Jump to content
IGNORERAD

Nattliga samtal


broder tuk tuk

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev Jive:

I Pattis är det iaf som vanligt, både hos tandläkare, sjukhus och för övrigt i byn.

Nja, vanligt och vanligt, det finns inga, eller få, turister här.

Du skulle nog få en annan bild om du vore här.

Det går säkert ha olika perspektiv på detta. Men jag litar mer på sjukvårdspersonal som rapporterar från sitt dagliga liv, än rapporter från nån beer bar i Pattaya (no offence).

Den som lever får se helt enkelt.

 

Sen att börja grina över att det "är så jävla orättvist" att nån skriver att de inte riktigt litar på information från generalerna är ju bara fånigt. Lite högre nivå kan vi väl hålla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    17

  • Jive

    9

  • Kenneth4618

    8

  • frogfish

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det positiva med corona är väl att allt från stenbordsexperter, plastbordsprovare till Bosse och lilla Noi blivit rena rama virusexperter. Inte illa pinkat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev frogfish:

Det går säkert ha olika perspektiv på detta. Men jag litar mer på sjukvårdspersonal som rapporterar från sitt dagliga liv, än rapporter från nån beer bar i Pattaya (no offence).

Den som lever får se helt enkelt.

 

Sen att börja grina över att det "är så jävla orättvist" att nån skriver att de inte riktigt litar på information från generalerna är ju bara fånigt. Lite högre nivå kan vi väl hålla.

Med tanke på vad jag ser här och dagligen på TV, så är det jävligt orättvist sagt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jive:

Med tanke på vad jag ser här och dagligen på TV, så är det jävligt orättvist sagt.

Livet är orättvist. Om du hakar upp dig på att en person inte litar på en militärdiktatur, lär du få det jobbigt i livet.

 

Acceptera att en del inte litar på juntastyrda länder, och att andra gör det. Det är inte ett dugg orättvist, utanför diktaturer är åsiktsfrihet en grundpelare.

 

Men vi får väl se framöver om Thailand har nåt mirakelämne i luften som gör att just de inte får nån corona. Många tvivlar på att de har det, men Prutten kanske har lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev frogfish:

Livet är orättvist. Om du hakar upp dig på att en person inte litar på en militärdiktatur, lär du få det jobbigt i livet.

 

Acceptera att en del inte litar på juntastyrda länder, och att andra gör det. Det är inte ett dugg orättvist, utanför diktaturer är åsiktsfrihet en grundpelare.

 

Men vi får väl se framöver om Thailand har nåt mirakelämne i luften som gör att just de inte får nån corona. Många tvivlar på att de har det, men Prutten kanske har lösningen.

Ja, så här långt har han iaf lyckats bättre än de flesta länder.

Sedan hakar jag inte så mycket på vad du kallar regimen. Jag ser mera på vad som åstadkoms här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Khonis said:

Det positiva med corona är väl att allt från stenbordsexperter, plastbordsprovare till Bosse och lilla Noi blivit rena rama virusexperter. Inte illa pinkat. 

Som självutnämnd stenbordsexpert på virussjukdomar 😉 , fortsätter jag hävda att hela coronahärvan är starkt överdriven. Spännande att notera i egna bekantskapskretsen är också det faktum att flera av de som nu skriker i panik, och försvarar sin rätt att göra så, är personer som klagat högljutt över alarmismen i en annan högaktuell fråga. Tänk så det kan bli i denna polariserade värld. 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Jive:

Ja, så här långt har han iaf lyckats bättre än de flesta länder.

Sedan hakar jag inte så mycket på vad du kallar regimen. Jag ser mera på vad som åstadkoms här.

Nu tycker jag att du är ojättvis.......😉

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev spooncreek:

Som självutnämnd stenbordsexpert på virussjukdomar 😉 , fortsätter jag hävda att hela coronahärvan är starkt överdriven. Spännande att notera i egna bekantskapskretsen är också det faktum att flera av de som nu skriker i panik, och försvarar sin rätt att göra så, är personer som klagat högljutt över alarmismen i en annan högaktuell fråga. Tänk så det kan bli i denna polariserade värld. 

 

 

Japp! Det här att få ha en egen åsikt (och uttrycka den) är ett helvete. Otroligt att det tillåts......

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Livet är orättvist. Om du hakar upp dig på att en person inte litar på en militärdiktatur, lär du få det jobbigt i livet.

 

Acceptera att en del inte litar på juntastyrda länder, och att andra gör det. Det är inte ett dugg orättvist, utanför diktaturer är åsiktsfrihet en grundpelare.

 

Men vi får väl se framöver om Thailand har nåt mirakelämne i luften som gör att just de inte får nån corona. Många tvivlar på att de har det, men Prutten kanske har lösningen.

De mirakel ämnen de har i luften kallas värme och hög luftfuktighet. Titta på Malaysia och Singapore också för att se vad de har gemensamt när det gäller Corona.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Wangthong:

De mirakel ämnen de har i luften kallas värme och hög luftfuktighet. Titta på Malaysia och Singapore också för att se vad de har gemensamt när det gäller Corona.

Så kanske det är, jag är ingen expert i frågan.

 

Dock reagerade jag över tajmingen på hela världens (förutom Thailand då) problem med corona, och de enorma problem som finns med allvarlig lunginflammation på (åtminstone en del) sjukhus i Thailand, vårdpersonal rapporterar att de aldrig sett nåt liknande under sin livstid.

 

Men det kanske är 2 helt olika saker, och bara en tillfällighet att det sammanfaller. Som sagt, den som (över)lever får se.

 

Med all respekt för Prutten och Co, den info som kommer från generalerna tar jag med ett hel saltöken.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, frogfish said:

Japp! Det här att få ha en egen åsikt (och uttrycka den) är ett helvete. Otroligt att det tillåts......

Jaha, slåss du mot väderkvarnar nu igen?

 

Givetvis är åsikten fri, vem har påstått något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jaha, slåss du mot väderkvarnar nu igen?

 

Givetvis är åsikten fri, vem har påstått något annat?

Igen? Ok.

 

Kanske missuppfattade dig, då jag utläste det som att du tyckte det var anmärkningsvärt att en person var engagerad i en fråga, men höll låg profil i en annan fråga. För mig är ett sånt beteende helt normalt, då frågorna inte behöver ha med varandra att göra.

 

Men som sagt, jag kanske tolkade det fel.

 

Sen vet jag inte varför du yrar om väderkvarnar, kanske kass referens till DQ. Men jag avstår från att tolka det.

 

Edit:

Nu såg jag ju att det var din bekantskapskrets du beskrev. Den vet jag ju inget om. Men i min bekantskapskrets finns det folk som är näst intill alarmistiska i en fråga, och inte alls i andra frågor. Vi anser det vara helt normalt. Men som sagt, din bekantskapskrets ska jag avhålla mig från att kommentera.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 timmar sedan, skrev Jive:

Med tanke på vad jag ser här och dagligen på TV, så är det jävligt orättvist sagt.

 

Litar du 100% på det sägs på tv eller skrivs i tidningarna i Thailand?

 

I så fall är du ovanligt blåögd och naiv.  Visserligen har du vistats länge i landet och säkert blivit mer thailändare än thaiarna själva. Brukar ju ofta vara så men du är ju inte uppfödd uppe i hembyn så lite egen tankeverksamhet kanske kan vara på plats.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Litar du 100% på det sägs på tv eller skrivs i tidningarna i Thailand?

 

I så fall är du ovanligt blåögd och naiv.  Visserligen har du vistats länge i landet och säkert blivit mer thailändare än thaiarna själva. Brukar ju ofta vara så men du är ju inte uppfödd uppe i hembyn så lite egen tankeverksamhet kanske kan vara på plats.

 

BTT

Nja, 100% är väl att ta i och lite tankeverksamhet har jag kvar, så det får bli en kombo vad jag själv upplever och vad jag ser på burken och läser i tidningar.

Ibland får jag också hjälp av frugan att tänka.😁

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
14 minutes ago, Jive said:

Nja, 100% är väl att ta i och lite tankeverksamhet har jag kvar, så det får bli en kombo vad jag själv upplever och vad jag ser på burken och läser i tidningar.

Ibland får jag också hjälp av frugan att tänka.😁

 
Jag tror att vi alla får tankehjälp vi inte behöver. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 
Jag tror att vi alla får tankehjälp vi inte behöver. 
 

😁😁😁

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Angående senaste inläggen kan man ju ta upp ett ganska vanligt fenomen hos dom flesta långliggare i Thailand, att man tar till sig seder och bruk och tankar och mer eller mindre förkastar allt svenskt.

Den svenska maten är väl fortfarande nödvändig men det mesta av andra svenska fenomen mer eller mindre smutskastas och hatas Inte minst svenska kvinnor som släpas i smutsen och då alltid jämförs med dom gudomliga thailändska kvinnorna.

 

Jag minns att jag själv led av detta fenomen under ganska många år där jag mer eller mindre såg svenska kvinnor som direkta hot mot hela den nya världsbild jag lyckats bygga upp.

Det mesta i övrigt var ganska ofarligt men just dom svenska damerna var demoner.

 

Men hatet sträckte sig till nästan allt svenskt.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Angående senaste inläggen kan man ju ta upp ett ganska vanligt fenomen hos dom flesta långliggare i Thailand, att man tar till sig seder och bruk och tankar och mer eller mindre förkastar allt svenskt.

Den svenska maten är väl fortfarande nödvändig men det mesta av andra svenska fenomen mer eller mindre smutskastas och hatas Inte minst svenska kvinnor som släpas i smutsen och då alltid jämförs med dom gudomliga thailändska kvinnorna.

 

Jag minns att jag själv led av detta fenomen under ganska många år där jag mer eller mindre såg svenska kvinnor som direkta hot mot hela den nya världsbild jag lyckats bygga upp.

Det mesta i övrigt var ganska ofarligt men just dom svenska damerna var demoner.

 

Men hatet sträckte sig till nästan allt svenskt.

 

BTT

Kommer som ett brev på posten från många, inte alla, som flyttar utomlands. Själva anledningen för många att öht flytta.   
 

Själv känner jag att ju längre utomlands desto bättre är Sverige. Men jag är en rookie. Bara fyra år hittills. 

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 minuter sedan, skrev Khonis:

Kommer som ett brev på posten från många, inte alla, som flyttar utomlands. Själva anledningen för många att öht flytta.   
 

Själv känner jag att ju längre utomlands desto bättre är Sverige. Men jag är en rookie. Bara fyra år hittills. 

 

Nu tror jag ju att fenomenet främst drabbar dom som träffat och kärat ner sig i thaidamer.

Kärleken har en märklig förmåga att ändra tankeverksamheten hos den klokaste individ.

 

Dom flesta av åtminstone bargubbarna och fd bargubbarna skulle troligen inte ens befinna sig i Thailand om dom inte träffat en darling

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev broder tuk tuk:

 

Nu tror jag ju att fenomenet främst drabbar dom som träffat och kärat ner sig i thaidamer.

Kärleken har en märklig förmåga att ändra tankeverksamheten hos den klokaste individ.

 

Dom flesta av åtminstone bargubbarna och fd bargubbarna skulle troligen inte ens befinna sig i Thailand om dom inte träffat en darling

 

BTT

Trodde aldrig jag skulle inleda en konversation med btt. Inte gamla iaf. Det här är nya. 
 

Detta fenomen har jag upplevt i andra länder också. Det är en klassiker ändå att gubbar flyttar utomlands och sitter och gnäller hela dagen på Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Friskintyg borde räcka, är man frisk så är man...

Tror det inte finns något officiellt doc för just Corona.

Tex medicinskaintyg.se jag brukar ta friskintyg för mitt jobb där, de känns serösa, ligger på Sveavägen.

83B26733-49C4-4F54-AEF7-DB252B1F670A.thumb.png.331644c2185c1e44d6d0bba1943b5e31.png

Fick följande svar från medicinskaintyg.se2.

 

"Hej Magnus, tack för ditt mejl .

Tyvärr sköts all provtagning av infektionsklinikerna på sjukhusen och dom prioriterar inte friskintyg.

Vi kan utfärda generella bedömningar men ej Covid-19 screening.

Hör gärna av dig om vi kan vara behjälpliga på något sätt."

 

Med andra ord blir det nog inte så lätt att fixa fram ett intyg efter de förutsättningar Thai airways säger gäller för de som reser från riskzoner.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Fick följande svar från medicinskaintyg.se2.

 

"Hej Magnus, tack för ditt mejl .

Tyvärr sköts all provtagning av infektionsklinikerna på sjukhusen och dom prioriterar inte friskintyg.

Vi kan utfärda generella bedömningar men ej Covid-19 screening.

Hör gärna av dig om vi kan vara behjälpliga på något sätt."

 

Med andra ord blir det nog inte så lätt att fixa fram ett intyg efter de förutsättningar Thai airways säger gäller för de som reser från riskzoner.

 

 

Där ser man, var lite av min plan om Thailand börjar kräva för Svenskar, och den risken är väl överhängande med de senaste dagarnas utveckling.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Fick följande svar från medicinskaintyg.se2.

 

"Hej Magnus, tack för ditt mejl .

Tyvärr sköts all provtagning av infektionsklinikerna på sjukhusen och dom prioriterar inte friskintyg.

Vi kan utfärda generella bedömningar men ej Covid-19 screening.

Hör gärna av dig om vi kan vara behjälpliga på något sätt."

 

Med andra ord blir det nog inte så lätt att fixa fram ett intyg efter de förutsättningar Thai airways säger gäller för de som reser från riskzoner.

 

 

Behöver du verkligen ett intyg för att komma in till Thailand det är väl i dagsläget för att komma ut via thaiair?? Ursäkta att jag inte hängt med i all inlägg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Jive:

Nu har jag kollat ett nytt reportage på morgonTV hur detta sköts i olika delar av landet. Hur man skall förhålla sig, vilka masker man ska ha och inte ha oxh hur de skall användas mm, mm.

Detta är en stor grej i Thailand, som de tar på största allvar.

PM Preyut gick igår ut med en uppmaning till sina ministrar att hålla en transparent linje, vara ärliga och säga precis som det är.

Det är så djävla orättvist att skriva som du gör, Tommy, - "naturligtvis tror jag att Thailand ljuger....".

Vad då "naturligtvis"?

Jag är glad att jag bor i Thailand i detta läge och inte i Sverige.

 

För att Thailand är det enda landet som "lyckats stoppa" smittan så fort, men de har mycket fler kineser som reser dit än vad vi har.

 

Och jag tror att du har rätt i att Thailand som lärde sej en massa under Sarsepidemin, tar Corona viruset på mycket större allvar än det mesigaste landet i världen (Sverige alltså).

 

Vi närmar oss 500 bekräftat smittade, det betyder att vi antagligen har 5000-10000 smittade i landet, vid det här laget...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

En länk som alla som kan engelska borde läsa, den enda som behövs och sammanfattar "Coronavirusets" spridning i en massa olika länder, Thailand nämns som ett av de länder som verkar ha lyckats bäst.

 

Där står även en del om hur illa det går för demokratiska samhällen som väntar med att göra rätt...

Det var denna län jag tänkte på när jag skrev att Sverige antagligen har 5000-10000 smittade i dag, i morgon blir det fler...

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

illa....thumb.png.a8bcec540dcc0a9741929f9cc2febb4e.png

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...