Jump to content
IGNORERAD

UT ansökan för dam plus 2 barn


NangYak

Recommended Posts

Hej!

Damen är på besök hos mig i Sverige nu och vi ska tillsammans ner till Thailand nästa vecka. Vi passar på och söker UT där nere.

1. Nu undrar jag följande. Hennes två minderåriga barn ska skrivas som medsökande i  blanketten 115021. Skall även en 113021 fyllas för båda kidsen?

2. Måste barnen ha pass när vi söker UT?

3. Damen har vårdnaden av barnen, måste pappan ändå godkänna att barnen får flytta till Sverige? Finns det en mall/ett dokument man kan använda?

4. Biologiska pappan har de senaste åren arbetat utomlands, och kommer bara till Thailand ca 1 mån/år. Vad händer om vi inte får tag på honom?

Tacksam för hjälp!

/NF

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du har lite att fixa nu!!

Nitt71 och hennes 2 pojkar sökte UT 2002.

Beviljades mars 2004!

Dom har nu PUT och Svenskt medborgarskap är på gång!

Fixa papper på senaste resan.

Du får länkar till Ambasaden i Bangkok och läs noga på de dom skriver!!

Tjejen

http://www.swedenabr...e____16960.aspx

Barn

http://www.swedenabr...e____16968.aspx

Familje- anknytning ska du kolla!

http://www.migrationsverket.se/

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Tog det verkligen 2 år? Vad gjorde att det drog ut på tiden så pass?

Har läst infot du länkade till. Däremot fick jag lite funderingar som jag skrev i förra inlägget, vilket för mig inte ter sig helt självklart.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Va? Tog det verkligen 2 år? Vad gjorde att det drog ut på tiden så pass?

Har läst infot du länkade till. Däremot fick jag lite funderingar som jag skrev i förra inlägget, vilket för mig inte ter sig helt självklart.

Ja på den tiden tog det ca: 15månader och nitt var här på besök under tiden.

Nu är det nya lagar mm.

Idag går det smidigast om ni är gifta på pappert!!

EU föreskrift hjälper till då.

Thaikonsults forum hjälper dig bra

Bli medläm där!!

http://www.thaikonsult.se

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ni kan använda blankett 115021 eller 114021 beroende på vilket språk ni föredrar. Barnen skrivs in som medsökande i mammans ansökningsblankett.

Barnens blankett finns också på 2 språk. 113021 ochh 112021. Det ska vara en ansökningsblankett per barn.

Barnen måste ha sina pass klara när ni lämnar in ansökan om UT. Passen är barnens id-handling då de saknar id-kort före 15 års ålder.

Har mamman ensam vårdnad behöver inte pappan godkänna barnens flytt eller UT till Sverige. Mamman ska ha ett officiellt vårdnadshavarintyg från sin hemkommun i Thailand över att hon har ensam vårdnad för barnen. Det är viktigt att orden ensam vårdnad framgår i intyget så det inte kan ske någon feltolkning av svenska myndigheter. Speciellt Skatteverket kan vara krångliga ibland när det gäller folkbokföring av barn där mamman har ensam vårdnad.

Som Pigge nämnde var handläggningstiden för UT upp mot 14 - 16 månader för ett antal år sedan. Numera håller sig Migrationsverket under 6 månader i de flesta fall. Ännu snabbare om alla papper är i ordning och den goda viljan finns.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Får hålla ett öga på intyget, så att det inte blir strul där.

Jag tolkar alltså det som att det tar längre tid att få UT godkännt för fru och barn, än bara fru.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Migrationeverket är lite mer noga när det finns minderåriga barn som medsökande. Att det skulle ta längre tid på grund av barnen vill jag inte hålla med om. Sökande minderåriga barn har egentligen en automatisk förtur vid en ansökan om UT.

Handläggningen behöver inte ta 6 månader utan det är en senaste gräns för handläggningar som inte behöver kompletteras med en muntlig intervju. Många ärenden klaras av på betydligt kortare tid.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
John Khonken

En fråga. När behöver barnet pass. Är det någon ålder eller måste jag skaffa pass redan vid födseln. Jag vill nämligen att frugan och bebban ska komma på besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnen behöver pass för att söka UT. Finns väl ingen egentlig åldersgräns för barn och pass. För id-kort till barn är åldersgränsen 15 år.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga. När behöver barnet pass. Är det någon ålder eller måste jag skaffa pass redan vid födseln. Jag vill nämligen att frugan och bebban ska komma på besök.

Är det ditt barn så är det väl läge att ordna med svenskt medborgarskap. Själva passet skaffar man ju när man sen behöver det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnen är inte mina egna, så UT-ansökan måste skickas in för dom.

Damen har ensam vårdnaden för barnen, då borde väl inte pappans signatur behövas för ansökan?

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Bebban kommer att födas i Thailand. Men vad jag förstår måste jag skriva på ett papper och frugan för att vi ska kunna få ett pass. Som sedan ger oss rätt att åka till Sverige med visa . Även fast den är nyföd. Rätt uppfattat eller

Link to comment
Dela på andra sajter

Barnen måste ha sina pass klara när ni lämnar in ansökan om UT. Passen är barnens id-handling då de saknar id-kort före 15 års ålder.

Har mamman ensam vårdnad behöver inte pappan godkänna barnens flytt eller UT till Sverige. Mamman ska ha ett officiellt vårdnadshavarintyg från sin hemkommun i Thailand över att hon har ensam vårdnad för barnen. Det är viktigt att orden ensam vårdnad framgår i intyget så det inte kan ske någon feltolkning av svenska myndigheter. Speciellt Skatteverket kan vara krångliga ibland när det gäller folkbokföring av barn där mamman har ensam vårdnad.

Passen är nu beställda och blir klara under nästa vecka.

Amphur skrev en bilaga till äktenskapscertifikatet där det står att hon skilt sig och bytt namn (tidigare namn), samt annat smått och gott. Hoppas detta godtas. Borde väl inte behöva vara separata papper. Tänkte då t.ex. på intyg på byte av namn.

Tror ensam vårdnad blev skrivet på eget papper. Måste få klargjort att orden verkligen står där, så att det inte blir strul. Hade varit lättare om frugan inte var helt analfabet vad gäller byråkrati. Hon tycker själv att allt är gott nog och ser mig som anal. Hon fattar inte hur viktigt det är med att allt finns på pränt på rätt sätt. Snart får hon fixa allt själv.. :na:

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Passen är nu beställda och blir klara under nästa vecka.

Amphur skrev en bilaga till äktenskapscertifikatet där det står att hon skilt sig och bytt namn (tidigare namn), samt annat smått och gott. Hoppas detta godtas. Borde väl inte behöva vara separata papper. Tänkte då t.ex. på intyg på byte av namn.

Tror ensam vårdnad blev skrivet på eget papper. Måste få klargjort att orden verkligen står där, så att det inte blir strul. Hade varit lättare om frugan inte var helt analfabet vad gäller byråkrati. Hon tycker själv att allt är gott nog och ser mig som anal. Hon fattar inte hur viktigt det är med att allt finns på pränt på rätt sätt. Snart får hon fixa allt själv.. :na:

Hehe noobiefarang,

Det kan vara lite irriterande när thaidamen inte riktigt inser all pappersexercis som måste fixas. Fru Chang kvittrar glatt med sina thaiväninnor: "Det var jättelätt att få visum till Sverige! Jag bara skrev min namnteckning på ett papper!"

Att jag fyllt i och ordnat resten var redan glömt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...