Jump to content
IGNORERAD

Oj, Det Går Dåligt För Bangkok


Keithan

Recommended Posts

Oj, det går dåligt för Bangkok.

När jag var i Bangkok förra året, i Augusti, så fanns det utanför hotellet, ca 10 små familjekrogar med ca 10 bord. Nedåt till vänster 4 st. Uppåt till höger 3 st. Utefter tvärgatan 3 st. Efter ett kvarter på tvärgatan upp till höger låg det en hel rad med krogar. Från 10 bord och till ”jättestora” med folk i uniform och allt.

Nu finns det en kvar ! En av dom upp till höger.

Alla ”bakgatans” restauranger var borta !

Däremot har antalet ”enmans-restauranger” på 2 hjul, ökat markant. Man får en känsla av att dom bytt sina 10 bord mot 2 hjul.

I morse gick jag ut för att hitta en sådan liten restaurang som serverade breakefast. Jag hittade ingen !

Det var tur att jag köpte min GPS i går och satte hotellet till ”home”, annars hade jag irrat runt fortfarande.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att läsa Keithan...

När en massa restauranger och andra verksamheter försvinner i centrala Bkk beror det ibland på att nån köpt fastigheten de låg i och tänker renovera eller riva och bygga nytt.

Själv har jag inte märkt annat än att matvagnarna tycks bli fler och fler i vårat kvarter.

Men här kryllar det oxå av små restauranger nästan så att det är svårt att välja var man vill käka.

Under årens lopp har jag naturligtvis hittat mina favoriter, fast ibland vill man testa nåt annat än vanlig Thaimat och det finns en massa olika typer av mat att välja på, det enda som saknas är pizza hamburgare och farrangmat.

Önskar jag sånt, och de gör jag väl nångång ibland så får jag ta en promenad bort till Carrefour, ca 600meter.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvartemot Keithan sa ar jag forbryllad over att Bangkokians inte verkar paverkade av den forsamrade ekonomiska situationen i Thailand och varlden i allmanhet. Det ar minst lika mycket folk pa Central och fortfarande ko till de battre restaurangerna pa lordag-sondag. I vart omrade (Bangna) byggs det fortfarande friskt och nya restaurangomraden dyker upp. Hemma i provinsen ar det dock lite annorlunda och manga, framforallt yngre, har forlorat sina jobb och tvingats ta ett steg tillbaka i sin ekonomiska utveckling. De flesta lite aldre tar dock lugnt pa det hela, den ekonomiska krisen 97 var betydligt varre.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Är det inte så att att bästa sättet att komma ur krisen är att vi inte stänger plånböckerna utan fortsätter och handlar. Isåfall har ju Bangkokianerna fattat galoppen.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvartemot Keithan sa ar jag forbryllad over att Bangkokians inte verkar paverkade av den forsamrade ekonomiska situationen i Thailand och varlden i allmanhet. Det ar minst lika mycket folk pa Central och fortfarande ko till de battre restaurangerna pa lordag-sondag. I vart omrade (Bangna) byggs det fortfarande friskt och nya restaurangomraden dyker upp. Hemma i provinsen ar det dock lite annorlunda och manga, framforallt yngre, har forlorat sina jobb och tvingats ta ett steg tillbaka i sin ekonomiska utveckling. De flesta lite aldre tar dock lugnt pa det hela, den ekonomiska krisen 97 var betydligt varre.

Precis som SwedenFarlang säger så är det att största vikt att KONSUMERA då det är lågkonjunktur dvs Bangkokians är helt rätt på det. Det skulle ta betydligt längre tid att komma ur denna lågkonjunktur om alla höll hårt i plånboken.

Bangna/Samutprakarn är min gamla hemort och jag håller med dig att det finns ett gott utbud där ute, hoppas ni trivs bra där, själv kan jag sakna det i mellanåt. Har ni prövat seafoodställena ute i Bangpoo? Kanonmat!!!

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte pasta att jag markt av nagon kris har i BKK iaf. Om det galler att al'a Keynes spendera sig ur krisen lar det ga stralande for Bangkok. Trist bara att sa mkt kops for lanade pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist bara att sa mkt kops for lanade pengar.

Hej Wille!

Har du något hyggligt bra sätt att bedöma huruvida pengarna är lånade.

Jag ser ju att bilparken på Pattayas gator är ganska modern, men detta handlar nog till största delen av farangpengar.

Tror inte att samma gäller i Bkk, där thailändarnas snittinkomst, förmodar jag, ligger högre och tillåter bilköp med egna sparade medel.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wille!

Har du något hyggligt bra sätt att bedöma huruvida pengarna är lånade.

Jag ser ju att bilparken på Pattayas gator är ganska modern, men detta handlar nog till största delen av farangpengar.

Tror inte att samma gäller i Bkk, där thailändarnas snittinkomst, förmodar jag, ligger högre och tillåter bilköp med egna sparade medel.

Min enda kalla skulle vara det jag laste angaende lan till konsumtionsvaror i BP eller The Nation tidigare i ar. Lan till ny mobiltelefon osv osv hade okat igen. Har en kansla av att mkt saljs pa avbetalning i Sverige ocksa nu for tiden iofs men har dalig koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

När en massa restauranger och andra verksamheter försvinner i centrala Bkk beror det ibland på att nån köpt fastigheten de låg i och tänker renovera eller riva och bygga nytt.

Kan stämma Tommy. I grannkvarteret har en 7-Eleven försvunnit. Den var knökfull med folk förra året. Å en sådan lägger man väl inte ner, så där ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det väl lika bra att åka dit och göra en insats för världsekonomin. Ger ju en bra förutsättningar till att botanisera lite i det dryckeskulinariska näringslivet...drinks.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...