Jump to content
IGNORERAD

Tomt & Tyst


Batting

Recommended Posts

Idag mejlade jag med min Thailändska vän.
Hon hade rest till Pattaya för att hälsa på en Moster.
 "Du kan inte tro hur tyst det är här i Pattaya!", skriver hon.
Och på min fråga om hur de hade det på djurparken där hon jobbar så svarar hon att det är lika tomt där.
Det här jävla viruset måste vara ett svårt slag för Thailand.

Är det som hon skriver?
Vad händer med priserna när det blir färre turister att slåss om?
Jag har ju funderat på om man skulle kunna komma över en billig resa när epidemin klingat av,
men det kanske även är billigare på plats?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 374
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    32

  • Esspe

    29

  • Batting

    27

  • spooncreek

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

De verksamheter som fokuserar på den kinesiska marknaden ligger redan pyrt till, de har så att säga redan lagt alla sina ägg i en korg....

 

Det stora problemet är ju att många runt hela jorden avhåller sig från att resa nu och det drabbar ju hela reseindustrin. Tror inte flygpriserna blir så värst mycket billigare utan bolagen kommer snarare att dra ner på kapaciteten. 

 

Jag ska besöka ITB mässan i Berlin som är världens största mässa för reseindustrin och ska förhoppningsvis kunna snoka fram lite av vad planerna är från Thailands sida med hänsyn till corona skräcken

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 februari 2563 • Läs mer här • Nyinsatt
Flygbolag sänker sina biljettpriser

Oron som orsakats av COVID-19 förväntas dra ned den thailändska turismen i mer än sex månader, vilket leder till att flygbolagen sänker biljettpriserna för att styra marknaden, medan Nok Air och Nokscoot minskar antalet piloter och kabinpersonal för att spara kostnader.
Thai Airways International (THAI) samarbetar med Thailands turismmyndighet (TAT) för att erbjuda rabatter som gratis inhemska biljetter till internationella turister. Lågprisföretag planerar att fokusera på lokala turister som väljer inrikesresor eftersom det finns ett begränsat antal utgående val fritt från viruset.
Thai AirAsia ger 100 baht i rabatt för alla inrikeslinjer inom en bestämd period, medan Nok Air erbjuder envägsbiljettpriser för inrikeslinjer från och med 680 baht den här månaden. Vietjet Air har sänkt alla rutter över Thailand med 50%.

I takt med att utbrottet sprider sig till fler länder, tror Thailand Tourism Council of Thailand (TCT) att effekterna kommer att pågå längre än sex månader, och förlusterna blir större än TAT:s prognos på 250 miljarder, säger ordförande för TCT.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog för mycket begärt, att nötterna i Glittergruppen skall förstå, att dom satsat fel med att hålla västerlänningar borta och locka Kineser.

Enligt min uppfattning skall dom ta bort en massa hinder för västerlänningar att bo mer än en månad i Thailand.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, born41 said:

Det är nog för mycket begärt, att nötterna i Glittergruppen skall förstå, att dom satsat fel med att hålla västerlänningar borta och locka Kineser.

Enligt min uppfattning skall dom ta bort en massa hinder för västerlänningar att bo mer än en månad i Thailand.

 

Born41

Fel. Störst pengar att tjäna för Thailands turistindustri är turister från andra asiatiska länder. Mer pengar, mer big spenders, större befolkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev spooncreek:

Fel. Störst pengar att tjäna för Thailands turistindustri är turister från andra asiatiska länder. Mer pengar, mer big spenders, större befolkning.

Tyvärr har du helt rätt!

I Pattaya har omvandlingen redan börjat. Den pågående nybyggnationen av hotell är av och för kineser och koreaner.

Hela turistutbudet kommer att riggas för asiater.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Per capita tror jag inte kineser o Indier är mer lönsamma än de så kallada westerners är, men med bara en promille av dessa nationers befolkning på 2,8 milliarder på resande fot skapas ju ett kapitaltillskott ingen hittils upplevt, det är dock inte gratis med den tillströmningen. 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att satsa allt på kineser kan vara lite som att kissa i byxorna kan jag tycka.

 

Lyckas man så följer det med en massa andra saker ,infrastrukturen måste anpassas bl.a och händer det något

som gör att dom efter ett tag byter resmål så står man där med en kostym som är för stor.

 

Vill minnas att Mallorca eller om det var Kanarieöarna där dom rev hotell då resenärer valde andra ställen.

Sen har vi slitaget där många ställen i Europa diskuterar att begränsa antalet besökare alt. införa turistskatter.

 

Med tanke på att bl.a kineser verkar ha en förkärlek att äta vad som helt som andas så är det väl inte sista gången en smitta kommer därifrån.

Finns ett uttryck att man inte ska lägga alla ägg i samma korg och det är nog klokt .

 

 

mvh Hobbe

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är amerikanska flottan på besök vid WS så nu är det nog inte så tyst 🙂

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev hobbe:

Att satsa allt på kineser kan vara lite som att kissa i byxorna kan jag tycka.

 

Lyckas man så följer det med en massa andra saker ,infrastrukturen måste anpassas bl.a och händer det något

som gör att dom efter ett tag byter resmål så står man där med en kostym som är för stor.

 

Vill minnas att Mallorca eller om det var Kanarieöarna där dom rev hotell då resenärer valde andra ställen.

Sen har vi slitaget där många ställen i Europa diskuterar att begränsa antalet besökare alt. införa turistskatter.

 

Med tanke på att bl.a kineser verkar ha en förkärlek att äta vad som helt som andas så är det väl inte sista gången en smitta kommer därifrån.

Finns ett uttryck att man inte ska lägga alla ägg i samma korg och det är nog klokt .

 

 

mvh Hobbe

Dom äggen är så många att de får knappast plats i varken en eller hundra korgar.😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Man kan ju fråga sig varför de satsar på turister från närliggande områden. Beror det på att det ger mer pengar,

är de rent allmänt mer populära eller är thailändarna rasister som fördrar asiater före faranger?

 

Nu är ju jag korttidsbesökare när jag är i Thailand och är inte så ofta på Walking street så jag ser faktiskt inte allt för många 
kineser när jag är i Thailand. Lyckades dock boka ett hotell i Jomtien en gång med nästan enbart kineser. Ett jävla liv

på frukosten men annars störde de inte mig. 

 

Det sägs ofta att många hus ägs av kineser och även i den här tråden att de bygger hotell. Någon som vet hur reglerna
för att äga fastigheter ser ut för andra asiater? Har de gräddfil? Min uppfattning är att de thaiare som jag pratat med
inte är så förtjusta i kineser. de brukar hävda att de bara tänker på pengar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
9 minutes ago, Fredman said:

Man kan ju fråga sig varför de satsar på turister från närliggande områden. Beror det på att det ger mer pengar,

är de rent allmänt mer populära eller är thailändarna rasister som fördrar asiater före faranger?

 

Nu är ju jag korttidsbesökare när jag är i Thailand och är inte så ofta på Walking street så jag ser faktiskt inte allt för många 
kineser när jag är i Thailand. Lyckades dock boka ett hotell i Jomtien en gång med nästan enbart kineser. Ett jävla liv

på frukosten men annars störde de inte mig. 

 

Det sägs ofta att många hus ägs av kineser och även i den här tråden att de bygger hotell. Någon som vet hur reglerna
för att äga fastigheter ser ut för andra asiater? Har de gräddfil? Min uppfattning är att de thaiare som jag pratat med
inte är så förtjusta i kineser. de brukar hävda att de bara tänker på pengar. 

 

 

Ingen alien har gräddfil för att äga fastigheter i Thailand.

Troligen har de marken på ett registrerat 30 års leasingkontrakt och äger byggnaden.
Ett sådan kontrakt kan säljas vidare och även gå i arv.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Baa said:

Per capita tror jag inte kineser o Indier är mer lönsamma än de så kallada westerners är, men med bara en promille av dessa nationers befolkning på 2,8 milliarder på resande fot skapas ju ett kapitaltillskott ingen hittils upplevt, det är dock inte gratis med den tillströmningen. 

 

1 hour ago, Fredman said:

Man kan ju fråga sig varför de satsar på turister från närliggande områden. Beror det på att det ger mer pengar,

är de rent allmänt mer populära eller är thailändarna rasister som fördrar asiater före faranger?

 

Nu är ju jag korttidsbesökare när jag är i Thailand och är inte så ofta på Walking street så jag ser faktiskt inte allt för många 
kineser när jag är i Thailand. Lyckades dock boka ett hotell i Jomtien en gång med nästan enbart kineser. Ett jävla liv

på frukosten men annars störde de inte mig. 

 

Det sägs ofta att många hus ägs av kineser och även i den här tråden att de bygger hotell. Någon som vet hur reglerna
för att äga fastigheter ser ut för andra asiater? Har de gräddfil? Min uppfattning är att de thaiare som jag pratat med
inte är så förtjusta i kineser. de brukar hävda att de bara tänker på pengar. 

 

De yngre kineserna, 20-.40 år, som reser "independent" dvs inte i grupp, spenderar enligt de flesta undersökningar lika mycket eller mer än "westerners." Dock stannar de kortare tid. De utgör dessutom hälften av alla kinesiska turister numera. Gruppresandet med sina all inclusive-upplägg minskar.

 

Tror man inte att  det finns indier med stålars, rekommenderas ett besök på andra halvan av Walking Street, och någon av alla de indiska klubbar som numera ligger där. Eller varför inte en Body Massage, vill man inte gå in kan man fatta posto utanför Soi Honey Body Massage ett par timmar, och se flödet av lite spända indier på väg in och lite mer avslappnade indier på väg ut från detta etablissemang.

 

På den första halvan av Walking Street finner man dessutom normalt väldigt mycket kineser numera, på både en del musikpubar och agogo-barer.

 

För övrigt har bara 10 % av alla kineser ett pass. 2017 var samma siffra för indier 6 %. 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Fel. Störst pengar att tjäna för Thailands turistindustri är turister från andra asiatiska länder. Mer pengar, mer big spenders, större befolkning.

 

Spelar ju ingen roll om de är big spenders eller inte om de inte kommer :-)

Tror det blir en riktig pungspark för thailändska turistnäringen i år. Ett hotel nära mig, "The wind holiday" inriktat på kineser, har bommat igen sedan en vecka tillbaka. Är bara några få år gammalt, inriktat på kinesiska gruppresor, gissningsvis sk zero dollar tourists.

Men visst spenderar både kineser och indier mer än västerlänningar per dag, å andra sidan stannar ju västerlänningar längre.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Jive:

Tyvärr har du helt rätt!

I Pattaya har omvandlingen redan börjat. Den pågående nybyggnationen av hotell är av och för kineser och koreaner.

Hela turistutbudet kommer att riggas för asiater.

Men för några år sedan bodde jag i Sriracha (Mitt mellan Bangkok och Pattaya) som tydligen satsat på Japanska turister. Där såg jag en hel nöjesgata som låg helt tom. Det var tomt och igenbommat överallt. Enda nöjet på den orten var att gå till köpcentret Robinson. Vilket jag nästan var tvungen till för att kunna äta. På hotellet där jag bodde hade de lärt sig att laga mat för asiater så de västerländska restaurangerna på Robinson blev räddningen.
Jag antar att Japanerna och övriga asiater insett att det var roligare i det närbelägna Pattaya. När allt kommer omkring så är det inte så mycket som skiljer oss åt.

Alltså jag funderar fortfarande över maten de serverade på hotellet i Sriracha. Jag har alltid sagt att jag gillar stark mat, men då menar jag tydligen kryddig mat, typ Mexikansk mat. Detta var ju något annat. Det var inte kryddig mat, den var bara stark. Den slog ut smaklökarna och lämnade mig bara med någon slags metallisk smak i munnen. Var det kocken på hotellet som var en jävla klant, eller ska asiatisk mat vara så där?

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Batting:

Men för några år sedan bodde jag i Sriracha (Mitt mellan Bangkok och Pattaya) som tydligen satsat på Japanska turister. Där såg jag en hel nöjesgata som låg helt tom. Det var tomt och igenbommat överallt. Enda nöjet på den orten var att gå till köpcentret Robinson. Vilket jag nästan var tvungen till för att kunna äta. På hotellet där jag bodde hade de lärt sig att laga mat för asiater så de västerländska restaurangerna på Robinson blev räddningen.
Jag antar att Japanerna och övriga asiater insett att det var roligare i det närbelägna Pattaya. När allt kommer omkring så är det inte så mycket som skiljer oss åt.

Alltså jag funderar fortfarande över maten de serverade på hotellet i Sriracha. Jag har alltid sagt att jag gillar stark mat, men då menar jag tydligen kryddig mat, typ Mexikansk mat. Detta var ju något annat. Det var inte kryddig mat, den var bara stark. Den slog ut smaklökarna och lämnade mig bara med någon slags metallisk smak i munnen. Var det kocken på hotellet som var en jävla klant, eller ska asiatisk mat vara så där?

Mängder med chili och några matskedar socker och alla andra smaker från råvarorna är borta.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minutes ago, Batting said:

Men för några år sedan bodde jag i Sriracha (Mitt mellan Bangkok och Pattaya) som tydligen satsat på Japanska turister. Där såg jag en hel nöjesgata som låg helt tom. Det var tomt och igenbommat överallt. Enda nöjet på den orten var att gå till köpcentret Robinson. Vilket jag nästan var tvungen till för att kunna äta. På hotellet där jag bodde hade de lärt sig att laga mat för asiater så de västerländska restaurangerna på Robinson blev räddningen.
Jag antar att Japanerna och övriga asiater insett att det var roligare i det närbelägna Pattaya. När allt kommer omkring så är det inte så mycket som skiljer oss åt.

Alltså jag funderar fortfarande över maten de serverade på hotellet i Sriracha. Jag har alltid sagt att jag gillar stark mat, men då menar jag tydligen kryddig mat, typ Mexikansk mat. Detta var ju något annat. Det var inte kryddig mat, den var bara stark. Den slog ut smaklökarna och lämnade mig bara med någon slags metallisk smak i munnen. Var det kocken på hotellet som var en jävla klant, eller ska asiatisk mat vara så där?

I Sri Racha  är det väl Inte främst turister, utan japaner som bor och arbetar på japanska industrier i området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte just Buakhao hem och där var det fullt drag. Nu är väl det en mest en västerländsk publik där, inte mycket indier och kineser i dom kvarteren i vanliga fall heller.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Men för några år sedan bodde jag i Sriracha (Mitt mellan Bangkok och Pattaya) som tydligen satsat på Japanska turister. Där såg jag en hel nöjesgata som låg helt tom. Det var tomt och igenbommat överallt. Enda nöjet på den orten var att gå till köpcentret Robinson. Vilket jag nästan var tvungen till för att kunna äta. På hotellet där jag bodde hade de lärt sig att laga mat för asiater så de västerländska restaurangerna på Robinson blev räddningen.
Jag antar att Japanerna och övriga asiater insett att det var roligare i det närbelägna Pattaya. När allt kommer omkring så är det inte så mycket som skiljer oss åt.

Alltså jag funderar fortfarande över maten de serverade på hotellet i Sriracha. Jag har alltid sagt att jag gillar stark mat, men då menar jag tydligen kryddig mat, typ Mexikansk mat. Detta var ju något annat. Det var inte kryddig mat, den var bara stark. Den slog ut smaklökarna och lämnade mig bara med någon slags metallisk smak i munnen. Var det kocken på hotellet som var en jävla klant, eller ska asiatisk mat vara så där?

 

Finns faktiskt även bra restauranger i Sri racha, nästa gång testa https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g1602205-d7142643-Reviews-Mum_Aroi-Si_Racha_Chonburi_Province.html

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

I Sri Racha  är det väl Inte främst turister, utan japaner som bor och arbetar på japanska industrier i området.

Det var intressant,

Jag umgicks ett par dagar i Pattaya med en freelancer från Sri Racha, som jag "raggade" upp på ThaiFriendly.

Jag råkade nämna att jag gillar sushi, och då ville hon dra med mig till Sri Racha o gå till något hon kallade "Japan Town".

 

Det blev naturligtvis inte av, men jag blev ändå lite nyfiken när hon pratade om det.

Har du varit där, Spooncreek?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-26 at 11:29, skrev MaiChai:

Jag ska besöka ITB mässan i Berlin som är världens största mässa för reseindustrin och ska förhoppningsvis kunna snoka fram lite av vad planerna är från Thailands sida med hänsyn till corona skräcken

ITB är inställd.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-25 at 01:07, skrev Batting:

Idag mejlade jag med min Thailändska vän.
Hon hade rest till Pattaya för att hälsa på en Moster.
 "Du kan inte tro hur tyst det är här i Pattaya!", skriver hon.
Och på min fråga om hur de hade det på djurparken där hon jobbar så svarar hon att det är lika tomt där.
Det här jävla viruset måste vara ett svårt slag för Thailand.

Är det som hon skriver?
Vad händer med priserna när det blir färre turister att slåss om?
Jag har ju funderat på om man skulle kunna komma över en billig resa när epidemin klingat av,
men det kanske även är billigare på plats?

 

Stämmer inte Batting jag beffiner mig i Bangsaray och åker Pataya Naklua

senast i går eftermiddag och har alldrig sett så mycket trafik på sukumvith

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...