Jump to content
IGNORERAD

Korruption är OK tycker många thailändare..


GammalDansken

Recommended Posts

GammalDansken

I en opinionsmätning bland 1228 hushåll får man det (iaf för mig) uppseendeväckande

resultatet att 84 % tycker korruption är OK, t.o.m. i regeringskretsar

om "det leder till att det dagliga livet förbättras för vanligt folk".

I en ledare daterad 1 juli i dagens Bangkok Post kan man läsa om detta och det sägs bl.a.:

I don’t know whether they have ever been through recent history and found a country

where there was a corrupt government that made its people happy and brought about

prosperity and development to the country.

I bet they could never find one.

The closest example is perhaps Thailand under the Thaksin regime which was alleged to be corruption-prone

but managed to win the hearts of the grassroot people with its populist policies and generous handouts.

But did the regime really bring about prosperity to the country and improved livelihood to the people?

Many grassroot people might have been duped or corrupted by the populist policies

and generous handouts to the extent that they were led to believe that those represented

prosperity and better livelihood.

Apparently overlooked or blinded were the hefty amount of taxpayers’ money which were

siphoned away into the private coffers of the corrupt politicians which should otherwise

have been spent for the good of the country and the people.

Those handouts were just the leftovers used to buy the loyalty of the impoverished grassroot people.

Läs vidare i dagen BP

http://www.bangkokpo...title-2?blog=63

Varning - inget för känsliga IL-ögon :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    13

  • Singha711

    8

  • mekong

    6

  • BaBoo

    5

Mest aktiva i denna tråd

Har lite kontakter i Ryssland och där är det ungefär samma inställning.

En just nu pågående anti-korruptionskampanj sätter mänga käppar i hjulet för den vanlige medborgaren. Eftersom den nu blivit svårare/farligare att muta är det stört omöjligt att få något gjort som har med myndighter att göra. Dvs. smörjmedlet och incitamentet för byråkrater att åstakomma något har försvunnit och därför åstakoms det heller inget.

Förr var det bara att betala, ju mer man betalade ju fortare gick det men går det inte alls.

Tänk om Svenska myndigheter som t.ex. Migrationsverket och Skatteverket kunde vara lite mer korrupta, tänk vad lätt allt skulle vara.  ;)

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är ungefär samma svar du får i alla länder där korruption är vanligt. Det man har och vet hur det fungerar är det man anser OK

Man är osäker på om landet utan korruption skulle fungera och hur man isåfall lever och hanterar det dagliga livet så då röstar man inte på det

Tryggheten att veta hur man skall bete sig i vardagen är det som folk föredrar

Ställ samma frågor i Sverige och du får helt andra svar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrution är aldrig ok,det gör att allt i slutänden blir mycket dyrare.Småfolket blir lidande så även vi "thailandsboende".Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Förr var det bara att betala, ju mer man betalade ju fortare gick det men går det inte alls.

Tänk om Svenska myndigheter som t.ex. Migrationsverket och Skatteverket kunde vara lite mer korrupta, tänk vad lätt allt skulle vara.  ;)

Siamkap

Korruption ar stralande - for de som har rad att betala. Trakigt nog ar det oftast de som inte har rad som anda finansierar systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har den bästa polisen som går att köpa för pengar

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

I en opinionsmätning bland 1228 hushåll får man det (iaf för mig) uppseendeväckande

resultatet att 84 % tycker korruption är OK, t.o.m. i regeringskretsar

om "det leder till att det dagliga livet förbättras för vanligt folk".

Det var nog det dummaste jag läst på länge. Hoppas det är någon språkmiss någonstans. Å andra sidan så är det väl samma folk som anser att mer eller mindre slumpmässigt avrättande av möjliga langare är jättebra och att det inte spelar någon roll om det bara är konstgjort andning och aldrig har en chans att fungera. Det finns ju tom tokar i det så kallade upplysta landet Sverige som tycker samma sak. Man baxnar för människans dumhet och oförmåga att lära sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Thailand har den bästa polisen som går att köpa för pengar

Har du varit i Kambodja? Fast de kanske går under epiteten sämsta polis för billigaste peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har du varit i Kambodja? Fast de kanske går under epiteten sämsta polis för billigaste peng.

Nope, only visa-runs :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog ingen större betydelse vilket land man åker till i Asien när det gäller korrumption från toppen till botten av samhället..same same.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruption är ett vanligt inslag i vardagen i de flesta länderna i världen

http://www.aftonblad...ticle5554475.ab

Att sverige är det minst korrumperade landet i världen är ju bra men som blåögd svensk måste man inse att inte alla andra länder är eller kommer att bli som vi

Flera vill nog inte ens bli som vi med tanke på omröstningen i trådstarten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Korruption är ett vanligt inslag i vardagen i de flesta länderna i världen

http://www.aftonblad...ticle5554475.ab

Att sverige är det minst korrumperade landet i världen är ju bra men som blåögd svensk måste man inse att inte alla andra länder är eller kommer att bli som vi

Flera vill nog inte ens bli som vi med tanke på omröstningen i trådstarten

Anmärkningsvärt att Norge ligger på 14. plats och att Sverige förra året låg på en 6 plats.

I år delas förstaplatsen med Danmark (som var etta förra året också)

En anledning kan vara att Sverige inte har lagstiftat redovisning av partistöd sägs det

i en intressant artikel på di.se.

Att kommunala upphandlingar inte går ut på anbud är ett annat exempel på brist på öppenhet.

Undrar var Thailand ligger på transparency-listan?

http://di.se/Nyheter...5C23%255C302242

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att korrumption förekommer i de flesta länder behöver inte betyda att det är bra snarare lite trist att det är så.

Ett typiskt mänskligt fenomen är rädslan för det okända.man vet vad man har men inte vad man får.därav oviljan i vissa länder att få bort korrumptionen.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Quote

Har nog ingen större betydelse vilket land man åker till i Asien när det gäller korrumption från toppen till botten av samhället..same same.

Det finns en del länder i Asien som fått bukt med korruptionen, du kan ju t e x pröva och muta en polis i Singapore så ska du se att det händer grejor. :suicide:

// Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Singapore har helt andra system att lösa beslut och makt. Där gäller det att tillhöra rätt familj eller gren av en familj

Allt ifrån toppen och ner styrs av familjen Lee och deras släktingar

Så där mutar man sig inte fram i livet utan ser till att gifta in sig eller på andra sätt liera sig med familjemendlemmar i rätt familjer för att klara sig bra i livet

Dock är naturligtvis även där pengar inblandade i processen

Officiellt och utåt är Singapore väldigt "rent" både fysiskt och mentalt men under ytan är det värre än många andra mer "korrumperade" länder

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Quote

Singapore har helt andra system att lösa beslut och makt. Där gäller det att tillhöra rätt familj eller gren av en familj

Allt ifrån toppen och ner styrs av familjen Lee och deras släktingar

Så där mutar man sig inte fram i livet utan ser till att gifta in sig eller på andra sätt liera sig med familjemendlemmar i rätt familjer för att klara sig bra i livet

Dock är naturligtvis även där pengar inblandade i processen

Officiellt och utåt är Singapore väldigt "rent" både fysiskt och mentalt men under ytan är det värre än många andra mer "korrumperade" länder

Det ligger mycket i det du skriver, ville bara upplysa skribenten att det med största sannolikhet innebär stora problem att stoppa en peng i handen på en polis i Singapore :yes: //Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns en del länder i Asien som fått bukt med korruptionen, du kan ju t e x pröva och muta en polis i Singapore så ska du se att det händer grejor.

// Khun Somtam

Tanken att muta en polis i Singapore har aldrig slagit mig...så du kan ju berätta vad som händer eftersom du verkar veta.

Väntar med stort intresse.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korruptionen finns väl överallt, bara priset som varierar.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Quote

Tanken att muta en polis i Singapore har aldrig slagit mig...så du kan ju berätta vad som händer eftersom du verkar veta.

Väntar med stort intresse.

Vet inte om du varit i Singapore men de flesta som varit där tror jag förstår vad som händer.

Kortafttat:

Singapore är en betydligt mer ekonomisk välmående nation än Thailand (mkt hög BNP) vilket innebär att polisen inte är lika beroende av mutor. Naturligtvis åker du dit så det visslar om det.

Läs hela tråden så förstår du mitt inlägg lite bättre (hoppas jag).

Ett förtydligande:

Tanken har inte slagit mig heller//Khun Somtam... som tar totalt avstånd från mutor..

Link to comment
Dela på andra sajter

KhunSomtham

Hej, kul att se dig här.

Betr, att ta avstånd från mutor så håller jag, liksom de allra flesta, med Dig, MEN, alla vi som har anknytning med eller lever tidvis eller på heltid i Thailand har medvetet elller omedvetet blivit involverade i den processen.

För "böter" för smärre trafikbrott, få nåt gjort på typ statlig myndighet, eller andra institutioner är det ju stort sett vardagsmat med "extraavgift".

Trist men sant.

Singapore har jag bara besökt som turist, har en vän som bor där som besöks då och då. Att muta en polis där är nog ungefär som i Sverige, det finns förmodligen rötägg men risken att ge sig på ett sådant försök är formodligen dyrare än att betala ev. böter.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Quote

KhunSomtham

Hej, kul att se dig här.

Betr, att ta avstånd från mutor så håller jag, liksom de allra flesta, med Dig, MEN, alla vi som har anknytning med eller lever tidvis eller på heltid i Thailand har medvetet elller omedvetet blivit involverade i den processen.

För "böter" för smärre trafikbrott, få nåt gjort på typ statlig myndighet, eller andra institutioner är det ju stort sett vardagsmat med "extraavgift".

Trist men sant.

Singapore har jag bara besökt som turist, har en vän som bor där som besöks då och då. Att muta en polis där är nog ungefär som i Sverige, det finns förmodligen rötägg men risken att ge sig på ett sådant försök är formodligen dyrare än att betala ev. böter.

MVH

Baa

Tack.

Jag var tidigare bosatt och verksam i Samutprakarn (BKK) under en längre tid och känner definitivt igen mig i det du skriver. Det enda jag ville påpeka i mina inlägg är att alla länder i Asien inte är sönderkorrupta, det måste ni som varit ute och rest i t e x Japan, Sydkorea, Taiwan och Singapore kunna skriva under på. Nu pratar jag vardagsmutor som drabbar gemene man.

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Korruption är tyvärr vanligt i alla länder där inkomstskillnaderna är för stora samt då det ej går att leva drägligt på den riktiga lönen samt kontrollapparaten ej fungerar.

Att Partierna i Sverige inte måste redovisa var de får sina pengar från är bedrövligt och farligt då det är en startpunkt för korruption på organisationsnivå vilket lätt sprider sig till individnivå med!

Ska man lösa korruptionen i de Asiatiska länder som har mycket korruption så krävs det enorma insatser av polis och domstolar samt att dessa är helt fria från all form av korruption. Det måste helt enkelt löna sig för den enskilde att anmäla korruptionsfall samt att de får göra det utan risk för repressalier.

Thailands korruption är tyvärr nog mycket svår att få bukt med då det skulle kräva enorma insatser såväl ekonomiskt som legalt. Det behövs bättre betalda poliser, åklagare, domare och annan rättsvårdande personal. Samt att man införde mycket hårda straff för korruption samt konfiskerade alla tillgångar från de som tog emot mutor och de som mutade.

Att göra dessa lagändringar är enormt svårt då den lagstiftande församlingen därmed skulle skapa problem för sig själva.

Sedan måste man se till att de med makt och inflytande först blir de som straffas vid korruption samt slutar med korruptionen vilket ytterligare försvårar lösningen av korruptionsproblemet.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom korruption kommer "uppefrån" och sprider sig nedåt, så tror jag inte korruptionen har med stora inkomstskillnader att göra, för att man inte kan leva drägligt på sin lön.. Däremot finns det en girighet hos mänskligheten som är ganska påtaglig. Vi behöver bara titta på våra egna svenska "tjänstemän i samhällets tjänst" för att förstå att fiffel och korruption inte bara beror på stora inkomstskillnader. Alla "skor sig" så gott de kan!

Här kommer några svenska exempel:

Toblerone, klippa och klistra, tjänsteresor med respektive, ölresor (sexklubbar) till bryssel, fackets representabla lyxfastigheter ute i skärgården för toppfunktionärerena, förtur i bostadsköerna till attraktiva innerstads lägenheter o.s.v. Av en tillfällighet kommer samtliga exempel här från politiskt aktiva inom vänsterkanten, alltså samma tjänstemän som i ena stunden står i främsta ledet med knuten näve och kräver minskade inkomstklyftor, för att därefter så snart tillfälle ges, själva sko sig på samhällets bekostnad.

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...