Jump to content
IGNORERAD

Thaksin firar 60 års dag med 6000 stipendier.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Skriv en uppsats, istället för att gnälla så kanske ni kan få lite stipendierad bildning!

Om det är någon som gnäller så är det du. Har aldrig sett dig komma med något konstruktivt bortsett från din kreativitet att förlöjliga andra. Där är du ju en mästare, det måste medges. Varför ägnar du dig inte ett par kvällar åt att studera någorlunda oberoende studier angående Thaksin, demokrati och yttrandefrihet. Du har inte visat annat än gigantiska kunskapshål. Det kan väl inte vara så att alla Thaksins beundrare lider av förakt för studier och kritisk granskning?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    10

  • MaiChai

    6

  • Herr Chang

    5

  • ronoh

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Magnus-Chumphae

Det är nog så att alla politiska makthavare i Thailand under modern tid har funnit olika sätt att berika sig själva på medborgarnas bekostnad! Hur vida Thaksin bättre eller sämre i det perspektivet tror jag ingen här har tillräcklig information för att kunna avgöra.

Det finns dock vissa saker i deras beteende som klart signalerar vilket samhälle de olika ledarna föredrar man kan inte ignorera att det finns krafter i Thailand som aktivt verkar för att begränsa rösträtten och även begränsa de valdas beslutsmöjligheter.

Det Thailändska parlamentariska systemet har ett antal parlamentariker som ej är valda i normal demokratisk ordning dessa kan som det ser ut i dagsläget begränsa möjligheterna för de lagstiftande församlingarna att stifta lagar som skulle förstärka demokratin.

De som sitter på dessa ej valda parlamentsplatserna kommer från en gammal maktelit med militära inslag som fortfarande bibehåller ett mycket starkt inflytande i Thailändsk politik.

Man får då ej glömma bort att de senast Thailändska Kungarna sedan ”Rama 5” försökt begränsa den gruppens inflytande dock med varierande framgång.

Den gruppen av individer kan historiskt härledas till den gamla aristokratin som före ”Rama 5” i princip var immuna mot åtal och kunde göra vad de vill så länge de ej gick till direkta våldsangrepp mot Kungen.

Med beaktande av den historiska bakgrunden anser jag det alltför svårt att kunna bedöma de olika regeringarnas hanterande av korruption de är ej villiga att städa upp då de själva tar alltför stora politiska risker om de skulle försöka utrota korruptionen inom politiken och rättsväsendet.

Att som IL hylla Thaksin för några Stipendier är lite blåögt han är en del av Thailands problem lika väl som hans motståndare är det!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Arne, vem har forfasat sig over stipendierna? Flera har patalat att han borde betala sina skatter istallet och att det ar ett billigt PR-trick, han kunde ju som manga betydligt storre personer an honom ha skankt pengarna utan att sla pa stora trumman. Vem var emot demokrati/yttrandefrihet har pa forumet?

Verkar ha en riktigt dalig dag i dag den gamle Arne, inte ens vitsarna drar in applader.

Exakt Atom,

Vi kan ju till exempel jämföra med Bill Gates som tjänat enorma pengar på det Microsoft han startade. Jag må ej gilla hur det gick till när han tjänade dessa pengar, men får medge att han numera skänker bort en hel del av pengarna utan att skryta.

Vilket nog är bortom Herr Thaksins fattningsförmåga...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon som gnäller så är det du. Har aldrig sett dig komma med något konstruktivt bortsett från din kreativitet att förlöjliga andra. Där är du ju en mästare, det måste medges. Varför ägnar du dig inte ett par kvällar åt att studera någorlunda oberoende studier angående Thaksin, demokrati och yttrandefrihet. Du har inte visat annat än gigantiska kunskapshål. Det kan väl inte vara så att alla Thaksins beundrare lider av förakt för studier och kritisk granskning?

Ja det var ju ett positivt svar

Jag citerar Joints ifrån en annan tråd... :whistle:

Fantastiskt bra svar. Det är ju inte första gången du får kritik för att du är för positiv vilket är ganska absurt. Frågan blir varför en del väljer att fokusera på det negativa istället för det positiva. Det senare har ju visat sig vara ett vinnande koncept och det negativa blir ju ingen glad av. Jag är helt övertygad om att man kan göra som Kim gör utan att för den delen blunda för verkligheten.

Ändrades av UbonBorge
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så att alla politiska makthavare i Thailand under modern tid har funnit olika sätt att berika sig själva på medborgarnas bekostnad! Hur vida Thaksin bättre eller sämre i det perspektivet tror jag ingen här har tillräcklig information för att kunna avgöra.

Varför tror du det? Finns ganska gott om information om man bara anstränger sig för att leta. Hur mycket Thaksin skott sig på andras bekostnad är jag personligen inte speciellt intresserad av. Jag anser att hans totala brist på respekt för andra företeelser vara mycket värre. Då tänker jag närmast på mänskliga rättigheter, demokrati, transparency, check and balance, lag och ordning, yttrandefrihet osv. Allt detta åsidosatte han i populismens namn.

Man får då ej glömma bort att de senast Thailändska Kungarna sedan ”Rama 5” försökt begränsa den gruppens inflytande dock med varierande framgång.

Den gruppen av individer kan historiskt härledas till den gamla aristokratin som före ”Rama 5” i princip var immuna mot åtal och kunde göra vad de vill så länge de ej gick till direkta våldsangrepp mot Kungen.

de själva tar alltför stora politiska risker om de skulle försöka utrota korruptionen inom politiken och rättsväsendet.

Av de senaste kungarna så finns det ju bara en av värde och har har ju konsoliderat sin egen makt i samarbete med armens mäktiga män. Men visst håller jag med dig om att det krävs mycket för att förändra korruptionskulturen. Men den finns ju tyvärr överallt.

Ja det var ju ett positivt svar

Jag citerar Joints ifrån en annan tråd... :whistle:

Fantastiskt bra svar. Det är ju inte första gången du får kritik för att du är för positiv vilket är ganska absurt. Frågan blir varför en del väljer att fokusera på det negativa istället för det positiva. Det senare har ju visat sig vara ett vinnande koncept och det negativa blir ju ingen glad av. Jag är helt övertygad om att man kan göra som Kim gör utan att för den delen blunda för verkligheten.

Och vad vill du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Varför tror du det? Finns ganska gott om information om man bara anstränger sig för att leta. Hur mycket Thaksin skott sig på andras bekostnad är jag personligen inte speciellt intresserad av. Jag anser att hans totala brist på respekt för andra företeelser vara mycket värre. Då tänker jag närmast på mänskliga rättigheter, demokrati, transparency, check and balance, lag och ordning, yttrandefrihet osv. Allt detta åsidosatte han i populismens namn.

Av de senaste kungarna så finns det ju bara en av värde och har har ju konsoliderat sin egen makt i samarbete med armens mäktiga män. Men visst håller jag med dig om att det krävs mycket för att förändra korruptionskulturen. Men den finns ju tyvärr överallt.

Joints!

Just deras sätt att försöka förhindra den demokratiska utvecklingen är ett stort bekymmer det håller jag med om! Men tyvärr så har hans företrädare ej varit särledes mycket bättre i det avseendet så ja det finns mängder av information om alla politiska ledare i Thailand och deras olika försyndelser.

Jag tror att Thailands politiska system skulle må bra av att tillämpa ”Charles-Louis de Secondat Montesquieus” Maktfördelnings lära med en maktfördelning, enligt vilken den verkställande, den lagstiftande och den dömande makten skulle tillhöra alldeles skilda innehavare av hans trias politica: den verkställande makten, den lagstiftande riksförsamlingen bestående av ett folkvalt underhus, och den dömande oberoende domaren.

Det krävs dock att det genomförs väldigt strikt för att fungera!

Jag tror inte vi är direkt oense i var i grunden till Thailands politiska bekymmer ligger.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missunnar givetvis inte ett antal barn att fa ett stipendie sa det ar inte det jag vander mig mot utan att Thaksin an en gang ska plocka billiga populistiska poang. Aven om han verkligen kommer ge 6,000 stipenider och vi antar att de ar pa 5,000 Baht styck sa ar det en spott i havet. 30 miljoner later mycket men det ar mindre an en promille av de pengar han forsnillade (och nej, "alla andra" har inte gjort likadant).

For Arne's skull ska jag ge ett exempel som jag hoppas han kan forsta. Om jag snor en tusenlapp av varje svensk barnfamilj och sedan gor en stor propagandagrej av att jag ska dela ut en 1-krona till Sveriges alla barn; ska jag da hyllas for min generositet eller ska jag anklagas for mina stolder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon som gnäller så är det du. Har aldrig sett dig komma med något konstruktivt bortsett från din kreativitet att förlöjliga andra. Där är du ju en mästare, det måste medges. Varför ägnar du dig inte ett par kvällar åt att studera någorlunda oberoende studier angående Thaksin, demokrati och yttrandefrihet. Du har inte visat annat än gigantiska kunskapshål. Det kan väl inte vara så att alla Thaksins beundrare lider av förakt för studier och kritisk granskning?

Herr Led, gnäller?

Jovisst, gnäller jag på att Ni gnäller på att någon ämnar dela ut stipendier, vilket ju borde ses som något positivt.

Vad du ser eller inte ser är väl upp till dig, har inte påstått att jag skulle vara konstruktiv. Är du det?

Vad består mina kunskapsluckor i, månne?

Herr A Tom, finns många som inte betalar särskilt mycket skatt. Hur mycket betalar Herr Kamprad?

Herr Elefjant, inte lätt att bli jämförd med Windows kreatören Gates. Kul att du kommit ut ur Äppelgarderoben och numera ansluter dig till Gates beundrarskara.

Okonstruktive Arne, numera med ganska stora kunskapluckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Arne,

Att jag skulle beundra Bill Gates är väl att ta i.

Däremot uppskattar jag att han tydligen kan skänka pengar i det tysta utan att slå på stora PR-trumman. Något Herr Thaksin sannolikt aldrig kommer att förstå...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnarne,

Thaksin har tveklöst tillskansat sig en enorm summa pengar, på gemene Thais bekostnad, genom sitt ämbete som pm.

Inte alltså bara i obetalda skatter, genom direkt manipulation av lag, utan genom att

- köpa loss statlig mark under marknadspris,

- använda statliga medel för köp av familjeägda produkter och tjänster i mångmiljardklassen,

- koncessionsmanipulation,

- etc etc i en lista som kan göras rätt lång om man orkar.

Detta har alltså skett i en omfattning som redan för länge sedan kvalificerade sig som kriminellt självberikande.

Och nu ska han dela ut stipendier för en spottstyver för att visa sin välvilja mot det Thailändska folket.

Att detta sker på hans 60-årsdag har naturligtvis ingen betydelse.

Och du tycker vad? - Att det är ok? För att Kamprad betalar lite skatt?

Släpp inte sargen... du kommer att ramla! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är nog så att alla politiska makthavare i Thailand under modern tid har funnit olika sätt att berika sig själva på medborgarnas bekostnad! Hur vida Thaksin bättre eller sämre i det perspektivet tror jag ingen här har tillräcklig information för att kunna avgöra.

Det finns dock vissa saker i deras beteende som klart signalerar vilket samhälle de olika ledarna föredrar man kan inte ignorera att det finns krafter i Thailand som aktivt verkar för att begränsa rösträtten och även begränsa de valdas beslutsmöjligheter.

Det Thailändska parlamentariska systemet har ett antal parlamentariker som ej är valda i normal demokratisk ordning dessa kan som det ser ut i dagsläget begränsa möjligheterna för de lagstiftande församlingarna att stifta lagar som skulle förstärka demokratin.

De som sitter på dessa ej valda parlamentsplatserna kommer från en gammal maktelit med militära inslag som fortfarande bibehåller ett mycket starkt inflytande i Thailändsk politik.

Man får då ej glömma bort att de senast Thailändska Kungarna sedan ”Rama 5” försökt begränsa den gruppens inflytande dock med varierande framgång.

Den gruppen av individer kan historiskt härledas till den gamla aristokratin som före ”Rama 5” i princip var immuna mot åtal och kunde göra vad de vill så länge de ej gick till direkta våldsangrepp mot Kungen.

Med beaktande av den historiska bakgrunden anser jag det alltför svårt att kunna bedöma de olika regeringarnas hanterande av korruption de är ej villiga att städa upp då de själva tar alltför stora politiska risker om de skulle försöka utrota korruptionen inom politiken och rättsväsendet.

Att som IL hylla Thaksin för några Stipendier är lite blåögt han är en del av Thailands problem lika väl som hans motståndare är det!

Mvh

Magnus-Chumphae

Hej Magnus-Chumphae

Tack för ett välbalanserat och seriöst inlägg i frågan, den får du karma för.

Jag håller med dig till 100%, Thailands korruption började och slutade inte med Thaksin som en del tycks tro.

Och jag tycker att det är bra att Thaksin delar ut stipendierna, alla initiativ för att ge fattiga möjlighet att studera är bra.

Men dom som tror att 6000 fattiga barn hade fått chansen att studera vidare om han hade betalat skatt, lever nog i en drömvärld.

Det hade knappast gett en enda fattig möjlighet att studera vidare, men garanterat berikat militären och alla korrumperade i landet.

Vad det gäller Thaksins ev. korruption så håller jag också med dig, om det var mer eller mindre än tidigare och nuvarande ledare har vi ingen aning

om, och knappast någon annan här på forumet heller.

Och jag är förvånad att så många är så tvärsäkra på saker och ting, när allt som presenteras mot honom kommer ifrån politiska fiender och domstolar

som kan döma vem som helst till vad som helst om dom får order om det, snacka om korrumperade domstolar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig till 100%, Thailands korruption började och slutade inte med Thaksin som en del tycks tro.

Vilka tycks tro detta? Har du belägg eller inflammerar du bara debatten igen? Vänligen var lite seriös.

Men dom som tror att 6000 fattiga barn hade fått chansen att studera vidare om han hade betalat skatt, lever nog i en drömvärld.

Känner ingen som tror det. Gör du? :)

Självklart har du rätt i att ingen fått chansen att studera vidare för den betalade skatten. Det var ju Thaksin som satt vid makten vid tillfället.

Skattepengarna hade oavkortat gått tillbaka till honom själv på något annat sätt.

Det hade knappast gett en enda fattig möjlighet att studera vidare, men garanterat berikat militären och alla korrumperade i landet.

Exakt!

Och jag är förvånad att så många är så tvärsäkra på saker och ting, när allt som presenteras mot honom kommer ifrån politiska fiender och domstolar...

Japp. Och inte har vi varit på månen heller.

Fast jag håller med om att det är lite konstigt. Borde det inte vara hans vänner som presenterar fakta MOT honom?

Tack för ett välbalanserat och seriöst inlägg i frågan.

Mvh NoBuzz

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hade Dr T inte varit så sniken att han ändrade skattereglerna lagom till han sålde Shincorp skattefritt till Singapore hade han inte varit i det klistret han är i nu. Då hade han med största sannolikhet fortfarande varit PM i Thailand.

Fast då hade han ju inte behövt slå på stora PR trumman för 6000 stipendiers skull eftersom han redan var PM så du har nog rätt i det att inga fattiga barn hade fått några stipendier om Dr T betalt sina skatter...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Mai Chai Tror du verkligen att Thaksin blev avsatt av Generalerna pga att han inte betalade skatt på sin försäljning av sina aktier i Shin Corp till Singapor?

Eller för att han som PM godkände att hans fru på auktion köpte en tomt i Bangkok under marknadspris?

Det är väl inget nytt att Kungar, Företagsledare, och Politiska ledare vill berika sig?

De flesta människor accepterar detta så länge dessa ledare gör ett bra jobb.

Orsaken till att Thaksin utsattes för flera mordförsök, och en militärkupp var enligt min mening snarare att han ifrågasatte och ville liberalisera den thailändska maktstrukturen.

Thailand har världens rikaste kungafamilj.

Sverige har Ingvar Kampard och PG Gyllenhammar mfl.

USA har Bill Clinton, Barak Obama, Bill Gates, Ford mfl.

Inte många bryr sig om hur mycket skatt de betalar till staten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mai Chai Tror du verkligen att Thaksin blev avsatt av Generalerna pga att han inte betalade skatt på sin försäljning av sina aktier i Shin Corp till Singapor?

Eller för att han som PM godkände att hans fru på auktion köpte en tomt i Bangkok under marknadspris?

Det är väl inget nytt att Kungar, Företagsledare, och Politiska ledare vill berika sig?

De flesta människor accepterar detta så länge dessa ledare gör ett bra jobb.

Orsaken till att Thaksin utsattes för flera mordförsök, och en militärkupp var enligt min mening snarare att han ifrågasatte och ville liberalisera den thailändska maktstrukturen.

Thailand har världens rikaste kungafamilj.

Sverige har Ingvar Kampard och PG Gyllenhammar mfl.

USA har Bill Clinton, Barak Obama, Bill Gates, Ford mfl.

Inte många bryr sig om hur mycket skatt de betalar till staten.

Hej Bossej

Nej saker och ting är nog inte riktigt så enkla som en del tror, det är synd att dom gammla makt strukturerna backas upp av folk som borde veta

bättre.

Men det visar väl bara hur svårt (eller Omöjligt) det är att få riktig information i frågan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mai Chai Tror du verkligen att Thaksin blev avsatt av Generalerna pga att han inte betalade skatt på sin försäljning av sina aktier i Shin Corp till Singapor?

Eller för att han som PM godkände att hans fru på auktion köpte en tomt i Bangkok under marknadspris?

Det är väl inget nytt att Kungar, Företagsledare, och Politiska ledare vill berika sig?

De flesta människor accepterar detta så länge dessa ledare gör ett bra jobb.

Orsaken till att Thaksin utsattes för flera mordförsök, och en militärkupp var enligt min mening snarare att han ifrågasatte och ville liberalisera den thailändska maktstrukturen.

Thailand har världens rikaste kungafamilj.

Sverige har Ingvar Kampard och PG Gyllenhammar mfl.

USA har Bill Clinton, Barak Obama, Bill Gates, Ford mfl.

Inte många bryr sig om hur mycket skatt de betalar till staten.

Ibland blir jag nästan mållös över hur vissa tycks försvara Thaksin till varje pris och vägrar att se redan konstaterade fakta.

Att skriva att folk i allmänhet accepterar att ledare berikar sig är avancerat dravel och skitsnack.

Inte fan skulle Svenska Svensson accepterat om Göran Persson ändrat lagen och på så sätt själv från landets skattemedel tjänat ca 10 miljarder kronor.

En lagändring som endast Göran tjänade på, en lagändring som var specialdesignad för Göran och ingen annan kunde påverkas av denna lagändring.

INTE ens den mest inbitne sosse skulle accepterat detta, men thailändarna de förväntas av vissa att acceptera detta.

Anledningen till att Thaksin befinner sig i landsflykt är dock att många thailändare inte accepterade Thaksins fusk.

Att sedan jämföra Kamprad, Gyllenhammar och ett flertal Amerikanska presidenter med Thaksin och påstå att dessa berikat sig på samma sätt som Thaksin gjort är mest bara pinsamt.

Vore dock intressant och höra hur dessa personer BEVISLIGEN stulit från deras respektive land?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har världens rikaste kungafamilj.

Sverige har Ingvar Kampard och PG Gyllenhammar mfl.

USA har Bill Clinton, Barak Obama, Bill Gates, Ford mfl.

Inte många bryr sig om hur mycket skatt de betalar till staten.

Är du verkligen allvarlig? Tror du inte att det amerikanska folket skulle bry sig om deras president fifflade med skatten? I Sverige ryker ministrar som skatteplanerar, undviker att betala TV-licens, har svart arbetskraft osv. Varifrån har du fått idén att ingen bryr sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som egentligen gör att så många (Thai) ändå vill att Thaksin ska komma tillbaka,ink. min kära flickvän ? För han har ju ett starkt stöd bland folket.Är dessa dumma i huvet,outbildade som inte vet sitt eget bästa?

vore kul att veta. B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bossej

Nej saker och ting är nog inte riktigt så enkla som en del tror, det är synd att dom gammla makt strukturerna backas upp av folk som borde veta

bättre.

Backas upp av folk? Vem är detta folk, någon här? Kan du peka ut någon som stödjer gamla maktstrukturer eller hittar du bara på igen?

Jag håller med dig till 100%, Thailands korruption började och slutade inte med Thaksin som en del tycks tro.

Där har vi det igen. Vem är en del? Vem har någonsin uttryckt något så korkat som att enbart Thaksin myglade? Spöket Laban?

Och jag är förvånad att så många är så tvärsäkra på saker och ting, när allt som presenteras mot honom kommer ifrån politiska fiender och domstolar

som kan döma vem som helst till vad som helst om dom får order om det, snacka om korrumperade domstolar.

Och som politiska fiender antar jag att du räknar in statsvetare, journalister, organisationer för mänskliga rättigheter och NGOs i största allmänhet, USAs utrikesdepartement och de flesta andra som lyckas göra sina röster hörda. Det är intressant att notera vilket minimalt stöd Thaksin har fått utomlands.

Ja, jag håller med dig om att domstolarna är korrumperade. Det är nog ingen annan som motsäger sig det. Hade de fungerat som de skulle hade ju Thaksin aldrig blivit PM. Men det vet du ju förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Backas upp av folk? Vem är detta folk, någon här? Kan du peka ut någon som stödjer gamla maktstrukturer eller hittar du bara på igen?

Där har vi det igen. Vem är en del? Vem har någonsin uttryckt något så korkat som att enbart Thaksin myglade? Spöket Laban?

Hej

Man får lätt den uppfattningen när man läser olika inlägg, då verkar thaksin vara djävulen själv.

Och många är helt övertygade om att han är den värste ledaren Thailand har haft när det gäller att berika sig själv och vara korrumperad.

Där håller jag med Magnus-Chumphae i att ingen på forumet vet detta utan tror att det är så.

Jag har inte heller facit men jag tror sanningen kommer fram en dag även om det kommer att ta tid.

Och jag tror inte att varken vi som gillar eller dom som hatar Thaksin kommer att ha helt rätt.

Sanningen brukar ofta hamna någonstans mitt emellan när saker och ting kan summeras objektivt efteråt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Backas upp av folk? Vem är detta folk, någon här? Kan du peka ut någon som stödjer gamla maktstrukturer eller hittar du bara på igen?

Där har vi det igen. Vem är en del? Vem har någonsin uttryckt något så korkat som att enbart Thaksin myglade? Spöket Laban?

Jag vill bara säga att jag är neutral i denna fråga, jag vill inte blanda mig i allt för mycket eftersom ingen vet hur framtiden ser ut och vad som kommer att ske ifall situationen skulle förvärras.

Det är två sidor som bör känna sig träffade tyvär, ett visst hus och en viss man.

Det är två sidor som har blivit värnade av två olika makthavare. Om man skall sätta dem som makthavare, det finns ju alltid en drös av medhjälpare som håller i pennorna när det beger sig.

Att bägge har värnat om dom fattiga är snarare ett vågspel för det har den andra redan gjort utan att tänka på tex röster. Att den ena sätter sig över lagen när det kommer till konstitutioner som är skrivna för att undvika korruption är antagligen fel om man skall se det ur ett legalt perspektiv.

Anklagelser om brott mot dem mänskliga rättigheterna har skuggat den ena sidan vad beträffar allt för stor frispråkighet.

Bägge sidor har blivit anklagade och bägge två sidor har gjort bra saker faktiskt för sitt land. Men frågan är vilken sida som är bäst för det Thailändska folket? Det verkar som att det kommer att demonstreras under en viss tid framöver.

Framtiden vet vi inget om, jag vill därför säga att jag kommer förbli neutral kring denna fråga tills dess att konflikten är löst.

Min egna åsikt i detta fall är att jag tycker att alla faranger borde låta thailändarna sköta sin politik efter eget behåg. Varför skall vi lägga oss i detta. Vi har ändå ingenting att säga till om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver väl inte vara raketforskare (som herr Arnes fru) för att inse att Dr T förskansat sig och sin familj med "allmänna medel".

Alla artiklar, även om de skulle vara 100% saltade kan inte vara lögn. DR T är och kommer förmodligen att förbli fartblind i sin iver att tillskansa sig rikedom, alla medel tiilåtna.

Dessvärre når inte den "sanningen" fram till de rödas hemvist, finns en stor del berikade som effektivt sätter stopp för det.

Att sedan dela ut allmosor på sin födelsedag är i det närmaste ett hån och en ren provokation i syfte att återigen spä på klyftan mellan de oliktänkande, därmed inte sagt att det visst är bra ,om han nu till äventyrs menade att vara seriös, att återbörda en om icke särskilt stor summa till de som är i behov av detta.

Risken, som jag ser det, är att "stipendiaterna" noggrant kommer att utses i de led som redan är Dr T.s lakejer.

BAA

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som egentligen gör att så många (Thai) ändå vill att Thaksin ska komma tillbaka,ink. min kära flickvän ? För han har ju ett starkt stöd bland folket.Är dessa dumma i huvet,outbildade som inte vet sitt eget bästa?

vore kul att veta. B)

Jo detta är verkligen en mycket intressant frågeställning, som jag dock tror mig ha svaret på.

Som politiker var Thaksin oerhört duktig på att förmedla den bild av sig själv som han ville att folket skulle ha.

Genom att vara oerhört populistisk, och tack vare att han ägde stora delar av den Thailändska pressen och det han inte ägde styrde han med järnhand.

Gunåde den journalist som skrev nedsättande om Thaksin eller inte förmedlade det Thaksin ville förmedla.

Då blev de snabbt av med jobbet eller hamnade bakom lås och bom(någon råkade dö också)under hans tid som PM.

Han har fortfarande idag denna skicklighet kvar och ute i byarna verkar fortfarande hans fotfolk och förmedlar precis den information om Thaksin, som Thaksin anser att folket skall få.

Detta har funkat för många politiker genom åren, Hitler var t.e.x. en mästare på detta och folket matades med precis den information Hitler ville att folket skulle ha.

Långt efter andra världskriget fanns det massor med tyskar som fortfarande gillade Hitler och trodde på vad han sagt. Dessa tyskar vägrade dessutom att tro på gaskammare och andra saker som bevisligen skett.

Italienare väljer Berlusconi gång efter annan till PM, trots att det är bevisat att han tillskansat sig enorma summor på landet Italiens bekostnad. Berlusconi har tagit konsten att göra vad man vill med ett land till nya höjder och skickar numera sina älskarinnor till Bryssel för att jobba för Italien. Han liksom Thaksin ändrade lagar, i Berlusconis fall så att han slipper bli åtalad ända tills han slutar som PM, vilket antagligen blir när han dör.

Berlusconi äger nämnligen i stort sett alla TV kanaler i Italien och kan på detta sätt ge folket den sanning han vill att de skall få.

Så mitt svar till dig Paw är att, nej folket är inte dumma!

Deras åsikter baserar sig på den information de sitter inne med och tyvärr så har de många gånger inte fått rätt information, utan en tillrättalagd information.

Och Thaksin och hans fotfolk har fortfarande en enormt stor organisation som ger folket den bild av verkligheten Thaksin vill de skall få.

Man behöver väl inte vara raketforskare (som herr Arnes fru) för att inse att Dr T förskansat sig och sin familj med "allmänna medel".

Alla artiklar, även om de skulle vara 100% saltade kan inte vara lögn. DR T är och kommer förmodligen att förbli fartblind i sin iver att tillskansa sig rikedom, alla medel tiilåtna.

Dessvärre når inte den "sanningen" fram till de rödas hemvist, finns en stor del berikade som effektivt sätter stopp för det.

Att sedan dela ut allmosor på sin födelsedag är i det närmaste ett hån och en ren provokation i syfte att återigen spä på klyftan mellan de oliktänkande, därmed inte sagt att det visst är bra ,om han nu till äventyrs menade att vara seriös, att återbörda en om icke särskilt stor summa till de som är i behov av detta.

Risken, som jag ser det, är att "stipendiaterna" noggrant kommer att utses i de led som redan är Dr T.s lakejer.

BAA

Det fick du Karma för Baa, nu blev du allt överraskad. :yes:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som egentligen gör att så många (Thai) ändå vill att Thaksin ska komma tillbaka,ink. min kära flickvän ? För han har ju ett starkt stöd bland folket.Är dessa dumma i huvet,outbildade som inte vet sitt eget bästa?

vore kul att veta. B)

Det är en bra fråga.

Varför röstade det tyska folket fram Hitler? Varför anser fortfarande stora delar av den ryska befolkningen att Stalin var en stor statsman? Varför tycker halva Chiles befolkning att Pinochet var toppen? Hur kunde Usas befolkning rösta fram en president som Bush två gånger? Hur tänker de som tror att allt i bibeln är sant och har hänt på riktigt?

Thaksin är en mycket smart och slipad person som såg och utnyttjade en stor lucka som tidigare ignorerats. Han sa det många ville höra och lyckades dessutom genomföra en hel del bra förändringar. Han hade enkla lösningar på det mesta och kunde konsten att förmedla det på ett bra och tydligt vis. Till skillnad mot en person som Leekpai som antagligen sågs som alltför tråkig och byråkratisk. Investerar man sin tro och sina förhoppningar på någon så håller man nog fast vid det och väljer istället att försvara med näbbar och klor och bryr sig inte om substansen i all motstridig information. Man fokuserar helt enkelt på det som var bra och väljer att ignorera det eller skyla över det med bortförklaringar som att - så gör alla andra, medias fel, korruption eller som ILs favoritförklaring - det är svårt att vara på de fattigas sida.

Det är min gissning så här på rak arm i alla fall.

mvh

Joints

Hoppsan. Såg inte att Vaxet postade innan. Intressant att vi båda nämnde Hitler...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jo detta är verkligen en mycket intressant frågeställning, som jag dock tror mig ha svaret på.

Som politiker var Thaksin oerhört duktig på att förmedla den bild av sig själv som han ville att folket skulle ha.

Genom att vara oerhört populistisk, och tack vare att han ägde stora delar av den Thailändska pressen och det han inte ägde styrde han med järnhand. Gunåde den journalist som skrev nedsättande om Thaksin under hans tid som PM.

Han har fortfarande idag denna skicklighet kvar och ute i byarna verkar fortfarande hans fotfolk och förmedlar precis den information om Thaksin, som Thaksin anser att folket skall få.

Detta har funkat för många politiker genom åren, Hitler var t.e.x. en mästare på detta och folket matades med precis den information Hitler ville att folket skulle ha. Och folket valde således honom till ledare. Långt efter andra världskriget fanns det massor med tyskar som fortfarande gillade Hitler och trodde på vad han sagt. Dessa tyskar vägrade dessutom att tro på gaskammare och andra saker som bevisligen skett.

Italienare väljer Berlusconi gång efter annan till PM, trots att det är bevisat att han tillskansat sig enorma summor på landet Italiens bekostnad. Berlusconi har tagit konsten att göra vad man vill med ett land till nya höjder och skickar numera sina älskarinnor till Bryssel för att jobba för Italien. Han liksom Thaksin ändrade lagar, i Berlusconis fall så att han slipper bli åtalad ända tills han slutar som PM, vilket antagligen blir när han dör.

Berlusconi äger nämnligen i stort sett alla TV kanaler i Italien och kan på detta sätt ge folket den sanning han vill att de skall få.

Så mitt svar till dig Paw är att, nej folket är inte dumma!

Deras åsikter baserar sig på den information de sitter inne med och tyvärr så har de många gånger inte fått rätt information, utan en tillrättalagd information.

Och Thaksin och hans fotfolk har fortfarande en enormt stor organisation som ger folket den bild av verkligheten Thaksin vill de skall få.

Hej

Mitt svar på varför Thaksin är så populär bland dom fattiga i Thailand beror på fler saker.

Hans tid vid makten upplevs framföallt i Isaan som den bästa perioden under nu levande folks livstid och så långt bakåt i tiden som dom kan minnas.

Han var den förste politikern som lovade dessa människor förbättringar och höll vad han lovade, detta hade aldrig hänt tidigare.

Hans tid vid makten var till stor del under en högkonjuktur och folk fick det bättre även på det sättet.

Om man då lägger ihop det som thaksin gjorde för denna grupp väljare, fattiga bönder, ofta marklösa, skuldsatta hos ockrare, daglönare som ingen

hade brytt sig om tidigare med den högkonjuktur som rådde så var det fantastiska förändringar som inträffade.

Om jag jämför vår egen by och närområdet med tiden före och efter Thaksin perioden så är det otroligt vilka stora förändringar det blev.

Antalet bilar ökade med ca. 300-400%, antalet hus ökade med ca. 100% och dom flesta andra moderniserades och byggdes om.

Mobiltelefonerna kom till byn och nu slapp folk betala dyrt för att ringa sina släktingar.

Antalet affärer i området ökade med 100-200%, antalet resturanger ökade också kraftigt.

Många ställde om ifrån risodling till gummiträds odling och blev betydligt rikare.

Nästan allt detta skedde med hjälp av bylånen till ockrarnas förfäran, dom var dom stora förlorarna.

Folk kunde börja gå till doktorn när dom blev sjuka, byns alkoholiserade lärare byttes ut inkl. rektorn.

Man behövde inte längre betala mutor på komunkontoret o.s.v

Allt detta såg jag hända och upplevde tillsammans med mina släktingar och vänner i byn.

Så det finns anledningar till att folk tycker som dom gör.

Jag förstår att detta kan vara svårt att ta till sig och tro på om man själv inte har varit med och sett det hända.

Det är långt till Bangkok och det är inte många där som har tjänat på det som skedde, snarare ses det nog som ett hot mot dom priviligerades liv.

Så jag har förståelse för att folk där vill få stopp på detta nästan "socialistiska" experiment som en nyrik ej adlig uppkomling startade,

och även förvanska sanningen.

Men själv tror jag aldrig mer att folket låter sig luras och förtryckas efter detta,

vid första fria val så åker militären och dess anhängare ut ur maktens boningar,

folk gillade demokratin och att få vara med och skörda frukterna av den.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...