Jump to content
IGNORERAD

Korruption är OK tycker många thailändare..


GammalDansken

Recommended Posts

GammalDansken

Ingen här tycks anse att korruption är OK.

Vi som bor i Sverige vet bättre. Vi är tack o lov världsbäst på det området.

Å andra sidan har jag inte sett en enda som kategorisk avvisat att själv

muta någon i Thailand om det skulle underlätta tillvaron.

Risken att åka fast för det verkar (precis som svartarbete i Sverige)

vara den avgörande faktorn.

Hur bär man sig åt för att öka den risken?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    13

  • Singha711

    8

  • mekong

    6

  • BaBoo

    5

Mest aktiva i denna tråd

Quote

TV-licens, tror jag det var.

Så det är lugnt med din musik.

mvh GD

Nja det var inte han som inte betalde TV-Licens utan ett par av de andra ministrarna som hoppade av!

Däremot var det nåt käbbel om att han betalat nån tjej småpengar för barnpassning (tydligen tyckte vänstern att det hade varit bättre om han inte betalat henne alls)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste BanArne,

Jag tror inte det är en lösning i ett helt genomkorrumperat system, eftersom den exekutiva makten (polis och rättsväsendet) är inbunden i detta system och därför en del av det.

//Singha711

Mja, du bortser från min förutsättning genom att påstå att det är en del av "det" och därmed korrupt.

Jag avser dessutom den juridiska tolkningen av ordet korruption men du använder det i en lite vidare betydelse, typ förfall.

Korruption missgynnar ofta de mindre bemedlade och om inte finns någon anledning att rapportera den pga av polisen är korrupt så finns det ju ingen större anledning för de mutbara att rätta in sig i ledet.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Nja det var inte han som inte betalde TV-Licens utan ett par av de andra ministrarna som hoppade av!

Däremot var det nåt käbbel om att han betalat nån tjej småpengar för barnpassning (tydligen tyckte vänstern att det hade varit bättre om han inte betalat henne alls)!

Varför frågar du?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ingen här tycks anse att korruption är OK.

Vi som bor i Sverige vet bättre. Vi är tack o lov världsbäst på det området.

Å andra sidan har jag inte sett en enda som kategorisk avvisat att själv

muta någon i Thailand om det skulle underlätta tillvaron.

Risken att åka fast för det verkar (precis som svartarbete i Sverige)

vara den avgörande faktorn.

Hur bär man sig åt för att öka den risken?

mvh GD

I det har fallet ar vi faktiskt varldsbast, eller iaf nastintill, och det finns det otaliga objektiva rapporter som stoder. Det ska vi dock inte sla oss pa brostet for; det ar relativt enkelt att vidbehalla ett fungerande system och valdigt svart att bryta sig ur ett icke-fungerande system. I Thailands fall kravs nog en kombination av betydligt strangare straff for korruption ihop med utbildning/upplysning, bade i skola och samhallet i ovrigt, om de egentliga kostnaderna for korruptionen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Frågar?

Jag kan inte se något frågetecken, kan du?

Det är den däringar krusidullen i slutet på din fråga.

Jag förstorar upp den här av pedagogiska skäl.

Quote

Vad tänker du på då?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är den däringar krusidullen i slutet på din fråga.

Jag förstorar upp den här av pedagogiska skäl.

Det var detta du citerade av mig:

"Nja det var inte han som inte betalde TV-Licens utan ett par av de andra ministrarna som hoppade av!

Däremot var det nåt käbbel om att han betalat nån tjej småpengar för barnpassning (tydligen tyckte vänstern att det hade varit bättre om han inte betalat henne alls)!"

Jag kan inte se några frågetecken (Så här ser ett sådant tecken ut ?)!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det var detta du citerade av mig:

"Nja det var inte han som inte betalde TV-Licens utan ett par av de andra ministrarna som hoppade av!

Däremot var det nåt käbbel om att han betalat nån tjej småpengar för barnpassning (tydligen tyckte vänstern att det hade varit bättre om han inte betalat henne alls)!"

Jag kan inte se några frågetecken (Så här ser ett sådant tecken ut ?)!

Nu gör du dig till eller?

Läs igenom dialogen från början och ta ställning till om du inte själv besvarar din egen fråga.

Jag tycker du är fantastisk duktig som vet vad det var ministern fifflade med.

Själv kom jag bara ihåg att han hade fifflat inte att det var inköp av svarta tjänster.

Men det gäller ju större delen av de moderata statssekreterarna så det kanske

var dumt att framhäva just honom.

http://www.dn.se/eko...t-mest-1.586243

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Resultatet är väl inte helt förvånande eftersom alla i landet är uppväxta med det systemet.

Att det gäller både politiker, statsanställda, samtliga myndigheter, domstolar, militär och polis i första hand gör att någon ändring inte är i sikte.

Men själv har jag accepterat (ser ingen möjlighet att göra annat) systemet och tillämpar Mai pen rai eller egentligen Båå pen yang.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa någon svart är ju inte bra men har ju faktiskt inget med korruption att göra. Problemet i korrumperade länder är ju att företrädare för staten (eller de som har monopol) begär extra betalt för att antingen göra det de redan har betalt för att göra (t.ex. bevilja tillstånd) eller tar betalt för att låta bli att göra det de redan har betalt för att göra (typ sätta fast fortåkare). När en stat ska upphandla något ska de ju med hänsyn till skattebetalarna ta det som ger bäst valuta för pengarna men riskerar ju ofta att ta det som gynnar dem själva genom kick-backs från leverantörerna.

Vill också påpeka en sak om Marjasins "klipp-och-klistra". Han blev ju faktiskt frikänd på alla punkter. Han hade ingen skyldighet att redovisa några kvitton överhuvudtaget men valde att klippa av den nedersta delen så att länsstyrelsen skulle kunna dra av momsen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Resultatet är väl inte helt förvånande eftersom alla i landet är uppväxta med det systemet.

Att det gäller både politiker, statsanställda, samtliga myndigheter, domstolar, militär och polis i första hand gör att någon ändring inte är i sikte.

Men själv har jag accepterat (ser ingen möjlighet att göra annat) systemet och tillämpar Mai pen rai eller egentligen Båå pen yang.

Mvh Isan Lover

Isan Lover

Håller med om att Thailändarna är uppväxta med det systemet.

Men det betyder väl inte att vi som inte är uppväxta med det måste acceptera något som vi inte gillar och som vi vet inte är bra..??

 

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

I det har fallet ar vi faktiskt varldsbast, eller iaf nastintill, och det finns det otaliga objektiva rapporter som stoder. Det ska vi dock inte sla oss pa brostet for; det ar relativt enkelt att vidbehalla ett fungerande system och valdigt svart att bryta sig ur ett icke-fungerande system. I Thailands fall kravs nog en kombination av betydligt strangare straff for korruption ihop med utbildning/upplysning, bade i skola och samhallet i ovrigt, om de egentliga kostnaderna for korruptionen.

Jag har svårt att se hur utbildning / upplysning ska hjälpa, när inte ens vi, som vet och kan så mycket

(och som dessutom har den ekonomiska styrkan att betala ev. böter eller vad det nu månne vara)

ändå väljer att muta närhelst möjligheten ges.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Mekong

En numera död gammal vän (Mr Roy från Liverpool) som bodde i Udon Thani sa alltid att Thailand är ett fint land att bo i, under förutsättning att man inte blandar sig i politiken och systemet där.

Och jag tror han har rätt, det är inte mycket man kan göra som enskild människa.

Inget kommer att ändra sig hur mycket man än försöker, förutom att man själv kommer att bli irriterad och frustrerad, och att man får fler ovänner.

Men det innebär ju inte att man själv tycker att det är bra som det är.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej Mekong

En numera död gammal vän (Mr Roy från Liverpool) som bodde i Udon Thani sa alltid att Thailand är ett fint land att bo i, under förutsättning att man inte blandar sig i politiken och systemet där.

Och jag tror han har rätt, det är inte mycket man kan göra som enskild människa.

Inget kommer att ändra sig hur mycket man än försöker, förutom att man själv kommer att bli irriterad och frustrerad, och att man får fler ovänner.

Men det innebär ju inte att man själv tycker att det är bra som det är.

Mvh Isan Lover

Låter som ett säkert svenskt koncept: Knyt näven i fickan.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Il,hur ska det funka för dig att inte blanda sig i politiken,du ska ju bli premiärminister.Och det går fortare att åka rakt än att åka i en massa svängar(det har du ju accepterat)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Måne

Jag har inga problem med politiken på landet eftersom 80-90% har samma uppfattning som mig själv.

Men jag håller en låg profil och skulle aldrig komma på tanken att försöka engagera mig politiskt där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att det är du som har samma uppfattning som dem  :D:D Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Måne

Så är det nog, men det är inte svårt att vara positiv till almänn fri sjukvård och hjälp till fattiga om man härstammar politiskt ifrån vänsterkanten.

Då kan man t.o.m tycka att det är en mänsklig rättighet som borde vara självklar för alla.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej Måne

Jag har inga problem med politiken på landet eftersom 80-90% har samma uppfattning som mig själv.

Men jag håller en låg profil och skulle aldrig komma på tanken att försöka engagera mig politiskt där.

Mvh Isan Lover

Jag funderar på hur det går ihop att ha barn i Thailand utan att ha (kritiska) synpunkter

på samhället och den aktuella politiken.

Om inte det är ett incitament då föreställer jag mig att dina fiskar- och risbondevänners

ekonomiska status eller möjligheter att förbättra densamma torde vara det.

Med de kunskaper och erfarenheter du har att ge från en väl fungerande demokrati i Sverige

kan en annan förledas att dra slutsatsen att du bryr dig mest om ditt eget bästa  :yes:

mvh GD

 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej GammalDansken

Det är helt enkelt av självbevarelsedrift och familjens säkerhet som man ska hålla sig ifrån politiken i ett land som Thailand.

När polis och domstolar är korrumperade är det endast genom vänner och kontakter och ditt eget agerande som du kan leva ett tryggt och behagligt liv, och det är långt ifrån politiken.

Förbättra lokalt gör man bäst genom att ge goda råd eller lån till släktingar och vänner,

och genom det öka deras levnads standard.

Och engagera sig i skola och vård lokalt är också ett bra sätt att agera utanför politiken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste det vara svårt i längden att ha ett fint och bra liv i Thailand om man inte kan ha synpunkter på samhället och systemet som man bor i...

Kanske därför många inflyttade väljer att flytta från Thailand efter bara något år i landet.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mekong, synpunkter kan man visst ha, bara man är lite försiktig i till vem och när man yppar dom , Inte klokt att kasta skit över polisen när en sådan är närvarande eller?

Annars kan man vara rätt frispråkig även gentemot Thailändare ända till det kommer till konungahuset, där tar det stopp om man inte vill hem illa kvickt.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Jag har svårt att se hur utbildning / upplysning ska hjälpa, när inte ens vi, som vet och kan så mycket

(och som dessutom har den ekonomiska styrkan att betala ev. böter eller vad det nu månne vara)

ändå väljer att muta närhelst möjligheten ges.

mvh GD

Gor alla det? Personligen tycker jag hela mai pen rai/ta seden dit man kommer resonemanget ar ganska lamt. Det gar bevisligen alldeles utmarkt att leva i Thailand utan att muta sig fram. Visst ar det kanske omstandligare men a andra sidan ar man da inte heller en del av problemet iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...