Jump to content
IGNORERAD

Thaksin firar 60 års dag med 6000 stipendier.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Det blev säkerligen bättre i ILs by under den extrema hökonjunkturen 1999 till 2006 och visst gav Thaksin lite smulor av allt han själv tog från Thailand till de fattiga i norr.

Smulor är dock ordet och det han gav till de fattiga i Isan var bara en bråkdel av vad han snodde åt sig från Thailand.

De fattigaste i Thailand, de i syd fick dock inget, jo förresten de fick bly i form av kulor som dödade folk helt på måfå.

Isanbonde-wannabe IL passar inte in i mitt svar till Paw-73. IL sitter nämnligen inne med all information om vad Thaksin gjort och inte gjort, men väljer att bara se det som passar honom.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    10

  • MaiChai

    6

  • Herr Chang

    5

  • ronoh

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

...

Min egna åsikt i detta fall är att jag tycker att alla faranger borde låta thailändarna sköta sin politik efter eget behåg. Varför skall vi lägga oss i detta. Vi har ändå ingenting att säga till om.

Det håller jag inte med om. Visserligen vill många thailändare låta påskina att de inte bryr sig om vad omvärlden tycker om Thailand och dess politik. Jag tror dock man kan påverka genom att säga vad man tycker. Speciellt thaidamer utomlands till exempel Sverige lär ta till sig en del argument, och när dom återvänder till Thailand kan dom påverka andra thailändare.

Visst, svenskar har ingen rösträtt i Thailand. Men enligt min mening finns det för den sakens skull ingen anledning att undvika diskutera Thailand och politiken där. Jag tror det finns thailändare som lyssnar och tar intryck, om de lyckas förtränga sin nationella stolthet.

Fru Chang ser nu efter nästan fyra år i Sverige ett antal fel i Thailand som inte bekymrade henne tidigare. Det har förstås varit en del indoktrinering från min sida också ;-) Men hon är numera uppenbart mer villig att kritisera systemet i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej,

det var i samband med Shincorp försäljningen som det gick upp för de flesta att Dr T inte bara skrapade de brukliga 10% på toppen till sig själv och sina anhöriga, han visade sig vara beredd att ändra lagar för att de skulle gagna honom och bara honom. Hade han betalt de 7% i skatt det hade blivit innan lagändringen så hade ingen kunnat opponera sig och de gula hade aldrig fått det stödet de fick.

Sen ska man komma ihåg att en hel del av de "mordförsök" som Thaksin utsatts för är en produkt av hans eget PR maskineri. Till exempel var det ju en medlem här som hävdade att Thai Airways planet som exploderade på Don Muang i mars 2001 var ett försök från drogbaronerna att döda Thaksin som hämd för hans krig mot drogerna.

Problemet var bara att kriget mot drogerna startade först 1 februari 2003, nära två år efter det påstådda hämdförsöket från drogkartellerna. Att sedan orsaken enligt haveriutredningarna och Boeing var en överhettad transformator ignoreras av de som litar på Thakisn PR maskineri. Man ska inte låta så pass triviala saker som sanningen komma ivägen för Dr T´s hjältegloria.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haller till 100% med Vaxets och Joints forklaringar till Thaksin's popularitet, jag tror mig skrivit nagot liknande sjalv tidigare, om inte sa borde jag gjort det.

Jag haller ocksa med Isan Lover pa flera punkter. Utan att ha nagon storre erfarenhet av Isaan sa tror jag att de flesta fick det battre och framforallt att de kande att statsmakten for en gangs skull brydde sig. Med detta sagt sa haller jag alltsa med om att Isaaniterna inte ar dummare an nagra andra thailandare, eller svenskar for den delen.

Jag haller inte med IL om att folket i Bkk skulle ogilla Thaksin pga radsla att bli av med nagra privilegier och jag forstar fortfarande inte vad det ar for sanningar som blivit forvanskade. Det var ju faktiskt inte bara de rika i Bkk som ogillade Thaksin utan i annu storre utstrackning Thailand's allra fattigaste, muslimerna i soder, och under den sista tiden ocksa de flesta fattiga i centrala och ostra Thailand. De allra rikaste i Bkk kunde nog inte bry sig mindre an vilket parti som styr, de vinner alltid anda. De allra rikaste var ju dessutom Thaksin's familj och vanner sa de blev givetvis redigt berikade av Thaksin. Muslimerna i soder ogillade sjalvklart Thaksin eftersom han gav dem bly i baken istallet for pengar. Medelklassen i Bkk var tamligen valvilligt installd till Thaksin innan Shin Corp och ovriga affarer kom upp i ljuset och de fattiga i centrala och ostra Thailand var valdigt positiva till Thaksin tills de insag att pengarna till fattigdomsbekampning och reformer tyvarr bara rackte till norra och nordostra Thailand.

Om Thaksin fortfarande regerat sa tror jag anda att han varit inne pa sin sista mandatperiod nu. Visst fick folk i Isaan det battre men man ska inte glomma att det var en historisk hogkonjunktur i hela Asien samt att manga av Thaksin’s reformer var av engangskaraktar. Bylanen till exempel, som IL hyllar, har ju nu i efterhand visat sig vara en nationalekonomisk katastrof da nastan alla lanen anvandes for privat konsumption (bilar, hus mm) istallet for, som tanken officiellt var, att starta upp foretag. Dessutom har nastan inga lan betalats tillbaka vilket innebar att Thaksin, atminstonde om han och hans polare ska sno ett par hundra miljarder varje ar, inte skulle ha rad att fortsatta med dessa allmosor.

Slutligen ska man inte glomma att manniskor som med nod och nappe har mat for dagen inte ar sa benagna att tanka pa framtiden, vilket man inte heller kan begara. Thaksin insag ocksa det och iscensatte darfor bara projekt/reformer med omedelbara resultat. Nagon satsning pa skola, infrastruktur och foretagande i Isaan blev det aldrig.

Politik ar inte objektivt och IL, Arne mfl far garna tro/tycka att Thaksin var bra. Det ar dock javligt trakigt att de ska envisas med att skriva att vi, bade har pa MPR och i Thailand, som inte tycker det med automatik skulle vara emot demokrati, yttrandefrihet och solidaritet. Det ar lika oforskamt som att skriva att ni, och thailandarna, som stodde Thaksin ar korkade, outbildade och lattlurade bonder. Det blir ingen sarskilt kreativ debatt.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller jag inte med om. Visserligen vill många thailändare låta påskina att de inte bryr sig om vad omvärlden tycker om Thailand och dess politik. Jag tror dock man kan påverka genom att säga vad man tycker. Speciellt thaidamer utomlands till exempel Sverige lär ta till sig en del argument, och när dom återvänder till Thailand kan dom påverka andra thailändare.

Visst, svenskar har ingen rösträtt i Thailand. Men enligt min mening finns det för den sakens skull ingen anledning att undvika diskutera Thailand och politiken där. Jag tror det finns thailändare som lyssnar och tar intryck, om de lyckas förtränga sin nationella stolthet.

Fru Chang ser nu efter nästan fyra år i Sverige ett antal fel i Thailand som inte bekymrade henne tidigare. Det har förstås varit en del indoktrinering från min sida också ;-) Men hon är numera uppenbart mer villig att kritisera systemet i Thailand.

Herr Chang har talat.

Det ligger faktiskt något i det du säger Herr Chang. Men min känsla av att kritisera den thais brukar inte leda till så mycket. Det var det jag menade med att lägga sig i, men att prata om det på ett forum tycker jag är harmlöst.

Men det är ju bra att Fru Chang har samlat på sig lite mer åsikter kunskap för den delen under sin vistelse i Sverige.

Jag måste dock ändå beklaga mig lite över hur folk avreagerar sig på detta forum när det kommer till politiska åsikter som kanske inte berör dem i första hand, det är trots allt thailändarna själva som bestämmer hur dom vill att deras land skall fungera.

Men som sagt det är en hel del forummedlemar som är klart mer pålästa om ämnet än mig.

Är det någon som kan berätta om historien om tex Dr T eller kommer forumet att bli nedstängt ifrån Thailand då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som egentligen gör att så många (Thai) ändå vill att Thaksin ska komma tillbaka,ink. min kära flickvän ? För han har ju ett starkt stöd bland folket.Är dessa dumma i huvet,outbildade som inte vet sitt eget bästa?

vore kul att veta. B)

Ja.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger faktiskt något i det du säger Herr Chang. Men min känsla av att kritisera den thais brukar inte leda till så mycket. Det var det jag menade med att lägga sig i, men att prata om det på ett forum tycker jag är harmlöst.

Men det är ju bra att Fru Chang har samlat på sig lite mer åsikter kunskap för den delen under sin vistelse i Sverige.

Jag måste dock ändå beklaga mig lite över hur folk avreagerar sig på detta forum när det kommer till politiska åsikter som kanske inte berör dem i första hand, det är trots allt thailändarna själva som bestämmer hur dom vill att deras land skall fungera.

Men som sagt det är en hel del forummedlemar som är klart mer pålästa om ämnet än mig.

Är det någon som kan berätta om historien om tex Dr T eller kommer forumet att bli nedstängt ifrån Thailand då?

Man måste inte kritisera bara för att man yttrar sin åsikt. Sedan så är det ju faktiskt en hel del forumister som bor i Thailand och de påverkas ju i viss grad lika mycket av den politik som förs som thailändarna själva.

En bok som jag kan rekommendera är Thaksin, the business of politics in Thailand. Författare är paret Baker och Phongpaichit. Här kan både beundrare och motståndare hitta info som visar vilken hjälte/buse han är. Den är i mitt tycke skriven i en mycket neutral anda.

Här kan du läsa en nyskriven artikel av en känd professor http://www.thaiworld.org/en/thailand_monitor/answer.php?question_id=887

Det finns mängder av material ute på nätet men jag tror att den seriösaste och bästa information finns i boken ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvarr verkar det som det behovs ett klargorande har, framforallt for herrar Arne och Bosse: Ingvar Kamprad har aldrig varit och kommer aldrig att bli svensk statsminister. Det ar alltid illa att skattefiffla och syssla med annan ekonomisk brottslighet. Dock ar det statens skyldighet att se till att dessa kriminella personer aker fast. Om den kriminelle och staten ar samma person sa blir det ytterst problematiskt, det ar darfor man maste stalla hogre krav pa premiarministrar an mobelhandlare.

Ska man jamfora Thaksin's forfarande sa ligger val Ferdinand Marcos och Mobuto Sese Seko valdigt nara till hands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvarr verkar det som det behovs ett klargorande har, framforallt for herrar Arne och Bosse: Ingvar Kamprad har aldrig varit och kommer aldrig att bli svensk statsminister. Det ar alltid illa att skattefiffla och syssla med annan ekonomisk brottslighet. Dock ar det statens skyldighet att se till att dessa kriminella personer aker fast. Om den kriminelle och staten ar samma person sa blir det ytterst problematiskt, det ar darfor man maste stalla hogre krav pa premiarministrar an mobelhandlare.

Ska man jamfora Thaksin's forfarande sa ligger val Ferdinand Marcos och Mobuto Sese Seko valdigt nara till hands.

Just det! Dessutom så betalar väl Kamprad skatt i ostlandet sedan ganska många år tillbaka. En annan bra jämförelse med Thaksin är Fujimori http://sv.wikipedia.org/wiki/Alberto_Fujimori

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste inte kritisera bara för att man yttrar sin åsikt. Sedan så är det ju faktiskt en hel del forumister som bor i Thailand och de påverkas ju i viss grad lika mycket av den politik som förs som thailändarna själva.

En bok som jag kan rekommendera är Thaksin, the business of politics in Thailand. Författare är paret Baker och Phongpaichit. Här kan både beundrare och motståndare hitta info som visar vilken hjälte/buse han är. Den är i mitt tycke skriven i en mycket neutral anda.

Här kan du läsa en nyskriven artikel av en känd professor http://www.thaiworld.org/en/thailand_monitor/answer.php?question_id=887

Det finns mängder av material ute på nätet men jag tror att den seriösaste och bästa information finns i boken ovan.

Tack för info joints, jag skall defenitivt kolla upp boken. Skulle kanske passa nu till semeseter, om 3 månader.

Men det skulle vara kul att veta mer om hela förloppet, eftersom jag mest umgås med dem gula så tycker jag inte att det känns helt fel med lite röda åsikter. Hur skall man annars få en helhetsbild. Historien bakom det hela är jag dålig påläst på. Så jag ska garanterat läsa boken för att få lite mer input i det hela. Min flickvän suckar för det mesta oavsett ifall det är dem röda eller gula som bråkar. Det är ju trots allt tråkigt att det gått så pass långt utan att hitta en hållbar lösning i detta gul/röda blåsväder.

Det är svårt att avgöra vem som är den bättre eftersom bägge parter har sabbat för landet lika mycket när det kommer till demonstrationerna enligt min "åsikt" hehe japp jag har ändå en åsikt. Men jag hoppas som sagt att det dyker upp en lösning så småning om..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Chang ser nu efter nästan fyra år i Sverige ett antal fel i Thailand som inte bekymrade henne tidigare. Det har förstås varit en del indoktrinering från min sida också ;-) Men hon är numera uppenbart mer villig att kritisera systemet i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För 3-4 år sen körde Joel (rip) :wai: , det var han som startade 101 pizza i Roi et, mig och mitt ex upp till Mukdahan för att jag skulle på visa run.

På vägen hem körde vi till min förtjusning av dom stora vägarna och in på dom mindre bak vägarna.

Berättade för mig när vi åkte på asfalterade vägar att den här byn hade stöttat Thaksin . Medans nästa by inte hade stöttat han och då så var ju

självklart inte vägen asfalterad.

Sanningshalten i det här vet jag inte. Men Joel var, när han levde ganska så insatt i det Thailändska samhället, efter många år i Issan.

Ändrades av paw-76
Link to comment
Dela på andra sajter

paw-76,

det är Thaksin i ett nötskal, han fattade inte att om man blir vald att styra Thailand så blir man vald att styra hela Thailand.

Även de som inte röstade på honom.

De lärde sig kvickt att röstade du inte på Dr T så straffades din by eller provins.

Förra året införde PPP, det parti som styrs av Thaksin just nu, fria resor i tredje klass på thailands järnvägar. Ett sätt att förbättra och hjälpa de fattiga i Thailand. Men bara ner till Chumpon. Varför det kan man undra? Jo TRT/PPP/PT har inte och kommer förmodligen aldrig att få något stort stöd i södra Thailand. Alltså straffas de.

En märklig variant på morot/piska. Röstar ni på oss får ni förmåner, röstar ni inte på oss kommer ni att straffas.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med asfalterad och ej asfalterad väg är ett bekymmer som faktiskt fanns innan Mr T hade kontroll.

Det är ett problem som tyvärr har med korruption att göra, slantarna brukar ju inte alltid hamna i rätt ficka vid statliga byggprojekt i TH. Samma problem i min flickväns by. Dom större vägarna brukar se hyfsade ut. Men kommer man ut på landet så ser man ju helt klart att pengarna inte alltid når ditt dom bör. Tyvärr.

Tror inte man kan beskylla MR T för detta.

Jag är neutral vad beträffar mr T och försöker inte rentvå någon.

Men jag kan konstatera att vägarna ser ut så överallt på landsbyggden, och det har helt enkelt med korruption att göra. Enligt gula källor, dom anklagade inte mr T för detta.

Ändrades av ronoh
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara som så att hon inte "vågat" tala öppet om dessa fel under tiden hon bodde i Thailand.

Vissa saker går inte att diskutera öppet i Thailand...

Mvh

Khun Somtam

Ja, det är mycket möjligt. Men visst är det också så att längre vistelse i ett annat land ger ett helt annat perspektiv på många frågor? Det är förstås inte så att fru Chang tycker allt i Sverige är perfekt, tvärtom... ej heller jag. Men det är ju många thailändare som aldrig varit utanför Thailand eller ens sin hemby. Hur ska dom kunna bedöma om situationen i Thailand är bra eller inte?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är mycket möjligt. Men visst är det också så att längre vistelse i ett annat land ger ett helt annat perspektiv på många frågor? Det är förstås inte så att fru Chang tycker allt i Sverige är perfekt, tvärtom... ej heller jag. Men det är ju många thailändare som aldrig varit utanför Thailand eller ens sin hemby. Hur ska dom kunna bedöma om situationen i Thailand är bra eller inte?

Herr Chang har talat.

Helt klart att man får ett annat perspektiv vid en längre vistelse i ett annat land, bara att titta på sig själv efter 3 års boende i BKK.

Helt klart att många thai som väljer att leva utanför Thailands gränser får upp ögonen för ett och annat som man tidigare "missat". Som sagt vissa ämnen är inte lämpliga/möjliga att diskutera öppet i Thailand.

Mvh

Khun Somtam.som inte heller tycker att allt i Sverige är perfekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...