Jump to content
IGNORERAD

Nån som har en Captiva?


Tommy

Recommended Posts

Letar bil för fulla muggar, har snöat in på Chevrolet Captiva som är en mycket trevlig 7-sitsig SUV, gott om plats utan att vara stor som en pick-up.

Undrar om det finns några medlemmar som har en, eller kört en lite längre sträckor (i Sverige eller i Thailand) och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Är det en bra bil? Den är lite dyrare än tex Toyotas Fortuner i nypris, men tappar en hel del första året, från 1,6 milj till 1,1 milj.

Har nyss lagt ett bud på en, och frugan pratar just nu med säljaren, 1085.000Bath, dyrare eller samma pris som i Sverige trots att den tillverkas här!

Jaja, man lever max 1 gång, tacksam för svar skall göra en sista test imorgon sen blir det troligen affär.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • Jive

    4

  • måne

    3

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Letar bil för fulla muggar, har snöat in på Chevrolet Captiva som är en mycket trevlig 7-sitsig SUV, gott om plats utan att vara stor som en pick-up.

Undrar om det finns några medlemmar som har en, eller kört en lite längre sträckor (i Sverige eller i Thailand) och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Är det en bra bil? Den är lite dyrare än tex Toyotas Fortuner i nypris, men tappar en hel del första året, från 1,6 milj till 1,1 milj.

Har nyss lagt ett bud på en, och frugan pratar just nu med säljaren, 1085.000Bath, dyrare eller samma pris som i Sverige trots att den tillverkas här!

Jaja, man lever max 1 gång, tacksam för svar skall göra en sista test imorgon sen blir det troligen affär.

MVH Tommy

Hej Tommy!

Jag känner ett Thai/farangpar i Pattis som har en rel ny Chevrolet, dock ej Captiva, och de säger att servicen är kass hos Chevrolet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den Jive!

Jag har kollat in närmaste Cheva verkstaden (ca 400 meter hemifrån) och de verkar seriösa, men man vet ju aldrig.

Bilen vi budat på har 2 års garanti kvar (såld Juli 2008) och Cheva handlaren här hemma sa att det är ett bra pris och att det inte blir några problem med garanti åtgärder vid ägarbyte.

Bilen är en 2,0 LT 4WD "full option", såg bra ut.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack för den Jive!

Jag har kollat in närmaste Cheva verkstaden (ca 400 meter hemifrån) och de verkar seriösa, men man vet ju aldrig.

Bilen vi budat på har 2 års garanti kvar (såld Juli 2008) och Cheva handlaren här hemma sa att det är ett bra pris och att det inte blir några problem med garanti åtgärder vid ägarbyte.

Bilen är en 2,0 LT 4WD "full option", såg bra ut.

MVH Tommy

Har du koll på verkstaden så kan det nog vara ett bra köp.

Lycka till!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Är en snygg bil. Såg flera i Thailand. Dock brukar den få pisk av Honda CRV och kompani i tester jag läst här hemma.

Dock så är dom vel betydligt billigare än CRV:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad CRV´n kostar som ny, men det spelar inte så stor roll för mig eftersom den inte går att få med Diesel eller 7 sittplatser.

Andrahandsvärdet på CRV och Chevrolet Captiva är kass...

...Vilket är en fördel om man köper en nästan ny bil :yes: , med 2 års garanti kvar.

Den vi troligen köper kostade 1560.000 Bath för 1 år sedan, första ägaren förlorar nästan 500.000 bath.

Vi får en nästan ny toppmodell med Dieselmotor (starkare och bränslesnålare än bensinaren), med 4WD och ALL extrautrustning, för mindre än vad den billigaste nya snikmodellen kostar.

Dagens toppmodell kostar 1650.000 Bath och det enda som skiljer är en GPS, som kan köpas för sådär 10.000...

Och naturligtvis körsträckan, 30.000Km.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att höra från en Fortunerägare som provkört eller bytt till Captiva.

Jag skrev visst att nånstans Fortunern var större än Captivan och det stämmer fast när jag kollade så skiljer det väldigt lite på siffrorna...

Captivan är till och med något bredare, jag gick på en känsla jag fick utav att köra och parkera de båda modellerna.

Lägre markfrigång (insteg i bilen) och större rutor gör antagligen att jag upplever den som mindre och lättare att hålla koll på.

Var på Cheva verkstaden vid hemmet idag och de gjorde en ordentlig koll på bilen, de hittade ett fel som jag inte hittat själv, samt fixade 2 som jag påpekade, på garantin, sam sade att den lilla oljeläcka de hittat ockå täcks av garantin :great: .

Så det blir affär, har skakat på det samt skrev ett ömsesidigt löfte om Köp/Sälj.

Affären sker på Fredag, återkommer med rapport, det känns riktigt kul eftersom vi velat :yes: köpa bil ett bra tag nu, fast jag har velat :bag:   lite för länge och har nog kollat på 30 olika bilar.

Denna gången gick det snabbt, jag har inte varit i Thailand 1 vecka ännu!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg bil  :great: Nu slipper du nog stanna vid trafikkontrollerna  :whistle: Böterna är redan betalda  :crazy: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Grattis till Chevaköpet!! 

Har kört Cheva till och från sedan 60 talet så det har blivit några stycken med åren

har för tillfället en Chevavan som sommarbil  (camping, fiske och svampplockning mm) då den är bäddbar

Funderar på att köpa en i Thailand också, har sett en del på -  One2car.com เว็บวันทูคาร์ ตลาดซื้อขายรถมือสองออนไลน์ อัปเดตรถมือสองทุกคันทุกอาทิตย์ รถยนต์ทุกคันมี 7 รูปจริง  -

Kenneth Cheva fan boy

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth, kolla även http://www.taladrod.rch/TLSch2.aspx

där finns fler privatpersoner som säljer, vi hittade "vår" där (har dock inte pröjsat ännu, det sker vid överlämnandet).

Cheva är oförklarligt kass på andrahandsvärde i Thailand, läste på thaivisa.com att en cheva pickis 2006a kostar som en Isuzu pickis 2003a och då är det samma bil (Fast 2006an har en modernare motor), byggd på samma fabrik i Thailand med andra karossdetaljer som skärmar och front tex (dörrarna ser lustigt nog identiska ut) , ett strålande exempel på Thailändsk logik!

Cheva Colorado är riktigt fina pickuper, ser bättre ut än Isuzu också!

Vill man ha en prisvärd stoooor SUV är det FORD Everest som gäller, riktigt billiga som beg, och har en hel del nöjda ägare.

Forden är för stor för oss...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hej Tommy

Ingen Ford på våran gård var det någon som sa, fast jag har haft en -58 Fairlane en gång, och

när jag tänker efter så hade jag Consul med en 6:a en period,

med lucas elsystem(  LUCAS mannen som uppfann mörkret)

Colorado är jag sugen på då jag gärna vill ha en pickis med automat och 2 säten samt att den har större motor än Mitsubishi Triton som också är en favorit

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tommy

Ingen Ford på våran gård var det någon som sa, fast jag har haft en -58 Fairlane en gång, och

när jag tänker efter så hade jag Consul med en 6:a en period,

med lucas elsystem(  LUCAS mannen som uppfann mörkret)

Colorado är jag sugen på då jag gärna vill ha en pickis med automat och 2 säten samt att den har större motor än Mitsubishi Triton som också är en favorit

Beror på vilket motoralternativ du väljer.

Har kollat på bilar i LOS i 3 år.

Mitsubishi har största motorn i sin pickup, 3.2liter (skall visst var törstig men helt OK).

Nissan har den starkaste med 2.5 liter och 174 Hk (tydligen en modern motor), Nissan pickup vinner många tester jag läst, men det spelar föga roll för mig som inte letar pickis.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Du har säkert rätt, men vad jag saknar ibland det är när man ska köra om! Då vill jag ha lite pulver!!

eller om jag har en stor jänkare, för då gör det det samma!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ford =Fodrar Ordentliga Reparationer Dagligen  :crazy: Mvh Måne

Trodde det handlade om Harley Davidson.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär ja! Nu står den nya bilen utanför på gatan betald och klar :mdr:

Har kört ett par svängar idag, en från Sukumvit till hemmet nära den Gamla Bkk flygplatsen, spännande i Bkk trafik, med taskig uppfattning om vägval, har åkt sträckan i Taxi massor av gånger (ibland lite lätt packad på småtimmarna :whistle: ).

Också intressant att köra i vänstertrafik, med en ny bil... Det gick fint!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Schysst bil! Vi har en Cheva i Bangkok också, dock en Optra. Tycker de är väldigt trevliga att köra. Men skulle tio gånger hellre ha en Captiva, men det är bara jag som tycker den är läcker. Frugan föredrar mindre bilar.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sådär ja! Nu står den nya bilen utanför på gatan betald och klar :mdr:

Har kört ett par svängar idag, en från Sukumvit till hemmet nära den Gamla Bkk flygplatsen, spännande i Bkk trafik, med taskig uppfattning om vägval, har åkt sträckan i Taxi massor av gånger (ibland lite lätt packad på småtimmarna :whistle: ).

Också intressant att köra i vänstertrafik, med en ny bil... Det gick fint!

MVH Tommy

Härligt, Tommy!

Hoppas nu bara att den klarar det STORA testet (svärmor). :mdr:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Ska han köra på svärmor? hehehe

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ska han köra på svärmor? hehehe

He he.

Nej, nej för sjuttsingen!

Henne har jag träffat och hon är en förtjusande dam med synpunkter.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

såg inte den här tråden tidigare. Har haft en Captiva i drygt ett år, samma modell. Absolut inga problem med bil eller service på 3000 mil. Köpt och servad hos Chevrolet i Rayong, det är också många Bangkokregistrerade Chevor som servas där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar bil!

Har just lämnat barnen på skolan och har lite tid att reflektera över helgens turer i Captivan.

Mitt största problem med att köra i Vänstertrafik är att placera bilen i filen... Hamnar för långt till vänster om jag inte tänker mig för och kollar positionen ofta.

Antar att det går över strax det kändes mycket enklare i morse än i Fredags.

Captivan är den första bilen för mig i flera kategorier:

1. Första högerstyrda, med allt vad det innebär av små ovanor som att hitta växelspaken med vänster handen pilla med stereo, färddator osv, som väl är så sitter blinkers och vindrutetorkare som på Europeiska bilar (blinkers till vänster om ratten). Brukade ha problem när jag körde Japanska bilar här då de har spakarna tvärtom, lite irriterande att få vindrutetorkarna vid varje filbyte i början...

2. Första Automatväxlade bilen jag haft, inga problem alls mycket skönt i Bkk-trafik, bara lite ovant.

3. Första 4WD, har inte testat ännu eftersom den kopplar in sig automatiskt när den behövs, jag gillar att den finns där vid behov men skulle eg klarat mig utan.

4. Första bilen med Antisladdsystem, klart bra att ha vid skyfall eller lera på vägarna, men har inte testat ännu.

5. Första bilen med aktiv fjädring, som håller bilen horisontalt, alltså den lutar mycket lite vid hård kurvtagning, har testat flera gånger, bilen ligger som ett strykjärn i kurvorna, klart fräckt och antagligen en säkerhets pryl också.

6. Första bilen med AC! fullständigt nödvändigt i Thailand, det är nog bara nån enstaka billighets pickis som saknar det som standard i dagens LOS.

7. Första dieselbilen, lite billigare i drift än bensin och förhoppningsvis längre livslängd på motorn. I denna bilen är 2.0lit-dieseln starkare än 2,4lit-bensinaren och bränslesnålare :great:

OSV, första svarta, 7-sitsiga, SUVn, Läderklädseln, mörktonade rutor runt om, parkeringssensorer... Listan kan förmodligen göras längre, men då känns det som skryt ;)

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

1. Första högerstyrda, med allt vad det innebär av små ovanor som att hitta växelspaken med vänster handen pilla med stereo, färddator osv, som väl är så sitter blinkers och vindrutetorkare som på Europeiska bilar (blinkers till vänster om ratten). Brukade ha problem när jag körde Japanska bilar här då de har spakarna tvärtom, lite irriterande att få vindrutetorkarna vid varje filbyte i början...

För det första, gratulerar till den nya bilen.

Men en dum fråga angående högerstyrda bilar, hur sitter pedalerna? som vänsterstyrda eller?

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För det första, gratulerar till den nya bilen.

Men en dum fråga angående högerstyrda bilar, hur sitter pedalerna? som vänsterstyrda eller?

mvh. Lars

Ja de sitter som i vänsterstyrda, iallafall alla jag sett och kört.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...