Jump to content
IGNORERAD

Har det gått för långt


erik-sson

Vad tycker ni?  

68 röster

  1. 1. Vad tycker ni?

    • Ja
      14
    • nästan nära smärtgränsen
      30
    • nej
      16
    • vet inte använder helstängt huvudlag
      8


Recommended Posts

Herr Chang.

Klart du skall komma ner i oktober, förf#n en snubbe som du regerar inte på detta. Hej Herr Chang jag tror inte att nån kan ändra på din uppfattning vad som handlar om Thailand.Och jag med många andra kommer säkert att missa dina reseberättelser som du gör. För f#n Herr Chang här har du en supporter lika mycket som ja gillar blåvitt.

Med Vänliga Hälsningar Maitan (jomtien) :great::great::drinks::drinks::great::great:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    9

  • Jive

    7

  • Joints

    7

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

Finns det risk att du ska tjalla ??? ?Har du försökt tillrättavisa "bartjejen" eller är du rädd att du ska få en dålig ställning i byn om du gör det????Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Måste hålla med om att en stor del av problemet är de Indiska skräddarn och handlarna som driver mig till vansinne! För några år sedan var det ej så många Indiska näringsidkare men de senaste åren har dom blivit i majoritet.

Jag hatar deras "Hello friend where are you from" hej kompis etc. som de tjatar om när man går för bi deras affärer eller marknads stånd.

Har hänt att jag ilsket sagt att jag ej känner dom således är ni ej mina vänner och lär er att ge fan i att tjata på mig när jag går för bi har jag sagt nej en gång så gäller det!

Det var bättre förr innan dessa Indier kom de uppträder lika jobbigt som Turkarna i de turkiska basarerna vid Turistorterna för 15 år sedan man kunde ej gå där utan deras infernaliska tjat. Tror att det kommer att betyda klart minskad Turism för Thailand om de ej får bort dessa indiska handlare som tjatar sönder besökare/turister så man knappt orkar gå förbi deras affärer och stånd på väg till stranden!

Det är ännu ganska ok i de områden som ej är populära turistorter men snart är de med fördärvade!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Hade dansken varit en vän hade jag berättat för honom även om tjejen och hennes vänner hade blivit sura.

Tillrättavisa henne är det inte tal om, hon är proffs inom sitt yrke.

Vuxna tjejer gör som dom vill, och själv tycker hon nog att hon har gjort en bra grej.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag tycker changen ska komma ner i Dec å hänga med Oss Broskan Balut Power mm Träffa gubbsen

som bor där.Jan L NobuzzMaitan Pigge mm.mm

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr Chang.

Klart du skall komma ner i oktober, förf#n en snubbe som du regerar inte på detta. Hej Herr Chang jag tror inte att nån kan ändra på din uppfattning vad som handlar om Thailand.Och jag med många andra kommer säkert att missa dina reseberättelser som du gör. För f#n Herr Chang här har du en supporter lika mycket som ja gillar blåvitt.

Med Vänliga Hälsningar Maitan (jomtien) :great::great::drinks::drinks::great::great:

Hej Maitan,

Tackar för berömmet! Jag är inte rädd för att åka till Thailand, det är bara så att den något speciella resa jag planerat (utan fru Chang) ter sig mer och mer olämplig.

Quote

Jag tycker changen ska komma ner i Dec å hänga med Oss Broskan Balut Power mm Träffa gubbsen

som bor där.Jan L NobuzzMaitan Pigge mm.mm

Ja, det vore säkert kul! Vi får se vad som händer...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är inte rädd för att åka till Thailand, det är bara så att den något speciella resa jag planerat (utan fru Chang) ter sig mer och mer olämplig.

Jag planerar själv en resa utan "fru Tujtuj" till LOS i april men börjar mer och mer luta åt samma insikt som HC. Vi får väl se hur det blir när det väl drar ihop sig.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänare Herr Chang :drinks:

Nej jag tror ej att du skulle va rädd att åka ner,sån göööörrrrr gooooo gubbe som du. Men skulle bli av så skulle vara trevligt att svinga några bägare med dig åså Fru Chang.

Mvh Maitan :drinks::great:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt intressant att man känner sig tryggare i sällskap med sin thaidam när man är i Thailand. Man inbillar sig att det är mindre risk för att bli blåst eller råka ut för värre saker.

Den äventyrligt lagde skrattar väl åt detta, men jag börjar faktiskt bli lite bekymrad av alla rapporter från Thailand.

Maximal trygghet känner jag när flera ur fru Changs släkt är med, och det är väl i och för sig ganska naturligt. Fru Changs bröder må ha sina dåliga sidor, men det är inget snack om att jag ska skyddas mot diverse försök...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Det är faktiskt intressant att man känner sig tryggare i sällskap med sin thaidam när man är i Thailand. Man inbillar sig att det är mindre risk för att bli blåst eller råka ut för värre saker.

Den äventyrligt lagde skrattar väl åt detta, men jag börjar faktiskt bli lite bekymrad av alla rapporter från Thailand.

Maximal trygghet känner jag när flera ur fru Changs släkt är med, och det är väl i och för sig ganska naturligt. Fru Changs bröder må ha sina dåliga sidor, men det är inget snack om att jag ska skyddas mot diverse försök...

Herr Chang har talat.

Håller med Herr Chang där,man känner sig lite säkrare b.l.a

att man kommer hem på nattkröken m.m :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

men jag börjar faktiskt bli lite bekymrad av alla rapporter från Thailand.

...som säkert är väldigt korrekta, väl underbyggda och väldigt allmängiltiga för just Thailand... :yes:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ler inte mer i Thailand än i något annat land som iaf jag har besökt.

Jag tror att bilden av Thailand som semesterparadiset på jorden har varit överdriven från start och när nu semestersvenne efter några resor börjar se krakeleringar i fasaden, så slår pendeln tillbaka med samma överdrivenhet.

Ju större förväntningar som har blåsts upp, desto störrebesvikelse när de inte infrias till 100%

Det finns mycket i Thailand som absolut inte är bra, men det finns också sidor som gör landet attraktivt att leva i.

Vi kan inte, som västerlänningar, gå fram i Thailand som ångvältar med våra värderingar och krav - då blir det tvärnit.

Med lite listig ödmjukhet, så kan man däremot komma en ganska bra bit på vägen för att få uppleva thailändskt tillmötesgående.

Jag har lärt mej bl a en sak här och den lärdomen är tyvärr ej förunnad de som bara stannar en månad eller två i taget:

När man framför kritik mot något, så får man sällan en omedelbar, positiv respons. Däremot händer det ofta att jag ser resultatet av min kritik veckor eller månader efter framförandet.

Så visst är thailändarna receptiva om vi bara har tålamodet att låta dem smälta och sköta inputen på sitt sätt och i sitt tempo.

Men, vi är ju här för att njuta och det skall min själ thailändarna förstå, respektera och medverka till - vi är världsvana svenskar och vi betalar, om än så lite som möjligt och motvilligt. :whistle:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive:

Har du läst artikeln i tråden? Jag tror ganska få här stör sig särskilt mycket på thailändsk kultur eller på thailändaren som individ.

Däremot är det en mängd nya eller ökande företeelser som åtminståne jag stör mig på vilka en del omskrivs i artikeln. Lägg där till svininfluensa, det politiska läget, försämrad prisbild, ökad kriminalitet riktad mot faranger, försämrade förutsättningar ang. visum osv osv så tycker jag det är sunt om man åtminståne överväger sin tidigare bild av landet.

Jive skrev:

"...som säkert är väldigt korrekta, väl underbyggda och väldigt allmängiltiga för just Thailand..."

Korrekta och väl underbyggda?    Ja det tycker jag nog att de övervägande är.

Allmängiltiga för just Thailand?    Är inte säker på vad du menar med detta, men om det är att andra länder har ungefär samma problem som Thailand så har du säkert helt rätt. Men i ett thailandsforum diskuterar vi ju främst Thailand.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Redan nu är ju t.ex Vietnam på uppgående
¨

Javisst åk till Vietnam då kan ni verkligen räkna med allt och lite till. Håll i plånboken rekommenderas, bokstavligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tujtuj!

Jo, jag har läst artikeln.

Jag försöker också hålla mej allmänt uppdaterad, så gott det går, på vad som händer här och tycker nog, inkl. min egen erfarenhet, att den negativa bilden går till överdrift.

Det blir väl gärna så, när man skall lyfta fram något, att balansen blir lidande.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tujtuj!

Jo, jag har läst artikeln.

Jag försöker också hålla mej allmänt uppdaterad, så gott det går, på vad som händer här och tycker nog, inkl. min egen erfarenhet, att den negativa bilden går till överdrift.

Det blir väl gärna så, när man skall lyfta fram något, att balansen blir lidande.

Ja, du har nog rätt i att t.ex. jag kan överdriva det negativa något då jag försöker förmedla mina funderingar i ämnet.  :whistle:  

Tycker dock, för att försöka uttrycka mig neutralt, att man kan se en ganska så tydligt negativ trend ang. utlänningars situation i Thailand.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, du har nog rätt i att t.ex. jag kan överdriva det negativa något då jag försöker förmedla mina funderingar i ämnet.  :whistle:  

Tycker dock, för att försöka uttrycka mig neutralt, att man kan se en ganska så tydligt negativ trend ang. utlänningars situation i Thailand.

Exakt min poäng. Jag tycker mig också skönja en negativ trend mot faranger i Thailand.

Att Jive inte märker något kan ju bero på att han vistas i bekanta miljöer där han är känd. Jag är mer oroad för vad som kan hända om man väljer att vistas i helt okända miljöer.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierar in ett eget inlägg från en annan tråd, det passar bättre här:

Thailand har levt gott på sin hjälp/undfallenhet till USA under krigen i Bla Vietnam.

Turistorten Pattaya existerar väl till stor del pga Amerikanska flygvapnets bas i närheten som använde stället som semesterställe åt sina soldater?

Kommer Dollar, kommer damer [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_preved.gif' alt=':preved:'> ]http://www.maipenrai...ault/preved.gif .

Att Thailand har ett klimat som är som bäst när vi i Europa har det som mörkast och kallast hjälper till, fast de är inte ensamma om klimatet.

Hade Th haft mer konkurrens från sina grannländer  avseende turismen hade nog inte lika många svenskar hittat dit.

Th hade tur, de klarade sig utan kommunistrevolutioner, eller kvävde dessa i sin linda, samtidigt som deras grannländer (efter att kolonisatörena lämnat) föll för Vietcong osv.

Tror Th´s fördel liknar Sveriges efter Andra världskriget, vi fanns kvar oskadade med fungerande industrier och kunde sälja massor medans resten av det krigshärjade Europa byggdes upp igen.

Th hade tur, England och Frankrike enades om att ha Th som "buffert" mellan sina kolonier i SO-asien kan väl hända att det var ett uns av skicklighet från Th´s diplomaters sida, men jag tvivlar på det.

Orsaken till Th´s industriella överläge i regionen beror knappast på Thaländskt kunnande utan på relativt stabilt, kapitalistiskt, politiskt klimat i kombination med billig arbetskraft.

Detta har lockat utländska investerare, även inom turistindustrin.

Slut på det övertaget nu, men antar att Th inte fattar detta utan tror sig vara "bättre" än sina grannar...

Bara ett par personliga funderingar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Tommy,

Det råder väl inga tvivel om att thailändarna hyser obefogad beundran för sitt land.

Å andra sidan kan man kanske säga att samma gäller i viss mån för svenskarna vad gäller Sverige...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst HC, funderar ibland på hur Svenska välfärden sett ut utan det enorma försprång vi fick efter VK2.

Detta ledde till att Sverige kunde bygga upp den bästa och dyraste offentliga sektorn i världen, och där sitter vi nu, inte så lätt att minska på förmånerna, bara att öka skattetrycket ett snäpp till!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror att bilden av Thailand som semesterparadiset på jorden har varit överdriven från start och när nu semestersvenne efter några resor börjar se krakeleringar i fasaden, så slår pendeln tillbaka med samma överdrivenhet.

Ju större förväntningar som har blåsts upp, desto störrebesvikelse när de inte infrias till 100%

Det finns mycket i Thailand som absolut inte är bra, men det finns också sidor som gör landet attraktivt att leva i.

Haller helt med. Manga, framforallt expats och langliggare, har helt omojliga, ofta paradoxala, krav pa Thailand. Thailand ska ha ett utvecklat samhallssystem med allt vad det innebar av bekvamligheter, lag och ordning mm mm. Samtidigt ska det fortfarande vara lojligt billigt, intressant, exotiskt och valkommnande. Finns det nagot sadant land? Kom garna med forslag, jag bangar inte pa en relokalisering  :yes: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

I den här debatten ställer jag mig på Jives och Atoms sida.

Dom negativa saker som tas upp i den här tråden förekommer men är inte ett så stort problem att det påverkar min syn på Thailand.

Jag känner mig säker och trygg var jag än befinner mig i landet och dom vänliga ärliga människorna är fortfarande i jättestor majoritet.

Sedan tycker jag också att man inte ska ställa samma krav i Thailand som man har i Sverige,

och inte förvänta sig att allt ska vara som det är i präktiga Sverige.

Många av dom skillnader som finns mellan våra länder gör Thailand ännu trevligare att vistas i.

Vi är gäster i ett generöst land på andra sidan av klotet med helt annan syn på livet och med andra regler och vi får vackert anpassa oss.

Accepterar man Thailand som det är så är det fortfarande ett kanonland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Manga, framforallt expats och langliggare, har helt omojliga, ofta paradoxala, krav pa Thailand. Thailand ska ha ett utvecklat samhallssystem med allt vad det innebar av bekvamligheter, lag och ordning mm mm. Samtidigt ska det fortfarande vara lojligt billigt, intressant, exotiskt och valkommnande.

Här kan jag för ovanlighetens skull nämna något negativt om Pattaya.

Särskilt nu, då turismen är down, är det en grupp här som sticker ut och blir extra synlig och faktiskt besvärande:

De många 60+arna med sin kraftfulla utstrålning av bitterhet.

De lufsar omkring och letar aktivt efter något eller någon som de kan applicera sin allmäna bitterhet på och därmed spy ut sin galla.

Ett väldigt trist inslag här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nu har jag läst artikeln (som tråden är baserad på ) igen och hittar inte en enda referens

till Sverige eller till expats och långliggares orimliga krav på det thailändska samhället.

Artikeln tar fram exempel på att skjortan luras av folk i ett land som själva kaller sig The land Of Smile.

Den nämner att det finns länder i området som är minst lika billiga, mera välkomnande osv, utan att påstå

att det finns något land som är perfekt.

Politisk oro, våld och ond bråd död, vad händer när kungen dör?

Visst är artikeln negativ, han börjar ju med att undra när nån sist hörde nåt postitivt om landet,

men att den är missvisande eller obefogat håller inte jag med om.

Framförallt tycker jag den säger att det känns som om det går utför, att det är en trend och att

"the word is spreading".

"Try somewhere else, the party is over" :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...