Jump to content
IGNORERAD

Var försiktiga när ni handlar på Suvan annars...


GammalDansken

Recommended Posts

GammalDansken

.. kan det gå så här illa.

Från BBC - uppföljare på en tidigare artikel om ett engelskt par

som åkte fast för påstått snatteri i en tax-free butik på Suvan

Tourists warned of Thailand airport scam

http://news.bbc.co.u...fic/8154497.stm

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    8

  • NangYak

    7

  • ban99arne

    5

  • swedenfarang

    5

Mest aktiva i denna tråd

swedenfarang

Intressant och obehaglig läsning. Ni som är bra på engelska, rätta mig om jag har fel - men tydligen så hade övervakningskameran visat att hon hade stoppat ner plånboken i sin väska. Eller hur?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Intressant och obehaglig läsning. Ni som är bra på engelska, rätta mig om jag har fel - men tydligen så hade övervakningskameran visat att hon hade stoppat ner plånboken i sin väska. Eller hur?

Det kunde se så ut, stod det, men man hittade aldrig plånboken.

I slutet står det om ett danskt par och en Irländare som utsatts för samma bedrägeri

och den däringar Tony säger han har "hjälpt" många - så jag väljer nog att tro på det engelska

paret när dom säger att dom inte tagit nånting, bara tittat.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch!

Ska till Suv nästa vecka, men det blir ingen tax-free kan jag lova er.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Och nu publicerar Kingpower övervakningsfilmerna i försvar.

Snatteri eller inte ??

Bedöm själva!

http://www.kingpower...pop_case2.html#

mvh

ps finns case1 och case3 oxå. ds

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Och nu publicerar Kingpower övervakningsfilmerna i försvar.

Snatteri eller inte ??

Bedöm själva!

http://www.kingpower...pop_case2.html#

mvh

ps finns case1 och case3 oxå. ds

Vad tycker du?

I bägge fallen har iaf jag enormt svårt att avgöra om varan hamnar i väskan

eller läggas tebax.

Butiksdetektiver brukar vara väldigt bra på att se sådant men om det är systematisk

bedrägeri i samarbete med "tolken" Tony då vet'e fan vad man ska tro.

Man blir ju inte direkt förvånad om sånt händer i Thailand och nyligen var det en kund

i en dansk stormarknad som råkade ut för en lögnaktig butiksvakt som satte dit henne

för stöld och planterade varor i efterhand på henne.

Han blev av med jobbet då det blev upptäckt.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Har tittat flera gånger på videon för det brittiska paret nu. Hon gör ju en rörelse mot väskan - men samtidigt lägger hon ju tillbaka något när hon går. Höll hon i två plånböcker och la tillbaka ena? Omöjligt att se för mig. Den andra videon "Case 3" var helt värdelös, kunde inte urskilja något. Men man får ju hoppas att King Power är tillräckligt seriöst.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och nu publicerar Kingpower övervakningsfilmerna i försvar.

Snatteri eller inte ??

Bedöm själva!

http://www.kingpower...pop_case2.html#

mvh

ps finns case1 och case3 oxå. ds

Helt otroligt. Snacka om att handla i lugn och ro. Vem äger King Power?

Men man kanske inte ska vara förvånad. Den flygplatsen har ju varit ett ställe för mygel och korruption från dag ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad thailändsk lagstiftning säger men i Sverige så spelar det väl ingen roll vad en kamera kan tänkas visa. Man visiterar en misstänkt person utanför affären och hittar man inget så finns det inget åtal. I det här fallet så kanske kameran visar något men en visitation visar inget men man hoppas ändå pressa ut pengar. Totalt skamlöst och en oerhörs prestigeförlust för hela Thailand. Den nya flygplatsen ska ju ändå vara ett ansikte utåt och det första man ser när man kommer dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Quote

Totalt skamlöst och en oerhörs prestigeförlust för hela Thailand. Den nya flygplatsen ska ju ändå vara ett ansikte utåt och det första man ser när man kommer dit.

Huvudet på spiken där - min första tanke också. Snacka om att göra bort sig totalt. Jag kommer ju åtminstone dra mig för att handla på Taxfreen och många därtill...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vem det var som gav oinskränkt monopol på alla kommersiella ytor i den nya flygplatsen till King Power? :whistle:

King Power som står mycket nära Newin Chidchob.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Läst nyss King Powers egna utsago - enligt denna så hade de suttit vid olika bord på en restaurang när security kom för att visitera kvinnan. Mannen hade då enligt King Power begett sig mot toaletterna där man sedan hittade plånboken i en sopkorg. Hmm..vem ska man egentligen tro? Försöker KP helt enkelt ljuga sig ur situation eller stal detta par något? Det märkliga på övervakningskameran är att de båda agerar som individer och inte som ett par. Nåja, intressant är det och man känner onekligen ett visst obehag.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, är väl mer upprörande hur korrumptionen nästlat in sig i poliskåren som via en bulvan är de som skor sig på resenärerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Quote

Vad tycker du?

mvh GD

Att det är omöjligt att bilda sig en uppfattning utifrån filmerna. Att som Kingpower påstår säga att det 'klart framgår' ditt eller datt av filmerna är löjligt.

men ..

Kingpower har säkert som policy att reagera på alla misstänkta fall av snatteri och sedan är det upp till flygplatspolisen att agera utifrån informationen som delges dom. Om ngt fuffens pågår är det nog hos flygplatspolisen eller polismyndigheterna.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan man vara glad att pengarna har tagit slut på resan, så man sätter inte sin fot där…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

I någon av dagens danska tidningar citeras samma artikel från BBC och det talas om

"reaktioner på konsulatnivå".

Inte över butikernas agerande, vad jag förstår, utan p.g.a. det samspel som verkar

förekomma på Suvan mellan polis och såk. rådgivare för de drabbade. Korruptionen asså.

Ett tips som ges, är, att även om en butik i tax-free området kan se ut att ha flera sektioner

kan det mycket väl vara separata butiker, så undvik att gå runt med grejor i näven.

Går du fel kan det tolkas som snatteri.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det syntes tydligt på filmen att hon tjuvade plånboken. Hon är en mycket förslagen tjuv. Det var inte förtsta gången hon stal, det kan jag garantera.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej.

Det syntes tydligt på filmen att hon tjuvade plånboken. Hon är en mycket förslagen tjuv. Det var inte förtsta gången hon stal, det kan jag garantera.

MVH BanFang

Har inte sett filmen själv och det må vara så att hon stal plånboken. Frågan handlar ändå mer om att paret blir pressat på en sjuhelvetes massa pengar för att få sin frihet.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

ok har kollat å kollat på den där filmen å jag måste då säga att det ser ut som hon tar en för hon hade ingen plånbok i varken vänster eller högerhand då hon kom till den första sidan å sen tittar hon på en å det ser ut somhon lägger tillbacka den men har den fortfarande i handen då hon går runt sen läger hon den på en hylla för att sen ta den å lägga ner i väskan sin.

men som sakt kan vara synvilla av mig så tänker inte säga att det är varken det ena eller det andra.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...