Jump to content
IGNORERAD

Har ni sålt bär


phitsanulok

Recommended Posts

Exactemente, bäst är att köpa upp sina egna bär för då kan man ju sätta priset själv.

Det man förlorar som köpare tar man ju igen som säljare.

Prismedvetne Arne

Äntligen en som fattat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • phitsanulok

    21

  • Norpan_59

    19

  • Zilver_Joe

    18

  • Repe

    13

Mest aktiva i denna tråd

Exactemente, bäst är att köpa upp sina egna bär för då kan man ju sätta priset själv.

Det man förlorar som köpare tar man ju igen som säljare.

Prismedvetne Arne

Äntligen en som fattat

Åsså kan man behålla listorna själv så ingen slarvar vort dom så man måste bli arg och skriva om bilar som åxå kommit bort. :bag:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om att hålla reda på alla bilar som paserar på "ditt" revir :suicide: Mvh Måne :na:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Vem är denne Fogden som alltid kommer på tal när det handlar om bär, är han uppköpare eller?

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Varför låses och raderas trådar? Fogdens officiella bär-tråd.

Sök på den å läs Fogden vs Lappen 32 sidor så du får ha gott om tid och myyyycket tålamod :girl_werewolf: :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde att vissa thailändare här uppe i Norrland drar in mer än 1000 spänn om dan skattefritt. Själv har jag varit ute en dag och plockade tio liter. Helt hysteriskt mycket blåbär i skogarna nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde att vissa thailändare här uppe i Norrland drar in mer än 1000 spänn om dan skattefritt. Själv har jag varit ute en dag och plockade tio liter. Helt hysteriskt mycket blåbär i skogarna nu.

Det är förbaskt bra betalt det till skillnad från min älskling som ligger på alla 4:a på en sallads odling för 500:- efterskatt om dan, gud så dumt! :blink:

Ändrades av JH
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är denne Fogden som alltid kommer på tal när det handlar om bär, är han uppköpare eller?

mvh walle

Bäste Herr P Lok, Fogden är väl bärens motsvarighet till Bäste Bror när det gäller fruntimmer.

Jordgubben Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förbaskt bra betalt det till skillnad från min älskling som ligger på alla 4:a på en sallads odling för 500:- efterskatt om dan, gud så dumt! :blink:

Dom jobbar inga vanliga 8 timmar dagen i skogen så jäkla :mdr: mycket pengar det inte, men för thailändare som kommer hit för plocka är det säkert jäkla bra betalt.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde att vissa thailändare här uppe i Norrland drar in mer än 1000 spänn om dan skattefritt. Själv har jag varit ute en dag och plockade tio liter. Helt hysteriskt mycket blåbär i skogarna nu.

Roligt att någon hittar bär här uppe i norrland! Annars verkar det finnas bra i småland. Vart i norrland plockar ni? Här i sundsvall hittar vi inget mot för i fjol. Jag har varit i kontakt med bärplockare från Örebro till Kirruna och ingen hittar bra i år. Allt fler säljer rensat på internet och lokalt. 40 kr kg rensat får vi. Priset på 10 krhoss uppköparna i år mot start priset 15 kr i fjol blir alltmer uppenbart ett skammbud lagt i kartell med bäruppköparna.

Ändrades av Norpan_59
Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att någon hittar bär här uppe i norrland! Annars verkar det finnas bra i småland. Vart i norrland plockar ni? Här i sundsvall hittar vi inget mot för i fjol. Jag har varit i kontakt med bärplockare från Örebro till Kirruna och ingen hittar bra i år. Allt fler säljer rensat på internet och lokalt. 40 kr kg rensat får vi. Priset på 10 krhoss uppköparna i år mot start priset 15 kr i fjol blir alltmer uppenbart ett skammbud lagt i kartell med bäruppköparna.

Tyvärr så bor jag på hemlig ort men inte så hemskt långt från Sundsvall faktiskt. Jag har faktiskt aldrig sett så mycket blåbär som det är i år. ! 10 kr är faktiskt inte så illa när det går att plocka 120kg om dan(långa dagar dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Förra året när vi fortfarande bodde kvar i Sundsvall så var det inte mycket bär, eller undra om det var året dessförinnan det var så dåligt. Nåja, men kan tänka mig att det frodats bra i skogarna nu när det har varit varmt och regnat vartannat.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så bor jag på hemlig ort men inte så hemskt långt från Sundsvall faktiskt. Jag har faktiskt aldrig sett så mycket blåbär som det är i år. ! 10 kr är faktiskt inte så illa när det går att plocka 120kg om dan(långa dagar dock)

Roligt för er att ni hittat ett ställe! Ni är ganska ensamma om den guld gruvan så jag lyfter på hatten och säger lycka till. Utgångs prist i fjol var 15 kr nu skymtar en höjning men det är fortfarande én bit upp till fjolårets priser. Bär branchen tjänar stora pengar genom att betala usla priser.

På er tjänar bär maffian minst 1000 kr om dan som de skulle kunna betala och fortfarande göra stora vinster. :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt för er att ni hittat ett ställe! Ni är ganska ensamma om den guld gruvan så jag lyfter på hatten och säger lycka till. Utgångs prist i fjol var 15 kr nu skymtar en höjning men det är fortfarande én bit upp till fjolårets priser. Bär branchen tjänar stora pengar genom att betala usla priser.

På er tjänar bär maffian minst 1000 kr om dan som de skulle kunna betala och fortfarande göra stora vinster. :diablo:

Alltså någon bärmaffia tror jag inte att det är frågan om, uppköparen här får 1 krona kilot då han säljer bären vidare. Sedan ska de rensas och packas och transporteras innan de säljs vidare igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Bärtråd o ingen Fogde :o:rolleyes:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärtråd o ingen Fogde :o:rolleyes:

Jaaa ?

Var är Fogden ?

Ingen bärtråd utan Fogden !

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså någon bärmaffia tror jag inte att det är frågan om, uppköparen här får 1 krona kilot då han säljer bären vidare. Sedan ska de rensas och packas och transporteras innan de säljs vidare igen.

Hej !

Bärmaffian sitte lite högre upp i de 2 bolag som styr all bärhandel i sverige. Dessa två har i princip monopol på all bärhandel och omsätter ca 800 mile tillsammans pär år med en MYCKET god vinstmarginal. Uppköparna förlorar nu också pengar efter som det kommer in mindre bär. Jag tror inte att blåbärssylten på hyllan i affären blir billigare i år. Det blir en förbättrad vinst marginal för dom två stora Polarica och finnerödja. Om någon är intreserad är det bara att gogla lite på företags register eller SBIF.

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaaa ?

Var är Fogden ?

Ingen bärtråd utan Fogden !

Han kanske har Fogat sig el. hur säger man? haha :mdr:

Nej jag tror någon varit framme med pekpinnen igen , tycks bli allt vanligare , bli inte förvånad om nån försvinner rätt vad det är "barre" som dom säger i det bärdistriket jag smyger ikring i för tillfället! :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Bärmaffian sitte lite högre upp i de 2 bolag som styr all bärhandel i sverige. Dessa två har i princip monopol på all bärhandel och omsätter ca 800 mile tillsammans pär år med en MYCKET god vinstmarginal. Uppköparna förlorar nu också pengar efter som det kommer in mindre bär. Jag tror inte att blåbärssylten på hyllan i affären blir billigare i år. Det blir en förbättrad vinst marginal för dom två stora Polarica och finnerödja. Om någon är intreserad är det bara att gogla lite på företags register eller SBIF.

:crazy:

Maffia hit och monopol dit. Om det var så otroligt lönsamt så skulle nog fler aktörer ge sig in i branchen. Eller är det maffia med benknäckare och torpeder vi snackar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Maffia hit och monopol dit. Om det var så otroligt lönsamt så skulle nog fler aktörer ge sig in i branchen. Eller är det maffia med benknäckare och torpeder vi snackar om?

En del snackar visst inget annat än ryska har ja hört .. :unsure: ..stora & fula ska dom visst åxå vara! :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu jävlar får nog Fogden rycka in

5 till 6000 Thailändska bärplockare är utan bär

http://svt.se/2.22620/1.1645133/5000_barplockare_utan_bar_i_norrland?lid=puff_1645238&lpos=lasmer

om det är sant är det tragiskt för dessa personer

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl inte direkt påstå att dom blev utan bär, nån hade ju tydligen vägt in 112kg.

Var dessa herrar som figurerade i inslaget bekanta för er i norrland, är det dessa gubbar som kallas bärmaffia?

Finns tydligen 2 stora uppköpare på marknaden, polarica och finnerödja, varvid den sistnämnde har köpt ett gammalt jordgubbsbolag, det finns inga bär i finnerödja idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Kan väl inte direkt påstå att dom blev utan bär, nån hade ju tydligen vägt in 112kg.

Var dessa herrar som figurerade i inslaget bekanta för er i norrland, är det dessa gubbar som kallas bärmaffia?

Finns tydligen 2 stora uppköpare på marknaden, polarica och finnerödja, varvid den sistnämnde har köpt ett gammalt jordgubbsbolag, det finns inga bär i finnerödja idag.

För 7-8 år sen drev jag en grossist i partihallarna i stockholm. Då köpte vi en del av våra jordgubbar från Finnerödja. Har dom köpt ett till

jordgubbsbolag då ?

Förövrigt en jäkla kul bransch att jobba i , frukt och grönt menar jag då.Funderar faktiskt på att gå tillbaka dit igen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...