Jump to content
IGNORERAD

Korruption är OK tycker många thailändare..


GammalDansken

Recommended Posts

Hej Wille :drinks:

Vad gör du i Thailand? Har du företag eller nåt annat? Hur länge har du varit här nere? Jag har åkt fram och tillbaka i ca 8år hade en uppfattning då, har nu ca 3 år som fast boende och har en annan uppfattning. Men det mesta handlar om myndigheterna här nere, ok dem hade jag inget att göra med dom första 8 åren.

Mvh Maitan :drinks::mdr::drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    13

  • Singha711

    8

  • mekong

    6

  • BaBoo

    5

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Quote

Hej Wille :drinks:

Vad gör du i Thailand? Har du företag eller nåt annat? Hur länge har du varit här nere? Jag har åkt fram och tillbaka i ca 8år hade en uppfattning då, har nu ca 3 år som fast boende och har en annan uppfattning. Men det mesta handlar om myndigheterna här nere, ok dem hade jag inget att göra med dom första 8 åren.

Mvh Maitan :drinks::mdr::drinks:

6-7 ar sammanlagt som fast boende i Thailand. Dock ej egen foretagare utan anstalld men frun har en rorelse. Visst spetsar jag medvetet resonemanget men man skall heller inte tro att betala mutor ar en den enda mojligheten. Sjalvklart underlattar det pa manga satt och vis och sjalvklart kan man potentiellt hamna i en situation dar konsekvensen av att inte muta sig loss inte ar acceptabel, men allt for ofta tror jag folk bara valjer enklaste losningen for minsta mojliga besvar.

Var nanny/maid har numera ett Thai ID och arbetstillstand. Det har tagit flera manader, + 15 besok till myndigheter inklusive 4 lakarundersokningar osv att fixa den lagliga vagen. Detta skulle kunnats gjort pa 2 dagar med en engangssumma pa 30,000+ baht och visst hade det besparat oss mkt besvar om vi valt att stodja det korrupta systemet.

Samma sak galler om jag stoppas av polis for en olaglig U-turn. Jag kan valja 200 baht pa plats eller 500 baht med kvitto pa stationen - det finns en rad situationer dar man kan gora ett aktivt val huruvida man vill stodja institutionaliserad korruption eller inte.

Jag har valt den enklare losningen vid ett par tillfallen och hymlar inte med det men latsas inte heller om att jag var "tvingad".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Det var skönt att höra ditt syn på detta,håller med dig i det mesta.Själv har ja en rörelse här nere men kommer att bli anslälld i detta företag i november månad.Därför ja har blevet trött på systemet,och får det lättare fram över(tror ja) men vi får se.Ta väl vara på dig. :great:

Mvh Maitan :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu gör du dig till eller?

Läs igenom dialogen från början och ta ställning till om du inte själv besvarar din egen fråga.

Jag tycker du är fantastisk duktig som vet vad det var ministern fifflade med.

Själv kom jag bara ihåg att han hade fifflat inte att det var inköp av svarta tjänster.

Men det gäller ju större delen av de moderata statssekreterarna så det kanske

var dumt att framhäva just honom.

http://www.dn.se/eko...t-mest-1.586243

Eller Rosengrens strippmiddag eller Slarv-Monas kontokortsaffärer eller varför inte Kräft-Karlsson osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har svårt att se hur utbildning / upplysning ska hjälpa, när inte ens vi, som vet och kan så mycket

(och som dessutom har den ekonomiska styrkan att betala ev. böter eller vad det nu månne vara)

ändå väljer att muta närhelst möjligheten ges.

mvh GD

Jag kan inte tala for alla svenskar men jag tror att de flesta av oss valdigt sallan betalar nagra mutor. Kanske inte for att vi ar sa mycket hederligare och duktigare an thailandare utan darfor att den latt synliga delen, en 100-bahting till trafikpolisen eller en femhundring for fortur pa amphoe, ar den enda delen vi utsatts for, om vi inte driver foretag vill saga. Denna synliga korruption ar mahanda besvarande men anda bara den relativt oskyldiga toppen pa isberget. Jag kan ta nagra, av hundratals, exempel pa den typ av korruption som familjemedlemmar blivit utsatta for i "min" provins, som dessutom fatt pris som minst korruptionsutsatt i hela Thailand:

Missad militar befodran pga att hogre chef auktionerade ut posten. Manga hugade spekulanter da denna post innebar viss inkopsbudget sa att ens "lon" latt kunde mangfaldigas.

En kompetenshojande atgard inom skolan for ett par ar sedan som innebar att alla obehoriga larare skulle bli behoriga. Lokale skolchefen stoppade pengarna for utbildningen i egen ficka och alla som ville fa "sin hogre kompetens" fick betala narmare en arslon for ett diplom och for att fa behalla sina jobb. Dessa pengar fick sedan lararna "tjana tillbaka" genom att kopa in uraldriga bocker, gammal mjolk mm.

En lokal polischef som var mycket flitig och lovordad under "War against Drugs" lyckas under "kriget" spara ihop tillrackligt mycket pengar att skicka bada sina dottrar till amerikanskt universitet samt betala hela provinsen 500 baht var for att valjas som guvernor. Att samtidigt mangden knark inte minskade och vad det formodligen berodde pa utreddes aldrig.

Det har ar den allvarliga typ av korruption som innebar att medborgare inte far den service de fortjanar pga att pengar forsvinner pa vagen (upp till 25% extrakostnader inom offentlig upphandling namns ofta), olampliga personer som koper sig viktiga jobb och lampliga personer som ger upp. I dagslaget dar 80% tycker att korruptionen ar OK, pga att de inte kanner till nagot annat, vore enbart hardare straff ganska meningslost eftersom fa skulle hjalpa till med att satta dit folk da de inte tycker att det ar nagot storre brott (jamfor med svartarbete i Sverige). En ordentlig upplysningskampanj som forklarar de totala kostnaderna for korruptionen skulle formodligen pa sikt, kanske en hel generations sikt, fa varderingarna att andras och gora korruptionen till ett riktigt brott. Tveklost ar korruptionen, kopplad till patroniseringskulturen, Thailands storsta problem sa utan att detta loses finns det sma mojligheter att gora nagra stora framsteg inom andra omraden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte på en fartkontroll i måndags precis innan Khon Khen, skulle kosta 200 Baht men prutades ner till 100 Baht. I Sverige skulle det innebära indraget körkort i sex månader (53 Km/h för fort) och betydligt högre summa. Ja då vet ni var jag står avsende korruption.

Ha en bra dag!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte på en fartkontroll i måndags precis innan Khon Khen, skulle kosta 200 Baht men prutades ner till 100 Baht. I Sverige skulle det innebära indraget körkort i sex månader (53 Km/h för fort) och betydligt högre summa. Ja då vet ni var jag står avsende korruption.

Ha en bra dag!

:rolleyes:

Tjena stjp,

Om du med ditt inlagg menar att du tycker att den thailandska korruptionen ar ett bra satt for att slippa ett strangare straff sa tycker jag allt du ar fel ute. Man kan ju givetvis ha uppfattningen att fortkorning inte borde bestraffas sa hart som i Sverige men da maste det val vara ett battre alternativ att andra lagen an att anvanda mutor for att ga runt lagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena stjp,

Om du med ditt inlagg menar att du tycker att den thailandska korruptionen ar ett bra satt for att slippa ett strangare straff sa tycker jag allt du ar fel ute. Man kan ju givetvis ha uppfattningen att fortkorning inte borde bestraffas sa hart som i Sverige men da maste det val vara ett battre alternativ att andra lagen an att anvanda mutor for att ga runt lagen?

Hej Atom,

Bara på fortkörningar, skaffa Thailändskt körkort och köpa uppehållstillstånd i Thailand.. Men det visste du redan att jag tyckte.. :rolleyes:

Ha en bra dag!

B)

PS! Det går inte fort med GPRS uppkoppling..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom,

Bara på fortkörningar, skaffa Thailändskt körkort och köpa uppehållstillstånd i Thailand.. Men det visste du redan att jag tyckte.. :rolleyes:

Ha en bra dag!

B)

PS! Det går inte fort med GPRS uppkoppling..

Hej Stjp8729,

Jag forstar att man kan tycka att reglerna/lagarna for vissa saker bor andras och om de inte gor det sa valjer man under tiden att betala sig ur problemen; for den enskilde individen ar det givetvis en bra losning. Men om du tycker att kora 56 km/h for fort inte bor kosta mer an 100 Baht sa kan det ju finnas nagon annan som inte tycker att ett mord borde kosta mer an 10,000 Baht (sjalvklart dragit till sin spets, jag kor ocksa standigt for fort aven om jag forsoker halla mig inom +30). Ideen att man inte behover folja lagar som demokratiskt valda regeringar, hmm naja, har beslutat om ar oerhort farlig da olika individer har valdigt olika uppfattningar om vad lagen borde saga och valdigt olika formaga att kopa sig ur dessa situationer.

Jag skulle inte vilja att en invandrare skulle kunna kopa sig ett korkort eller ett uppehallstillstand for 100 kronor i Sverige sa jag kan fortfarande inte hitta nagon bra motivering for varfor vi skulle infora en institutionaliserad korruptionskultur i Sverige eller inte hoppas pa att densamma i Thailand upphor eller atminstonde minskar.

PS. Ar tillbaka i Shanghai 9-11 augusti, lage for en bars igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Stjp,

Du drar inga paralleller mellan att folk resonerar som dig och folk dor som flugor i den thailandska trafiken? Detta uttalande i kombination med din gps-loggar du lade upp for att "skryta om" hur snabbt du kort vissa strackor far mig att fundera pa om inte mental mognad kanske borde inga i korkortsproven - det skulle ju onekligen diskvalificera en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att gå lika hårt åt fortkörningsdebatten som Wille har man helt klart en smula undringar om varför man väljer att köra fort på allmän väg.

Har bråttom, lika med dålig planering.

Tycker det inte gör nåt, är ju så billigt, lika med korkat.

Har Du kollat i backspegeln när du kört förbi något långsamtgående fordon i 180-230 blås?

Nä, trodde väl det för Du var ju redan förbi så eventuell skrämselhicka hos Thailändaren med påföljande trafikfarlig manöver hade väl Du ingen skuld i?

Jag erkänner liksom Atom att jag kör för fort, nästan varje gång jag sätter mig bakom ratten, men, Andra trafikanter får inte i någon situation över huvud taget hamna i svårighet på grund av mitt uppträdande, då skäms jag oerhört de gånger det inträffar, för det gör det för oss alla, mer eller mindre allvarligt.

Köra fort är inte svårt, köra säkert kräver omtanke.

Baa ( som har några SM medaljer i byrålådan, dock inga guld.)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Eftersom korruption kommer "uppefrån" och sprider sig nedåt, så tror jag inte korruptionen har med stora inkomstskillnader att göra, för att man inte kan leva drägligt på sin lön.. Däremot finns det en girighet hos mänskligheten som är ganska påtaglig. Vi behöver bara titta på våra egna svenska "tjänstemän i samhällets tjänst" för att förstå att fiffel och korruption inte bara beror på stora inkomstskillnader. Alla "skor sig" så gott de kan!

Här kommer några svenska exempel:

Toblerone, klippa och klistra, tjänsteresor med respektive, ölresor (sexklubbar) till bryssel, fackets representabla lyxfastigheter ute i skärgården för toppfunktionärerena, förtur i bostadsköerna till attraktiva innerstads lägenheter o.s.v. Av en tillfällighet kommer samtliga exempel här från politiskt aktiva inom vänsterkanten, alltså samma tjänstemän som i ena stunden står i främsta ledet med knuten näve och kräver minskade inkomstklyftor, för att därefter så snart tillfälle ges, själva sko sig på samhällets bekostnad.</div></div>

Spelar ingen större roll om det "kommer från vänstersidan"

Enda skillnaden mot "högersidan" är beloppens storlek.

För bägge sidor verkar det gälla att om du befinner dig tillräckligt högt upp i hierakin

blir det ingen påföljd - mer än möjligen att du måste ursäkta dig offentligt -

och då helst med ett hånfullt grin på läppen.

Ministern med hästsvansen är väl ett av de senare exemplen på detta.mvh GD

Jag vet inte ja, även om jag under många år röstat på "arbetarpartierna" så tycker jag att "Ministern med Hästsvans" är i klass med Gunnar Sträng. Han är en bra Finansminister tycker jag. I de sista 2 valen har inget parti fått min röst utan jag har Blankröstat. I dag räknas Blankrösterna.

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stjp8729,

Jag forstar att man kan tycka att reglerna/lagarna for vissa saker bor andras och om de inte gor det sa valjer man under tiden att betala sig ur problemen; for den enskilde individen ar det givetvis en bra losning. Men om du tycker att kora 56 km/h for fort inte bor kosta mer an 100 Baht sa kan det ju finnas nagon annan som inte tycker att ett mord borde kosta mer an 10,000 Baht (sjalvklart dragit till sin spets, jag kor ocksa standigt for fort aven om jag forsoker halla mig inom +30). Ideen att man inte behover folja lagar som demokratiskt valda regeringar, hmm naja, har beslutat om ar oerhort farlig da olika individer har valdigt olika uppfattningar om vad lagen borde saga och valdigt olika formaga att kopa sig ur dessa situationer.

Jag skulle inte vilja att en invandrare skulle kunna kopa sig ett korkort eller ett uppehallstillstand for 100 kronor i Sverige sa jag kan fortfarande inte hitta nagon bra motivering for varfor vi skulle infora en institutionaliserad korruptionskultur i Sverige eller inte hoppas pa att densamma i Thailand upphor eller atminstonde minskar.

PS. Ar tillbaka i Shanghai 9-11 augusti, lage for en bars igen?

Hej Atom,

Nej jag kommer tillbaks den 12 Augusti, passar på att stanna här så länge som möjligt. Men hör av dig inför nästa resa till Shanghai, så tar vi ett par öl.

Ha en bra dag!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Stjp,

Du drar inga paralleller mellan att folk resonerar som dig och folk dor som flugor i den thailandska trafiken? Detta uttalande i kombination med din gps-loggar du lade upp for att "skryta om" hur snabbt du kort vissa strackor far mig att fundera pa om inte mental mognad kanske borde inga i korkortsproven - det skulle ju onekligen diskvalificera en del.

Hej Wille,

Och i Tyskland på Autobahn ligger det lik i stora högar pga. av dom har kört fort??

Det är skillnad på att köra fort och köra för fort (köra vårdslöst).

Ha en bra dag!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

HEJ

det tar nog många år till för att få thaiare förstå att korruptionen föder många brott

i kungariket. men o folket tycker det är okej har dom inte tänkt på att det gynnar dom bäst stälda i th

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige lär ju korruption vara förbjuden. Men frågan är om inte vi Svenskarna lärt oss lite mera sofistikerade varianter av korruption? Alla vi som förstått vikten av ett väl uttbyggt nätverk kan säkert intyga att fördelarna är ovärderliga, och det är alltid lönsamt att ha vänner eller nära bekanta på olika viktiga samhällspossitioner. Det kan gälla allt från att komma först i kön eller bli särbehandlad till annan fördel. Visst låter det fint att slippa öppna börsen så snart man vill ha något, typ bygglov eller liknande, men i själva verket så finns det en gräddfil i Sverige som öppnar välsmorda dörrar för de med rätt efternamn eller de rätta kontakterna. Visst myglas det i Sverige också, men på ett annat sätt! Finns det t.ex. någon här som inte tror att alla Rotary bröder land och rike runt drar fördelar av sitt brödraskap?

Länken här nedan visar en typ av särbehandling. Hade vi haft samma system som i Thailand (lite cash under bordet) så hade säkert grannen till den särbehandlade, (läs artikelen) också fått sitt lilla bygglov, då hade det varit TVÅ nöjda fastighetsägare, med nuvarande svenska system finns det bara en nöjd fastighetsägare. :whistle:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5581323.ab

Jag misstänker att det "klias ryggar" ganska friskt i vårt s.k. "korruptionsfria land". Men Svensken sover kanske bättre i tron att Sverige är korruptionsfritt, i varje fall för de stora folkmassorna som inte har väluppbyggda kontaktnät?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att det "klias ryggar" ganska friskt i vårt s.k. "korruptionsfria land". Men Svensken sover kanske bättre i tron att Sverige är korruptionsfritt, i varje fall för de stora folkmassorna som inte har väluppbyggda kontaktnät?

Det klias både här och där. Ingen tvekan om det. Däremot klias det nog inte lika mycket även om det kliar lika mycket. Jag är helt övertygad om att det i Sverige finns bättre system och regelverk för att hålla kliandet i schack. En gigantisk skillnad i proportioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
GammalDansken

Inte bara i Thailand. Läs om korruptionen i dagens Italien.

Mitt i vårt eget glashus: EU

Korruptionen i Italien ökade under förra året med 229 procent,

enligt en färsk rapport från den italienska motsvarigheten till Riksrevisionsverket, Corte dei Conti.

Det är som om klockan vridits tillbaka hela arton år, då den stora mututredningen kallad ”Rena händer” drog genom Italien.

Den avslöjade något som alla visste: att det italienska samhället var baserat på mutor.

Det som någon då blåögt kunde tro var undantag visar sig i dag återigen vara en regel.

 Det finns en korruption på såväl hög som låg nivå, förklarar Lino Busà, ordförande för en avdelning

inom småföretagarnas branschförening som heter Företags SOS.Med ”hög” korruption syftar han på stora mutor som betalas för att vinna ett offentligt kontrakt.

Det kan gälla allt från vägbyggen till leverans av sjukvårdsmaterial.

Den ”lägre” korruptionen är den mycket vanliga försening som uppstår när en företagare inte får en faktura betald i tid.

Fakturan blir liggande i månader och betalas inte förr&shy;än systemet smörjts med pengar,

i regel 2–3 procent av det fakturerade beloppet.

– Det handlar om gigantiska belopp.

Corte dei Conti uppskattar att det i fjol inom den offentliga sektorn gavs och togs emot mutor

till ett värde av 60 miljarder euro, säger Lino Busà när DN träffar honom i Rom.

Mera...

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara i Thailand. Läs om korruptionen i dagens Italien.

Mitt i vårt eget glashus: EU

Korruptionen i Italien ökade under förra året med 229 procent,

enligt en färsk rapport från den italienska motsvarigheten till Riksrevisionsverket, Corte dei Conti.

Det är som om klockan vridits tillbaka hela arton år, då den stora mututredningen kallad ”Rena händer” drog genom Italien.

Den avslöjade något som alla visste: att det italienska samhället var baserat på mutor.

Det som någon då blåögt kunde tro var undantag visar sig i dag återigen vara en regel.

 Det finns en korruption på såväl hög som låg nivå, förklarar Lino Busà, ordförande för en avdelning

inom småföretagarnas branschförening som heter Företags SOS.Med ”hög” korruption syftar han på stora mutor som betalas för att vinna ett offentligt kontrakt.

Det kan gälla allt från vägbyggen till leverans av sjukvårdsmaterial.

Den ”lägre” korruptionen är den mycket vanliga försening som uppstår när en företagare inte får en faktura betald i tid.

Fakturan blir liggande i månader och betalas inte förr&shy;än systemet smörjts med pengar,

i regel 2–3 procent av det fakturerade beloppet.

– Det handlar om gigantiska belopp.

Corte dei Conti uppskattar att det i fjol inom den offentliga sektorn gavs och togs emot mutor

till ett värde av 60 miljarder euro, säger Lino Busà när DN träffar honom i Rom.

Mera...

Så går det med en ledare som Berlusconi (som av många jämförs med Thaksin)

Personlig vinst och egocentrerad livsstil är inget man letar efter i ett lands ledare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...