den går det för långt så gör alla som de vill.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

  

Det kallas för demokrati.
Om den inte utvecklas får vi orättvisor men om den går det för långt så gör alla som de vill.
 

Vet inte riktigt om jag kan likställa rösträtt med demokrati. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 minutes ago, Surin P3 said:

Vet inte riktigt om jag kan likställa rösträtt med demokrati. 

 

Nära nog, utan rösträtt är demokrati en omöjlighet och livet outhärdligt.

Tänk om frun enväldigt ska bestämma vilken bil vi ska köra, hur många hästar den ska ha och vilken bärsa som ska inhandlas.

Utan demokrati så hjälper det då inte ens att byta fru.
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Nära nog, utan rösträtt är demokrati en omöjlighet och livet outhärdligt.

Tänk om frun enväldigt ska bestämma vilken bil vi ska köra, hur många hästar den ska ha och vilken bärsa som ska inhandlas.

Utan demokrati så hjälper det då inte ens att byta fru.
 
 

Punkt 1, skulle jag säga att rösträtt är. 

Av en hel uppsjö av punkter. 

 

Min poäng var mer i tidigare inlägg om mäns rösträtt att det ofta bara skiljer en kortare tid mellan de båda. Alltså mäns och kvinnors rösträtt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Surin P3:

Punkt 1, skulle jag säga att rösträtt är. 

Av en hel uppsjö av punkter. 

 

Min poäng var mer i tidigare inlägg om mäns rösträtt att det ofta bara skiljer en kortare tid mellan de båda. Alltså mäns och kvinnors rösträtt. 

I Sverige fick kvinnor allmän rösträtt före män. Men det är inte så poppis att prata om det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
40 minutes ago, frogfish said:

I Sverige fick kvinnor allmän rösträtt före män. Men det är inte så poppis att prata om det....

Ur en rent praktisk synvinkel så stämmer det.
  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Captain Morgan:

Ur en rent praktisk synvinkel så stämmer det.
  

Det stämmer nog oberoende synvinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Oj.. Det var ett tag sedan jag var här inne. Jag hade ingen aning om att det blev sådana svar på allt! Har mitt boende nu i Thailand på landet och i (Stockholm) inte på en stad med ifrågasatta kvinnor och ångrar inget nu mera! Tar min pension där o dör där! Turister som kommer för att hitta en fru o allt annat så måste dom förstå Thaiare och bo med dom i många år för att förstå o se hur dom agerar framför allt när dom blir trängda inför sin familj (onyktra män)! Jag har och älskar min familj i Thailand! Respekt måste man jobba på och när du får det så OJOJOJ

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-08 at 12:35, skrev audirs2:

Det som är lite sjukt med Thailand är att kvinnor måste buga för män hela tiden, i synnerhet dom yngre! Man ser det på dom som är nya i Sverige tex när jag och frugan går till templet då böjer dom sina kroppar varje gång dom går förbi mig och andra män medans dom kvinnor som vart här några år inte gör det för dom vet att vi är jämlika i Sverige och många andra länder i Europa.

Det stämmer inte alls! Dom du sett är kvinnor som har eller jobbar med chefer eller är inom Buddha som vill ge tillgivenhet och förstående till dom som begär det! Det är med som ett tack för ? Vad som! Om en gåva ges så gör kvinnor det som ett tack samma med män! Kvinnor har ett överhuvud bestämmande som inte ger en man som bestämmer över kvinnor! Du måste ta skillnad på dom som verkligen har Buddha som religion eller dom som är underkuvade.. Var försiktig med att dra alla över en kam!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev jampeman1:

Det stämmer inte alls! Dom du sett är kvinnor som har eller jobbar med chefer eller är inom Buddha som vill ge tillgivenhet och förstående till dom som begär det! Det är med som ett tack för ? Vad som! Om en gåva ges så gör kvinnor det som ett tack samma med män! Kvinnor har ett överhuvud bestämmande som inte ger en man som bestämmer över kvinnor! Du måste ta skillnad på dom som verkligen har Buddha som religion eller dom som är underkuvade.. Var försiktig med att dra alla över en kam!

 

Det som inte finns i våran värld är RESPEKT FÖR ÄLDRE!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev jampeman1:

Det som inte finns i våran värld är RESPEKT FÖR ÄLDRE!

 

3 minuter sedan, skrev jampeman1:

Det stämmer inte alls! Dom du sett är kvinnor som har eller jobbar med chefer eller är inom Buddha som vill ge tillgivenhet och förstående till dom som begär det! Det är med som ett tack för ? Vad som! Om en gåva ges så gör kvinnor det som ett tack samma med män! Kvinnor har ett överhuvud bestämmande som inte ger en man som bestämmer över kvinnor! Du måste ta skillnad på dom som verkligen har Buddha som religion eller dom som är underkuvade.. Var försiktig med att dra alla över en kam!

 

Jag är Finne som tagit mycket av min tid att se till att min mamma hade de så bra som möjligt i Finland vilket inte många gör! Thailand är det ett KRAV och inte som här att bara skita i det! Kultur är inte något man bara ser o lär! Man måste leva med det för att förstå!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev jampeman1:

Det stämmer inte alls! Dom du sett är kvinnor som har eller jobbar med chefer eller är inom Buddha som vill ge tillgivenhet och förstående till dom som begär det! Det är med som ett tack för ? Vad som! Om en gåva ges så gör kvinnor det som ett tack samma med män! Kvinnor har ett överhuvud bestämmande som inte ger en man som bestämmer över kvinnor! Du måste ta skillnad på dom som verkligen har Buddha som religion eller dom som är underkuvade.. Var försiktig med att dra alla över en kam!

 

Det räcker ju att man är i valfritt hem i Thailand så får du se folk böja sig som någon jävla ”ursäkta att jag finns” bara dom passerar en. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev jampeman1:

Det stämmer inte alls! Dom du sett är kvinnor som har eller jobbar med chefer eller är inom Buddha som vill ge tillgivenhet och förstående till dom som begär det! Det är med som ett tack för ? Vad som! Om en gåva ges så gör kvinnor det som ett tack samma med män! Kvinnor har ett överhuvud bestämmande som inte ger en man som bestämmer över kvinnor! Du måste ta skillnad på dom som verkligen har Buddha som religion eller dom som är underkuvade.. Var försiktig med att dra alla över en kam!

 

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad du skriver men om jag gissar rätt så har du fått för dig att "sänkandet av huvudet" har något med religion, eller "Buddha" som du kallar det, och eller undergivenhet mot chefer, att göra. Så är det givetvis inte, det är 100% tradition. Huvudet är den viktigast punkten så som kvinna, eller barn, får huvudet aldrig vara högre än huvudet hos en manlig (eller viktig kvinnlig) gäst. En viktig kvinna behöver dock inte böja på huvudet för en oviktig man. Det har alltså inget att göra med att män bestämmer över kvinnor utan på att visa vem som bestämmer; alltså rangordningen viktig man - viktig kvinna - oviktig man - oviktig kvinna. Det gäller också mest på landsbygden; frugan och dottern har aldrig någonsin följt den regeln i Bangkok.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev jampeman1:

Det som inte finns i våran värld är RESPEKT FÖR ÄLDRE!

Stämmer inte heller längre. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Atom:

Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad du skriver men om jag gissar rätt så har du fått för dig att "sänkandet av huvudet" har något med religion, eller "Buddha" som du kallar det, och eller undergivenhet mot chefer, att göra. Så är det givetvis inte, det är 100% tradition. Huvudet är den viktigast punkten så som kvinna, eller barn, får huvudet aldrig vara högre än huvudet hos en manlig (eller viktig kvinnlig) gäst. En viktig kvinna behöver dock inte böja på huvudet för en oviktig man. Det har alltså inget att göra med att män bestämmer över kvinnor utan på att visa vem som bestämmer; alltså rangordningen viktig man - viktig kvinna - oviktig man - oviktig kvinna. Det gäller också mest på landsbygden; frugan och dottern har aldrig någonsin följt den regeln i Bangkok.

Tack för översättningen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Brist på utbildning är ju vad som bromsar Thailands utveckling men antar att det är ett strategiskt val av regimen då det är lättare att kuva outbildade människor.
 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-03-15 at 13:19, skrev LTD:

Brist på utbildning är ju vad som bromsar Thailands utveckling men antar att det är ett strategiskt val av regimen då det är lättare att kuva outbildade människor.
 

Håller helt med om att det är bristen på vettig utbildning som håller Thailand tillbaka. Den enkla slutsatsen att det är så regimen vill ha det hade jag nog också hållt med om ifall jag bara bott här i 5 år men efter det så känns det som att man borde kunna komma med en bättre förklaring. 

 

Thailand har en av världens högsta utbildningsbudgetar mätt per GDP, tyvärr så är också utbildningsministeriet ett av de mest åtråvärda efter ett val då där finns mest pengar att hämta; runt 30% brukar försvinna redan på statlig nivå och ytterligare 30% på provinsiell nivå så det blir bara 40% kvar. Ett land som Thailand; med sin historia av djupa patroniseringsfåror, lämpar sig helt enkelt inte särskilt väl för demokrati. Det finns inga lokala avdelningar av partierna och inga ungdomsversioner av partier och förbättrad utbildning är inget man kan påvisa efter 4 år vid makten så det hamnar alltid längst ned i prioritetsordningen.

 

Det handlar alltså inte om en vilja att kuva befolkningen utan snarare en uppfattning att det inte är så viktigt; deras egna ungar går ju trots allt i internationella skolor. Det finns heller ingen folklig vilja att verkligen ändra skolan då en förändring skulle kräva att ungarna skulle tillåtas att ifrågasätta och den rangordningen är skriven i sten i hela upplevelsen av kwampenthai; om ungar får ifrågasätta lärare så kan ju även fruar ifrågasätta sina män och byinnevånare ifrågasätta sina Poo Yai Baan och kanske även munkar och den kungliga familjen och då ställs allt på ända. Allt det som Thailändare är stolta över skulle inte längre vara värt något och det är en risk få är beredda att ta.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ibland framhålls svenskar som världens mest segregerade folk, men jag undrar om inte de asiatiska länderna och folk slår oss med hästlängder.
När jag är i Thailand och mina vänner kör runt mig för att visa mig intressanta platser så hamnar vi ibland på områden som ägs av militären.
Där är det ju oftast också välskött och välordnat.
Ibland kör vi fram till en vägbom och det kommer ut en prydlig liten soldat som kikar in i bilen.
Vissa gånger så fäller de upp bommen, men andra gånger så blir vi tvärnekade när de får syn på mig.

Det blir liksom bara kalla handen och vi får vända om.
Det är ju okej, regler är till för att följas, men kan inte jag vara Thailändare?
Dom kunde ju ändå fråga, eller är Thailand segregerat och homogent så att det verkligen inte finns Thai som ser västerländska ut?
De som är produkter av blandäktenskap måste ju så småningom kunna få det lite knepigt.
Kan dom integreras om de inte ens anses förekomma?

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Batting:

Ibland framhålls svenskar som världens mest segregerade folk, men jag undrar om inte de asiatiska länderna och folk slår oss med hästlängder.
När jag är i Thailand och mina vänner kör runt mig för att visa mig intressanta platser så hamnar vi ibland på områden som ägs av militären.
Där är det ju oftast också välskött och välordnat.
Ibland kör vi fram till en vägbom och det kommer ut en prydlig liten soldat som kikar in i bilen.
Vissa gånger så fäller de upp bommen, men andra gånger så blir vi tvärnekade när de får syn på mig.

Det blir liksom bara kalla handen och vi får vända om.
Det är ju okej, regler är till för att följas, men kan inte jag vara Thailändare?
Dom kunde ju ändå fråga, eller är Thailand segregerat och homogent så att det verkligen inte finns Thai som ser västerländska ut?
De som är produkter av blandäktenskap måste ju så småningom kunna få det lite knepigt.
Kan dom integreras om de inte ens anses förekomma?

Försök att köra in på Musköbasen så får du se!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev audirs2:

Försök att köra in på Musköbasen så får du se!

Jag antar att dom skulle fråga om jag var Svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...