Jump to content
IGNORERAD

Har det gått för långt


erik-sson

Vad tycker ni?  

68 röster

  1. 1. Vad tycker ni?

    • Ja
      14
    • nästan nära smärtgränsen
      30
    • nej
      16
    • vet inte använder helstängt huvudlag
      8


Recommended Posts

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    9

  • Jive

    7

  • Joints

    7

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

Vore väl bra med en lämplig (mera preciserad) fråga om vad exakt som avses?

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte Stickman i det här fallet som har skrivit det, bara publicerat det. Och mycket av det som nämns har ju redan diskuterats här på MPR så jag tyckte inte det var något direkt nytt, bara trist att det stämmer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem som skrivit spelar väl ingen roll?

Jag håller med. Thailändarna har gått för långt, och förhoppningsvis kommer det att svida i form av kraftigt minskad turism. Men som vanligt kommer man väl att skylla på dumma farang... själv har man förstås inte gjort något fel.

Hade lite lösa planer på en resa i oktober. Men det blir nog inget med det.

Det värsta är att man kan misstänka att ju mindre turister det blir, ju mer utbrett blir blåsandet av turister. Typisk thailösning på problemet...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Land Of Smiles... så fan heller...

De där munskydden folk använder mot influensan är snarare en förbättring än en försämring, man slipper se sura nunor i passkontrollan på flygplatsen tex...

Bangkok Barry som skrev artikeln på Stickman har nog mer rätt än fel.

Han skriver också att orsaken till att han fortfarande åker hit är för att han byggt sitt liv här med familj och så vidare.

Alla som har nån form av maktposition här verkar tycka att det är en självklarhet att utnyttja den genom att tillexempel kräva Mutor (fast det kallas dricks), så fort de får en chans.

Trenden att klämma turister på så mycket som möjligt eskalerar verkligen, Phuket är väl det mest skrämmande exemplet, hela stället är genomsyrat av pengahunger, undrar hur lång tid det tar innan svenska charterturister ser sig om efter nåt finare och bättre.

Jag har en vän i Sverige som säger "Aldrig mer Phuket, kanske inte ens Thailand" han drog till Malaysia med sin familj senast och trivdes bra där.

Det var enligt uppgift lite som Thailand för 15år sedan billigt, vänligt och vackert.

Jag sitter väl kvar här ett tag till, men blir det lite värre tex vid tronskiftet så är vi beredda på en flytt till svalare breddgrader.

Ett eventuellt husbygge är skjutet på framtiden vi sparar hellre pengarna för framtiden...

Rykten om att hus som byggts och finansierats av Farrangpengar eventuellt kan förverkas, trots att marken står i en thais namn, gör det inte mera lockande att investera i nåt.

Nu har iofs frugan ägt marken långt innan vi möttes, så det kanske är ok för oss, men ni ser vart det barkar?

Jag hoppas naturligtvis att läget förbättras, men finns det egentligen något som talar för det?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller med om att turistorterna är drabbade av girighet, men även där kan man fortfarande som falang betala thaipris och bli just behandlad.

Och bara undantagsvis händer det att man råkar ut för någon taxichaufför eller liknande som försöker hugga till, kanske en gång per resa. 

Vad det gäller landsbygden så är det problemet nästan obefintligt i vardagslivet, och det förekommer nästan endast om man vill ha förtur och snabbare behandling av myndigheter.

Så för mig är det fortfarande "Land of smiles".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Satter overhuvudtaget inte min fot pa nagon turistort langre forutom Pattaya. Framforallt pa Phuket och Koh Samui har det blivit allt for dyrt och allt som oftast ar thaiarna allt for giriga och ibland till och med otrevliga.

Pattaya tycker jag ar tamligen billigt. Boende, resturanger och framforallt kommunikationer tar rimligt betalt.

Bangkok tycker jag fungerar bra, med tanke pa stadens storlek sa kan man fa mycket bra boende till bra priser sarskilt om man hyr en lagenhet i till exempel Din Daeng. Haller man sig borta fran de omraden med mest turister till exempel Khao san sa tycker i varje fall jag att man sallan traffar pa otrevliga eller giriga thaiare.Kommunikationerna fungerar utmarkt.

Pa den thailandska landsbygden tycker jag nog att man sallan stoter pa problem pa hotel, resturanger osv. Daremot kan ju slakten vara girig och det ar ju forstas det storsta problemet av alla.

Har ocksa alltfor ofta stott pa en otroligt slapp attityd i en del byar. Fullt arbetsfora manniskor skiter fullstandigt i att jobba och bara sitter vantar pa att pengar skall skickas till dem. Visst de jobbar sakert med riset ibland men det finns manga dostunder i detta arbete.

Helt ok att jobba lite om man konsumerar lite men manga thaiare anser tydligen att de bade skall slappa och konsumera mycket.

Vissa tycker helt klart att det ar helt ok att kla en eventuell farang i familjen pa mycket pengar och samtidigt bara ligga pa rygg hela dagarna.

De som har barn inom sexindustrin skamms inte alltfor ofta over detta utan slappar lungt vidare medan barnet sakta forstors.

ovanstaende monster galler dock inte overallt. i en del byar verkar de flesta jobba pa bra och man ser sallan grupper av fullt arbetsfora manniskor sitta och sova. I andra byar ar den slappa attityden mycket markbar. Slappheten har jag framst noterat i Isaan men det kan ju vara rena tillfalligheter som gor att de tva byar i Isaan som jag tillbringat mycket tid i ar anstrukna av slapphetens fordarv.

Avslutningsvis tillagger jag att visst ar Thailand fortfarande en bra resdestination for mig.

Ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hort/last att "Thailand blir varre och varre for utlanningar", "snart kommer inga turister vilja aka till Thailand", "snart flyttar alla utlanningar harifran" och "Thailand star vid ruinens brant" under hela min tid i Thailand men faktum ar att det ar ganska lite som tyder pa att det ar sa aven om det just nu ar tungt, mest beroende pa varldsekonomin. Thailand ar fortfarande ett av varldens popularaste turistdestinationer och jag tror det ar valdigt fa turister som klagar utan mestadels kommer det fran expats och andra langliggare. Manga av dessa expats/langliggare har formodligen hamnat i Thailand pga att de efter manga ars klagande pa sitt hemland trodde att det skulle bli battre i Thailand men efter en kort smekmanad aterkommer klagandet an mer hogljutt.

Det finns ju givetvis ocksa relevanta klagomal, framforallt mot polis och andra institutioner. Avsaknaden av rattssakerhet kanns inget bra om man bor har men ar nog inget som den vanlige 2-veckorsturisten normalt sett drabbas av. Att man blir smablast av privatpersoner och naringsidkare pa turistorten tror jag de flesta korttidsturister tar med en nypa salt, "det ar ju anda sa billigt" som morsan och farsan brukar saga.

Thailand ar inte langre nytt och spannande for vasteuropeer och turister ar inte heller nya och spannande for folk pa turistorterna sa sjalvklart forsvinner en del tidigare leenden. Det finns dock en oandlig pool av nya turister fran framforallt Kina och Indien sa turismindustrin i Thailand ar nog snart tillbaka storre an nagonsin tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

jag tycker inte heller om stora turistställen phuket har jag inte besökt på 10 år,tyckte redan då att det var för mycket

jag är lite orolig för allt som hänt det sista året i th snart kan slå tillbaka på turismen

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nog med Atom där i det mesta

Var i Nong Nooch tropical Garden för några veckor sedan och snackade med en av cheferna (svensk kille som jobbat där i många år) och han sa att dom förut hade 4-6000 besökare vardagar och upp till 10000 på helgerna men numera hade runt 500 vardagar och 1000 på helgerna.

Detta berodde enligt honom på att i princip alla japaner, kineser, koreaner slutat att komma och dom var deras största besökargrupp.

Vår gemensamma analys av detta var att de på grund av oroligheter i landet och nu dessutom svininfluensa helt enkelt slutat åka till Thailand

Denna grupp är betydligt större och viktigare för Thailand nu och i framtiden än vi Europeer tror jag och det verkar ju olycksbådande för den thailändska turistindustrin

Sedan tycker jag man skall vidga vyerna både geografiskt och historiskt när men dömer ett land. Tittar man på de europeiska turisterna och vart de rest och hur de behandlats genom historien så är den thailändska utvecklingen inget nytt

Titta på hur Spanien, Grekland, Italien och Turkiet "utvecklats" i sin turismindustri med massor av problem vad avser behandling av sina besökare med hutlösa priser, lurendrejeri, mutor, turistpriser, timeshare-skandaler, brottslighet etc etc så den thailändska situationen och utvecklingen är definitivt inget "nytt" men troligen kommer turisterna kanske leta nya mål efterhand som situationen ev förvärras, vilket jag personligen är osäker på om den kommer att göra

Redan nu är ju t.ex Vietnam på uppgående

För oss som har thailändska familjeanknytningar påverkar kanske detta inte så mycket men för de allmänna turisterna kan det ju naturligtvis påverka en hel del. Speciellt om det skrivs en massa om det i tidningar och på internetforum som denna och andra.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"I andra byar ar den slappa attityden mycket markbar. Slappheten har jag framst noterat i Isaan men det kan ju vara rena tillfalligheter som gor att de tva byar i Isaan som jag tillbringat mycket tid i ar anstrukna av slapphetens fordarv."

Exactemente Herr N Eel, påminner ju en hel del om Stockholm. Där kan man ju oxå under normal arbetstid se en massa folk gå omkring utan att utföra några arbetssysslor.

Flensta Arne 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking har förstås flera poänger i sitt inlägg.

Det har varit liknande utveckling på flera turistdestinationer.

Men att jämföra Thailand och Spanien funkar nog bara på turistorter.

Att det inte påverkar folk med familjeanknytning håller jag inte med om, vi funderar tillexempel på att flytta till Sverige.

För barnens skolgång vore det kanske det klokaste, för mitt jobb spelar det ingen större roll var vi bor.

Det som håller oss kvar i Thailand är väl mest att frugan och jag vill bo här ett tag till, sen får vi se vilket beslut vi tar.

Har använt min inbyggda bedömmandemall, och just nu passar Thailand oss bäst, får se vad framtiden giver.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom, Du har fått med det som rör sig i min skalle också, en sak som slog mig var det där om att som turist så inser man att blir dragen men "det är ju så billigt här". Just den attityden skulle det vara skönt att bli av med, genom information från researrangörer t.ex. Säg den människa, Thai eller farang som INTE skulle utnyttja detta faktum om han som låginkomstagare dagligen kunde sno åt sig en del av den "rikes" kaka.

Phuket nämns ofta som den största syndaren på överprissättning, håller med, men måste samtidigt passa på och försvara Thailändarna lite grann, det är dom förbenade indierna som håller på att ta över alla marknader och turistshoppar där, och dom är f-n i mig INTE trevliga om man råkar säga nej tack.

Fick efter ett år där för mig att prova att bo i Udon, vilken skillnad, inte mycket farangpris e.t.c., detta var 4 år sedan, nu börjas det så smått även i Issan, tyvärr! Så, jag måste tråkigt nog ge den "överpessimistiske" skribenten rätt till en viss del.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med baa indiska skräddare osv kan driva en falang till att bli skogstokig arroganta tykna  almänt otrevliga är min erfarenhet

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller också med och jag bojkottar dessa totalt sedan 20 år.

Att handla av dom får man väl räkna till avdelningen "nybörjar misstag".

Och jag kan redan nu säga att jag inte kommer att handla något av dom dom kommande 20 åren heller.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,det finns väl inte så många indiska skräddare i de fattiga fiskar eller risodlarkvarteren(för det är ju där du har tillbringat din tid!!Så dessa herrar sörjer nog inte att du bojkottar dem  :crazy: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Måne

Det är riktigt att vi inte har indiska skräddare bland risfälten (ännu en fördel med landet).

Men även jag besöker bebodda trakter ibland och då är det genast annorlunda, i t.ex Bangkok och Pattaya.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Quote

Land Of Smiles... så fan heller...

De där munskydden folk använder mot influensan är snarare en förbättring än en försämring, man slipper se sura nunor i passkontrollan på flygplatsen tex...

Bangkok Barry som skrev artikeln på Stickman har nog mer rätt än fel.

Han skriver också att orsaken till att han fortfarande åker hit är för att han byggt sitt liv här med familj och så vidare.

Alla som har nån form av maktposition här verkar tycka att det är en självklarhet att utnyttja den genom att tillexempel kräva Mutor (fast det kallas dricks), så fort de får en chans.

Trenden att klämma turister på så mycket som möjligt eskalerar verkligen, Phuket är väl det mest skrämmande exemplet, hela stället är genomsyrat av pengahunger, undrar hur lång tid det tar innan svenska charterturister ser sig om efter nåt finare och bättre.

Jag har en vän i Sverige som säger "Aldrig mer Phuket, kanske inte ens Thailand" han drog till Malaysia med sin familj senast och trivdes bra där.

Det var enligt uppgift lite som Thailand för 15år sedan billigt, vänligt och vackert.

Jag sitter väl kvar här ett tag till, men blir det lite värre tex vid tronskiftet så är vi beredda på en flytt till svalare breddgrader.

Ett eventuellt husbygge är skjutet på framtiden vi sparar hellre pengarna för framtiden...

Rykten om att hus som byggts och finansierats av Farrangpengar eventuellt kan förverkas, trots att marken står i en thais namn, gör det inte mera lockande att investera i nåt.

Nu har iofs frugan ägt marken långt innan vi möttes, så det kanske är ok för oss, men ni ser vart det barkar?

Jag hoppas naturligtvis att läget förbättras, men finns det egentligen något som talar för det?

MVH Tommy

****************************************

Jag är benägen att hålla med signatur ”Tommy” i det mesta han skriver.

Men det är inte det vanliga trevliga thaifolket som jag har svårt för, utan snarare den brunklädda populationen med dess fantasifulla maktgaloner på axlarna som älskar att göra livet svårt för både turister och vanlig thailändare. Blodsugare och parasiter är vad de är, och de visar vägen med sitt handlande för de andra i samhället vad som är ett acceptabelt beteende.

Nu när makthavarna inte längre kan projicera allt samhälsknutet elände på den avsatte Thaksin så behövs det kanske en ny ”yttre fiende”. Den rollen får nog gärna utlänningarna spela. I det nya Thailand som kinesättlingen herr Abhisit Vejjajiva  (premiärministern) nu bygger upp ska medelklassen och de fattiga lära sig att ekonomiska svårigheter, svin-influensa, arbetslöshet, bathens eventuella fall, prostitution, korruption, nedsmutsning och fattigdomen har sitt ursprung i yttre makter och att faranger och andra utlänningar parasiterar på Thailand och att de numera har köpt upp så mycket mark i Thailand så att vanligt hederligt folk inte längre har råd att skaffa sig några rai med mark. Då kan befolkningen heller inte bedriva det omhuldade självhushållet som kungen förespråkar istället för att delta i det ”förkastliga” konsumtionssamhället.

De allra största och förmögnaste markägarna och politiska makthavarna i Thailand är dock av kinesisk härkomst precis som premiärministerns egen familj. De har med andra ord själva varit ”utlänningar” en gång i tiden. Men att de själva som invandrare till Thailand behandlades som skit för några generationer sedan har de tydligen helt förträngt.

Att polisen är den värsta myndigheten vad det gäller korruption råder det nog inga tvivel om. Men korruptionen florerar även hos alla andra myndighetsorganisationer. Jag ser ingen anledning till att försvara poliskåren bara för att min egen svärfar är polis i Thailand, och även han har ju sina gamla ättlingar i Kina. Det har väl sina fördelar att ha honom och revolvern som back-up ibland, men jag är också medveten om att även han har fått sin beskärda del av allehanda mutpengar från folk som av olika anledningar inte följer det regelverk som faktiskt finns i det thailändska samhället. Går det, så går det, mentaliteten gäller ju ganska allmänt. Min svärfar försvarar inte korruptionssystemet utan han har istället som de flesta andra bara lärt sig att leva med det som om det vore en norm för hur ett samhälle ska fungera. Den lokala poliskåren utanför Korat får dock inte sina mutpengar från faranger utan istället från vanliga thai som väljer att färdas på vägarna i allehanda livsfarliga fordon, och utan körkort, och utan försäkringar, och på fyllan, och utan hjälm, och i överlastade lastbilar med dåliga bromsar mm, mm. Listan kan göras hur lång som helst och det är polisledningen som ger order nedåt bland konstaplarna att de ska raka in så mycket fickpengar som möjligt. Bossarna ska ha den största delen, och sedan minskar den fördelade summan ju lägre rang polisen har. Precis som i vilken maffiaorganisation som helst.

Det ryktas visst också om att den nuvarande ”gula” regeringen vill förhindra dubbla medborgarskap för thailändare som bor utomlands (kanske bara för mixed race). Regeringen tittar tydligen närmare på detta så att ingen framöver ska kunna utnyttja dubbla medborgarskap för att köpa sig en villatomt i det heliga Thailand. För det vore ju fruktansvärt om det faktiskt döljer sig en illasinnad farang i kulissen.

Att han själv (premiärministern) har dubbelt medborgarskap (Engelskt o Thai) är ju en helt annan femma, samt att han och familjen äger fastigheter och mark i både England och Thailand. Farangerna ska dock klämmas åt så att de inte besudlar den thailändska marken genom att äga och bruka den.

Om det kommer fram att thaidamen är gift eller sambor med en utlänning ska hon framöver kunna visa upp dokument som styrker en tillräckligt stor inkomst som medger ett hus/markköp. Killen hon polar med ska också skriva ett intyg som garanterar att pengarna som används till köpet är helt och hållet hennes egna och att han också frånsäger sig alla anspråk på marken/huset om de skulle separera i framtiden.

Min egen fru /sambo slapp med nöd och näppe denna byråkrati nyligen när hon köpte en villatomt utanför Korat. Men personalen på markkontoret hotade och sa att snart ska de nya reglerna tas i bruk. Men hon hade ju också bank statments som visade att hon själv hade de nödvändiga inkomsterna till markköpet, så det hade nog inte blivit några större problem för henne. Att vi inte är gifta hjälpte också till. Men mutor till varenda sömnig idi*t på markontoret som hon behövde kontakta behövde hon naturligtvis betala för att de över huvud taget skulle börja jobba (hitta rätt blankett). Byråkratin drog ut på tiden och en advokat fick till slut anlitas för att sätta lite press på de lata och korrumperade tjänstemännen på markkontoret.

Den åtgärden satte lite fart under baken på dem, så att köpet äntligen kunde registreras.

Både jag och min sambo tänker avvakta några år innan vi bestämmer oss för att investera i någon bostad på den inköpta villatomten. Det är alldeles för osäkert politiskt läge i Thailand och det är svårt att se med klara ögon vart vindarna blåser framöver. Tilltar fientligheten mot ”utlänningarna” så satsar vi nog istället våra sparpengar på att bygga ut vår sommarstuga i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow Pattaya  :kort: Vad gör Du där.Mvh Måne (har inte sett några risfält där hmm du fiskar naturligtvis)  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä,nu får jag sluta att ifrågasätta IL:s relationer till thaikulturen men kan inte låta bli ibland när allt framställs så förbannat rosenrött när man vet att att kan vara otroligt krystat även i Issan  :kort:   Men då måste han lova att tala om för sin nordiska vän att han blir blåst,för han kan väl inte ljuga för en vän??Sen skulle jag vilja höra om något som inte fungerar i hans by,för det måste väl finnas nåt även där?Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Måne

Den nordiske "vän" som du nämner måste vara dansken som blir blåst av en bartjej.

Honom har jag inte talat med, dom vill nog inte ta risken att jag ska tjalla,

så dom håller honom borta ifrån mig.

Så jag har inte behövt förtiga något eller ljuga för honom.

Men "hans" tjej har jag pratat med några gånger, men alltid utan dansken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...