Jump to content
IGNORERAD

Tomt & Tyst


Batting

Recommended Posts

16 timmar sedan, skrev Batting:

Är det inte lite märkligt att Sverige har i stort sett dubbelt så många  Coronafall som Thailand och att så många smittade i Thailand kommer från Italien?

 

Enkelt, i Thailand är det ordning och reda på censurmaskineriet, inget ofördelaktigt får publiceras. Officiella siffror korrelerar inte med vad som rapporteras från olika inofficiella källor runtom i landet. 

 

Däremot trummas det på med hur farlig corona är på ett helt opripertionelligt sätt om det vore så få fall som uppges och att kineserna som tilläts komma och stanna var ofarliga. Att stänga stora arrangemang osv. känns också överillat om det nu är så få fall... 

 

Mörkertalet är enormt enligt mig... tiden får utvisa. Dödsfallen går inte att mörka, så tids nog kommer siffrorna i Thailand säkerligen stiga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 374
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    32

  • Esspe

    29

  • Batting

    27

  • spooncreek

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 minutes ago, samet said:

 

Enkelt, i Thailand är det ordning och reda på censurmaskineriet, inget ofördelaktigt får publiceras. Officiella siffror korrelerar inte med vad som rapporteras från olika inofficiella källor runtom i landet. 

 

Däremot trummas det på med hur farlig corona är på ett helt opripertionelligt sätt om det vore så få fall som uppges och att kineserna som tilläts komma och stanna var ofarliga. Att stänga stora arrangemang osv. känns också överillat om det nu är så få fall... 

 

Mörkertalet är enormt enligt mig... tiden får utvisa. Dödsfallen går inte att mörka, så tids nog kommer siffrorna i Thailand säkerligen stiga. 

Mycket bra skrivit, ganska exakt så skulle jag också uttrycka det. Det är oerhört svårt för gemene thailändare att få en känsla för hur allvarligt det egentligen är; å ena sidan har du den officiella statistiken som säger ett 40-tal smittade och 1 död (knappt det ens) och samtidigt har du social media och ryktesspridning som tyder på 100,000-tals smittade och 1,000-tals döda. Du har en regering som säger sig ha full koll och inga smittade men som samtidigt panikstänger skolor, tvingar alla marknadsförsäljare att ha mask och uppmanar folk som kan att jobba hemma. 

 

Jag ger inte mycket för ryktesspridningen ute i byarna men när en koreansk turist lyckades bli smittad i Thailand när det officiellt bara fanns 5 smittade och jag med säkerhet vet att inte ens närmaste familjemedlemmar till officiellt smittade har uppmanats att testa sig samt bybor uppmanas att bara stanna hemma i 2 veckor då det ändå inte finns medicin, så är det lätt att misstänka att antalet smittade förmodligen är minst 2 tio-potenser högre än det officiella antalet. Antalet döda är säkert relativt lågt, runt ett hundratal, och det värsta är nog över. 100 döda är en lugn Songkrandag i statistiken så givetvis är det inget att få panik över men samtidigt borde de vara lite ärligare.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag nog jag kan logga ut för gott. Efter ett 10-tal minuskarma från "hjen" fick jag nu ett pluskarma; känner att jag nog nått så långt jag kan nå 😀.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
16 minuter sedan, skrev Atom:

Nu tror jag nog jag kan logga ut för gott. Efter ett 10-tal minuskarma från "hjen" fick jag nu ett pluskarma; känner att jag nog nått så långt jag kan nå 😀.

Skulle du behhöva ytterligare karmainformation om vilken sorts figur du tilldelats så är det bara att kontakta Mr KennethXXXX för det har han fullständig koll på :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev samet:

 

Enkelt, i Thailand är det ordning och reda på censurmaskineriet, inget ofördelaktigt får publiceras. Officiella siffror korrelerar inte med vad som rapporteras från olika inofficiella källor runtom i landet. 

 

Däremot trummas det på med hur farlig corona är på ett helt opripertionelligt sätt om det vore så få fall som uppges och att kineserna som tilläts komma och stanna var ofarliga. Att stänga stora arrangemang osv. känns också överillat om det nu är så få fall... 

 

Mörkertalet är enormt enligt mig... tiden får utvisa. Dödsfallen går inte att mörka, så tids nog kommer siffrorna i Thailand säkerligen stiga. 

Du glömde att nämna att eftersom faranger inte har mask är det de som är syndabockarna. Kineserna har ju mask och är således ofarliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratas det om att alla som kommer till Thailand med flyg ska ha 2Veckors karantän vid ankomst!  :29:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Atom:

Nu tror jag nog jag kan logga ut för gott. Efter ett 10-tal minuskarma från "hjen" fick jag nu ett pluskarma; känner att jag nog nått så långt jag kan nå 😀.

Du fantiserar som vanligt, finns inga minuskarma att dela ut bara i din fantasi🤨

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Batting:

Nu pratas det om att alla som kommer till Thailand med flyg ska ha 2Veckors karantän vid ankomst!  :29:

https://www.scmp.com/news/asia/southeast-asia/article/3065266/coronavirus-Thailand-disinfects-mail-received-abroad-cases

 

Inte alla som du skriver.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju intressant att få veta vilka som drabbats värst i Iran, män eller kvinnor.
Jag tänker på kvinnornas påtvingade klädsel.
Borde inte den skydda lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Batting:

Det vore ju intressant att få veta vilka som drabbats värst i Iran, män eller kvinnor.
Jag tänker på kvinnornas påtvingade klädsel.
Borde inte den skydda lite?

Männen såklart. Herregud inshalla vad trodde du. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Khonis:

Männen såklart. Herregud inshalla vad trodde du. 

Du menar att de där heltäckande kläderna skull skydda mot viruset?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Batting:

Du menar att de där heltäckande kläderna skull skydda mot viruset?

Männen far ju pussar varandra hela tiden när de hälsar....

 

obra i dessa tider

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-06 at 18:17, skrev Muimatt:

Fick precis ett memo från Windsor suites I Bangkok (Suk. 20) att dom blir tvungna att stänga. Sista dagen dom har öppet blir den sista April.

Avsaknad av gäster pga covid19 uppges som skäl.

Verkar som dom tidigarelagt en större renovering.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
22 hours ago, samet said:

 

Enkelt, i Thailand är det ordning och reda på censurmaskineriet, inget ofördelaktigt får publiceras. Officiella siffror korrelerar inte med vad som rapporteras från olika inofficiella källor runtom i landet. 

 

Däremot trummas det på med hur farlig corona är på ett helt opripertionelligt sätt om det vore så få fall som uppges och att kineserna som tilläts komma och stanna var ofarliga. Att stänga stora arrangemang osv. känns också överillat om det nu är så få fall... 

 

Mörkertalet är enormt enligt mig... tiden får utvisa. Dödsfallen går inte att mörka, så tids nog kommer siffrorna i Thailand säkerligen stiga. 

 

22 hours ago, Atom said:

Mycket bra skrivit, ganska exakt så skulle jag också uttrycka det. Det är oerhört svårt för gemene thailändare att få en känsla för hur allvarligt det egentligen är; å ena sidan har du den officiella statistiken som säger ett 40-tal smittade och 1 död (knappt det ens) och samtidigt har du social media och ryktesspridning som tyder på 100,000-tals smittade och 1,000-tals döda. Du har en regering som säger sig ha full koll och inga smittade men som samtidigt panikstänger skolor, tvingar alla marknadsförsäljare att ha mask och uppmanar folk som kan att jobba hemma. 

 

Jag ger inte mycket för ryktesspridningen ute i byarna men när en koreansk turist lyckades bli smittad i Thailand när det officiellt bara fanns 5 smittade och jag med säkerhet vet att inte ens närmaste familjemedlemmar till officiellt smittade har uppmanats att testa sig samt bybor uppmanas att bara stanna hemma i 2 veckor då det ändå inte finns medicin, så är det lätt att misstänka att antalet smittade förmodligen är minst 2 tio-potenser högre än det officiella antalet. Antalet döda är säkert relativt lågt, runt ett hundratal, och det värsta är nog över. 100 döda är en lugn Songkrandag i statistiken så givetvis är det inget att få panik över men samtidigt borde de vara lite ärligare.

Jag vet inte om jag håller med i riktigt om att mörkertalet skulle vara högt på grund av fusk med statistiken från makten. Även i totalitära stater är det svårt komma undan med sådant numera, bland annat på grund av den hastighet enskilda medborgare kan sprida information via sociala medier. Om jag förstått vad som sprids i thailändska sociala medier just nu så är det mest löst grundande rykten. Det borde vara fler konkreta vittnesmål av typen "läkare blir visselblåsare" eller "min mamma dog  i Corona - regeringen mörkade".  Eller är det den typen av vittnesmål som sprids?

 

Däremot kan det finnas ett mörkertal som är stort på grund av att väldigt många inte uppvisar särskilt allvarliga symptom och därmed inte testas eller inte uppsöker läkare.  Samt de, som i den officiella statistiken, listas som "patients under investigation":

 

image.thumb.png.f36240cf087bc2680f846d503da1b884.png

 

 

Vidare borde samma mörkläggning då också ske i kringliggande länder där coronafallen officiellt också är låga. Vietnam med 21 fall, Kambodja 2, Malaysia 83, Singapore (iofs rätt högt i förhållande till folkmängd ) med 130.  Alla dessa grannländer hade också omfattande kinesisk turism vid utbrottet till exempel.

 

En tes kring detta med de låga siffrorna som skulle förklara det låga antalet smittade i tropikerna är att coronaviruset helt enkelt inte gillar varmt och fuktigt klimat, och att det därmed begränsar spridningen, en inte helt okontroversiell förklaring bland forskare dock. Skulle i så fall också kunna till del förklara det låga antalet smittade i det tättbefolkade Indien.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, spooncreek said:

 

Jag vet inte om jag håller med i riktigt om att mörkertalet skulle vara högt på grund av fusk med statistiken från makten. Även i totalitära stater är det svårt komma undan med sådant numera, bland annat på grund av den hastighet enskilda medborgare kan sprida information via sociala medier. Om jag förstått vad som sprids i thailändska sociala medier just nu så är det mest löst grundande rykten. Det borde vara fler konkreta vittnesmål av typen "läkare blir visselblåsare" eller "min mamma dog  i Corona - regeringen mörkade".  Eller är det den typen av vittnesmål som sprids?

 

Däremot kan det finnas ett mörkertal som är stort på grund av att väldigt många inte uppvisar särskilt allvarliga symptom och därmed inte testas eller inte uppsöker läkare.  Samt de, som i den officiella statistiken, listas som "patients under investigation":

 

image.thumb.png.f36240cf087bc2680f846d503da1b884.png

 

 

Vidare borde samma mörkläggning då också ske i kringliggande länder där coronafallen officiellt också är låga. Vietnam med 21 fall, Kambodja 2, Malaysia 83, Singapore (iofs rätt högt i förhållande till folkmängd ) med 130.  Alla dessa grannländer hade också omfattande kinesisk turism vid utbrottet till exempel.

 

En tes kring detta med de låga siffrorna som skulle förklara det låga antalet smittade i tropikerna är att coronaviruset helt enkelt inte gillar varmt och fuktigt klimat, och att det därmed begränsar spridningen, en inte helt okontroversiell förklaring bland forskare dock. Skulle i så fall också kunna till del förklara det låga antalet smittade i det tättbefolkade Indien.

Jag är rätt säker på att länder som Vietnam, Kambodja, Malaysia och inte minst Indonesien har ett stort mörkertal. Som du skriver så beror nog det största mörkertalet på att det i de flesta fall bara handlar om en lättare förkylning och att folk därför inte testar sig. Jag tror dock att många thailändska läkare är rädda för att uttala sig, det finns ju numera en lag om "fake news" de redan använt. Att både en koreansk och nyazeeländsk turist har testat positivt efter kortare resor till Thailand gör det nästan statistiskt omöjligt att det bara skulle finnas 48 smittade i Thailand.

 

Även i ett worst-case-scenario så kommer dock med all säkerhet färre dö än under en lugn dag i Songkrantrafiken så inte mycket att oroa sig för. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Verkar som dom tidigarelagt en större renovering.

Ganska lägligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha får väl hoppas att vi kommer iväg till Thailand om drygt 2 veckor. Jag är normalt inte så oroligt lagd av mig och tänker oftast att det löser sig. Nu har jag dock en sambo som verkar följa varenda ord som skriv om Coronaviruset och ständigt påminner mig om att vi kanske inte kommer att kunna resa.  Nu igår hade hon läst på nån facebookgrupp att alla som anlände Thailand via flyg vart satta i karantän i 2 veckor. Skitsnack och helt orimligt sa jag direkt utan att ha läst vart det kom ifrån. Men nu sätter ju sig ändå i bakhuvudet en viss tvekan på vad som kommer att hända. För själva smittan är jag helt orädd. De som kan ställa till det är väl överdrivna kraftåtgärder från myndigheter som omöjliggör en resa. Tänkte nu att jag skulle boka några sträckor inrikesflyg men det får väl vänta ett tag till då med tanke på osäkerheten. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Mankan said:

Jaha får väl hoppas att vi kommer iväg till Thailand om drygt 2 veckor. Jag är normalt inte så oroligt lagd av mig och tänker oftast att det löser sig. Nu har jag dock en sambo som verkar följa varenda ord som skriv om Coronaviruset och ständigt påminner mig om att vi kanske inte kommer att kunna resa.  Nu igår hade hon läst på nån facebookgrupp att alla som anlände Thailand via flyg vart satta i karantän i 2 veckor. Skitsnack och helt orimligt sa jag direkt utan att ha läst vart det kom ifrån. Men nu sätter ju sig ändå i bakhuvudet en viss tvekan på vad som kommer att hända. För själva smittan är jag helt orädd. De som kan ställa till det är väl överdrivna kraftåtgärder från myndigheter som omöjliggör en resa. Tänkte nu att jag skulle boka några sträckor inrikesflyg men det får väl vänta ett tag till då med tanke på osäkerheten. 

Jag tror att det är högst troligt att Sverige och Norge under de närmaste dagarna kommer tas upp på listan över länder från vilka resenärer ska sitta i "självkarantän". Än så länge är det en karantän på dina egna villkor men visst kan det ändras till att du måste besöka en vårdcentral varje dag eller till och med värre.

 

Jag skulle inte avboka men det kan nog vara smart att inte boka upp en massa hotell och inrikesflyg, förmodligen inte heller nödvändigt då det nog är ganska tomt överallt. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
On 2020-03-06 at 18:17, skrev Muimatt:

Fick precis ett memo från Windsor suites I Bangkok (Suk. 20) att dom blir tvungna att stänga. Sista dagen dom har öppet blir den sista April.

Avsaknad av gäster pga covid19 uppges som skäl.

Dottern har bokat där  14-16 Mars , så hon klarar sig om hon nu beslutar sig för att ta ett stopp där innan Phuket/Khao Lak. Hon hade lite tankar runt det. Tja min fru är helt i mot det, jag va fan var i Angola  och Kongo under ebola utbrott och  dockade i Kina då det var SARS. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Mankan:

Jaha får väl hoppas att vi kommer iväg till Thailand om drygt 2 veckor. Jag är normalt inte så oroligt lagd av mig och tänker oftast att det löser sig. Nu har jag dock en sambo som verkar följa varenda ord som skriv om Coronaviruset och ständigt påminner mig om att vi kanske inte kommer att kunna resa.  Nu igår hade hon läst på nån facebookgrupp att alla som anlände Thailand via flyg vart satta i karantän i 2 veckor. Skitsnack och helt orimligt sa jag direkt utan att ha läst vart det kom ifrån. Men nu sätter ju sig ändå i bakhuvudet en viss tvekan på vad som kommer att hända. För själva smittan är jag helt orädd. De som kan ställa till det är väl överdrivna kraftåtgärder från myndigheter som omöjliggör en resa. Tänkte nu att jag skulle boka några sträckor inrikesflyg men det får väl vänta ett tag till då med tanke på osäkerheten. 

 

12 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror att det är högst troligt att Sverige och Norge under de närmaste dagarna kommer tas upp på listan över länder från vilka resenärer ska sitta i "självkarantän". Än så länge är det en karantän på dina egna villkor men visst kan det ändras till att du måste besöka en vårdcentral varje dag eller till och med värre.

 

Jag skulle inte avboka men det kan nog vara smart att inte boka upp en massa hotell och inrikesflyg, förmodligen inte heller nödvändigt då det nog är ganska tomt överallt. 

 

Jag åker 15 mars, via Japan som är på listan, ankommer Bangkok 17:e

 

Men läste också att detta var inte ännu det officiella ställningstagandet utan bara någon höjdares facebook. 

 

Såg också att det var om man var febrig 37,5 eller högre. 

 

Så vi får se... kanske får jag slappa 14 dagar någonstans innan jag får åka vidare. 

 

Kan bli en upplevelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror att det är högst troligt att Sverige och Norge under de närmaste dagarna kommer tas upp på listan över länder från vilka resenärer ska sitta i "självkarantän". Än så länge är det en karantän på dina egna villkor men visst kan det ändras till att du måste besöka en vårdcentral varje dag eller till och med värre.

 

Jag skulle inte avboka men det kan nog vara smart att inte boka upp en massa hotell och inrikesflyg, förmodligen inte heller nödvändigt då det nog är ganska tomt överallt. 

Vad innebär självkarantän om jag först åker till Pattis? Att jag håller mig inom närmsta barområde?

Skämt åsido. Jag antar att självkarantän ändå inte betyder så mycket i praktiken då? Det vill säga man gör lite som man vill. Jag skulle mycket hellre besöka en vårdcentral 30 min varje dag än att sitta inlåst i ett hus/rum.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, samet said:

 

 

Jag åker 15 mars, via Japan som är på listan, ankommer Bangkok 17:e

 

Men läste också att detta var inte ännu det officiella ställningstagandet utan bara någon höjdares facebook. 

 

Såg också att det var om man var febrig 37,5 eller högre. 

 

Så vi får se... kanske får jag slappa 14 dagar någonstans innan jag får åka vidare. 

 

Kan bli en upplevelse...

Jag är tämligen säker på att självkarantän redan gäller. Vi får ett mail från skolan varje dag med senaste uppdateringen och det är många ungar som får läsa på distans för att deras föräldrar varit i fel länder. 
 

Slappa 14 dagar i Thailand låter hemskt, du får se till att förbereda dig ordentligt inför ett sådant skitgöra 😉

6 minutes ago, Mankan said:

Vad innebär självkarantän om jag först åker till Pattis? Att jag håller mig inom närmsta barområde?

Skämt åsido. Jag antar att självkarantän ändå inte betyder så mycket i praktiken då? Det vill säga man gör lite som man vill. Jag skulle mycket hellre besöka en vårdcentral 30 min varje dag än att sitta inlåst i ett hus/rum.

Självkarantän innebär att du egentligen inte får vistas bland folk och måste bära mask men i realiteten betyder det förmodligen ingenting. Sverige är dessutom inte på listan än men som sagt, skulle tro att de kommer med under nästa vecka.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev navion hispania:

Dottern har bokat där  14-16 Mars , så hon klarar sig om hon nu beslutar sig för att ta ett stopp där innan Phuket/Khao Lak. Hon hade lite tankar runt det. Tja min fru är helt i mot det, jag va fan var i Angola  och Kongo under ebola utbrott och  dockade i Kina då det var SARS. 

Frugan och jag är hemma i Sverige nu efter ett nyligt besök i Thailand. Frun är alldeles hispig nu. Vill inte gå ut, pga smittrisken. Men helt klart skulle hon ut och bunkra ris igår. Köpte tre säckar jasminris, fast vi har nästa en hemma samt en halv säck klibbris. Nu kommer hon och säger vad var det jag sa, de har slut på ris idag. Igår hade de en pall jasminris på Snabbgrossen här i Sundsvall. Thailändarna här jagar upp varandra. Jag ska iväg till Stockholm för att jobba där nästa vecka, du kan inte åka säger hon. Det var mycket lugnare i Thailand än bland thailändarna här i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...