Jump to content
IGNORERAD

Passets giltighetstid


sakonnakhon

Recommended Posts

sakonnakhon

När man åker till Thailand, så kräver ju Thailand att passet ska vara giltig minst 6 månader efter man åkt hem. Gäller samma sak i Svergie?

Min fru ska åka tillbaka till Svergie om knappa 2 veckor. Hennes pass giltighet går ut i oktober. Hon har giltig visum instämplat i passet. Kommer det att bli nåt problem,om hon åker till Svergie utan att förlänga passet i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

I Sverige gäller en giltighet på minst 3 månader efter hemresan.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag lånar denna tråd lite. Hur funkar det i följande fall:

Min flickväns pass går ut 24 april 2010, vi ska åka till Thailand mellan 31-20 november 2009. Måste vi förnya hennes pass innan vi reser eller hur funkar det? Tjejen påstår att det funkar bra då hon kan ordna nytt pass när vi är där i Thailand medan jag är mer osäker (jag vet att för oss svenskar ska vi ha ett giltigt pass med minst 6 månader vid resa).

Tacksam för svar. Ha en bra dag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Din flickvän har rätt. Min fru åkte in i Thailand i juni,och hennes pass skulle gå ut i oktober.

Hon skaffade nytt pass i Thailand. Innan hon ansökte om nytt pass, gick hon till Svenska ambasaden. Där fick hon ett nytt visum som hon skulle klistra in i sitt nya pass. Sen åkte hon till Thailändska passmyndigheten och beställde nytt pass. Tror att det hela tog 2 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis inga problem för en thailändare att återvända till Thailand.

Fru Chang åkte 2008-03-01 till Thailand med ett pass som gick ut 2008-05-07. Ingen protesterade. Sen fixade hon nytt pass i Chiang Mai (tog en vecka), och inför hemresan besökte vi svenska ambassaden i Bangkok där hon fick PUT inklistrat i sitt nya pass. Det tog bara tjugo minuter.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis inga problem för en thailändare att återvända till Thailand.

Fru Chang åkte 2008-03-01 till Thailand med ett pass som gick ut 2008-05-07. Ingen protesterade. Sen fixade hon nytt pass i Chiang Mai (tog en vecka), och inför hemresan besökte vi svenska ambassaden i Bangkok där hon fick PUT inklistrat i sitt nya pass. Det tog bara tjugo minuter.

Herr Chang har talat.

Finns det någon gräns(tid/datum) på när en Thailändare kan byta sitt pass? Har för mig det finns i Sverige.

Herr Chang var det den gången du satt o smuttade på en Chang o mumsade på musslor på fiskresturangen i Bangkok och samtidigt plåtade katter och byte e-mail med en gammal snubbe B)

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon gräns(tid/datum) på när en Thailändare kan byta sitt pass? Har för mig det finns i Sverige.

Hmm, jag vet inte riktigt. Men hur som helst kan en thailändare åka till Thailand dagen innan passet går ut. Antagligen efter också.

Herr Chang var det den gången du satt o smuttade på en Chang o mumsade på musslor på fiskresturangen i Bangkok och samtidigt plåtade katter och byte e-mail med en gammal snubbe B)

Japp, på Sukhumvit soi 7. Det var väl kvällen innan vi gick till ambassaden okristligt tidigt morgonen efter.

Herr

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte ifall man vill byta det 1år innan det går ut tex.

Tror inte det ska vara några problem att förnya passet i förtid. Däremot är man griniga vad gäller ID-korten, de ska tydligen helst ha gått ut innan man kan få nytt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det ska vara några problem att förnya passet i förtid. Däremot är man griniga vad gäller ID-korten, de ska tydligen helst ha gått ut innan man kan få nytt.

Herr Chang har talat.

Japp det med id-korten har frugan snackat om.

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl ändå så att man även i Thailand fattar att det man inte allltid kan vara på plats för att förnya sitt pass när det precis gått ut. Speciellt inte om man bor med en farang i hans hemland.

Men ID-kort och körkort...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej's pass går snart ut och vi funderade på att förnya det här hemma så att man inte behöver offra tid på detta nästa gång vi åker.

Jag antar att man personligen måste infinna sig på ambassaden när man ansöker om nytt pass?

För hennes del blir det i så fall Köpenhamn's ambassad, nån som har fixat nytt pass där?

Hur göra med PUT klistermärket i det gamla passet?

Om man skaffar ett svenskt pass innan så behövs väl iofs inte PUT märket mer, eller?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej's pass går snart ut och vi funderade på att förnya det här hemma så att man inte behöver offra tid på detta nästa gång vi åker.

Jag antar att man personligen måste infinna sig på ambassaden när man ansöker om nytt pass?

För hennes del blir det i så fall Köpenhamn's ambassad, nån som har fixat nytt pass där?

Hur göra med PUT klistermärket i det gamla passet?

Om man skaffar ett svenskt pass innan så behövs väl iofs inte PUT märket mer, eller?

/ Joe

Hej Joe,

Jag vet inte hur det fungerar med att förnya passet på ambassaden i Köpenhamn. Jag vet dock att om man får svenskt pass så makuleras PUT i det thailändska passet. Likaväl som det makuleras i det gamla passet om man får PUT inklistrat i sitt nya thailändska pass. Med makuleras menar jag då stor stämpel "Cancelled" över PUT.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...