Jump to content
IGNORERAD

Tomt & Tyst


Batting

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Esspe:

Fruktansvärt.....

 

Men ölen är ju billig och servicen är ju bra......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 374
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    32

  • Esspe

    29

  • Batting

    27

  • spooncreek

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Bara män som visas! Kvinnorna kanske ordnar sängplats för natten med att ge lite "service"

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev born41:

Bara män som visas! Kvinnorna kanske ordnar sängplats för natten med att ge lite "service"

 

Born41

Finns inte många att ge service åt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev frogfish:

Fruktansvärt.....

 

Men ölen är ju billig och servicen är ju bra......

Visst är det tragiskt, men att  utslagna människor i Thailand soker sig till turistområden som tex Pattaya är inget nytt.

En del sover på Pattaya Beach, eller i närheten på någon bänk eller trappa.

Ofta letar de mat runt restaurangerna och t.o.m i soptunnorna.

Så har det varit i alla år jag bott här.

 

Om man läser nyheter från andra länder  inser man att detta forekommer i stort sett alla storstäder i hela världen, och  även i tex Stockholm runt Slussen.

I USA, tex i San Fransisco, är detta, just nu,  ett mycket storre problem än i Pattaya.

 

Tragiskt när de socialt utslagna inte får mera  hjälp av sina familjer, vänner, eller samhället.

 

 

Detta, och andra sociala problem i Thailand är dock inget som vi expats har ansvar for.

 

Att du Frogfish kopplar ihop detta med att ``olen är billig och servicen är bra``  for oss här i Pattaya har jag dock svårt att forstå.

Menar du att vi inte får må bra här när vi får bra service eller billig ol, eftersom det finns andra här som mår väldigt dåligt?

 

Eller hur menar du?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

Alltid synd om utslagna människor men dom fanns redan innan Corona fast kanske blivit fler nu. Hursomhaver så är det väl regimens sak att hjälpa dessa människor och bara för att en del har det svårt så ska väl inte andra behöva skämmas för att dom har det bra?

Eller hur tänker du? 

 

Jag ger ofta uteliggare en slant men jag njuter som fn av att slippa alla kineser mm. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Bättre svar än en snurrgubbe tror jag nog att du kan prestera Frogfish

Jag tycker det var snurrigt.

 

Jag skrev 3 saker:

1. Att det var fruktansvärt med situationen för många.

2. Att ölen är billig.

3. Att servicen är bra.

 

Inget mer. Du får hålla med, eller inte (vilket skiter jag i).

 

Sen skriver du ett långt inlägg där du hittar på (eller du kanske "tolkar") att jag skrivit en massa saker som jag inte skrivit, bla att du inte skulle få må bra etc. Kunde inte tänka mig att klicka på nåt annat än "snurrigt" efter detta. Jag vet inte var du fått detta hittepå ifrån? Kanske dåligt samvete? Men det är inte upp till mig att tolka saker du inte skrivit nåt om (det är din avdelning).

 

Så prova att läsa mitt inlägg igen, särskilt det som står i inlägget. Det som inte står där behöver du inte bry dig om. Ska vi säga så?

 

PS: Hitta gärna inte på och kommentera fler saker jag inte skrivit. Åtminstone inte om du riktar dig till mig.

Hoppas detta svar dög.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev LTD:

Alltid synd om utslagna människor men dom fanns redan innan Corona fast kanske blivit fler nu. Hursomhaver så är det väl regimens sak att hjälpa dessa människor och bara för att en del har det svårt så ska väl inte andra behöva skämmas för att dom har det bra?

Eller hur tänker du? 

 

Jag ger ofta uteliggare en slant men jag njuter som fn av att slippa alla kineser mm. 

Jag tänker precis som jag skrev tidigare.

 

"Jo för oss som inte måste jobba ihop till hyra och mat så är det fint men skänk gärna en tanke åt alla dom som har ett helvete nu också."

 

Inte mycket vi kan göra åt det men lite extra tips kanske gör lite skillnad för någon iaf. Det finns en inte så munter baksida till det behagliga liv vi har nu och den tycker jag inte vi ska glömma bort.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-26 at 11:23, skrev ArneMorales:

Ser istället detta som en period for eftertanke, återhämtning, och planering for framtiden.

Det finns alltid några som drabbas vid forändringar i samhället, men det gäller for dem att tänka till och ta nya tag.

ibland undrar jag om vi lever på samma planet, alternativt om du skriver från ett annat Pattaya, från ett parallellt universum.

 

Men, jag ska testa dina kommentarer med mina vänner och bekanta här i byn  (faranger såsom thai)  när de kämpar för att få ihop pengar till  månadens räkningar, så ska de istället se det som "en period för eftertanke, återhämtning och planering" samt "tänka till och ta nya tag".

 

Jag får väl vara glad om jag undkommer med endast ett blått öga.

 

När vi pratar om covid 19 går det inte att prata i termer om strukturomvandlingar, t.ex. det faktum att turisternas demografi i Pattaya har förändrats rätt fort de senaste åren, och att näringsidkare i stan givetvis måste anpassa sig efter det. Många har också gjort det bra.

 

Covid-19 har däremot inneburit 0 turister sedan i mars, snart ett halvår och innan det släpps på igen antagligen minst 9 månader. Detta i en stad som fortsatt hade varit en liten fiskeby om inte turismen funnits.

 

Noll. Tomt. Nada. Förutom då de utländska pensionärerna som blivit kvar och som spenderar blygsamt förr liksom nu. Och en och annan kort boost av medelklassturister från BKK när staten kommenderat storhelger, och en del Pattayabaserade thai, som har tjänat storkovan på turismen genom åren och har i ladorna. Men det ger pengar in till väldigt få av Pattayas näringsidkare, och dess anställda.

 

Välkommen till verkligheten, Arne. I alla fall i  mitt universum.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-25 at 13:33, skrev ArneMorales:

Fan vad härligt for oss gamlingar  i Pattaya nu när man slipper massturismen.

Om man har ont av massturism så är väl inte ett ställe som Pattaya särskilt smart, utan massturism så skulle det inte vara nått där, ett gäng pensionerade knullgubbar drar liksom inte runt vad som finns där.......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

ibland undrar jag om vi lever på samma planet, alternativt om du skriver från ett annat Pattaya, från ett parallellt universum.

 

Men, jag ska testa dina kommentarer med mina vänner och bekanta här i byn  (faranger såsom thai)  när de kämpar för att få ihop pengar till  månadens räkningar, så ska de istället se det som "en period för eftertanke, återhämtning och planering" samt "tänka till och ta nya tag".

 

Jag får väl vara glad om jag undkommer med endast ett blått öga.

 

När vi pratar om covid 19 går det inte att prata i termer om strukturomvandlingar, t.ex. det faktum att turisternas demografi i Pattaya har förändrats rätt fort de senaste åren, och att näringsidkare i stan givetvis måste anpassa sig efter det. Många har också gjort det bra.

 

Covid-19 har däremot inneburit 0 turister sedan i mars, snart ett halvår och innan det släpps på igen antagligen minst 9 månader. Detta i en stad som fortsatt hade varit en liten fiskeby om inte turismen funnits.

 

Noll. Tomt. Nada. Förutom då de utländska pensionärerna som blivit kvar och som spenderar blygsamt förr liksom nu. Och en och annan kort boost av medelklassturister från BKK när staten kommenderat storhelger, och en del Pattayabaserade thai, som har tjänat storkovan på turismen genom åren och har i ladorna. Men det ger pengar in till väldigt få av Pattayas näringsidkare, och dess anställda.

 

Välkommen till verkligheten, Arne. I alla fall i  mitt universum.

 

 

Denna tråden heter ``Tomt och tyst`` och jag har skrivit mina inlägg med utgångspunkt att se fordelarna med detta for oss

expats i Pattaya.

Att det finns många näringsidkare i Pattaya som drabbas av att turismen minskat  kraftigt nu under en period, pga Covid 19,

är inte ett problem som jag engagerar mig i.

Antar att många foretagare på turistorter världen runt drabbas på liknande sätt  pga det minskade resandet, och att de vid behov får hjälp av sina myndigheter med detta.

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Denna tråden heter ``Tomt och tyst`` och jag har skrivit mina inlägg med utgångspunkt att se fordelarna med detta for oss

expats i Pattaya.

Att det finns många näringsidkare i Pattaya som drabbas av att turismen minskat  kraftigt nu under en period, pga Covid 19,

är inte ett problem som jag engagerar mig i.

Antar att många foretagare på turistorter världen runt drabbas på liknande sätt  pga det minskade resandet, och att de får hjälp av sina myndigheter med detta.

Jag har inte vänt mig emot det faktum att du gillar tomt & tyst, eller att du som svensk pensionär har din egen ekonomi säkrad. Väl bekomme, det är du med största säkerhet mycket väl värd.

 

Det jag vänt mig emot är din syn på världen runtomkring dig. Citat igen från dig: "en period för eftertanke, återhämtning och planering" samt "tänka till och ta nya tag". 

 

Att du nu dessutom kommer dragandes med att myndigheterna ska hjälpa till? Arne, är du säker på att du levt i Thailand, ett land i den så kallade tredje världen, under rätt många år nu?

 

Öppna dina ögon, i alla fall lite på glänt, när du tar nästa promenad genom staden.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

.. ett gäng pensionerade knullgubbar drar liksom inte runt vad som finns där.......

555  stämmer bra det, men jag har info från flera hemvändande bartjejer i Buriram att dom klarar sig hyfsat eftersom många

av  knullgubbarna som nu inte kan flyga till Thailand nu  skickar pengar då och då.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag har inte vänt mig emot det faktum att du gillar tomt & tyst, eller att du som svensk pensionär har din egen ekonomi säkrad. Väl bekomme, det är du med största säkerhet mycket väl värd.

 

Det jag vänt mig emot är din syn på världen runtomkring dig. Citat igen från dig: "en period för eftertanke, återhämtning och planering" samt "tänka till och ta nya tag". 

 

Att du nu dessutom kommer dragandes med att myndigheterna ska hjälpa till? Arne, är du säker på att du levt i Thailand, ett land i den så kallade tredje världen, under rätt många år nu?

 

Öppna dina ögon, i alla fall lite på glänt, när du tar nästa promenad genom staden.

 

OK forstår vad du menar.

Med eftertanke, återhämtning och planering menade jag att många av dem som är ``näringsidkare`` inom bar och sexindustrin i Pattaya nu har tid att tänka till om det är detta man vill fortsätta med i framtiden, det kanske är läge nu att planera for en annan framtid.

Avseende hjälp från myndigheterna avser jag bidrags och lånemojligheter for foretag  som omstrukturerar.

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Om man har ont av massturism så är väl inte ett ställe som Pattaya särskilt smart, utan massturism så skulle det inte vara nått där, ett gäng pensionerade knullgubbar drar liksom inte runt vad som finns där.......

Förlåt men jag kan inte låta bli att undra om en "pensionerad knullgubbe" är en gubbe som pensionerat sig från knullat eller om det är en knullgubbe som pensionerat sig? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fredman:

Förlåt men jag kan inte låta bli att undra om en "pensionerad knullgubbe" är en gubbe som pensionerat sig från knullat eller om det är en knullgubbe som pensionerat sig? 🤪

Det går nog hand i hand det, i värsta fall....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Om man har ont av massturism så är väl inte ett ställe som Pattaya särskilt smart, utan massturism så skulle det inte vara nått där..

Vi som kritiserar`` massturism`` i Pattaya syftar på de mängder av kinesiska och indiska grupper och som fraktades runt i dieselbussar overallt  på Beachroad  kringliggande soier de senaste två åren fore coronan.

Faktiskt väldigt skont att slippa detta nu.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Vi som kritiserar`` massturism`` i Pattaya syftar på de mängder av kinesiska och indiska grupper och som fraktades runt i dieselbussar overallt  på Beachroad  kringliggande soier de senaste två åren fore coronan.

Faktiskt väldigt skont att slippa detta nu.

 

Bensinbussar är såå mycket bättre?

 

OK, det kan vara svårt att fatta att det finns nya ekonomier som växt till sej så att tex ryssar, kineser  eller till och med indier har råd att turista numera, tufft för er gamla rasister!

Väx upp eller flytta.

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tommy:

Bensinbussar är såå mycket bättre?

 

OK, det kan vara svårt att fatta att det finns nya ekonomier som växt till sej så att tex ryssar, kineser  eller till och med indier har råd att turista numera, tufft för er gamla rasister!

Väx upp eller flytta.

 

MVH

Visst skall indier och kineser ha rätt till semester. Problemet är bara att de är så många som kommer samtidigt.

Pattaya är en for liten plats for detta.

Stranden och de få oarna här utanfor tar stor skada av denna massturism. Luften blir kraftigt fororenad av de många bussar och motorbåtar som transporterar massturisterna. Sophanteringen klarar inte heller detta.

Och inte minst, vi som lever här tidigare kunde tidvis  helt plotsligt knappt ta oss fram längs stränderna.

 

Du forstår oss kanske bättre om du tänker dig att massturismen från Kina och Indien helt plotsligt skulle dyka upp i tex Bohusläns eller Goteborgs skärgård?

 

Detta har ingenting med rasism att gora.

Lite typiskt PK svenskt numera att ta till rasistkortet när någon pekar på problem som uppstår pga snabbt okande massturism.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Visst skall indier och kineser ha rätt till semester. Problemet är bara att de är så många som kommer samtidigt.

Pattaya är en for liten plats for detta.

Ok, om Kineser, indier etc är massturism då förstår jag, och håller med...jag är väl rasist då jag tycker kineser överlag (iaf de jag drabbats av) är ett satans pack, indier är ena jäkla skitgrisar, så nu får väl @Tommy kalla mig av han vill, men så tycker jag.

Det tragiska är att regeringen/militären verkar vilja ersätta finturism/västerlänningar(finturism kallas det så?) med denna massturism, mycket som byggs i Thailand är det ju kineser bakom, indier köper upp massor av verksamheter hotell etc. se tex Stable Lounge....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Visst skall indier och kineser ha rätt till semester. Problemet är bara att de är så många som kommer samtidigt.

Pattaya är en for liten plats for detta.

Stranden och de få oarna här utanfor tar stor skada av denna massturism. Luften blir kraftigt fororenad av de många bussar och motorbåtar som transporterar massturisterna. Sophanteringen klarar inte heller detta.

Och inte minst, vi som lever här tidigare kunde tidvis  helt plotsligt knappt ta oss fram längs stränderna.

 

Du forstår oss kanske bättre om du tänker dig att massturismen från Kina och Indien helt plotsligt skulle dyka upp i tex Bohusläns eller Goteborgs skärgård?

 

Detta har ingenting med rasism att gora.

Lite typiskt PK svenskt numera att ta till rasistkortet när någon pekar på problem som uppstår pga snabbt okande massturism.

 

Det kan ju tolkas lite rasistiskt att man tycker att man har större rätt att vara på en plats än någon annan, dessutom i 3:dje land. Vad skulle du kalla det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl inte så mycket om deras ursprung utan om hur dom beter sig och då blir det väl inte längre rasistiskt? 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det var fullt med indier och kineser på Pattya Beach innan pandemin måste jag  skaffa nya glasögon, helt klart.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 hour ago, Soengsang said:

Ok, om Kineser, indier etc är massturism då förstår jag, och håller med...jag är väl rasist då jag tycker kineser överlag (iaf de jag drabbats av) är ett satans pack, indier är ena jäkla skitgrisar, så nu får väl @Tommy kalla mig av han vill, men så tycker jag.

Det tragiska är att regeringen/militären verkar vilja ersätta finturism/västerlänningar(finturism kallas det så?) med denna massturism, mycket som byggs i Thailand är det ju kineser bakom, indier köper upp massor av verksamheter hotell etc. se tex Stable Lounge....

Varfor Indier kopte upp Stable Lodge ligger lite annan scandinavisk business bakom som jag inte talar om har.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ok, om Kineser, indier etc är massturism då förstår jag, och håller med...jag är väl rasist då jag tycker kineser överlag (iaf de jag drabbats av) är ett satans pack, indier är ena jäkla skitgrisar, så nu får väl @Tommy kalla mig av han vill, men så tycker jag.

Det tragiska är att regeringen/militären verkar vilja ersätta finturism/västerlänningar(finturism kallas det så?) med denna massturism, mycket som byggs i Thailand är det ju kineser bakom, indier köper upp massor av verksamheter hotell etc. se tex Stable Lounge....

Du glömde arabsvinen!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...