Jump to content
IGNORERAD

Reflektion


Marlon

Recommended Posts

Hej,

Har chattat och pratat i telefon med en trevlig thailänsk tjej ett tag nu. Känns väldigt bra, speciellt efter att vi har rett ut en del saker. Så nu har jag tagit mod till mig och föreslagit att jag ska komma och hälsa på henne i höst vilket hon gärna vill. Förutom en del språkliga missförstånd så har jag reflekterat över att det är väldigt svårt att få henne att ta beslut.

Ett exempel:

Tänkte att när man åker till Thailand så måste man ju passa på att resa runt lite, speciellt när man har en guide som kan språket. Så vi hade en lång diskussion om vart vi skulle åka och vart vi skulle bo. Jag frågade henne om hennes åsikt men den var helt oviktig, bara jag var nöjd så var hon också nöjd. Som jämnställd (nåja) svensk man så har jag lite svårt att förstå. Men ok, vi diskuterade säkert 2 timmar om mina "krav" på i första hand boende (hon ville veta allt t.ex. resort, hotell, bungalow, home-stay, spa, massage, etc. etc.) och lyckades övertala henne om att hon skulle kolla efter boende som uppfyller mina "högt ställd krav" (f-n man har ju sovit under en gran mitt i vintern, skitit i ett hål, ätit lav från träden som man sköljt ner med underbart tallbarrste och inte duschat på en vecka i det militära så mina krav är verkligen höga, ironi). Bra tänkte jag, då kollar hon några schyssta ställen och så diskuterar vi och bestämmer tillsammans. Men precis innan vi är färdiga så säger hon något i still med "ok, u look and decide". Tillbaka på ruta ett igen alltså... Är helt säker på att det inte var ett språkligt missförstånd denna gången utan att hon inte vill (eller snarare vågar) föreslå alternativ.

Då detta har skett i samband med andra diskussioner så har jag förstått att hon inte vill eller i alla fall ogärna tar några beslut då hon är rädd för att jag inte ska bli nöjd. Har talat om flera gånger att jag är glad över att bara få träffa henne. Jag är fullt medveten om att hon har en helt annan syn på detta, har en annan uppfostran, en annan kultur, andra seder & bruk, mm mm. Jag accepterar det fullt ut men jag skulle väldigt gärna vilja få henne att i alla fall vara med och ta beslut. Ni som har thailänska flickvänner / fruar antar jag känner igen detta. Har ni några bra tips och råd hur man kan få henne att förstå att jag gärna vill att hon är med och bestämmer? Eller är det bara att släppa och fortsätta bestämma?

En annan sak jag reflekterat över är att hon inte kan förstår hur jag kan bo ensam. "Vem lagar mat, tvättar och städar åt mig?" & "Varför bor du inte med dina föräldrar/släktingar/vänner?" Detta verkar vad jag förstår dock vara vanligt efter att precis ha läst en tidigare tråd.

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    6

  • Marlon

    5

  • Kim

    4

  • swedenfarang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hon fiskar efter ev .girlfriends  :crazy: Fortsätt och bestäm du,är hon missnöjd så kan ni byta boende.Mvh Måne (bestäm medans du får,det är snart slut på det)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Min uppfattning är att de vill att man ska bestämma inom vissa områden och de själva inom andra. Vilka områden det gäller har jag aldrig lärt mig - de skiftar dessutom. Men tror dock att i början av förhållandet så vill många thaitjejer ha bevis på att det är en kille som kan ta beslut och visa att han är redig.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Men tror dock att i början av förhållandet så vill många thaitjejer ha bevis på att det är en kille som kan ta beslut och visa att han är redig. Å de e du? ??? mvh Retstickan Arne

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Javisst!  :D

Arne eller Clion? Vem är du då?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Den bestämmande.

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hon fiskar efter ev .girlfriends  :crazy: Fortsätt och bestäm du,är hon missnöjd så kan ni byta boende.Mvh Måne (bestäm medans du får,det är snart slut på det)

Klockrent 5555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Clion: Varför kallar du dig själv "retstickan Arne"?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Du ska ta det som ett tecken på att hon inte vill hamna i fel dager, possitivt men Du kommer nog i alla fall förr eller senare att fråga om något hon inte vill, och då kommer det garanterat ett UP TO YOU, och då gäller det att se upp.

Annars är det bara att köra på, Du kommer nog i alla fall ibörjan få bestämma allt, även det Du ber henne fixa, lycka till.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

hade det vart ban99arne som svarat så hade han avslutat med dom orden.Ps gillar å reta dej iband

ta inte illa upp

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Clion: Jaha, hade inte fattat det. Men näe jag tar inte illa upp. Det ska mycket till.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

De där eviga snacket när man tror man är överens, sen tebax till ruta ett.

Okej, är ny inom detta nu, men om ett år kan jag säkert säga "Om jag fick en krona för varje gång det blev så, hade jag vart miljonär nu" :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marlon,

det förvånar mig inte ett dugg att en thaitjej inte gärna vill befatta sig med de praktiska detaljerna på en resa utan att du är med. Du får komma ihåg att de flesta thailänderna aldrig har rest från hotell till hotell på egen hand. De är helt handfallna när det gäller den punkten eftersom det rör sig om en miljö som är främmande för dem och som de förknippar med oss faranger. De tror att de vi som är experter på detta, oberoende språkfördel och evtl lokalkännedom. Jag minns när jag stod i Jomtien med hela tjocka släkten på pickupen och sprang som en skottspole mellan hotellen och guesthouse och de satt på flaket helt förlamade. Vi hittade ett bra ställe att övernatta för hela släkten och de var glada som små barn och firade mig som hjälten som hade räddat dem.

Att hon inte vill ta initiativ här, tolkar jag närmast till hennes fördel. Hon har då inte varit ute med en farang tidigare på ”honeymoon”. Jag är säker att detta bara är ett engångsfenomen och hon kommer att bistå dig på den punkten både med råd och dåd när hon har lärt sig att röra sig inom denna miljö. Och varför planera allt i förväg? Det är mycket roligare att dra från ställe till ställe allt efter man känner. Det är ju hela tjusningen med en resa som dessutom sker under ganska så okända förutsättningar. Inte har jag varit med om efter många hundratals hotellsökningar i mitt liv att inte få rum. I värsta fall tog jag in på ett dyrt hotell för en natt för att rekognosera för ett bättre alternativ nästa dagen. Det är så som man hittar sina ”smultronställen”, inte på något annat sätt och allra minst genom att boka på internet. Det gör man efter man hittat ett ”smultronställe” eller möjligtvis för första natten på en resa.

Jag har då ett konkret förslag:

Träffas ni på Suvarnabhumi och ta in på ”D & D Inn” på Khao San Road (http://www.khaosanby.com) som kostar 700 THB för aircon dubbelrum med excellent frukost samt swimmingpool på taket. Khao San Road är bra både för dig och henne eftersom ni då träffas i en kulturell "bufferzon". På kvällen kan ni gå till ”Gullivers” som ligger en stenkast därifrån för att luckra upp stämningen och ”rocka loss” mot Bangkoks tropiska natt. Efter det är det upp till ungdomarna… :whistle:

Ett litet välment råd till: glöm det där med att bestämma allt tillsammans innan du har fått närkontakt. Tids nog kommer det att ordna sig, kanske för mycket för din smak…

Lycka till och ”friskt vågat är hälften vunnit”…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bra skrivit Singha, jag känner igen mig.

(Fast vad är det för en jobbig  fetstilspolicy du lagt dig till med på senare tid? :-) )

Fru GD fick ta hand om hotellbokandet för oss én (1) gång.

Hon fokuserade 100% på priset och var jättestolt över att ha hittat 350 bahts-hotellrum åt oss i Bangkok.

När vi väl var där var kackerlackor bara nåt man slänger ut genom fönstret och

mögellukt tydligen sånt man får räkna med.

Smådetaljer som att man fick lämna säkerhet vid incheckningen (som försäkring mot handduksstölder antar jag)

ansågs lika lite märkvärdigt som avsaknaden av (en fungerande) varmvattensberedare.

Air condition fanns fast den fick stängas av då den förde mera oväsen än trafiken utanför och dessutom

tyckte att min resväska var rätt plats att dumpa nån äcklig kondensvätska i.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha Marion, lite saker en annan tänkte på när jag läste ditt inlägg.

Vad gör hon, eftersom hon kan ta ledigt för att ut och resa runt med en okänd farang utan problem?

Den gedigna utfrågningen av hur du bor, massage & spa etc låter som hon vill ta reda på vad du är god för.

Och bo var som helst UTOM Khao san road är mitt råd.

Lycka till iaf.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... cut ...

Och bo var som helst UTOM Khao san road är mitt råd.

Lycka till iaf.

/SatanG

Jag tyckte att Khao San Road är en bra början eftersom det är varken thailändsk eller europeisk till sin natur. Det är ett unikt mellanting som man måste ha sett åtminstone en gång i livet. Jag utgick också ifrån att Marlon är ganska ung och känner sig till en början mera hemma i denna miljö samtidigt som det har blivit ett ”inne”-område för thailändska ungdomar på sin jakt med att härma oss västerlänningar.

Alltså: inte typisk thailändsk, ja. Men ett måste för varje backpacker i början av äventyret.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

MArlon,

svårt att veta vilken typ av tjej det är med den information som delges.

Vad bor hon? Hur gammal är hon? Vad jobbar hon med? Vad gillar hon att göra på fritiden? Hur bor hon?

Var gillar hon att göra med sina kompisar? vilka restauranger gillar hon? är hon konstintresserad? Går hon på klubbar? Tränar hon någon sport?

Khao San kanske är jättebra eller så är det helt fel precis som andra stadsdelar.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket underbart inlägg (#12) från Singha711!

Jag har just inte mycket att tillägga mer än att thaidamen är kanske lite försiktig med förslag då det uppenbart är Marlons pengar som ska spenderas. Har ofta fått känslan att fru Chang inte vill bestämma något om det är jag som ska betala. Om jag blir missnöjd med det jag betalat för, så ska det helst vara jag som bestämt utgifterna.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Jaha Marion, lite saker en annan tänkte på när jag läste ditt inlägg.

Vad gör hon, eftersom hon kan ta ledigt för att ut och resa runt med en okänd farang utan problem?

Den gedigna utfrågningen av hur du bor, massage & spa etc låter som hon vill ta reda på vad du är god för.

Och bo var som helst UTOM Khao san road är mitt råd.

Lycka till iaf.

/SatanG

Satang, du tenderar till att bli lite av forumets domedagsprofet ibland. TS skall resa i host sa det finns rejalt med tid for damen att planera eventuell ledighet och man behover inte dra for stora vaxlar pa det. Sen att hon valjer att fraga vad han foredrar upplevs nog av de allra flesta som ren och skar nyfikenhet/omtanke medan en obotlig cyniker far det till kalkylerande och girigt.

F.o haller jag med om att allt utom just Khao Sarn road ar ett battre alternativ.

Marlon,

Det blir garna missforstand och andra klurigheter nar man dels snackar over telefon och inte kan lasa av nagot som helst kroppssprak och dels har en sprakbarriar emellan sig. Jag tror du helt sonika kan boka ett hotell for de forsta dagarna i Bangkok och sedan vanta med resten av planerna tills ni traffas. Hotel bokas inte alltid med fordel i forvag sa det ger dig ocksa lite tid for att kanna av laget nar ni traffas. Singha har aabsolut en poang med att man kan vinna mkt pa att inte planera ihjal sig i forvag.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Hos oss ar det numera sa att frugan tar beslutet och informerar mig efterhand(om hon kommer ihag att gora detta). Ofta far man reda pa resmal nar man ar pa vag dit...Valdigt irriterande och har talat om detta till henne och hon har forbattrad sig for nagot.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Boka du det första hotellet, men tänk på att inte dra på för att imponera, det ger lätt en felaktig bild av din status och det vill du inte.

Om du bestämmer så är det också ditt fel om det blir tokigt, och då lär du få höra det på ett eller annat vis. Om hon bestämmer och det blir tokigt (och det blir det ibland) så är det hennes fel, och du gör klokast i att inte med en min visa att du är missnöjd. När ni lärt känna varandra lite bättre så kommer det att kännas naturligt.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att planera i förväg tror jag är ganska främmande  tanke för en thaitjej.

Möjligtvis att laga mycket mat då att ta med på utflykter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Att planera i förväg tror jag är ganska främmande  tanke för en thaitjej.

En ganska utbredd och vanlig villfarelse bland faranger, som brukar leda till ett chockartat uppvaknande.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg år 2001 när jag lovat min chattkompis (nuvarande fru) i Surin att komma och besöka henne och hennes kompisar för några dagar när jag på hösten skulle till Thailand igen för ännu en 3 månaders backpackertrip på egen hand.

Chattkompisen skulle kolla upp lite hotellalternativ i förväg och var väldigt orolig för vad jag som farang skulle "klara av" i nedköp standardmässigt mot den nivå dom trodde jag levde i i mitt hemland. :) Så dom hörde förstås för sig enbart på dom bästa/dyraste hotellen i stan vilket på den tiden inte alls matchade den prisnivå jag själv som budgetresenär brukade ordna. I chat fick jag därför försöka förklara att jag inte krävde någon lyx alls och att jag mycket hellre föredrog ett lågt pris. Och då först fick jag reda på budgetalternativen ur vilket jag väl på plats valde ett helt basic rum för 150 baht/natt. Fläkt, thaitoalett och kallvattendusch gjorde mig inget och erbjöd inte tjejerna några illusioner om min eventuella farangrikedom heller. ;)

(fast det kanske bör noteras att jag bodde där helt själv, min chattkompis bodde i sitt egna elevboende, annars hade jag säkert valt något aningen lyxigare)

Tror nog din dejt känner samma eventuella oro över att inte kunna erbjuda dig den komfort hon tror är din miniminivå som "välmående" farang och därför vågar hon inte ta några beslut alls. När hon väl känner dig lite bättre så blir det säkert andra tongångar.

Håller med tidigare skribenter om att du nog inte i förväg ska detaljplanera er tid tillsammans. Det räcker med att boka ett hotell för dom första 2 dagarna eller nåt sånt och sen skapar ni programmet allt eftersom ni lär känna varandra. Läs däremot gärna på och diskutera så har ni ett antal alternativ att välja på när ni väl är på plats tillsammans.

Det är inte svårt att resa runt i Thailand och man behöver aldrig ha något bokat i förväg. Själv har jag kuskat runt där under 12 års flitiga resor och bokar av princip aldrig hotell i förväg eller ens bestämmer resrutt. Är mycket hellre fri att åka dit näsan pekar än känner tryggheten av att ha tak över huvudet ordnat innan avresan.

Vad gäller Khao san road som Singha rekommenderar så håller jag med dom som tycker att det nog är bättre att bo någon annanstans. Själv provade jag dom flesta hotell/guesthouse där dom första 6 åren av resor och trivdes ypperligt trots att skitrummen som erbjuds där egentligen inte är prisvärda alls. Men när jag för första ggn tog med blivande frugan till Bangkok så stannade vi till där och sökte rum. Men hon kände sig inte alls hemmstad i området och vi valde därför sen kväll att ta en taxi vidare till något hotell på Silom vilken hon kände sig bra mycket bekvämare med. Och sedan den dagen har jag aldrig mer bott på Khao san road faktiskt.

Finns gott om hotell i alla prisklasser längs Sukhumvit där din dejt säkert trivs bra, så jag tycker det kan vara ett bra startalternativ.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Att planera i förväg tror jag är ganska främmande  tanke för en thaitjej.

Möjligtvis att laga mycket mat då att ta med på utflykter.

Hmm... inte nödvändigtvis. Önskar jag kunde berätta om fru Changs tioårsplan för sin verksamhet i Sverige och återvändan till Thailand. Men då får jag väl smisk.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...