Jump to content
IGNORERAD

Visa run och en resa till Laos med bil


Magrood

Recommended Posts

Hej

Vi tänker passa på att ta en resa in till Laos när vi ändå måste ut ur Thailand.

Men jag känner mig väldigt osäker om vart det är kortast och bäst att resa till i från Roi Et.

Funderade först på Mukdahan men min kusin tycker att Pakse och Jampasak som ligger åt Chong Mek hållet har mer att erbjuda för turister.

Kan någon rekommendera en resa för 3 dagar och 2 nätter från Roi Et till Laos?

Som jag har förstått så går det att göra visa run både i Chong Mek och i Mukdahan.

För thailändare (mina bröder och kusiner) så behöver man inte pass om man bara ska vara där i 3 dagar. Man kan göra en process vid gränsen för några hundralappar, eller?

Bilen då? Har hört att man måste till transportmyndigheten i Thailand för att fixa något så man kan få ett klistermärke med T och en tillfällig skylt.

Tack så mycket på förhand

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande bilen så stämmer det att du måste ha ett särskilt "pass" för den.

Jag fixade ett sådant när jag bodde uppe i nordost och planerade att åka

över i Nong Khai, men kom av olika anledningar inte iväg - med bilen.

Tillfällig skylt fick jag dock ingen, kanske den erhålls vid gränsövergången?

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jan L

Vi har varit och fixat bilpass, som folk brukar säga.

Det var något konstigt med det, men vi får hoppas att det går. Annars får vi hyra någon bil där.

Ska bli kul att få se Nong Khai för första gången också.

Ja, det blir Nong Khai på grund av att jag har ett annat ärende i Udon.

Ska bli spännande att upptäcka hur mycket Isaan-dialekten skiljer sig från Laotiska.

En del säger ju att det är samma språk.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Din Isaan-dialekt funkar nog jättebra. Var i Vientiane för ett par veckor sedan, och det fungerade jättebra för min fru med språket.

Språkskillnaden kan nog jämföras med den mellan Norge och Sverige. Ett tips när ni ska boka boende, är att åka rundt lite själva.

Om det är nån guide eller taxiförare som hjälper till, så ska nog dom ha betalt av hotellet. Något som ni givetvis får betala i slutändan.

Vi hade en sådan som guidade oss omkring i Vientiane,och som tog oss till et lämpligt hotel på eftermiddagen. Vi lämnade dock bilen i Nong Khai,så vi åkte över med en minibuss.

Fanns flera hotel och guest-house nede vid vägen som gick längs med Mekongfloden inne i Vientiane.

Ha en trevlig resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi tänker passa på att ta en resa in till Laos när vi ändå måste ut ur Thailand.

Men jag känner mig väldigt osäker om vart det är kortast och bäst att resa till i från Roi Et.

Funderade först på Mukdahan men min kusin tycker att Pakse och Jampasak som ligger åt Chong Mek hållet har mer att erbjuda för turister.

Kan någon rekommendera en resa för 3 dagar och 2 nätter från Roi Et till Laos?

Som jag har förstått så går det att göra visa run både i Chong Mek och i Mukdahan.

För thailändare (mina bröder och kusiner) så behöver man inte pass om man bara ska vara där i 3 dagar. Man kan göra en process vid gränsen för några hundralappar, eller?

Bilen då? Har hört att man måste till transportmyndigheten i Thailand för att fixa något så man kan få ett klistermärke med T och en tillfällig skylt.

Tack så mycket på förhand

Magrood

Hej Magrood, synd att jag inte åkt över ännu, hade varit skoj att träffas i Udon, men det går väl fler tåg får vi hoppas.

Kostnaden för Thai är försumbar, ett litet tips för att underlätta överresan för Er.

När Ni kommer till Gränspassagen, eller något 100 tal meter innan finns en korsning, till vänster alldeles efter den finns ett reseföretag som också har P-platser till en rimlig peng, dom skjutsar er sedan gratis till gränspassagen med TucTuc samt hämtar Er när Ni kommer tillbaka, Ni fär en lapp med tel,nr. Vid infarten till parkeringen har dom ett kontor där dom har "visaservice", visserligen tar dom lite betalt för servicen men då får Ni alla papper man behöver samt kopierar dom Thai;s ID kort och stämplar nåt som jag inte kunde läsa men sen var det bara att knalla iväg. Gör det så slipper Ni näsvisa tulltjänstmän.

Trevlig resa

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hej en fråga bara om man tar motorcuckeln över måste man ha mc pass till den som till bilen eller hur gör man micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...