Jump to content
IGNORERAD

Odla paprika


copterfan

Recommended Posts

Är det nån här på forumet som odlar paprika eller vet nån som gör det??

Har tittat i fröställen på affärerna men inga paprikafrön har jag sett.

Kan man köpa fröna i Sverige????

Även nyfiken på andra "svenska" grödor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har forsokt med rod paprika några gånger. Planterade fron från paprika jag kopt. Har fått endast enstaka frukter. Troligen for varmt här.

 

Tomater går däremot väldigt bra.  Sår  kopta fron från frohandeln  fyra gånger per år och får massor varje gång.1163578660_TomatoesmuchIMG_0948.thumb.jpg.12998848adcfaa73d5161b3497beb4ca.jpg

 

Även Broccoli och lite potatis har jag lyckats med.

 

image.thumb.jpeg.b675841fb1ebc3bb85dfe956d754a623.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Har forsokt med rod paprika några gånger. Planterade fron från paprika jag kopt. Har fått endast enstaka frukter. Troligen for varmt här.

 

Tomater går däremot väldigt bra.  Sår  kopta fron från frohandeln  fyra gånger per år och får massor varje gång.1163578660_TomatoesmuchIMG_0948.thumb.jpg.12998848adcfaa73d5161b3497beb4ca.jpg

 

Även Broccoli och lite potatis har jag lyckats med.

 

image.thumb.jpeg.b675841fb1ebc3bb85dfe956d754a623.jpeg

Kul...ser ju finfint ut!

Hade du paprikan i solen eller skuggigt till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Paprikaplantorna  har jag,  en och en ,  i stora krukor placerade så de endast får sol några timmar på morgonen.

De växer upp bra till ca 70 cm, blommar mycket, men alltid problem senare  med frukterna

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Paprikaplantorna  har jag,  en och en ,  i stora krukor placerade så de endast får sol några timmar på morgonen.

De växer upp bra till ca 70 cm, blommar mycket, men alltid problem senare  med frukterna

Prova att pollinera med en tops mellan blommorna men det kanske du redan testat.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har mycket bin, och de sköter pollineringen. Det blir många paprikor, men de flesta  faller av innan de är färdiga

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Paprikaplantorna  har jag,  en och en ,  i stora krukor placerade så de endast får sol några timmar på morgonen.

De växer upp bra till ca 70 cm, blommar mycket, men alltid problem senare  med frukterna

Problem? Mögel....insektsangrepp...eller faller dom av?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Fager:

Här är lite tips om odling av paprika i växthus, det är väl som utomhus i Thailand😉

Paprika är självpollinerande så man behöver inte tänka på det.

 

https://www.tomatsidan.se/odla-paprika-vaxthus/

 

Paprika.thumb.JPG.d1d7dbb13bf3abe831b336aebb3167b8.JPG

 

 

 

Tackar......mycket informativ sida. Blir å testa då jag kommer ner igen efter sommaren. Håller på packa för hemfärd nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sambon säger att det inte går att odla paprika i Thailand men va f-n vet hon om odling 🌶 ja åtminstone svårt

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev matz:

Sambon säger att det inte går att odla paprika i Thailand men va f-n vet hon om odling 🌶 ja åtminstone svårt

 

//matz

Konstigt......annars odlar ju thailändarna allt möjligt.....och värmen som paprika tydligen måste ha, den finns ju i massor dygnet runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev copterfan:

Konstigt......annars odlar ju thailändarna allt möjligt.....och värmen som paprika tydligen måste ha, den finns ju i massor dygnet runt.

Det där är konstigt, här i byn är det inte många som odlar och sätter grönsaker, nån enstaka odlar lite sallad. Förra året

köpte vi ett lass fin matjord till systern som bor granne, nu allt borta. Dom skulle vara självförsörjande med grönsaker

men inte,tar bara vad som finns fruktträdena och helst från grannen. Tomater och ganska svårt i värmen kan bli sjuka 

i plantorna men gurka, sallad och andra grönsaker skulle gå bra. Knappt dom odlar bananer för husbehovs

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev copterfan:

Konstigt......annars odlar ju thailändarna allt möjligt.....och värmen som paprika tydligen måste ha, den finns ju i massor dygnet runt.

Det är inte så lätt att introducera nya typer i Thailand. Frugans äldsta brorsa har provat massor med olika saker men oftast har han åkt på bakslag. Det kan vara jorden, ohyra, värmen eller något annat som tar död på sakerna. Sista grejen han gick bet på var meloner. Började fint de blev riktigt stora, med en riktig gegga inuti. Det finns ju hur mycket meloner som helst i Thailand, men dessa var väldigt goda i smaken (när de inte odlades i Thailand). 

 

Man måste lista ut vad det är som inte stämmer, och det är inte så lätt. Ofta får en agronom jobba en hel del med det och kanske misslyckas många ggr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Boa52:

Det där är konstigt, här i byn är det inte många som odlar och sätter grönsaker, nån enstaka odlar lite sallad. Förra året

köpte vi ett lass fin matjord till systern som bor granne, nu allt borta. Dom skulle vara självförsörjande med grönsaker

men inte,tar bara vad som finns fruktträdena och helst från grannen. Tomater och ganska svårt i värmen kan bli sjuka 

i plantorna men gurka, sallad och andra grönsaker skulle gå bra. Knappt dom odlar bananer för husbehovs

Det ska vara enkelt och fungera utan ansträngning. Många grönsaker behöver mycket skötsel för att få fram. Även då tar ohyran dom ofta.

Det var väl enklare att få några Baht för matjorden än att odla. Har gått flera gånger på dom enkla. Många Thai tänker kortsiktigt, varför vänta och uträtta en massa jobb när de kan få pengar på en gång t.ex för matjord. Men vissa saker kan de jobba hur hårt som helst för.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Boa52:

Det där är konstigt, här i byn är det inte många som odlar och sätter grönsaker, nån enstaka odlar lite sallad. Förra året

köpte vi ett lass fin matjord till systern som bor granne, nu allt borta. Dom skulle vara självförsörjande med grönsaker

men inte,tar bara vad som finns fruktträdena och helst från grannen. Tomater och ganska svårt i värmen kan bli sjuka 

i plantorna men gurka, sallad och andra grönsaker skulle gå bra. Knappt dom odlar bananer för husbehovs

De är väl lata när det finns en farang i släkten som hjälper till med försörjningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...