Jump to content
IGNORERAD

Hjälp - Fuktavisare I Badrum


Anders99

Recommended Posts

Hej alla

Jag har (tyvärr) ett något brådskande ärende. Har köpt ett par condos i Phuket som är under uppförande och de kommer snart att börja kakla badrummen. Byggherren hävdar att de redan blandat i en produkt i cementen när de gjöt golvet som fuktskydd, men då jag vill vara extra säker på min sak så vill jag även måla på innan de börjar sätta kakel/klinker.

Jag har fått tips på en produkt som heter något liknande "Zitraflex", men min vän på plats i Phuket har inte lyckats hitta produkten. Heter den något annat liknande? Har ni några andra tips på produkter för ändamålet?

Tack på förhand,

Anders

Konstigt, jag trodde jag var inloggad när jag skrev mitt första inlägg... Kanske en bugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt, jag trodde jag var inloggad när jag skrev mitt första inlägg... Kanske en bugg?

TOA heter en stor leverantör av färg

Finns överallt i Thailand

Dom har också produkter för tätning och fuktsäkring bakom kakel o klinker i badrum

http://www.toagroup.com/en/prdct/prd_dtl.aspx?param=66

TOA 202 Waterproof Resin

Acrylic Mortar Admixture for Waterproofing

Mortar admixture specially formulated from special acrylic resin to enhance waterproofing property in rendering on floor, bathrooom floor and wall before tiling, flat roof, balcony, swimming pool, exterior concrete floor and wall.

• Increase density of rendering mortar thus improve waterproofing property

• Prevent water penetration into concrete which cause paint peeling off or debonding of tiles

• Increase durability of mortar used for rendering, repair, levelling before painting

• Suitable for waterproofing on floor, bathrooom floor and wall before tiling, flat roof, balcony, swimming pool, exterior concrete floor and wall.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Dock så verkar denna produkten vara det som man blandar in i cementen när man gjuter (redan gjort). Jag är ute efter en produkt som går att "måla" på cementväggar & golv innan plattsättningen sker. Några mer tips? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Dock så verkar denna produkten vara det som man blandar in i cementen när man gjuter (redan gjort). Jag är ute efter en produkt som går att "måla" på cementväggar & golv innan plattsättningen sker. Några mer tips? :)

TOA 211 och 202 är båda produkter du blandar med vatten, sand och cement.

För många år sedan hade både LIP och Alfix en vattenspärr som man blandade med rapidcement

och sedan spacklade ut på golvet som tätskikt

202 ser ut att vara något liknande

Blandningen ska putsas-spacklas ut i ett tunt lager

Åtgång c:a 1kg/m2 5mm tjocklek

Om du vill ha en vätskebaserad tätskikt som du kan rolla och måla

så är Mapei en leverantör som finns över hela världen

Men om dom finns i Thailand vet ej

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för viktig input! :great:

Jag har inatt kommit lite längre i frågan. Man kommer spackla på 1cm tjockt lager cement blandat med en produkt som heter Sika 102 (http://www.sikavn.com/html/construction_product-g.html). Dels som fuktspärr, men samtidigt för att få rätt nivå och fall på golvet. De tänkte låta detta gå upp ca 10cm på väggen, men jag har nu bett dem även spackla på detta på HELA väggarna i duschutrymmet. Jag har också fått detta bekräftat av bekant att det är rätt tillvägagångssätt, om ni har erfarenhet eller åsikter, kommentera gärna!

Utöver detta så kommer jag ha en evakueringsfläkt liknande de vi har i sverige. Jag kommer kunna denna stå på valfri tid efter användande av dusch då den har en egen strömbrytare.

Mvh,

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej, kanske lite för sent för Anders99, men jag såg inte din post förut. Är ny medllem. Andra kan ju få gjädje och mindre mögel i sina badrum (och angränsande väggar) av det här.

Det heter alltså TOA WaterBloc och fanns på hyllan i ett byggvaruhus

Köpte 8 burkar a 1 US-Gallon (3,8 liter) och ställde på bra-och-ha-hyllan, kostade då ungefär 5-600 Baht/st. Normalt utpris skulle vara runt 800 Baht / burk. Det var alldeles nyinkommet (Febr 09) och personalen hade ingen aning om vad man skulle använda det till.

Svårt att hitta nåt om det på nätet, bara en Thai-sida som jag ska försöka att kopiera in här. Har inte applicerat än, men jag ringde TAO och prata med en mycket vänlig och perfekt engelsktalande person på supporten. Han sa att det här ska vara en exakt motsvarighet till "farang-fuktspärr" (water membrane) för badrum. När jag fråga om primer, sa han att det inte be om det behövdes nån?..

Verkar som jag lyckats klistra in det. Är inte så bra på datorer..blink.gif ..

TOA วอเตอร์บล็อค WATERBLOC

WATER, BLOCattachimg.gif20090317_df5b670094e83c9020e0r7qW5PZiwDnq.gifดาวน์โหลด (130.41 KB)

2009-3-17 11:13

attachimg.gif20090317_67f0b2565907ac7639cf0BTIud5k0Hqb.gifดาวน์โหลด (93.15 KB)

2009-3-17 11:13

ColorDesignCenter

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är ett problem med fukten i badrummen, världen över, och nu även i 3-dje världen, när man börjar bygga på höjden, och får grannar runt sig. Problemet är gammalt och kännt, och borde därför åtgärdas på rätt sätt, för trots våtrumsgips och fuktskydd så kommer det in vatten där bakom = en bakteriehärd med tiden. Problemet är ganska lätt att lösa, men det verkar som att man inte vill förstå, att det är fogen som är problemet. Det tar ca 1 minut för vatten att tränga igenom fogen, därför borde denna göras tät, t ex med 2-komponents fogmassa

Andra lösningar är t ex som i USA, där man gjuter badkar med 3 väggar i ett. Men enklast är kanske att vänja dagen moderna mäniska av med allt detta duschande, stup i kvarten, förr badade man var 14 dag, antingen det behöves eller ej.

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...