Jump to content
IGNORERAD

Vad Betyder Ordet Rippa?


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

9.44 imorgon bitti går tåget till dalarna.

Håller just nu på att kopiera några av våra (ärligt inköpta ) barn-cd till min laptop,

för att kunna underhålla min dotter under tågfärden.

Kör via Windows mediaplayer. För att kopiera ner vår cd till hårdisken måste jag köra kommandot rippa.

vad betydert ordet rippa? och varför heter det inte längre kopiera som på gamla winows mediaplayer??

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    6

  • honken

    5

  • islander

    4

  • Herr Chang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Bara ett slang ord som vuxit sig fram.

Från engelskan Rip.

Ordet används inom datorvärlden för att extrahera. Tex kan man rippa en cd-skiva och få ut spåren som filer. Man kan också rippa källkod från någon för att använda till eget program, då kan man bli kallad ripper.

källa: susning.nu

:)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

vad betydert ordet rippa? och varför heter det inte längre kopiera som på gamla winows mediaplayer??

Du kopierar inte, du komprimerar ljudfilerna till en tiondels storlek..

Rippa

Från Wikipedia

Att rippa (eng. ripping) betyder ursprungligen att man läser in en analog bild till datorn med hjälp av en bildläsare. Uttrycket kommer från "Raster Image Processing".

Omfattningen av uttrycket har efter hand expanderat till att omfatta att man läser in ett original (inte nödvändigtvis ett ursprungsorginal) från tex CD eller DVD etc till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kopierar inte, du komprimerar ljudfilerna till en tiondels storlek..

Uhm, När man rippar så kan man göra det på olika sätt, du kan som du skriver komprimera.

Men då använder man encoders o vad allt heter.

Man kan också rippa en full kopia av en skiva tex, och då komprimerar du inte ljudfilerna nått.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm, När man rippar så kan man göra det på olika sätt, du kan som du skriver komprimera.

Men då använder man encoders o vad allt heter.

Man kan också rippa en full kopia av en skiva tex, och då komprimerar du inte ljudfilerna nått.

Helt sant men inte i detta fallet...

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Du kopierar inte, du komprimerar ljudfilerna till en tiondels storlek..

Vad förlorar jag i kvalitet på att rippa en cd och inte kopiera?

Vilken programvara kan jag använda för att kopiera mina ärligt inköpta cd/dvd till hårddisken utan att förlora kvalitet?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

True.

Ville bara påpeka att rippa inte direkt tyder på komprimering.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

hur svårt kan dt va ? 40 blåbär /kg

vafan går du på??

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad förlorar jag i kvalitet på att rippa en cd och inte kopiera?

Vilken programvara kan jag använda för att kopiera mina ärligt inköpta cd/dvd till hårddisken utan att förlora kvalitet?

Du kan troligen inte höra någon skillnad, däremot kan det vara skillnad på vad man spelar upp de rippade filerna på, tex om man rippar till en mobil kanske man bara behåller 1/100 av all informtaion men du hör ändå ingen skillnad på mobilen, skulle man däremot flytta en sån fill till bättre utrustning så skulle det givetvis gå att höra skillnad..

Vill du ha bästa kvailte får du använda WAV formatet, men det blir stora filer, på en vanlig cd är som sagt låtarna 30-40mb stora, mot 3-4mb som MP3..

Ändrades av islander
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tack för svaren mitt i ntten.

Nu har jag 'kopierat' 2 svenska cd och 2 thai.

Försöker just nu med en svensk dvd (mora träsk).

Kan ni lyssna på denna ??

hur kan jag publicera en .wma fil här?

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med islander där.

Om du inte vill förlora så mycket (inte för att det kommer märkas med den billiga utrustning de flesta har).

Så kan du testa rippa/komprimera til Flac

FLAC är en förkortning för Free Lossless Audio Codec. FLAC är ett digitalt dataformat för komprimerad lagring av ljud, utan att någon information går förlorad; så kallad icke-förstörande komprimering.[1] FLAC-formatet har stöd för flera olika antal ljudkanaler, bland andra stereo (2) och surround (5.1). Formatet bygger på öppen källkod, till skillnad från många andra proprietära filformat som MP3, WMA och AAC.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flac

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja ...

Tack för hjälpen boys!!

Nu är alla cd kopierade .

Hur kopierar jag nu bäst en dvd från disc till hårddisk?

Windows media player verkar inte funka och inte heller copy + paste.

tack på förhand ... mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ”rippning” anses egentligen bara processen att konvertera ett ”maskinformat” på ett medium till hanterbar digital och därmed redigerbar format på datorn. Att de digitala formaten som t.ex. MP3 är komprimerade i förhållande till originalets storlek är en bieffekt.

Med ”maskinformat” menas det ursprungsformatet som resp. maskin (CD/DVD-Player) använder (s.k. ”native” format) även om dessa numera också kan köras med digitala komprimerade format.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ...

Tack för hjälpen boys!!

Nu är alla cd kopierade .

Hur kopierar jag nu bäst en dvd från disc till hårddisk?

Windows media player verkar inte funka och inte heller copy + paste.

tack på förhand ... mvh

Inte testat själv, men tror det funkar om du kör med Image Burn.

Skapa en iso fil, öppna iso filen sen i VLC.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

DVDn är kopieringsskyddad

http://www.videohelp.com/tools/sections/decrypters-dvd-rippers

Själv gör jag helst ISO kopior 100%kopior av allting som jag sedan "monterar" i virtuella CD/DVD spelare, eller bränner ut igen med imgburn..

http://www.magiciso.com/download.htm

http://www.magiciso.com/tutorials/miso-magicdisc-overview.htm?=mdisc_hlp106

Ändrades av islander
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ...

Tack för hjälpen boys!!

Nu är alla cd kopierade .

Hur kopierar jag nu bäst en dvd från disc till hårddisk?

Windows media player verkar inte funka och inte heller copy + paste.

tack på förhand ... mvh

Finns många program att använda, enklast är nog att använda Dvd shrink, då behöver du inte bry dig om kopieringsskydd (om det gäller dvd film) i programmet så kan du även komprimera filmen och ta bort ev onödigt språk mm. så att den får plats på en vanlig dvd om du vill bränna ut den...

Mkt enkelt och bra program.

dvd shrink

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, själv anser jag att ordet rippa kommer från det amerikanska uttrycket "rip-off" vilket då betyder blåsning.

En mycket adekvat benämning på vad hubsnyltare håller på med.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, själv anser jag att ordet rippa kommer från det amerikanska uttrycket "rip-off" vilket då betyder blåsning.

En mycket adekvat benämning på vad hubsnyltare håller på med.

Herr Chang har talat.

Varför betala när man kan få det gratis :na:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför betala när man kan få det gratis :na:

Varför erbjuda något när folk ej är villiga att betala något för det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja, själv anser jag att ordet rippa kommer från det amerikanska uttrycket "rip-off" vilket då betyder blåsning.

En mycket adekvat benämning på vad hubsnyltare håller på med.

Herr Chang har talat.

Tjapp ..

Har pröjsat både för orginal DVD jag ska bränna till Lap-topen för min dotters nöje under en tågresa och för Microsoft Office 2007, lik föbannat heter det rippa i Microsoft MediaPlayer. Kan du lämna in en protest åt mig Mr Chang??

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

HJÄLP!!!! Har ett litet problem... Har lite thaimusik på CD som jag skulle vilja lägga in i datan men det går inte?? (Är inte så duktig på såna saker) Vet på min gamla data så kunde jag bara sätta in skivan och öppna filerna o köra klick n drop eller vad det heter.. Men hur ska jag gå till väga om jag vill överföra musik från CD till datan? Vore tacksam för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, själv anser jag att ordet rippa kommer från det amerikanska uttrycket "rip-off" vilket då betyder blåsning.

En mycket adekvat benämning på vad hubsnyltare håller på med.

Herr Chang har talat.

Man kan också använda samma benämning på människor som snor tex.öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu HC, den där ölen som var gratis som du tog den får du nog leva med så länge du leverrolleyes.gif

För här på MPR är de långsinntawhistle.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jadu HC, den där ölen som var gratis som du tog den får du nog leva med så länge du leverrolleyes.gif

För här på MPR är de långsinntawhistle.gif

Va??? det där är ju nåt internt :huh: . Som vi andra inte riktigt begriper.mmmm

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...