Jump to content
IGNORERAD

SVENSKAR ÄR VÄNLIGA MEN OPASSIONERADE

gubben4906
 Dela

Recommended Posts

Detta hittade jag i tidningen Di-WEEKEEND

Den årliga undersökningen Nation brands index placerar i år

Sverige på plats 10 bland 20 undersökta länder.

Tre toppar och tre floppar är värda att nämna:

1. Sverige anses hantera miljöfrågor på ett ansvarsfullt sätt och

ha en vacker natur.

2. Svenskar uppfattas som tillbakadragande men pålitliga och

vänliga. 

3. Sverige anses ha god livskvalitet och stimulera till nytänkande,

att vara utveclkingsinriktat på människors och miljöns villkor.

1. Sverige anses sakna både kulturarv och välkända vyer av

landskap och byggnader.

2. Svenskar uppfattas som opassionerade, reserverade, själv-

goda ointreserade av att läsa om omvärlden.

3. Få svenska lärosäten står sig i internationell konkurrens.

Sverige uppfattas inte som ett land för entrepenörer.

Detta ovan är plockat ur en artiket från tidningen Di-WEEKEND som heter: "LANDET LAGOM finns inte längre" av reportern Björn Anders Olson( ba.o@di.se  tel: 08-573 651 06)

Här kommer lite från början av artikeln.

"Svenskarnas självbild är i gungning, å ena sidan världsbäst, å andra en okänd kusin i världssamfundet.

Sverige är inte längre kompromissernas förlovade land.

Synen på Sverige som industrination ersätts av stolthet över framsteg på miljöområdet."

Artikeln går säkert att beställa för de som vill läsa den.

:wai: gubben :wai:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Detta hittade jag i tidningen Di-WEEKEEND

Du glömde nog länken!

Vi har det iaf ganska bra!

Dela på andra sajter

Du glömde nog länken!

:whistle: Den finns nu Lars60 :whistle:

:mdr: gubben :mdr:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Dela på andra sajter

Di-Weekend

Är en skittidning om den skall vara svensk bör den ha den goda smaken att använda svenska språket, men en tidning som lider av akuta mindervärdeskomplex samt samtidigt skall vara språkrör för Svenskt Näringslivs höger lobby får allt problem med objektiviteten och de har säkert svårt med svenskan med dom vill ju vara "Wall Street Jurnal" så då tycker dom att dom verkar häftiga då de blandar Svenska och Engelska. Så det är klart deras jurnalister skriver dynga om undersökningar som är beställda av Svenskt Näringsliv vilka även talat om vilket resultat undersökningen skall få så ignorera skittidningen.

Dom har i vanlig ordning fel i det mesta de skriver då de ej känner till ordet objektivitet!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

Di-Weekend

Är en skittidning om den skall vara svensk bör den ha den goda smaken att använda svenska språket, men en tidning som lider av akuta mindervärdeskomplex samt samtidigt skall vara språkrör för Svenskt Näringslivs höger lobby får allt problem med objektiviteten och de har säkert svårt med svenskan med dom vill ju vara "Wall Street Jurnal" så då tycker dom att dom verkar häftiga då de blandar Svenska och Engelska. Så det är klart deras jurnalister skriver dynga om undersökningar som är beställda av Svenskt Näringsliv vilka även talat om vilket resultat undersökningen skall få så ignorera skittidningen.

Dom har i vanlig ordning fel i det mesta de skriver då de ej känner till ordet objektivitet!

Mvh

Magnus-Chumphae

Vad har det med artikeln att göra.

Om du nu är vänsteranhängare är det då inte viktigt att läsa om hur "fienden" tänker?

Du skriver om att de har svårt med svenska språket, hur är det själv med svenska språket?

"Jurnal"=Journal

"Jurnalister"=Journalister

Ett litet påpekande bara, hoppas inte admin tar illa upp?

:great: gubben :great:

Dela på andra sajter

... hur är det själv med svenska språket?

"Jurnal"=Journal

"Jurnalister"=Journalister

:mdr:   De där utländska låneorden, särskilt de franska, kan vara lite knepiga.  ;)

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Dela på andra sajter

Jag håller med om det mesta fast inte om det där att vi skulle vara ointresserade av omvärlden. Det är väl bara övriga Norden vi är ointresserade av  :mdr:

Dela på andra sajter

Ok jag råkar stava fel ibland, det är sånt som händer! Vänster anhängare? är synnerligen trött på tidningar som låtsas vara objektiva men alltid är extremt vinklade.

Fast du kanske anser att det är så tilltalande med tidningar som blandar Svenska och Engelska i sina titlar och sitt innehåll det tyder ju på sådan oöverträffad intelligens. Det visar ju på hur smarta dom är eller hur dom kan stava till Weekend fast de har kanske använt rättstavnings program!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

Ok jag råkar stava fel ibland, det är sånt som händer! Vänster anhängare? är synnerligen trött på tidningar som låtsas vara objektiva men alltid är extremt vinklade.

Fast du kanske anser att det är så tilltalande med tidningar som blandar Svenska och Engelska i sina titlar och sitt innehåll det tyder ju på sådan oöverträffad intelligens. Det visar ju på hur smarta dom är eller hur dom kan stava till Weekend fast de har kanske använt rättstavnings program!

Mvh

Magnus-Chumphae

Håller lite med dig.

Eftersom svenska direktörer måste ha löner och bonussar i världsklass för att överhuvudtaget

nedlåta sig till att jobba i Sverige kanske de försöker låta mera världsvana än de är.

Deras tidningar måste följdaktligen haka på trenden.

Jag har svårt för vd'ar som pratar om att "se över sin kostnadsbild" när det dom egentligen

menar är "att sparka folk"  :mdr:

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Mvh

Magnus-Chumphae

Jag kan hålla med dig i att Weekend=Veckoslut, för mig hette det Veckoslut när jag var ung nångång under Stenåldern. Men, det är det samhället vi har idag. I Stockholm har politikerna bestämt bland annat att Stockhoms Turistbyrå ska heta "Stockholms Visiters Board, förlåt mig om stavningen blir fel, har alltid haft svårt för det gramatiska i skolan.

Nä, nu ska jag snart åka till Bålsta i Uppland, har en tjejkompis där som ska visa mig runt i detta stora samhälle, hon ska bland annat visa mig Lasse Åbergs museet.

:wai: gubben :wai:

Dela på andra sajter

En liten paretes, det var väl inte tidskriften i sig som avsågs i tråden, utan huruvida forumisterna uppfattade artikeln?

Kan det verkligen vara så omvärlden ser på oss.

Föga smickrande för det svenska skolväsendet som ju tenderat att höjas till skyarna, inte minst på MPR, fast då i jämförelse med Thaiskolor i o för sig.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Den tidningen som här omtalas och en mängd andra fåtrattar inom näringslivet, skolvärlden och framförallt media har skaffat sig den olaten att de använder Engelska (Amerikanska) titlar i Sverige, för de bolag organisationer som har huvuddelen av sin verksamhet förlagd i andra länder kan jag ha viss förståelse för deras beteende även om det är ett osmakligt beteende.

Att de som har huvuddelen av sin verksamhet i Sverige inte använder Svenska är direkt förkastligt sådana organisationer/bolag mm borde man bojkotta.

Svenskan är ett välfungerande språk som inte har några direkt akuta problem avseende ord som används i det dagliga livet så det är ju inte brist på adekvata ord som skapat det här osmakliga beteendet!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

...cut ...

Svenskan är ett välfungerande språk som inte har några direkt akuta problem avseende ord som används i det dagliga livet så det är ju inte brist på adekvata ord som skapat det här osmakliga beteendet!

Mvh

Magnus-Chumphae

Bra exempel: adekvata  :mdr:

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Föga smickrande för det svenska skolväsendet som ju tenderat att höjas till skyarna, inte minst på MPR, fast då i jämförelse med Thaiskolor i o för sig.

Baa

Mitt intryck är att svenska skolan framställs som helt värdelös och i fritt fall, förutom då som du själv påstår i jämförelse med Thailand.

Dela på andra sajter

En liten paretes, det var väl inte tidskriften i sig som avsågs i tråden, utan huruvida forumisterna uppfattade artikeln?

Kan det verkligen vara så omvärlden ser på oss.

Baa

Tror ej det är korrekt det är för många fel i undersökningen!

Det ej framgår vilka skolor och länder de jämfört med samt vilka de frågat det är ju så att som man frågar får man svar!

Vilket verkar vara extremt tydligt i deras fall om deras undersökning visar att svensken generellt är ointresserad av omvärlden borde så tror jag nog de valt ett extremt udda urval för undersökningen den normala uppfattningen är ju den raka motsatt i alla undersökningar av den arten jag stöt på och den normala svensken har avsevärt större kunskap om andra länder än tex amerikaner, fransmän etc så vad har de jämfört med?

De kanske frågande de i Stockholms stadshus de har ju fått för sig att döpa om Stockholms Turist byrå till  "Stockholms Visitors Board”!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Dela på andra sajter

Och om man då läser igenom undersökningen ser man att DIs rapportering är helt korrekt samt att det inte handlar om någon politiskt vinklad inlaga i debatten. Undersökningen visar hur omvärlden uppfattar Svenskar, vilket inte nödvändigtvis är det samma som hur de är.

Siamkap  :wai:

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

Och om man då läser igenom undersökningen ser man att DIs rapportering är helt korrekt samt att det inte handlar om någon politiskt vinklad inlaga i debatten. Undersökningen visar hur omvärlden uppfattar Svenskar, vilket inte nödvändigtvis är det samma som hur de är.

Siamkap  :wai:

Eller hur vi tycker att vi är, f-n att dom däringa ytisarna aldrig fattar hur bra vi är! :crazy::crazy:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Hej jag håller med Magnus Chumpae att grannländer har lite koll på oss. Ett exempel min före ex:s dotter var till England 93-94 till en brevänn en vecka.

Det hör till saken att hennes väns far var lärare, Han trode att Sveri var U-land på fullaste allvar. Var han insnöad. Bara frågar

MVH stugan5

Dela på andra sajter

Självklart är vi heta och passionerade, kylan i sverige utomhus gör att vi måste vara heta inombords,personligen hatar jag intensivt och älskar ännu mer intensivt..

Dela på andra sajter

Jag tror inte svenskarna i allmänhet är ointresserade av omvärlden. Tvärtom, det är till och med nödvändigt när man bor i ett förhållandevis litet land, åtminstone befolkningsmässigt. De flesta svenskar har någon gång behövt finna sig tillrätta i en omgivning med främmande språk och kultur. Det kan man nog inte säga om invånarna i de befolkningsmässigt stora länderna.

Vad som förvånar mig däremot att den svenska debatten är så in i helvete inåtvänd (=ankdamm). Det känns som på en planet som glider ut i yttre rymden fastän dess självpåtagna profeter hävdar att den utgör naveln i hela universum. Mycket av debatten handlar om saker som det inte ens finns ord för i andra kulturer, än mindre är kulturella eller politiska frågor i många tom närliggande och/eller jämförbara länder. Det är ungefär samma som i den historien där en gubbe kör på fel sidan av vägen, ni vet. Skall jag vara elak, så underlättar ju denna strategi att bli ”världsmästare” i något när man är ensam tävlande. Det något grundläggande fel i orientering och självbild, när man t.ex. politiskt måste sälja en nödvändig öppning mot omvärlden med argument som att då kan vi ju lära upp dem. Detta i en tid där många länder de facto har sprungit förbi Sverige på många områden, trots jätte försprånget som man hade byggt upp under och efter kriget.

Som sagt, är det den svenska offentliga debatten, styrd av press, radio och TV, som jag vänder mig emot, inte svenskarna. De är förvisso mera jordnära, och finner de en fördel i att öppna sig mot omvärlden i en konkret situation, så kommer de också att göra det. Var så säker…

//Singha711

Dela på andra sajter

Mja, den där undersökningen ger jag inte mycket för.

Jag är väldigt passionerad men aldrig vänlig, rentav lite dryg.

Ärlige Arne

Dela på andra sajter

Håller med dig Singha. Mindervärdighetskomplex kallas det, vilket drabbat våra politiker och media nu när vi de måste röra sig i något som är större än ankdammen Sverige, nämligen EU.

Det gäller för våra lantisfjollor till politiker att hitta på något att vara världsbäst på så att man får sitta med vid de fina borden i Bryssel. Social välfärd och sexuell frigordhet säljer inte längre, speciellt som Sverige har halkat efter på båda områdena.

Nu är det samvete som säljs in. Sverige är världsbäst på samvete. Vi värnar om kvinnor, barn, invandrare, kulturella minoriteter, homosexuella, bisexuella, transsexuella, fattiga, trafficingoffer och inte minst, den senaste storsäljaren MILJÖ.  Där är vi i alla fall bäst, världsbäst.  :D

Siamkap - som själv kommer från landet  :yes:   dock inte från fjollträsk

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...