Jump to content
IGNORERAD

win xp


jannegbg

Recommended Posts

hej

har nyligen ominstalerat xp men är inte riktigt nöjd med att xp skräpar ner så pepparns mycket är det återställningen som sparar så mycket, i så fall går det att stänga den processen. rensar o defraggar skapligt ofta nån som vet 

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Lappen,

men jag skulle aldrig ta bort systemåterställning från xp.

Denna process tar bara minimala systemresurser och nästan ingen plats. Det är ingen filåterställning utan avser enbart systemparametrar, typ registry. Tar du bort den kan du råka ut för enorma problem, utan att du vinner något. Det är bara meningsfullt att plocka bort en sådan säkerhetslina om systemet underhålls och kan återställas ifrån en server (t.ex. i skolan etc.).

Jag är övertygad om att svårigheterna som jannegbg talar om har en annan orsak.

Mvh

//Singha711 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Håller med Singha, och det är totalt omöjligt att föreslå nånting utifrån texten "xp skräpar ner"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med de två senare inläggen att inte stänga av restore biten.

Sen vad du menar med skräpar ner kan du förklara lite mer?

Alla system "skräpar" ner med loggar och filer som byts ut vid updateringar mm.

Om ditt system är segt och det var orsaken till ominstallationen från första början så kan det röra sig om drivrutiner som spökar, och ett besök på tillverkarens hemsida är nog en utväg.

Om det är en HP/Fujitsu dator så har dessa till verkare ett strålande program du laddar hem från deras hemsida.

HP's program väljer du bara din maskin och sen kör den igång hämtning och installation av alla drivrutiner till din dator (de har också exprimentela drivare man kan testa med).

Med Fujitsu knappar du bara in serienummret till din dator så sköter den resten.

Hemmabyggen så brukar det vara moderkortet som spökar, plus att visa tillverkare har uselt stöd för andra tillverkares hårdvara.

Känner till att om det nu var ASUS moderkort som hade piss stöd för vissa nätverkskort, och sen fanns det någon annan tillverkare som hade uselt stöd för andra tillverkares grafikkort.

Detta orsakar problem med seghet och många BSOD.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag håller med men han frågade HUR man gör och det var det jag svarade på.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

tack för alla svar, lite dåligt ställd fråga försöker igen

efter instalation så för ca 2 veckor sedan så har jag märkt att xp har ökat med ca 2 gig utan att jag instalerat nya program samt att jag diskrensar en gång per vecka

någon ide vad är det som skräpar ner, har tänkt att behålla min sura laptop 6 månader till innan jag byter

mvh jannegbg

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket plats tar ditt XP Janne?

Jag kör en burk med XP, Windows-mappen ligger på 2,91 Gb och tar 2,14 Gb på disken. Fattar egentligen inte hur den kan ta mindre plats än vad den är stor,

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett program som heter CCleaner som är gratis och enkelt att köra

Tanka ner det och kör lite då och då

Klart bästa program jag testat

Detta i kombination med ett bra antivirus/skyddsprogram håller datorn igång bra

När man kör uppdateringar av XP skapas ett antal mappar i Windows-mappen som börjar på tecknet "#" tror jag

Dessa kan man radera om man har snålt om diskutrymme. Problemet då är att du inte kan avinstallera en uppgradering men det har jag aldrig känt att jag behöver göra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

När man kör uppdateringar av XP skapas ett antal mappar i Windows-mappen som börjar på tecknet "#" tror jag

Dessa kan man radera om man har snålt om diskutrymme. Problemet då är att du inte kan avinstallera en uppgradering men det har jag aldrig känt att jag behöver göra

Det har inte funnits uppgraderinger värda namnet sedan servicepack 6 for NT

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det har inte funnits uppgraderinger värda namnet sedan servicepack 6 for NT

Det var ett ganska dött och intelligensbefriat inlägg som nog alla kunde vara utan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det var ett ganska dött och intelligensbefriat inlägg som nog alla kunde vara utan

Onödigt självkritiskt tv.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

hej har nu kört ccleaner hujedamej så mycket skit som dumpats nu, det märks direkt att jag har mycket bättre fart överväger säkerhetsbälte

tack. farang har ungefär samma sifror som du  tror det kanvara gamla intalationsfiler som tallviking säger , jag skall leta efter vid senare tillfälle

skall rekommendera detta till sege arne

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit hela f.m. med frugans pc och är entligen färdig med ominstallationen av xp. Gick över förväntan med alla programinstallationner (förutom windows live).Är som en ny dator, var seg som kola förut efter 4 år utan formatering av hd. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Har suttit hela f.m. med frugans pc och är entligen färdig med ominstallationen av xp. Gick över förväntan med alla programinstallationner (förutom windows live).Är som en ny dator, var seg som kola förut efter 4 år utan formatering av hd. :crazy:

Sen kan man göra en kopia på hela installationen till en extern hårddisk

och den dan nånting går åt skogen (t.ex. virusattack) kan man snabbt

återställa rubbet tills dagens nyinstallerade och fräscha läge.

Jag brukar använda Norton Ghost 2003 till detta men det finns säkert mera moderna varianter.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kolla här ang program för att klona hårddisken. Själv har jag använt det översta och det funkade klockrent. Tänk bara på att hårddisken måste vara större eller samma storlek som den du vill klona.

Kloning

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man göra en kopia på hela installationen till en extern hårddisk

och den dan nånting går åt skogen (t.ex. virusattack) kan man snabbt

återställa rubbet tills dagens nyinstallerade och fräscha läge.

Jag brukar använda Norton Ghost 2003 till detta men det finns säkert mera moderna varianter.

Hej!

Har försökt att förstå mig på hur "Säkerhetskopiering" i XP skulle kunna användas till just detta.

Det verkar som om det är läget "All information på den här datorn" som kan användas för en total återställning? Då får man en skapad diskett för systemåterställning. De övriga lägena verkar bara ge kopior på filerna rätt av? Verkar rätt meningslöst med ett särskilt verktyg för datakopiering - Ctl C & Ctl V känns enklare?!

Det trista med "All information på den här datorn" är att det verkar omöjligt att välja bort delar av "... den här datorn". Har man då en eller två extra HHD, med t ex musik och filmer, så känns det lite dumt om de skall inkluderas i "säkerhetskopian". Filen blir jättestor och den tar dagar att skapa!

Kanske någon som vet hur man på bästa sätt kan använda denna, i XP, inbyggda funktion?

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är väl dom inbyggda funktionerna i XP inte på topp direkt så jag rekommenderar ett tredjepartprogram för att ghosta C-disken eller ta kopia på valda delar av den

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej!

Har försökt att förstå mig på hur "Säkerhetskopiering" i XP skulle kunna användas till just detta.

Det verkar som om det är läget "All information på den här datorn" som kan användas för en total återställning? Då får man en skapad diskett för systemåterställning. De övriga lägena verkar bara ge kopior på filerna rätt av? Verkar rätt meningslöst med ett särskilt verktyg för datakopiering - Ctl C & Ctl V känns enklare?!

Det trista med "All information på den här datorn" är att det verkar omöjligt att välja bort delar av "... den här datorn". Har man då en eller två extra HHD, med t ex musik och filmer, så känns det lite dumt om de skall inkluderas i "säkerhetskopian". Filen blir jättestor och den tar dagar att skapa!

Kanske någon som vet hur man på bästa sätt kan använda denna, i XP, inbyggda funktion?

Jag tror det bästa sättet att använda denna funktion är att låta bli.

För många nackdelar, som också du kommit på.

Att det har tillverkats en uppsjö av backup-program som ersättning för detta tyder på samma sak

och jag har då heller aldrig hört om någon som tagit den inbyggda funktionen på allvar.

Den kan ju iofs. vara användbar för det :-)

Hitta Ghost 2003 på nätet (går ju faktisk inte att köpa numera).

Just den versionen är den bästa - Symantec har totalförstörd de senare versioner.

Mycket enkelt att säkerhetskopiera t.ex. C: och den resulterande Ghost-fil kan du lägga på vilket medium du vill.

Lika bra som en bit-för-bit-kopiering och den komprimeras till en rimlig storlek.

Om du har plats med ghost-filen på, säg partition D, tar det inte lång tid att skapa den. Om du lägger ut den på

en USB-disk direkt kan det ta både 3 och 4 timmar för en normalstor C-disk (på säg 80-100 Gb)

Återställning kan och bör göras med hjälp av en diskett - vilket innebär att även om datorn har flippat ut totalt

går det att få tillbaka program och inställningar om den bara går att starta upp.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett program som heter CCleaner som är gratis och enkelt att köra

Tanka ner det och kör lite då och då

Tack för det tipset!

Hade iofs redan CC-cleaner i min nya burk fast där märkte jag ingen skillad efter att jag kört det, men laddade ner och körde det i Frugans halvgamla laptop, och det verkar ha gjort stoor skillnad!

Kastade 250Mb skräp från laptopen, häpnadsväckande för en datoramatör som mej!

MVH tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...