Jump to content
IGNORERAD

Rätt så lika


Bengt-Erik

Recommended Posts

"Why Norway using Thailand pennant?"

Tja, det kan nog diskuteras vem som var först med denna färgkombination. Norrmännen anser säkert att deras flaggdesign är äldre...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Could they not come on its own?"

Vilken snuskig fantasi den typen måste ha..eller är det jag?

Borde väl inte vara så svårt att ta reda på hur vilken flagga som är äldst. Jag gissar på Noreg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands flagga designades av Kung Rama VI och antogs 1917.

Norges flagga designades av Fredrik Meltzer och antogs 1821.

Allt enligt Wikipedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Thailands flagga designades av Kung Rama VI och antogs 1917.

Norges flagga designades av Fredrik Meltzer och antogs 1821.

Allt enligt Wikipedia.

Den danska flaggan "föll ner från himmelen" nångång på 1200-talet

och sägs vara Världens äldsta flagga.

Men det kanske bara gäller i Danmark :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Dannebrogen är namnet på Danmarks flagga. Den lär vara världens äldsta nu existerande flagga som enligt sägnen ska ha fallit ned från himlen till de danska korstågstrupperna i Estland år 1219. I själva verket var det ett atmosfäriskt fenomen som frambringade det vita korset på en röd himmel, hur som helst gjorde det intryck på danskarna allrahelst som de vann slaget. Staden Tallinns namn lär komma av Tanska linna, d.v.s. den danska borgen, det danska slottet!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallinn hette Reval tidigare..

Jag vet...Onödigt vetande :wai:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har för mig att Skåneflaggan är äldst i Norden!

Tvivlar jag på eftersom den danska flaggan Dannebrogen är världens äldsta flagga.  :yes:

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Har för mig att Skåneflaggan är äldst i Norden!

Så här står det bl.a. i Wikipedia.

Den svenska flaggan är antagligen skapad med den danska flaggan som förebild, men med

färgerna från riksvapnet Tre kronor. I och med detta så lade Dannebrogen grunden för den

nordiska tradition av korsflaggor som utvecklades vidare på 1800-talet.

Historiker menar att även Englands flagga har sitt ursprung ur Dannebrogen då den är en

direkt omvänd dansk flagga, med rött kors och vita fält.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Från 118 100

Det är Danmark som har världens äldsta flagga (även om obekräftade uppgifter säger att Skånes flagga är äldre.) Flaggan är världens äldsta nu existerande nationsflagga och sägs härröra från år 1219.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skånes flagga :wai:

"Det finns en mycket kontroversiell teori som härleder flaggans färger till 1100-talet och den femtioårsperiod då Lund var ärkebiskopssäte för hela Norden.[3] Fanan som då antogs av Lunds stift hade enligt denna hypotes de gul-röda färgerna. Enligt legenden om hur danskarna erhöll Dannebrogen vid slaget vid Volmer 1219 anges att de skånska trupperna skulle ha fört ärkebiskop Andreas Sunesens vapen, vilket bestod av ett gult kort på röd botten.[4] Då andra ärkebiskopssäten i Norden lades till, bibehölls den traditionella gul-röda färgen även där, och enligt en teori förmedlades dessa färger från primasen Lund till andra stift, såsom Uppsala stift och Åbo stift , där de fortfarande används.[5] Hypotesen har inte underbyggts av medeltida källor och motsägs av att ärkebiskopen av Lund (liksom nuvarande Lunds stift) förde ett vapen med ett svart Laurentiushalster på guldsköld. Om denna svårbevisade teori skulle accepteras innebär det att flaggan skulle vara äldre än den danska flaggan, vilken annars brukar räknas som världens äldsta i bruk."

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den gamla Thailändska flaggan var en vit elefant mot röd botten. Har för mig att vid fredsförhandlingarna i Versailles efter 1;a världskriget tog någon fel och frågade kungen varför man hade en vit råtta på flaggan. Då ändrades den snabbt!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dannebrogen är namnet på Danmarks flagga. Den lär vara världens äldsta nu existerande flagga som enligt sägnen ska ha fallit ned från himlen till de danska korstågstrupperna i Estland år 1219. I själva verket var det ett atmosfäriskt fenomen som frambringade det vita korset på en röd himmel, hur som helst gjorde det intryck på danskarna allrahelst som de vann slaget. Staden Tallinns namn lär komma av Tanska linna, d.v.s. den danska borgen, det danska slottet!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ok, nu vann dom ju, men tänk er själva! Hur förbannad skulle man inte bli efter att ha riktat otaliga böner om hjälp mot himmelen, och ner dimper en jävla trasa?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Norges flagga är egentligen en variant av den Danska. Norge var ju länge under Dansk  överhöghet och då gällde den Danska flaggan även i Norge. 1814 kom Norge i Union med Sverige, för att sybolisera detta så tog man blått från Sveriges flagga och lade till ett smalare blått kors i inuti det vita. Allt enligt Wikipedia.

Skånes flagga är en sentida konstruktion, det röda från Danska flaggan och det gula korset från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...