Jump to content
IGNORERAD

Svenskar begår brott för att stanna i Thailand


Amigo

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev MaiChai:

 

Även om man inte har 18 500 i månaden netto så borde väl de flesta kunna skrapa ihop 57 000 kronor på ett bankkonto för att visa upp för ambassaden. Står inget om man måste ha pengarna där över en längre tid.

Har man ett par Master card, de brukar ju ha en kredit på 30 lax, bara flytta över o tillbaks efter man fått intyget. Kostar väl ingenting om man gör det på en vevka eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    7

  • Soengsang

    6

  • Tommy

    4

  • ArneMorales

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

59 minuter sedan, skrev Amigo:

Har man ett par Master card, de brukar ju ha en kredit på 30 lax, bara flytta över o tillbaks efter man fått intyget. Kostar väl ingenting om man gör det på en vevka eller så.

 

Ja, det är mycket märkligt? Antingen har ambassaden fel på sin sida eller så har Expressen inte gjort sin research?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Ja, det är mycket märkligt? Antingen har ambassaden fel på sin sida eller så har Expressen inte gjort sin research?

Är inte artikeln om pensionärer som är året runt boende alltså de har kapat av sina förbindelsen i Sverige, då är det svårare. Kan förstå de som inte har nån släkt här i Norden eller bostad. Har förrut skrivit att man ska räkna två gånger innan man kapar av kontakten till Sverige, bara för att få SINK eller annat tillfälligt förmån. Jag t.ex hade dött i vägdiken utan Svenska hälsovård.

 

Vad jag sett på ambassaden sida de enda krav för O retired är 57 000 på banken o +50 år Dock måste man ut ur andet var 90 dag med den. Hittills har konsulen i Pattaya skrivit intyget på bruttobeloppet,  gäller bara att be sån från utbetalaren, som inte skiljer brutto o netto + lite pengar på kontot i Thailand.. En gratis tips Men var medveten att de använder en dålig kurs i beräkningen, dock bättre än ambassaden i Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Amigo:

Vad jag sett på ambassaden sida de enda krav för O retired är 57 000 på banken o +50 år Dock måste man ut ur andet var 90 dag med den.

Men du får sen en vanlig extension på det visumet, utan krav på försäkring.

Om du nu klarar de ekonomiska kraven.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men du får sen en vanlig extension på det visumet, utan krav på försäkring.

Om du nu klarar de ekonomiska kraven.

Hej kapten 555.

Har du koll var man kan kolla försäkringspremie om man ska bo i Thailand.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Dolle:

Hej kapten 555.

Har du koll var man kan kolla försäkringspremie om man ska bo i Thailand.

 

Mvh. Dollemon

Beror lite på ditt syfte.

Ska du ha den för din extensions skull så är du bunden till några utvalda/godkända för det.

Jag rekommenderar dig ett par grupper på FB enl länkar nedan, finns mycket matnyttigt där och kunskap.

Men generellt är det bra att köpa försäkring via agent.

https://www.facebook.com/sjukforsakringithailand/

https://www.facebook.com/groups/965644490231223/?ref=share

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nä de bor i Göteborg 🤣🤣🤣🤣

Göteborgare, goa gubbar och en del goa damer!

 

Synd att man inte e Göttleborgare längre!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad en exitensminimium  är för en Thai?

Givetvis så skall man kunna försörja sig men vad vore skälig?

En peng för akuta sjukhusbesök bör man ha men summan är ju relativ.

Förslag på Farangpeng som ni tycker är skälig , jag tycker dagens siffra är för högt då min framtida pension inte når upp till det då jag bara har arbetat på golv.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad en exitensminimium  är för en Thai?
Givetvis så skall man kunna försörja sig men vad vore skälig?
En peng för akuta sjukhusbesök bör man ha men summan är ju relativ.
Förslag på Farangpeng som ni tycker är skälig , jag tycker dagens siffra är för högt då min framtida pension inte når upp till det då jag bara har arbetat på golv.
Minimilönen borde vara en referens? Så 300 baht om dan.........

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ja där bor det alla jävla sorter av missfoster

Japp, till och med en del som flytt från Gotland (Ön, inte dej, så skrämmande är du inte).

 

Gotland (Ön) brukade vara rätt väl försvarat förr i tiden, inte för att det var en betydelsefull Ö för Sverige, för Gotland är rätt meningslöst, utan för att det sågs som ett "osänkbart Hangarfartyg" som Sovjeterna skulle kunna använda vid ett krig mot Sverige.

 

Grottmänniskorna (Lokalbefolkningen) var rätt patetiska människor som försörjdes, direkt eller indirekt, till stor del av att försvaret var där, och betalade dem för att serva.

 

Kan någon nämna nåt som Gotland (Ön, inte medlemmen) bidragit med, för Sverige?

Bortsett från kalk...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

När en ålderspensionär, som är Thailändsk medborgare, fyller 60 år får dom en ålderspension på 600 Thb per månad så det är vad regeringen anser att man skall klara sig på och det borde vara gränsen för att få uppehållstillstånd.

Allt handlar om att man bara vill ha "kvalitetsturism" som kommer 2 veckor per gång.

Semesterfirare spenderar mycket mer per dag än långliggare.

Att långliggare i många fall föder ett flertal Thi bortser myndigheterna ifrån.

Om jag vill teckna en sjukförsäkring värd namnet så kostar det över 30 000 sv. kronor per år.

Har kollat med både svenska och Thailändska bolag samt banker i Thailand.

 

gammelgubben Born41

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men du får sen en vanlig extension på det visumet, utan krav på försäkring.

Om du nu klarar de ekonomiska kraven.

Extension kräver 800 000 i banken, 65 000 / mån i inkomst eller kombination av dessa. Som Du skriver "Om du nu klarar de ekonomiska kraven."

Var det inte det artikeln handlar om? Att folk inte har tillräckligt med pengar för visum/extension för att stanna i LOS

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tommy:

Japp, till och med en del som flytt från Gotland (Ön, inte dej, så skrämmande är du inte).

 

Gotland (Ön) brukade vara rätt väl försvarat förr i tiden, inte för att det var en betydelsefull Ö för Sverige, för Gotland är rätt meningslöst, utan för att det sågs som ett "osänkbart Hangarfartyg" som Sovjeterna skulle kunna använda vid ett krig mot Sverige.

 

Grottmänniskorna (Lokalbefolkningen) var rätt patetiska människor som försörjdes, direkt eller indirekt, till stor del av att försvaret var där, och betalade dem för att serva.

 

Kan någon nämna nåt som Gotland (Ön, inte medlemmen) bidragit med, för Sverige?

Bortsett från kalk...

 

 

MVH

Om Gotland inte varit svenskt så skulle den svenska handelsbalansen försämras dramatiskt - med tanke vad alla turister spenderar där.

Glöm inte bort alla gener som Gotlänningar berikat turister med o på så sätt  minskat inaveln på andra orter.🤣

"Svenska" företag har alltid sugit ur en massa pengar från Gotland.

På 50 o 60 talet gav t.ex. Linjeflygs linje till Visby mer netto än alla andra linjer tillsammans.

 

Born 41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Var det inte det artikeln handlar om?

Delvis, även problemet med försäkringskravet för dem med O-A visum i botten, inte helt enkelt för dem som är 70+ att få en försäkring för en summa de klarar, har du O visum i botten så slipper du ju ännu kravet om försäkring.

Under 70 år så klarar väl de flesta det för en relativt rimlig penning, finns ingen ursäkt att vara utan för dem.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev born41:

Om Gotland inte varit svenskt så skulle den svenska handelsbalansen försämras dramatiskt - med tanke vad alla turister spenderar där.

Glöm inte bort alla gener som Gotlänningar berikat turister med o på så sätt  minskat inaveln på andra orter.🤣

"Svenska" företag har alltid sugit ur en massa pengar från Gotland.

På 50 o 60 talet gav t.ex. Linjeflygs linje till Visby mer netto än alla andra linjer tillsammans.

 

Born 41

Exaktemente. Och hade Götlaborg slöppet varit svenskt hadde svärje tjänat massor. 
 

/Arne

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Khonis:

Exaktemente. Och hade Götlaborg slöppet varit svenskt hadde svärje tjänat massor. 
 

/Arne

 

I dagens läge hade jag hellre käkat smörrebröd o pölse och pratat som jag skulle spy.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Japp, till och med en del som flytt från Gotland (Ön, inte dej, så skrämmande är du inte).

 

Gotland (Ön) brukade vara rätt väl försvarat förr i tiden, inte för att det var en betydelsefull Ö för Sverige, för Gotland är rätt meningslöst, utan för att det sågs som ett "osänkbart Hangarfartyg" som Sovjeterna skulle kunna använda vid ett krig mot Sverige.

 

Grottmänniskorna (Lokalbefolkningen) var rätt patetiska människor som försörjdes, direkt eller indirekt, till stor del av att försvaret var där, och betalade dem för att serva.

 

Kan någon nämna nåt som Gotland (Ön, inte medlemmen) bidragit med, för Sverige?

Bortsett från kalk...

 

 

MVH

Raukar, rövkrok och stångstötning.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest ologiska i inkomstkravet på oss fattigpensionärer är ju att mam skall ha minst 65 000 thb/mån som ogift men det räcker 40 000 om man är gift med en Thai, sen när blev det billigare att ha Thaifru än att leva ensam?

Får väl ge mig ut o råna nån pensionär så slanten räcker till nudelsoppa hela månaden..

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Baa:

 skall ha minst 65 000 thb/mån som ogift men det räcker 40 000 om man är gift med en Thai, sen när blev det billigare att ha Thaifru än att leva ensam?

 

 

Familjen tar hand om Dig. 😍

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Baa:

Det mest ologiska i inkomstkravet på oss fattigpensionärer är ju att mam skall ha minst 65 000 thb/mån som ogift men det räcker 40 000 om man är gift med en Thai, sen när blev det billigare att ha Thaifru än att leva ensam?

Får väl ge mig ut o råna nån pensionär så slanten räcker till nudelsoppa hela månaden..

 

 

51 minuter sedan, skrev Amigo:

Familjen tar hand om Dig. 😍

Som gift klarar jag mig lätt på 20 000 i månaden.

Som ungkarl räckte det inte ens i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Baa:

Det mest ologiska i inkomstkravet på oss fattigpensionärer är ju att mam skall ha minst 65 000 thb/mån som ogift men det räcker 40 000 om man är gift med en Thai, sen när blev det billigare att ha Thaifru än att leva ensam?

Får väl ge mig ut o råna nån pensionär så slanten räcker till nudelsoppa hela månaden..

 

Efter min erfarenhet,  i Thailand nu  femton år, både  som gift och ogift, så är detta inkomstkrav logiskt.

När jag lever ensam i Pattaya  eller Bangkok går det åt dubbellt så mycket pengar som när jag lever med frun och familjen i Isaan. 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev rolba:

 

Som gift klarar jag mig lätt på 20 000 i månaden.

Som ungkarl räckte det inte ens i veckan.

Kan det bero på att som gift har du gratis "nuppa"🙄

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev born41:

Kan det bero på att som gift har du gratis "nuppa"🙄

 

Born41

I den frågan har vi tydligen olika erfarenhet. For mig finns det ingenting, som har med thaipeople att gora, som är gratis i Thailand, så där har du nog haft en väldig tur.😉

Nä, det är framforallt bostad, mat, dryck och nojen som blir mycket dyrare i storstadslivet

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

Kan det bero på att som gift har du gratis "nuppa"🙄

 

Born41

 

Då måste jag göra något katastrofalt fel. För de liggen jag får av SamboSamet kostar ofantligt mycket mer än något ligg jag någonsin betalat för på annat håll... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
18 minutes ago, samet said:

 

Då måste jag göra något katastrofalt fel. För de liggen jag får av SamboSamet kostar ofantligt mycket mer än något ligg jag någonsin betalat för på annat håll... 😉

 

Hade man klippt kulorna innan man fyllde arton hade man säkert varit mångmiljardär idag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...