Jump to content
IGNORERAD

Förvirrad


nike

Recommended Posts

Hej! Tjejen har suttit och läst på något svenskt thai forum och är helt säker på att det inte går att få 3 extra månader efter dem 3 första på besöksvisumet. Hon säger att det är ändrade regler. Jag har läst på migrationsverkets hemsida och där har dem inte slrivit ngt om nån ändring.

Någon som vet hur det ligger till?

Dessutom undrar jag vad det är för form av intervju vid ett eventuellt besök hos migra, intervjuar dem både mej och henne?

Och hur länge innan hennes visa går ut måste vi åka dit för en intervju?

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ring och fråga, anonymt om du så önskar.. Det finns en del förståsigpåare på dessa thaiforum där tjejerna hänger. Har de varit en tid i Sverige, ja då vet de minsann hur systemet fungerar. Oftast helt felaktigt men väldigt kategoriskt och bestämt. Så kolla upp detta själv. Men så vitt jag vet kan du förlänga 3 månader men att det då blir ett slags tillfälligt uppehållstillstånd.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

För ett år sen förlängde jag visumet för tjejen utan problem, gick till Migrationsverket i Solna, lång kö men när det väl var våran tur gick det snabbt, en lax kostar det, får 3 mnd förlängning stämplat i passet vid besöket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För ett år sen förlängde jag visumet för tjejen utan problem, gick till Migrationsverket i Solna, lång kö men när det väl var våran tur gick det snabbt, en lax kostar det, får 3 mnd förlängning stämplat i passet vid besöket.

Det gjorde vi med, men våran handläggare ville ha en anledning till de extra 3 månaderna, bara för att man ville räckte inte.

Någon som haft samma frågor?

Bra att veta så man är förberedd om frågan skulle komma.

Ba

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem, vi gjorde det för 14 dagar sedan och det kostar 1000 kr.

Frågeformulär vid ansökan om förlängt besök i Sverige:

Blankett T83. Den som besöker Sverige och vill stanna längre tid ska fylla i detta frågeformulär.

Frågeformuläret lämnas in tillsammans med ansökan om uppehållstillstånd för besök (blankett 114021).

Sedan behöver ni ett personbevis för inbjudan.

Inkomstinformation och kopior på pass från både dig och henne.

Gå sedan till närmsta MIG. kontor ta en nummerlapp och vänta på eran tur.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det finns inga ändrade regler för besöksförlängning. Migrationsverkets praxis vid besök av flickvän är max 3 månaders förlängning av besöket. Ev längre om det finns särskilda skäl.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde en sak!

Ni måste ta med er hennes biljett eller annat bevis som visar hur långt den gäller och är ombokningsbar.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!

Vad godtar dem som en anledning för att tjejen skall få stanna ?

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

För att få de första 3 månaderna förlängning efter visumtiden krävs inga direkta skäl förutom att hon vill vara tillsammans med sin pojkvän lite längre när hon ändå rest en lång väg till Sverige. Att hon vill uppleva lite mer av den svenska kulturen och vår vackra natur, etc.

För att få ytterligare förlängning krävs mycket speciella skäl.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För att få de första 3 månaderna förlängning efter visumtiden krävs inga direkta skäl förutom att hon vill vara tillsammans med sin pojkvän lite längre när hon ändå rest en lång väg till Sverige. Att hon vill uppleva lite mer av den svenska kulturen och vår vackra natur, etc.

För att få ytterligare förlängning krävs mycket speciella skäl.

Mvh Thaikonsult

Det krävs inget speciellt för att få mer än 3mån tillfälligt ut.

Gumman fick det utan problem efter att jag bokat om billjetterna 4mån framåt.

Det enda vi sa på imigrationen var att min billjett var svår/dyr att få i juletider så vi passar på och fira jul i Sverige och åker i mitten av Januari när det är billigt igen,inga problem vart svaret och vips hade gumman 4mån visum till..

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Nu är det naturligtvis olika mellan Migrationsverkets enheter och beslutsfattare. Ibland går det lekande lätt med förlängningar av besök för att i nästa stund bli tvärstopp. Vanligtvis brukar Migrationsverket bevilja ett längre besök över en storhelg eller annan viktig högtid.

Det finns inget lagligt hinder för långa besök utan förlängningar regleras utifrån vedertagna praxisar av den enskilde beslutsfattaren hos Migrationsverket.

Läs här vad domstolen tycker om långa besök: https://lagen.nu/dom/mig/2008:15

Det här framgår i Migrationsdomstolens mål nr. UM 1030-07:

Av prop. 1994/95:179 s. 66 framgår att uppehållstillstånd för besök kan beviljas efter inresan om det framstår som helt klart att det är fråga om en vistelse för besök och att utlänningen inte kan antas komma att arbeta här illegalt eller försöka bosätta sig här. Avgörande för bedömningen av om tillstånd kan beviljas bör inte vara längden av det första tillståndet, utan om den sökta förlängningen kan anses ha karaktär av besök och om utlänningen har någon förklaring till varför han eller hon från början sökt endast ett kortare tillstånd. Något formellt hinder mot att bevilja längre uppehållstillstånd för besök än ett år finns inte.

För att ta reda på vad de tycker hos den enhet inom Migrationsverket du tillhör - ring och fråga så vet du vad de anser i frågan.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ytterligare förlängning krävs mycket speciella skäl.

2h senare av samma skribent:

Vanligtvis brukar Migrationsverket bevilja ett längre besök över en storhelg eller annan viktig högtid.

inte undra på att virretk känner sig förvirrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

En storhelg eller familjehelg som jul och nyår kan säkert anses vara ett godtagbart eller speciellt skäl vid en ansökan om extra förlängning av ett besök.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En storhelg eller familjehelg som jul och nyår kan säkert anses vara ett godtagbart eller speciellt skäl vid en ansökan om extra förlängning av ett besök.

Mvh Thaikonsult

En storhelg som jul o nyår,påsk,midsommar,haloween infaller ju i alla +3månadersperioder så då kan det ju inte krävas så mycket för att det skall klassas som MYCKET SPECIELLT FALL som du skrev i ditt första inlägg....

Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Quote

Hej! Tjejen har suttit och läst på något svenskt thai forum och är helt säker på att det inte går att få 3 extra månader efter dem 3 första på besöksvisumet. Hon säger att det är ändrade regler. Jag har läst på migrationsverkets hemsida och där har dem inte slrivit ngt om nån ändring.

Någon som vet hur det ligger till?

Dessutom undrar jag vad det är för form av intervju vid ett eventuellt besök hos migra, intervjuar dem både mej och henne?

Och hur länge innan hennes visa går ut måste vi åka dit för en intervju?

Det går utmärkt att förlänga ett besöksvisa på 3 mån med ytterligare 3 mån gjorde det i år utan problem. Vi åkte helt enkelt till migrationsverket här i Solna och hade det på ca 1 timme.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Mussemannen

Är man gift ska det inte vara några problem att få stanna på besök i 9 månader eftersom praxisen är 9 månader för anhöriga inom kärnfamiljen. Går säkert att få någon ytterligare månads förlängning om ni anstränger er.

Som gift har man som bekant rätt till uppehållstillstånd i Sverige och det vore märkligt om ens make/maka inte fick stanna på besök under en längre tids vistelse i Sverige.

Däremot har inte flickvän/pojkvän samma möjligheter till förlängning då den kategorin inte räknas tillhöra kärnfamiljen. Här krävs lite speciella eller särskilda skäl för långa besökstillstånd.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

mussemannen

Thaikonsult du har helt rätt jag var nog inte helt tydlig, vi var vid denan förlängning inte gifta vi gifte oss den 20 april i år och var och förlängde hennes besöksvisum i februari i år vill jag minnas enligt konstens regler och det är ju som sagt alltid hårdare med ett besöksvisa då man måste garantera uppehåll mm. Men det gick ju fint sen bestämde vi oss för att åka hem till LOS i April för att ansöka om UT i stället då jag vill att hon skall ha ha möjligheter till SFI och på sikt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort detta ett antal gånger med diverse familj som varit på besök.

Förr var det enkelt för de fattade inte beslutet direkt.

Medan man väntade på beslut fick man stanna.

Beslutet tog alltid mer än tre månader så i praktiken fick man alltid som man ville.

Nu fattar de beslutet direkt vid ansökan så nu är det inte längre självklart att man ska få ett ja.

Men nästan alla som jobbar är jättetrevliga och vill helst svara ja.

Det underlättar lite att komma precis innan de stänger för då brukar de vara lite mer summariska och vill bli färdiga ASAP, dessutom blir väntetiden kortare nära stängning eftersom de är fler som hjälps åt.

Vid den första förlängningen räcker det att dra till med något i stil med att man vill fira jul tillsammans, att någon i familjen fyller år, att man ska semestra tillsammans, vill se snön, vill se sommaren, ska åka finlandsbåt, osv osv osv

Vill man förlänga ytterligare än gång så krävs det mycket mer, till exempel sjukdom i familjen, begravning eller bröllop.

Bra att tänka på är att de vill att man återigen ska fylla i blanketten med all släkt i Thailand.

Kan vara lite bökigt att göra på plats så bra att förbereda.

Jag förstår egentligen inte varför de vill ha den blanketten eftersom man redan fyllt i den vid den första ansökan i Thailand.

De frågar alltid varför man inte sökte längre visum redan i Thailand.

Då bör man inte svara att man tänkte förlänga i sverige.

Det är smartare att svara att man från början inte hade planerat längre vistelse än tre månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tack än engång för dem snabba svaren!

Lycka till!

Personligen ska jag hålla tummarna för att personalen på MIG inte läser Sattahips inlägg  :whistle:

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lycka till!

Personligen ska jag hålla tummarna för att personalen på MIG inte läser Sattahips inlägg  :whistle:

mvh GD

Detta är faktiskt en intressant frågeställning! Sitter man på Migrationsverket och ambassaden och lusläser inläggen på detta och andra thaiforum?

Kanske därför det går så långsamt med många ärenden ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att din flickvän inte blandat ihop visumförlängningen (tillfälligt UT) med förlängning av den obligatoriska reseförsäkringen?

Försäkringen man tecknar i Thailand brukar nämligen inte gå att förlänga när man redan befinner sig utomlands.

Däremot kan man tekna en ny försäkring i tex. Europeiska när den första gått ut.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

GammalDanskens frågeställning är intressant.

Att Migrationsverk och även ambassaden samlar in information lite varstans ifrån är ingen nyhet. De läser säkert både forum, bloggar och andra medier till och från. Ibland händer det att deras egna personal är ute i blåsväder när de upptäcks i oiika medier.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

GammalDanskens frågeställning är intressant.

Att Migrationsverk och även ambassaden samlar in information lite varstans ifrån är ingen nyhet. De läser säkert både forum, bloggar och andra medier till och från. Ibland händer det att deras egna personal är ute i blåsväder när de upptäcks i oiika medier.

Mvh Thaikonsult

Just det. Och det kan man ju i så fall knappast klandra dom för. Det är säkert värdefull feedback för dom.

Får väl bara hoppas att dom inte känner behovet av att ställa till besvär för de individer som uttrycker stark kritik...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...