Jump to content
IGNORERAD

Muslimer och kameror


Keithan

Recommended Posts

Hejsan[br]Frågan::[br]Har muslimer något emot att fotografera / fotograferas ?[br]Jag ställer frågan först, så ni ska slippa läsa igenom min långa inledning.[br]Kommer här.[br]Min caddy/Städkärring är muslim. "Bad muslim", som hon säger själv. Inget huckle på huvudet och käka under Ramadam, är ok.[br]Hon tycker jag har för mycket av allting.[br]För många datorer, för många telefoner, för många kameror, e.t.c.[br]En dag stod hon och fingrade på en telefon som bara låg där och undrade om hon kunde få den för hon hade tappat sin i golvet. (Det var iof inte sant )[br]Men det fick hon ju.[br]Sedan stod hon och fingrade på en av mina små kameror och lät påskina att jag hade för mycket av allting.[br]Sedan, när hennes syster hade fött sitt första barn, och dom skulle komma hem, tänkte jag att det vore ju kul att ha lite foton på det. Jag köpte henne en liten kamera och sade att hon skulle plåta för glatta livet och ta med kameran sedan så skulle jag göra en CD med bilderna.[br]Det blev 8-10 bilder.[br]Sedan aldrig något mera.[br]Nu i helgen skall hon till Malaisia på bröllop. [br]Jag sa "Ska du ta din dotter med (8 år)"[br]"Ja".[br]"Ta med kameran och stoppa den i händerna på henne. Barn är bättre på att knäppa bilder än gamla kärringar (29 år)"[br]"Ja, det ska jag göra. Bra ide. Så får du lite bilder på muslimerna. Det kändes som om det var lite tabu att plåta eller plåtas om man är muslim.[br]ere så ?[br]

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Klart det maste vara sa.du har ju stott pa en individ som inte ar galen i att fota och da ar det ju logiskt att dra slutsatsen att detsamma galler for resten av varldens dryga miljard muslimer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvarr, jag vet inte svaret. Dock har jag en annan fraga; gillar inte svenskar Lego? Jag fragade en kompis om de ville med till Legoland men han svarade nej. Eller ar det danskar han inte gillar? Eller kanske mig? Vete fan, konstigt ar det iaf for vi tyckte det var jattekul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Klart det maste vara sa.du har ju stott pa en individ som inte ar galen i att fota och da ar det ju logiskt att dra slutsatsen att detsamma galler for resten av varldens dryga miljard muslimer.
[br]Hmm[br]Så du menar att de andra 999 999 999 (är osäker på om jag fick med rätt antal 9:or) muslimerna gillar att få en blixt in i sitt huckle? :mdr:  

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Klart det maste vara sa.du har ju stott pa en individ som inte ar galen i att fota och da ar det ju logiskt att dra slutsatsen att detsamma galler for resten av varldens dryga miljard muslimer.

Jupp, det blir åtminstone logiskt om vi frågar en muslim till och får samma svar!

Nu måste väl iofs båda dessa muslimer vara slumpmässigt utvalda, samt den muslimska populationen vara normalfördelad i ärendet ifråga. Är dessa kriterier uppfylda så kan vi börja göra statistisk inferens, från stickprov på 2 och uppåt, och uttala oss på olika signifikansnivåer.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om frågan oformuleras.

Känner herrarna Wille eller/och Atom till om den muslimska religionen i någon av dess olika former inte godkänner fotografering av den mänskliga skapelsen om vederbörande är just det, muslim?

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Finns ingenting som skulle pabjuda att det inte ar tillaten med fotografering inom islam.

I koranen namns det att avbildningar/malningar av gud inte ar tillatna. Samma sak inom kristendomen f.o. Jag har hort vissa kristna debattera huruvida foton av personer ar en sorts avbildningar och da manniskan ar guds avbild pa jorden sa ar det inte forenligt med guds bud.

Fatwan (Imamernas tolkning av koranen) om fotografering lyder : "Photography as a medium of communication or for the simple, innocent retention of memories without the taint of reverence/shirk does not fall under the category of forbidden Tasweer." enligt Islam Online :)

Min egen lilla muslim kan knappast anses vara sa varst skygg varken framfor eller bakom kameran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om frågan oformuleras.

Känner herrarna Wille eller/och Atom till om den muslimska religionen i någon av dess olika former inte godkänner fotografering av den mänskliga skapelsen om vederbörande är just det, muslim?

MVH

Baa

Fin omformulering av frågan Baa :great: Som man frågar får man svar. Och en del väljer att se vad dem

vill se. Floskler, floskler, jag vet ;)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag träffat på vid resor är Hinduer som tror att man tar själenb ifrån dom om man fotograferar dom (fick lära mig detta i Bombay) och jag har för mig att Sikher inte gillar det heller

Muslimer har jag inte hört något om att religionen påverkar

Där är det att återbilda Gud/Muhammed som är förbjudet vad jag vet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Det jag träffat på vid resor är Hinduer som tror att man tar själenb ifrån dom om man fotograferar dom (fick lära mig detta i Bombay) och jag har för mig att Sikher inte gillar det heller

Det vet jag forekommer hos en del indianfolk i sydamerika men hade ingen aning det ocksa gallde i Indien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att vi västerlänningar bara tror att muslimer inte vill bli fotograferade för att kvinnorna gärna döljer ansikte och kroppsform. Alltså som ett uttryck av ”ägande” när man har en bild i sin kamera. I så fall en reflexiv myt som det finns gott om, tyvärr.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Kan det vara så enkelt att vi västerlänningar bara tror att muslimer inte vill bli fotograferade för att kvinnorna gärna döljer ansikte och kroppsform. Alltså som ett uttryck av ”ägande” när man har en bild i sin kamera. I så fall en reflexiv myt som det finns gott om, tyvärr.

//Singha711

Nja, i vissa lander (tex SA) sa ar det inte alls populart att fotografera lokala kvinnor och kan onekligen leda till konflikt. Att fotografera nagons fru/dotter utan tillatelse ar inte att rekommendera. Sen att detta ar ett uttryck for kultur snarare an religion ar en annan sak kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Quote

Det jag träffat på vid resor är Hinduer som tror att man tar själenb ifrån dom om man fotograferar dom (fick lära mig detta i Bombay) och jag har för mig att Sikher inte gillar det heller

Har rest en hel del i indien, ca: två år och jag kan inte erinra mig om några protester vid fotografering. Jag har iofs. aldrig varit i norra inden. Det var kanske där du stötte på patrull?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till första inlägget... att det bara bidde 8-10 bilder tror jag mer har att göra med att hon var ovan vid att ha en kamera till hands. Speciellt en digitalkamera. Det är lätt att tänka att ett fototillfälle måste vara väldigt speciellt om det ska vara motiverat att ta en bild.

Det må vara hänt när det gällde kemiska kameror där varje bild kostade att framkallas. Men nu, med tillräckligt stort minneskort och några reservbatterier finns det ingen anledning att snika på fotograferandet. Möjligen för att det kanske blir ett antal skitkort som bör rensas från ens dator...

Fru Chang var först förbluffad över att jag tog så många kort i vardagssituationer.

FC: "Varför tar du så många kort? Det händer ju inget?"

HC: "Älskling, en dag kommer du att vara mycket tacksam för att vi har dessa kort att titta på."

Och nu sitter hon ibland och tittar igenom dessa gamla kort med glädje... dessutom fotograferar hon rätt flitigt själv.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För att återgå till första inlägget... att det bara bidde 8-10 bilder tror jag mer har att göra med att hon var ovan vid att ha en kamera till hands. Speciellt en digitalkamera. Det är lätt att tänka att ett fototillfälle måste vara väldigt speciellt om det ska vara motiverat att ta en bild.

Det må vara hänt när det gällde kemiska kameror där varje bild kostade att framkallas. Men nu, med tillräckligt stort minneskort och några reservbatterier finns det ingen anledning att snika på fotograferandet. Möjligen för att det kanske blir ett antal skitkort som bör rensas från ens dator...

Fru Chang var först förbluffad över att jag tog så många kort i vardagssituationer.

FC: "Varför tar du så många kort? Det händer ju inget?"

HC: "Älskling, en dag kommer du att vara mycket tacksam för att vi har dessa kort att titta på."

Och nu sitter hon ibland och tittar igenom dessa gamla kort med glädje... dessutom fotograferar hon rätt flitigt själv.

Herr Chang har talat.

[br]Jo. Jag läste någonstans att om man vill ha ett riktigt bra bröllopskort ska man inte gå till fotoaffären. [br]Man ska stoppa en digitalkamera i händerna på någon unge. Han/hon kommer att skjuta 100 bilder varav 3 blir kanonbra.[br]/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...