Jump to content
IGNORERAD

Visum for barn


Guest Stefan-P

Recommended Posts

Guest Stefan-P

Hej

Tillbringar nu min forsta vecka pa semestern i Thailand med mina tva dottrar (5 & 11) Och det

verkar kanske som det blir 7 veckor istallet for 4. Nu da till fragan, behover mina dottrar gora

nagon ansokan eller visarun for "overtiden"?

  Tacksam for svar.

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Tillbringar nu min forsta vecka pa semestern i Thailand med mina tva dottrar (5 & 11) Och det

verkar kanske som det blir 7 veckor istallet for 4. Nu da till fragan, behover mina dottrar gora

nagon ansokan eller visarun for "overtiden"?

  Tacksam for svar.

Stefan

Enligt flera välkända profiler här på forumet så kan inte barn under 15 år få overstayböter, jag hoppas dock du var förutseende och ordnade reseförsäkring innan ni reste..

Link to comment
Dela på andra sajter

Via TryggHansa har vi 45 dagar reseskydd?!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Via TryggHansa har vi 45 dagar reseskydd?!

Stämmer nog bra med de flesta hemförsäkringar, det är ju inte ens en vecka oförsäkrat vad kan hända på den korta tiden.. :confused:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Stefan-P

Hej islander

Tack for svaret. Finns det kanske nagra exakta officiella detaljer som man

kan lasa? Jag vet att Kim tog upp det har nagon gang pa TT for lange sedan

men kan inte hitta det.

Forsakring ordnar jag, tack anda for paminnelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja.

Vår dotter på 9 månader hade 4,5 månaders overstay vid utresan.

Inga besvär alls vid passkontrollen. inte ens en kommentar eller ett höjyt ögonbryn.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som sagt, dom får inget "straff" men är ändå illegalt i landet. Hur det påverkar om något händer vet inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Quote

Lyfte tråden, högst aktuellt ämne för min dotter.

Någon som kan utöka svaren???

Vad mer an det som redan sagts undrar du over?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min 2 årige son har varit i Thailand två ggr, ena gången hade han ett 60 dagars visa på rekommendation från thaiambassaden i Sthlm men ändock 129 dagars overstay när vi senare reste ut ur landet. Andra gången struntade vi helt i visum för honom på rekommendation från Immigration i Surin och han uppnådde då ca 45-50 dagars overstay.

Inga problem vid gränspasseringarna ut, men man får ta en formell snabbrunda förbi overstaydisken för att stämpla passet.

Quote

Som sagt, dom får inget "straff" men är ändå illegalt i landet. Hur det påverkar om något händer vet inte jag

Att det skulle vara olagligt för en thailändsk mamma att ha med sig sitt barn till hemlandet tror jag inte oavsett längden på vistelsen. Speciellt om barnet som vår son redan är inskriven som thailändsk medborgare i husböcker osv (dock ännu passlös).

Men som sagt, personalen på Immigration sa åt oss att barnet inte behöver visa och att det därför inte är nödvändigt att skaffa något sådant. Upp t o m 14 år kan dom inte drabbas av någon overstay enligt deras regler.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Min 2 årige son har varit i Thailand två ggr, ena gången hade han ett 60 dagars visa på rekommendation från thaiambassaden i Sthlm men ändock 129 dagars overstay när vi senare reste ut ur landet. Andra gången struntade vi helt i visum för honom på rekommendation från Immigration i Surin och han uppnådde då ca 45-50 dagars overstay.

Inga problem vid gränspasseringarna ut, men man får ta en formell snabbrunda förbi overstaydisken för att stämpla passet.

Att det skulle vara olagligt för en thailändsk mamma att ha med sig sitt barn till hemlandet tror jag inte oavsett längden på vistelsen. Speciellt om barnet som vår son redan är inskriven som thailändsk medborgare i husböcker osv (dock ännu passlös).

Men som sagt, personalen på Immigration sa åt oss att barnet inte behöver visa och att det därför inte är nödvändigt att skaffa något sådant. Upp t o m 14 år kan dom inte drabbas av någon overstay enligt deras regler.

Kim, vad krævs i pappersvæg før att skaffa thai medborgarskap?

Ær nog på tiden att gøra det nu, hon ær 4 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim, vad krævs i pappersvæg før att skaffa thai medborgarskap?

Ær nog på tiden att gøra det nu, hon ær 4 år.

Här finns en förklaringen om vad som krävs på thai  http://www.thaiembas...thai_people.php

Vet att jag läst samma text på engelska eller svenska men hittar den inte just nu. Du får visa texten åt din fru.

Men i stort sett så är det väl ett födelsecertifikat samt ert äktenskapsbevis som ska ambassadstämplas, översättas till thai samt legaliseras och som ni sedan tar med till amphur för att skriva in barnet i husboken.

Behövdes visserligen en massa passkopior osv för oss samt att grabbens morfar, mormorsmor och byäldsten var med på amphurkontoret när vi fixade det men det kan nog skilja från ställe till ställe beroende på hur byråkratiskt tillkrånglat dom vill göra det.

Men dom huvudsakliga handlingarna är alltså födelsecertifikatet som du beställer ut från skatteverket (men se för tusan till så att det verkligen står födelsecertifikat på det, står det personbevis så blir det fel) samt äktenskapsbeviset.

När barnet väl finns i husboken är det thailändsk medborgare och sedan återstår bara att fixa ett pass i Bangkok. Men det har vi inte gjort ännu eftersom vi misslyckades vår brottningsmatch med byråkraterna där sist.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...