Jump to content
IGNORERAD

Betala resan med SWISH gäller reseförsäkring då?


Amigo

Recommended Posts

Hi När man betalar resan med Master Card eller Visa etc får man automatiskt en reseförsäkring med vissa villkor, vissa kräver att man betalar minst 50 % eller 75 % av resans totala kostnad. Sen tidigare vet jag att texx Handelsbanken ger försäkringen även om man betalar med överföring från kontot som kortet är kopplat till men hur är det med SWISH? Det blir vanligare o vanligare att researrangörer o bla flygbolagen har SWISH som betalnings alternativ. Hur är det, är det samma villkor med swish o kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Amigo:

Hi När man betalar resan med Master Card eller Visa etc får man automatiskt en reseförsäkring med vissa villkor, vissa kräver att man betalar minst 50 % eller 75 % av resans totala kostnad. Sen tidigare vet jag att texx Handelsbanken ger försäkringen även om man betalar med överföring från kontot som kortet är kopplat till men hur är det med SWISH? Det blir vanligare o vanligare att researrangörer o bla flygbolagen har SWISH som betalnings alternativ. Hur är det, är det samma villkor med swish o kortet?

En fråga som som nog är bättre att ställa till din bank, sedan kan du ju meddela resultatet här.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Amigo:

Hi När man betalar resan med Master Card eller Visa etc får man automatiskt en reseförsäkring med vissa villkor, vissa kräver att man betalar minst 50 % eller 75 % av resans totala kostnad. Sen tidigare vet jag att texx Handelsbanken ger försäkringen även om man betalar med överföring från kontot som kortet är kopplat till men hur är det med SWISH? Det blir vanligare o vanligare att researrangörer o bla flygbolagen har SWISH som betalnings alternativ. Hur är det, är det samma villkor med swish o kortet?

Många av dessa reseförsäkring är en kompletterande reseförsäkring som kräver en hemförsäkring i grunden. Om jag läser villkoren på till mitt Eurocard platinum så är det just en kompletterande reseförsäkring. Köper jag bara en enkelbiljett som vissa gör gäller den bara fram till att jag är framme på resmålet inte under tiden jag är där så det gäller att ha koll på villkoren.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev M33:

En fråga som som nog är bättre att ställa till din bank, sedan kan du ju meddela resultatet här.

Jepp jag har lämnat ett meddelande, hoppades att nån här hade erfarenhet men det kanske är så nytt att ingen har råkat ut för en olycka när man använt Swish som betalning. I min värld ska det vara samma villor som när man betalar med överföring eller är det direktbetalning det kallas i bankspråket. Kommer meddela här också när jag fått svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Många av dessa reseförsäkring är en kompletterande reseförsäkring som kräver en hemförsäkring i grunden. Om jag läser villkoren på till mitt Eurocard platinum så är det just en kompletterande reseförsäkring. Köper jag bara en enkelbiljett som vissa gör gäller den bara fram till att jag är framme på resmålet inte under tiden jag är där så det gäller att ha koll på villkoren.

Jepp, det brukar det vara i vanliga reseförsäkringar men är lite osäker om det gäller Master/Visa kortets försäkring som är ett helt fristående? Nu har jag köpt dit resan från en annan bolag än hemresan. Det var nästan 1500 SEK skillnad på det sättet. Det blir ett jävla liv om jag skriver vilka bolag, men vi provar Resan ner med Ryanair från Skavsta (ca 6 mil hemifrån) o hemresa med Norwegian till ARN (ca 9 mil hemifrån) Ryanair betalt med MasterCard och Norwegian med SWISH kopplat till samma konto som kortet. Det kan  ju vara av intresse för andra också eftersom resor blir alltmer komplicerade med nya alternativ och kanske uppdateras inte villkoren lika snabbt som nya alternativ dyger upp. Sen har jag hemförsäkring med utökat reseförsäkring i samma bolag ssom kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Amigo:

Jepp, det brukar det vara i vanliga reseförsäkringar men är lite osäker om det gäller Master/Visa kortets försäkring som är ett helt fristående? Nu har jag köpt dit resan från en annan bolag än hemresan. Det var nästan 1500 SEK skillnad på det sättet. Det blir ett jävla liv om jag skriver vilka bolag, men vi provar Resan ner med Ryanair från Skavsta (ca 6 mil hemifrån) o hemresa med Norwegian till ARN (ca 9 mil hemifrån) Ryanair betalt med MasterCard och Norwegian med SWISH kopplat till samma konto som kortet. Det kan  ju vara av intresse för andra också eftersom resor blir alltmer komplicerade med nya alternativ och kanske uppdateras inte villkoren lika snabbt som nya alternativ dyger upp. Sen har jag hemförsäkring med utökat reseförsäkring i samma bolag ssom kontot.

Dom här försäkringsvillkoren kan väl vara lite olika beroende på kortutgivaren och inte kopplade till master eller visa. Rätta mig om jag har fel. Om jag skulle ha köpt resen som du redovisar tolkar jag villkoren som om försäkringen inte gäller under vistelsen i Thailand på grund av just det faktum att du köpt enkelbiljetter vid olika tillfällen. 

 

Utdrag fån villkoren gällande Eurocard

”Vid köp av enkel biljett som betalas med kortet, gäller försäkringsförmånerna från det att den försäkrade läm- nade boplatsen där resan påbörjades, till dess han/hon kommit fram till resmålet.
Vid köp av tur- och returbiljett eller charterresa, som i förväg betalats med kortet, gäller försäkringsförmåner- na från den tidpunkt en försäkrad lämnade boplatsen där resan påbörjades, till dess resan är avslutad och han/hon kommit tillbaka till boplatsen – dock längst
i 60 dagar. Två eller fler enkelbiljetter som bokats vid samma tillfälle ska, om resan avslutas på boplatsen, i alla avseenden vara jämställd med en tur- och returbil- jett i dessa försäkringsvillkor.”

 

ps

Enligt Nordeas villkor verkar i alla fall swichbetalning inte vara något problem.

 

https://www.nordea.se/privat/produkter/kreditkort-bankkort/kompletterande-reseforsakring.html

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Såg att du nämnde Handelsbanken så jag googlade på deras villkor. Dessa är ju dock olika beroende på vilket kort du har. Men det verkar ju i alla fall vara ok med swish.

 

 

https://www.nordic.zurich.com/sv-se/card-insurance/handelsbanken-sverige/bankkort/02-vem

 

Nu sker ju resan till Spanien och kortet / Swish är hos ICA banken liksom hemförsäkring med reseförsäkring. Väntar på svar från dem. Det är ju för återbetalning om resan blir inställd, eller ersättning om den blir försenat, väska kan knappast bli förlorat eftersom tog bara kabinväska på 10 kg plus datorväska som man kan ha under sätet. Klart jag önskar att allt flyter som det ska enl tidtabellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu sker ju resan till Spanien och kortet / Swish är hos ICA banken liksom hemförsäkring med reseförsäkring. Väntar på svar från dem. Det är ju för återbetalning om resan blir inställd, eller ersättning om den blir försenat, väska kan knappast bli förlorat eftersom tog bara kabinväska på 10 kg plus datorväska som man kan ha under sätet. Klart jag önskar att allt flyter som det ska enl tidtabellen.

Spanien, nästa land?      https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e54cd69270d0a00110832db

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Naam jai:

Det är ju det med, nu reser jag till kontinenten / Torrevieja

 

I allafall hittade jag under villkor följande: Swish är nog jämförbar med kontant uttag

 

NÄR GÄLLER FÖRSÄKRINGEN?
Försäkringen gäller under resa/researrangemang, som i
förväg är betald till minst 75 % med ICA Bankkort Plus
eller direkt från kortinnehavarens kortkonto hos ICA
Banken. Betalas resan på annat sätt till researrangören
skall betalning göras i direkt anslutning (samma dag) till
uttag från kortinnehavarens kort-konto hos ICA Banken.
Uttaget ska kunna styrkas med kvitto som visar att
minst 75 % av uttaget belopp avser betalning för resan.
Returresan skall även vara betald innan utresa från
Norden påbörjats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag fått svar påmin fråga.

Resa betalt med SWISH

 

Hej,

Tack för att du kontaktar oss!

När du betalar minst 75 procent av din resa med ett ICA Bankens MasterCard-kort, Bankkort eller Bankkort Plus, 
ingår en reseförsäkring. Försäkringen ingår också om du betalar resan direkt från det konto som är kopplat till 
kortet. Även Swish räknas som en betalning från kontot. 
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...