Jump to content
IGNORERAD

Har det gått för långt


erik-sson

Vad tycker ni?  

68 röster

  1. 1. Vad tycker ni?

    • Ja
      14
    • nästan nära smärtgränsen
      30
    • nej
      16
    • vet inte använder helstängt huvudlag
      8


Recommended Posts

Hej

Naturligtvis har det gått för långt i Thailand, med ockupation av flygplatsen, bråk i Pattaya och Bangkok, scam på Suvvan, den otroliga korruptionen, immigrationsproblem med ändringar av visumregler hela tiden.

Allt det här, plus då den ekonomiska krisen, påverkar ju turistantalet här.

Jag är som Broskan inte så intresserad av politiken. Lite konstigt, kanske, då jag har bott här i många år. Men jag har inte rätt att rösta, jag har inte en enda rättighet i Thailand, mer än då det händer någonting, då får man som farang lätta på lädret till grabbarna i brun uniform. Och då jag inte kan påverka något, så nöjer jag mig med att läsa om det som händer, och prata med min fru och polare om det.

Det är ju också så, att ingen av oss faranger nånsin kommer att förstå hur en thaiare tänker. Vi tycker att det är alldeles för kortsiktigt, dom planerar inte, dom tänker inte framåt som vi gör. Så allt vad vi tycker och tror, det blir bara spekulationer. Det finns ett par på forumet som skriver bra om politiken, jag läser det gärna, mend et blir ändå bara spekulationer. Här vet vi ju inte vad som komemr att hända i morgon.

Det var lugnare på 80-talet, då var folket vänligare, man kunde prata med en snut, utan att han sa 50000 varje gång han öppnade munnen. Korruptionen idag har ju tagit löjliga former, det är ju fantasibelopp som krävs av utlänningar. Det var därför kanske som vi som var här då, inte diskuterade och blev intresserade av politiken.

Jag är inte emot Thailand, jag trivs bra här, kanske inte i Pattaya längre, som har blivit för stort, men ute på landet. Även om det inte är felfritt där heller, det kommer väl IL att märka om han flyttar ner.

Men vädret är bra, maten är kanon, min familj är okay, min frus släktingar är skapliga, en del av dom i alla fall. Resten bryr jag mig inte om.

Men om allt det som nu händer i Pattaya och Bangkok, sprider sig i större omfattning till landsbygden, till den by där vi har vårt hus, då vet i fan om jag inte får nog och flyttar från Thailand.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    9

  • Jive

    7

  • Joints

    7

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

http://www.stickmanw.../reader5314.htm

plus kravet på fem ord

Det här var en ovanligt matig tråd. Sugen att kommentera det mesta men börjar med stickman.

To any readers who think Barry is over the top with this submission, let me assure you he is not. He is spot on the money. We've passed tipping point already and Thailand's rapid descent is accelerating.

I was on the phone with my favourite uncle the other day who also happens to be a confidante. I was telling him how bad things are and he implored me to get out saying that even from back in New Zealand he could see that the writing was on the wall. And in his words, "You don't want to leave it too late".

Spot on the money! Det var flera år sedan jag läste Stickman regelbundet och det verkar som om tiden har stått still och samma bittra inlägg återanvänds. Hans kommentar vore ju komiskt om det inte vore på riktigt, som tex. att hans farbror i Kiwiland kan se hur hemskt det är i Thailand.

Min personliga uppfattning är att läget när det gäller div. scams, korruption, dålig service osv är ganska statisk med den skillnaden att det skrivs mer om det nu. Den enorma mängd sura expats kommer alltid att hitta fel och brister i Thailand eller var de nu letar. Och i Stickman hittar de ett slags språkrör som talar sanningens ord och för deras plågade talan. Jag antar att stick tjänar ganska bra pengar på sin verksamhet annars är det väl konstigt att han fortfarande är i kvar i Thailand efter att ha övervägt att flytta tillbaka hem under så lång tid. Så han har i alla fall en anledning att fortsätta gnälla. Hur de andra orkar förstår jag inte. Å andra sidan är ju gnäll ett socialt klister och de allra gnälligaste kan kanske inte skaffa vänner på något annat vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju också så, att ingen av oss faranger nånsin kommer att förstå hur en thaiare tänker. Vi tycker att det är alldeles för kortsiktigt, dom planerar inte, dom tänker inte framåt som vi gör.

Kan du utveckla den tanken?

Jag tror egentligen att det stora problemet är att thailändare inte vet hur andra thailändare tänker eller så skiter de bara i vad de tänker eller så är det både och :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Töm Thailand på thailändare män och befolka det på nytt med svenskar som vet hur man ska styra ett land och göra så att allt blir välorganiserat och korruptionsfritt. Ta bort det där med farangpriser och låt i stället alla få betala dyrt precis som i Sverige nu.

Thailändarna kan skickas till Sverige där de kan plocka blåbär och exportera till alla svenskar i Thailand så att de får blåbärssylt på pannkakorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Joints, intresset för "planering och framförhållning" finns här med. Dock har jag efter 5 års boende i LOS givit upp mer eller mindre, det går bara inte att uppnå.

Ta exempelvis hantverkare i byggbranchen. Bestäm med någon en viss tid och ett visst arbete, då skickar dom kanske nån annan som gör nåt annat i logistikt totalt uppocknervänd ordning, eller så kommer dom inte alls eller så kommer dom en dag för tidigt.

Hade en Toyota tidigare, försökte boka tid för service, glöm det, lämna bilen på morgonen, den är klar på e.m.. Bra, men varför går det inte att boka tid?. Jo, därför att då skulle 50-60% av mekanikerna gå arbetslösa för kunden kommer en annan gång.

Du som kan restaurang, försök att få riset och de olika rätterna Du beställt samtidigt, riset hinner bli kallt, eller så kommer det när Du ätit grisen eller kycklingen färdigt, inte alltid, men ofta. Frågar man varför så är den enkla förklaringen, det va inte färdigt då. Ridå!

Det bara är så här, hjälp, ibland ger man upp, ingen idé att bli arg och tappa ansiktet.

Planera går inte därför att Thailändare generellt skiter i tiden, tror i alla fall jag som funderar på att sluta med klocka i år.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Det bara är så här, hjälp, ibland ger man upp, ingen idé att bli arg och tappa ansiktet.

Planera går inte därför att Thailändare generellt skiter i tiden, tror i alla fall jag som funderar på att sluta med klocka i år.

MVH

Baa

Link to comment
Dela på andra sajter

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Nu har jag läst artikeln (som tråden är baserad på ) igen och hittar inte en enda referens

till Sverige eller till expats och långliggares orimliga krav på det thailändska samhället.</div></div>

GD,

Det var jag som forde in diskussion pa expats/langliggare och av den enkla anledningen att jag bara hort klagomalen fran dem, inte fran turisterna som oftast inte ser Thailands stora problem utan mest rakar ut for "vanliga turistproblem" som de inte tycker ar storre an de kan acceptera. Forfattaren till artikeln ar ocksa expat.

Thailand har manga och stora problem dar korruptionen i mitt tycke ar den storsta. De flesta av Thailands problem drabbar dock inte utlanningar och framforallt inte turister. Att sa manga expats/langliggare anda klagar over sin situation ar nog inte nagot som vare sig thailandare i allmanhet eller thailandska myndigheter i synnerhet bryr sig namnvart om.

Visst finns det lander i Asien som kan komma att ta over en del av den europeiska turismen men alternativen ar fa och inget land har varit sarskilt framgangsrikt hittills. Jag har sett "Malaysia Truly Asia" reklamen en gang i halvtimmen pa CNN under de senaste 5 aren under mina hotellvistelser men det verkar inte omsattas i nagon storre turistinvasion och den vantade explosionen i Vietnam verkar ocksa droja. Om ingen radikal forsamring sker i Thailand sa ar nog turistmangden uppe pa rekordnivaer igen om ett ar eller tva.

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Är det ett stenåldersfolk i djungeln vi pratar om eller får de flesta thailändare

lön varje månad precis som vi.</div></div>

Utan att orka googla fram nagra siffror sa skulle jag uppskatta att 10-20% av thailands arbetsfora befolkning har en fast manadslon sa lite exotiskt ar det nog med en saker och riklig forsorjning.

Jag vill först bara säga en sak om Stickman.. han motsäger sig själv ofta, han har en skrivar glöd som fängslar oss läsare, men vi får inte glömma att det är ifrån en man med en intention, han vill locka läsare. Att han skulle komma med information så är ovärderlig är precis lika osannolikt som att en glädjeflicka i Pattaya skulle betala pengar till en gammal gubbe för att ha sex. Men om vi skall förlita oss på vad han säger så har han skrivit något om arbetslösheten i Thailand. Stickman skriver om sin sod men nämner att dem flesta thailändskorna faktiskt jobbar.

Alltså han säger att allt i princip är tvärtemot vad en ovan farang ser med sina ögon. Hans referenser har jag aldrig sett någonstans. Men det kanske finns i hans hemliga bok.

Bloggar som stickmans är lika beroende framkallande som MPR. Som jag skulle vilja säga "ett opium för forumsmedlemar" Jag har själv en blogg där jag svamlar lite titt som tätt men det betyder inte att allt är 100% sant. Det finns enligt min mening inte en sanning i detta ämne och en mängd andra ämnen som tas upp. Det finns miljoner sanningar ifrån miljoner människor som har erfarenhet av Thailand.

Det enda vi kan göra på detta forum är att generalisera och använda bloggare som stickman referens. Jag säger inte att det är rätt eller fel men det är garanterat inte rätt i allas ögon och det är inte fel för den delen heller.

MVH kanske den största dyngspridaren som lämnat en kommentar här/ Ronoh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Joints,

Det är inte så att alla expats är sura och gnälliga, men man behöver ju inte tycka om allt som händer och sker i Thailand.

Sen är det ju också så, att vi som bor heltid här, märker mera vad som händer, än dom som kommer ner på två veckor eller en månad.

Korruption har alltid funnits, det är riktigt, men nu har summorna stigit till löjlig nivå. Utom på landsbygden, än så länge.

Men håller man sig bara undan från problem och polis så är Thailand helt okay, det har jag sagt tidigare.

Ibland tänker man dock på den stora skillnad det är att vara t.ex. svensk i Thailand, jämfört med att vara Thai i Sverige.

Jag ska inte gå in på dom skillnaderna, dom borde ju vara uppenbara för alla.

Det här med planering, ja läs Baas inlägg. Jag har också mer eller mindre gett upp, och därmed accepterat att det ska vara så här. Men man bodde nog för många år i Sverige innan man flyttade hit, så ibland får man ju ett spel...

Därmed inte sagt att Thaiarna har fel. Men det är nog inte många av dom som lider av stress och magsår.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med planering, ja läs Baas inlägg. Jag har också mer eller mindre gett upp, och därmed accepterat att det ska vara så här. Men man bodde nog för många år i Sverige innan man flyttade hit, så ibland får man ju ett spel...

Därmed inte sagt att Thaiarna har fel. Men det är nog inte många av dom som lider av stress och magsår.

Jag tycker nog att thailandare i medel- och overklass ar lika bra pa att planera som svenskar ar. Med thailandsk arbetarklass ar det ofta lite si och sa men det beror nog pa dels att den statliga thailandska skolan aldrig uppmuntrat logiskt och kritiskt tankande och det gor inte deras chefer i arbetslivet heller eftersom de arrogant utgar fran att de inte klarar av det. Dessutom har den thailandska arbetarklassen sa lite pengar att rora sig med att de inte har rad med sa mycket mer an att overleva, dvs det finns inte sa mycket att planera for. Slutligen sa uppfattar fortfarande majoriteten av thailandare, faktiskt asiater i allmanhet, att det inte finns nagot pris pa tid, alltsa finns det ingen anledning att planera eller ha brattom. Aven effektiva japaner har en betydligt mer relaxad installning till tid an vad vi har, anda ar de duktiga pa planering.

I Sverige ar vi sa mana om tid att affarerna bara ar oppna nar majoriteten av befolkningen jobbar och stanger nar kunderna har tid att komma, det ar logik och planering som far de flesta "underutvecklade thailandare" att gapa av forvaning :great: .

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

ja det har gått förlångt

mutor,maffia, knark, scams osv.kommer ihåg för 10 år sedan då var det svårt att hitta ett rum på samui under jul, nu är det nästan tomt , tror ni att det är den globala krisen som enbart skapat detta.

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För mig är bristen på planering och framförhållning helt naturlig i ett land som Thailand, och det är likadant i alla länder där befolkningen nyss var "eller fortfarande är" ett naturfolk.

Du har samma brist på planering i grannländerna och sydamerika, australien, afrika och hos eskimåerna i norr,

dom flesta naturfolk lever på detta sätt.

Varför oroa sig för framtiden (det har ju inte hänt och kommer kanske inte att hända) eller det förflutna (går inte att påverka och är slöseri med tid och kraft).

För egen del tycker jag att det är charmigt och jag skulle sakna det om det ändrades, vi i det stressade och välplanerade europa och usa har mycket att lära här.

Medicin ätande och psykisk stress skulle minska mycket om vi kunde varva ner och sluta sätta press på oss själva hela tiden.

Dom flesta saker som vi stressar upp oss på i Thailand tar ju faktiskt inte skada av att dom blir utförda en timma eller dag senare.

Själv blir jag mycket harmonisk av lugnet på landet, och det är ytterst sällsynt att jag stressar upp mig, jag har lärt mig att det inte hjälper.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad jag älskar med ett forum, om man läser Möljis och Atoms inlägg så överrensstämmer dom stundtals men inte i alla stycken, så dj-la bra att få läsa om hur det skiljer sig i så nära booendemiljöer, BKK och Pattaya och sedan överföra det på egna erfarenheter typ (ett egentligen hatat modeord) hemmma i Udon.

Lite egna erfarenheter igen då, har vid några tillfällen besökt banken och då velat ha en tid med dess representant och gjort som vi är vana vid, ringt och bokat tid, tror Ni det funkar? Inte ens en hög banktjänsteman klara en så simpel planering, kan det vara så enkelt som jag skrev tidigare, om dom gjorde det skulle halva dan gå år att vänta på folk som inte dyker upp? Ytterst troligt.

Kanske, eller förmodligen, är den över eller högre medelklass som vista i Atoms miljö mer "internationellt" tänkande än befolkningen i Issan, och en stor del av den Issanska befolkningen tjänar ju sitt uppehälli i Pattaya, följaktligen uppstår då samma katten på råttaneffekten även där.

Några funderingar på morgonkvisten, signerade Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ja, det verkar onekligen som vitt skilda varldar som beskrivs har pa forumet ibland. Fran IL's naturfolk till Bangkoks intellektuella elit. Jag tror de eventuella monster man kan tankas hitta och darefter generalisera utifran ar starkt forknippade med antingen religios livsaskadning eller det thailandska utbildningssystemet. Hela karma-tanket i kombination med sabai-sabai mentaliteten skapar kanske tillsammans med det ibland bristfalliga utbildningssystemet reaktiva snarare an aktiva individer. Jag tror det finns mangder av fordelar med en lite mindre strukturerad och darmed kravfylld levnadsmiljo men samtidigt tycker jag man kan utlasa en rad av negativa konsekvenser av denna mentalitet. Aven om vi bortser fran fragor gallande produktivitet och effektivitet kan man se att saker och ting ibland far onodiga konskevenser pga franvaron av framforhallning och planering. Ockerlanet kan kopa en ny moppe idag men med lite annan planering kanske bonden hade insett att det inte ar en hallbar losning osv. Inget fel i att vara fatalist sa lange man inser att man sjalv ar en aktor i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Joints,

Det är inte så att alla expats är sura och gnälliga, men man behöver ju inte tycka om allt som händer och sker i Thailand.

Sen är det ju också så, att vi som bor heltid här, märker mera vad som händer, än dom som kommer ner på två veckor eller en månad.

Det här med planering, ja läs Baas inlägg. Jag har också mer eller mindre gett upp, och därmed accepterat att det ska vara så här. Men man bodde nog för många år i Sverige innan man flyttade hit, så ibland får man ju ett spel...

Därmed inte sagt att Thaiarna har fel. Men det är nog inte många av dom som lider av stress och magsår.

Möljis

Hej Möljis,

Jag menade inte att alla expats är sura och gnälliga. Och givetvis har man rätt att yttra sina åsikter på platsen där man bor men jag kan ju inte låta bli att undra varför en del av dem väljer att bo kvar när det är så fruktansvärt hemskt. Jag tycker inte vi har så många gnällisar här på mpr, ganska få om man jämför med Stickman och Thaivisa.

När det gäller dina observationer och erfarenheter så har du säkert rätt och jag motsäger det egentligen inte men precis som Atom påpekar så finns det skillnader även mellan thailändare. De flesta thailändare jag känner i UK tillhör arbetarklassen. Jag påstår inte att de är representativa men de sparar och planerar mer än vad de flesta svenskar gör. En gemensam nämnare för dem alla är att de sparar pengar för att öppna eget i Thailand och framförallt för att kunne ge sina barn bättre utbildning.

Läste utdrag från en bok som behandlade thaikvinnors situation när de flyttat till sin kärlek i Tyskland. Flera förvånades över hur lite deras pojkvänner planerade och hur lite pengar de sparade. Jag vill påstå att thailändare många gånger har mer pengar än vad man tror och att de sitter på olika former av besparingar för att skydda sig mot en osäker framtid. Och det gäller både arbetar- och medelklass. Så slutklämmen blir att en hel del thailändare pga av bristande skyddsnät faktiskt är mycket bättre på att planera än många av dagens svenskar, framförallt unga sådana.

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad jag älskar med ett forum, om man läser Möljis och Atoms inlägg så överrensstämmer dom stundtals men inte i alla stycken, så dj-la bra att få läsa om hur det skiljer sig i så nära booendemiljöer, BKK och Pattaya och sedan överföra det på egna erfarenheter typ (ett egentligen hatat modeord) hemmma i Udon.

Jag håller med. Det är det som gör forumet skoj, att så många av oss har helt olika erfarenheter av samma land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste utdrag från en bok som behandlade thaikvinnors situation när de flyttat till sin kärlek i Tyskland. Flera förvånades över hur lite deras pojkvänner planerade och hur lite pengar de sparade. Jag vill påstå att thailändare många gånger har mer pengar än vad man tror och att de sitter på olika former av besparingar för att skydda sig mot en osäker framtid. Och det gäller både arbetar- och medelklass. Så slutklämmen blir att en hel del thailändare pga av bristande skyddsnät faktiskt är mycket bättre på att planera än många av dagens svenskar, framförallt unga sådana.

Joints

Där slog du tamefan huvudet på spiken Jonte...

I Sverige lever för många människor under förhoppningen/tron att vi fortfarande har ett fungerande socialt skyddsnät.

Mao. man lever som om varje dag är den sista, utan en tanke på framtiden

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att det här med planering och framförhållning har med utbildning att göra, det håller jag med om. Jag tänkte skriva om det tidigare, men glömde bort det! Kanske dags att sluta skriva här, jag börjar bli för gammal!

Jag har en del affärskontakter i Bangkok, och dom är helt annorlunda än bonden i Isaan. Vem som är lyckligast vet jag däremot inte!

Visst är det så att thaidamer då dom bor utomlands, sparar pengar, med sikte på att skicka dom till Thailand, ofta till familjen, som sen super upp pengarna. Tyvärr. Wille var också inne på detta med ockerlån, och det är ett otyg, som drabbar fattiga farmare. Det är samma med taxens popularitetslån, en del har klarat av att låna och betala tillbaka, men många familjer, som aldrig har haft 20000 baht i sin hand, dom spenderade pengarna snabbt. Och sen återstår bara den sura vardagen...

Det här med banken, som Baa skriver om, det var skoj. Jag hade för några år sen en rejäl kontrovers med ett par av personalen på Bangkok Bank. Vi hade fått en överföring av pengar från en kund i Norge, pengarna hade kommit in på vårt konto. Norsken insåg dagen efter att han hade skickat för mycket pengar, vilket han hade rätt i. Han kontaktade sin bank i Norge, som meddelade Bangkok Bank att pengarna skulle sändas tillbaka. Och pengarna kan sändas tillbaka, innan dom kommer fram till det konto som ska ha dom. I det här fallet var alltså pengarna inne på vårt konto. Norsken och jag var överens, och jag trodde att pengarna hade sänts tillbaka innan dom hade kommit in. Men då jag efter några dagar kom till banken, så fick jag se att pengarna hade varit inne, och sen tagits bort igen. Jag frågade givetvis vad f-n dom höll på med. Om jag en dag kom till banken så kunde alltså mitt konto vara tomt??? Om dom hade fått besked om att pengar skulel tas ut och sändas tillbaka? Jag fick som vanligt ett fånigt leende till svar. Sen gav jag dom en minut på sig för att sätta in pengarna igen, dom hade ju i praktiken stulit pengarna. Dom satte snällt in pengarna. Jag tog ut dom nästa dag och satte in dom på ett konto som jag fick av norsken.

Jag räknar mig inte till skaran sura och gnälliga expats, men allt är ju inte bra här. Jag trivs dock med familj och annat, dock kommer en flytt från Pattis närmare och närmare. Även om Pattis kryper in under skinnet på en, man kommer att sakna stan, men det får väl botas med en vecka här då och då.

Det är ju klart bättre att bo i Thailand än att bo i Sverige, men det är ingen rosenröd dröm att bo här, något som man kanske tror då man är här som turist i två veckor

Är det nån här på forumet som har råkat ut för polisen i Pattis, har ni något roligt att berätta om?

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så att thaidamer då dom bor utomlands, sparar pengar, med sikte på att skicka dom till Thailand, ofta till familjen, som sen super upp pengarna. Tyvärr.

Det där var ganska nedvärderande skrivit. Jag får väl skatta mig lycklig som levt med thailändare som är så fundamentalt annorlunda från det du beskriver.

Nu ser jag inte Thailand genom något glorifieringsfilter heller. Jag har gjort och gör fortfarande affärer med thailändare och har väl ganska nyligen slutat att förvånas över den ibland nästan komiska inkompetens som dyker upp där man minst anar det. Å andra sidan så finns det säkert gott om svenskar som är lika inkompetenta, eller som i alla fall framstår som sådana när de ska göra affärer i Thailand. Det kanske till och med finns någon svensk som super för mycket :whistle:

Min poäng är att man ser det man vill se. För en del är thailändare lössläppta barn vars hjärnor vandrar i mysteriska banor som man aldrig kan förstå. De säljer sina barn, vill bara lura pengar av farangar, vill bara ha och aldrig betala, opålitliga, lata, fjäskiga, ohederliga, illitterata osv... För andra är de stolta, hederliga, hårt arbetande, gästfria och generösa osv. Nu hårddrar jag det lite men som sagt, man ser det man vill se och det finns ju massor av exempel åt alla möjliga håll för att stödja sina egna teorier och tro att man har koll på den så kollade verkligheten.

Thailand är inget lätt land att förstå sig på och en av anledningarna till det tror jag beror på kontrasterna som skiljer sig mycket åt när vi jämför med farangland. Ta bara en sådan sak som service. I Thailand har jag fått både bättre och sämre service än vad jag någonsin sett eller upplevt i Sverige. Alltså både en högre bästa och sämstanivå. Det gäller inte bara service och kontentan är att man kan påstå ett faktum - vad som helst - och det är sant. Samtidigt kan man påstå det helt motsatta och det är också sant! Därför blir det extra svårt att generalisera samtidigt som det antagligen blir mer nödvändigt med slutklämmen att det blir speciellt viktigt att generalisera på ett någorlunda vettigt vis.

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag är benägen att hålla med dig Joints!

Jag har det intrycket att som du bemöter andra blir du själv bemött även gäller i Thailand, samt att den variationen som finns inom befolkningen i Sverige även finns i Thailand och övriga länder med för den delen. Vi har fördelen att slippa en direkt korruption här i Sverige vilket de har i Thailand men det finns dock en vänskaps korruption i Sverige som inte är av föraktlig storlek dess återverkning är dock svår att överblicka men den finns där likafullt!

Så vi ska nog inte hävda att det är så rosenrött i Sverige och så Svart i Thailand avseende mygel och korruption den har bara andra former här än där men den existerar både i Sverige och Thailand.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ganska nedvärderande skrivit. Jag får väl skatta mig lycklig som levt med thailändare som är så fundamentalt annorlunda från det du beskriver.

Thailand är inget lätt land att förstå sig på och en av anledningarna till det tror jag beror på kontrasterna som skiljer sig mycket åt när vi jämför med farangland. Ta bara en sådan sak som service. I Thailand har jag fått både bättre och sämre service än vad jag någonsin sett eller upplevt i Sverige. Alltså både en högre bästa och sämstanivå. Det gäller inte bara service och kontentan är att man kan påstå ett faktum - vad som helst - och det är sant. Samtidigt kan man påstå det helt motsatta och det är också sant! Därför blir det extra svårt att generalisera samtidigt som det antagligen blir mer nödvändigt med slutklämmen att det blir speciellt viktigt att generalisera på ett någorlunda vettigt vis.

Hälsar Joints

Nä, inte lätt att förstå sig på, försök att leva i olika miljöer och Du upplever även inom landet fundamentalt olika sätt att bli bemött. alltifrån den "serviceinriktade" turistguiden till den totalt ointresserada småföretagare uppe i Issan. Måste efter några år faktiskt tillstå att jag trivs mer i Issan där man får vara förhållandevis "en i vimlet" som inte skall pungslås hela tiden.

Dock kan man tydligt se en gradvis förändring av betéende bl.a.hos den bruna, en del har ju tjänstgjort söderut och har tagit hem olaterna att skinna faranger så snart tillfälle gives, och överheten är inte sen att utkräva sin del av kakan, återigen en "katten på råttansituation".

Bartjejerna i Udon har vänninor, eller har dom själva,"tjänstgjort" söderut, och vips, alla ska tjäna storkovan.

Är forumnist i ett Udonforum där det för ett par dagar sedan omtalade ett nytt påfund bland damerna, när farangen intet ont anandes sätter sig i en bar för en kall öl, kommer naturligtvis en "värdinna" och välkomnar gästen, sitter en stund och har ett glas med sig, när notan skall betalas finndet farangens öl+en cola att betala. OK, bara 40 bath, inget att bråka om (tycker de flesta) men ganska korkat av barägarna som förmodligen blivit av med åtminståne en kund, men som sagts, Thai tar hellre 40 bath i dag än 20 bath om dagen i en vecka.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Livet är som en spegelbild av sig själv.

Och sänder man ut negativa signaler så möts man också oftare av det.

Ser man livet som en plåga så blir det oftast det.

Sänder man ut positiva signaler så möts man också oftare av det.

Ser man livet som härligt och roligt så blir det oftast det.

Simma inte motströms i livet, följ med nedströms och njut under tiden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Är forumnist i ett Udonforum där det för ett par dagar sedan omtalade ett nytt påfund bland damerna, när farangen intet ont anandes sätter sig i en bar för en kall öl, kommer naturligtvis en "värdinna" och välkomnar gästen, sitter en stund och har ett glas med sig, när notan skall betalas finndet farangens öl+en cola att betala. OK, bara 40 bath, inget att bråka om (tycker de flesta) men ganska korkat av barägarna som förmodligen blivit av med åtminståne en kund, men som sagts, Thai tar hellre 40 bath i dag än 20 bath om dagen i en vecka.

Baa

Ja, det där var ju ingen vidare genomtänkt strategi. En farang i Udon kommer väl sällan i färskt skick :whistle:

Frågade faktiskt ett thailändskt par om ett liknande scenario typ, du får 500 baht idag eller 1000 om två veckor. Killen ville ha pengar omgående eftersom han inte visste om jag skulle leva i två veckor till. Tjejen vill vänta och hon kunde motivera det ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Livet är som en spegelbild av sig själv.

Och sänder man ut negativa signaler så möts man också oftare av det.

Ser man livet som en plåga så blir det oftast det.

Sänder man ut positiva signaler så möts man också oftare av det.

Ser man livet som härligt och roligt så blir det oftast det.

Simma inte motströms i livet, följ med nedströms och njut under tiden.

Mvh Isan Lover

Instämmer helt. Men jag måste säga att det finns så många olika sidor utav Thailand. Det går inte att generalisera hela Thailand bara för att man blivit skinad av en försäljare på någon turist ort. Visst det finns skojare överallt även i Issan. Fast där finns det inte lika många idi*tfaranger som mig själv tex, men det finns ju alltid möjligt att farangen nappar ändå? Så därför prövas det ändå.

Vi är gäster i Thailand och kommer aldrig att accepteras som likvärdiga Thailändarna. Man slipper antagligen bli lurad ifall man inte viftar med pengar, och beter sig artigt och pålitligt. Det här är ett forum som sagt det är inte fel att gnälla av sig, men att gnälla på service personal för att dem inte gör sitt jobb kommer aldrig leda någonvart. Det gäller att vara trevlig utan att vara allt för blåögd. Är man trevlig så ser ju folk att man är mer motaglig för lurendrejeri. Så man måste ändå vara rak fast på ett trevligt sätt. Jag tror att majoriteten utav thailändarna är ärliga och har en god hållning till oss faranger. Det är endast en liten klick av Thailändare som livnär sig på att blåsa oss faranger. Stickman publiserar en artikel som faktsikt är rasistisk. Där skall alla thailändare vara likadana och alla skall se turister som en ATM.

Så är det inte. Många utav dem thailändare som jag möt i tex Sisaket känner sig stolta över att se en farang i deras hemstad. Dessa människor är glada över att den delen av världen nåt dem. Visserligen kan jag förstå att turistorter som Pattaya är på väg att kulminera. Det är inte längre lika exotiskt att åka till Thailand. Det betyder inte att Thailand är ett dåligt land för det. Jag tycker snarare det är skönt med mindre turister.

Enlig wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Thailand

Så står turismen enbart för 5% utav thailands BNP. Skulle detta vara en stor katastrof för landet ifall 30% av turisterna försvinner?

Jag tror inte det men vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Instämmer helt. Men jag måste säga att det finns så många olika sidor utav Thailand. Det går inte att generalisera hela Thailand bara för att man blivit skinad av en försäljare på någon turist ort. Visst det finns skojare överallt även i Issan. Fast där finns det inte lika många idi*tfaranger som mig själv tex, men det finns ju alltid möjligt att farangen nappar ändå? Så därför prövas det ändå.

Vi är gäster i Thailand och kommer aldrig att accepteras som likvärdiga Thailändarna. Man slipper antagligen bli lurad ifall man inte viftar med pengar, och beter sig artigt och pålitligt. Det här är ett forum som sagt det är inte fel att gnälla av sig, men att gnälla på service personal för att dem inte gör sitt jobb kommer aldrig leda någonvart. Det gäller att vara trevlig utan att vara allt för blåögd. Är man trevlig så ser ju folk att man är mer motaglig för lurendrejeri. Så man måste ändå vara rak fast på ett trevligt sätt. Jag tror att majoriteten utav thailändarna är ärliga och har en god hållning till oss faranger. Det är endast en liten klick av Thailändare som livnär sig på att blåsa oss faranger. Stickman publiserar en artikel som faktsikt är rasistisk. Där skall alla thailändare vara likadana och alla skall se turister som en ATM.

Så är det inte. Många utav dem thailändare som jag möt i tex Sisaket känner sig stolta över att se en farang i deras hemstad. Dessa människor är glada över att den delen av världen nåt dem. Visserligen kan jag förstå att turistorter som Pattaya är på väg att kulminera. Det är inte längre lika exotiskt att åka till Thailand. Det betyder inte att Thailand är ett dåligt land för det. Jag tycker snarare det är skönt med mindre turister.

Enlig wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Thailand

Så står turismen enbart för 5% utav thailands BNP. Skulle detta vara en stor katastrof för landet ifall 30% av turisterna försvinner?

Jag tror inte det men vad vet jag?

Hej Ronoh

Roligt att du också tycker att det fungerar med en positiv attityd.

Vad det gäller turisternas andel av BNP så var den tidigare 7-8%, så en siffra på 5% numera efter militärkuppen och finanskrisen är realistisk.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints

Det var inte särskilt nedvärderande skrivet. Jag vet att det finns många bra familjer, jag har en, där det stora flertalet av syskonen är okay också. Och fadern är hur bra som helst.

Men jag känner massor av grabbar, och jag har själv tidigare varit utsatt för det, där familjemedlemmarna, då det kommer in en farang i bilden, slutar jobba, och sitter med sin thaiwhisky hela dagarna.

Och hur många är dom damerna som har spelat bort pengarna för sina killar?

Jag är inte negativt inställd till thaiare överlag, många är mycket bra, men jag ser heller inte allt i rosenrött.

Under dom år jag har bott härnere jar jag sett lite för mycket av blåsningar och lurendrejeri. Det gäller både små och stora summor.

Men som jag sagt tidigare, jag har numera en bra familj, jag trivs ypperligt med Thailand. Än så länge. När olaterna i högre grad har spridit sig från Pattaya upp till Isaan, då kanske vi flyttar. Till sverige eller nån annanstans.

Sen det här om att man blir bemött som man är. Ja, följ med upp till min by, och se hur vi blir bemötta. Det är alldeles för lätt att sitta p¨å forumet och döma, och tro att jag bär mig åt som en stolle när jag kommer upp till byn. Men det verkar som om man knappast här kan diskutera eller kritisera Thailand elelr thaiare.

Jag har haft och har många affärskontakter i Bangkok, jag är ingen nybörjare här i landet, så jag har sett bägge sortens thai.

Det kanske skulle vara lärorikt för en del att bo här ett par år.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...