Jump to content
IGNORERAD

"Döden, döden"


Alarik

Recommended Posts

Varje dag pratade Astrid Lindgren med sina systrar i telefon och de började alltid samtalen med att säga ”Döden, döden”.

Detta dels för att ha ämnet avklarat och gå vidare och prata om annat och dels för att vänja sig vid tanken på livets ändlighet.

 

Ni som är bosatta i Thailand, med eller utan thailändsk partner, hur tänker ni skall ske den dagen ni tar ner skylten?

Vill ni bli transporterade hem till fäderneslandet Sverige?

Är ni helt ointresserade? Resonerar som så att det inte är ert problem? Vems problem är det då?

Vad tycker er eventuella partner, barn?

Vara kvar i Thailand?

Ingenting ni överhuvudtaget pratat om?

 

Vad har ni andra som vistas i Thailand kontinuerligt längre eller kortare tid för tankar vad som skall hända den dag ni kilar om hörnet?

 

100_4085.thumb.jpg.d03e1aef08e33f6a17edda592a4e306d.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    6

  • born41

    5

  • Tommy

    4

  • stefan5300

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har bett om att bli kremerat o askan kan de göra av som de anser bäst. Även släkten i Sverige/Finland har vetskap om detta. Onödigt att transportera över 850 mil bara för att begravas o sen glömmas bort. Bortglömt blir man nog i Thailand också men maipenrai.se

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag har bett om att bli kremerat o askan kan de göra av som de anser bäst. Även släkten i Sverige/Finland har vetskap om detta. Onödigt att transportera över 850 mil bara för att begravas o sen glömmas bort. Bortglömt blir man nog i Thailand också men maipenrai.se

Samma här

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi bodde i Bangkok sa jag till frugan att kremera mej och hälla askan i Chao praya floden, numera är det Nordreälv som gäller, eller Säveån (som mynnar ut i Nordreälv 5-6 Km senare) 100 meter hemifrån funkar också...

Vill hamna i havet så småningom, så att jag kan förorena hela världen, under tiden jag flyter runt där och ser mej omkring...

 

Varför ha en fast plats för den "sista vilan", dit eventuellt sörjande skall komma, när de vill skänka en tanke?

 När de kan göra samma sak vid havet, var som helst?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag fyllt i allt viktigt i Vita arkivet som man kan uppdatera eftersom så de närmaste får veta vad jag vill och vilka försäkringar jag har. 

Dör jag i Svea får de köpa en biljett för min urna ner till Thailand och min familj. 

 

Screenshot_20200201_171308_com.opera.browser.jpg

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Vart det än blir kremera mig och se till att vara på säkert avstånd då det kan komma flammor från lättantändliga ångor. Vill inte ha varken grav eller minneslund men svep gärna en kall och prata minnen så kommer jag att vila i frid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hoppas man kasta in handuken i Thailand och kremeras där.

1671571606_43r.thumb.jpg.add93ef0d03da616a0a911d6843e369e.jpg

 

Svågerns begravning ifjol feb.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har egentillverkade askurnor så det blir kremering. Jag har ett flertal askurnor på lager om någon vill köpa och ha i beredskap.

Där dom gräver ner urnan skall det stå en skylt med texten

Jag ligger här tills någon hämtar mig.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Själv har jag fyllt i allt viktigt i Vita arkivet som man kan uppdatera eftersom så de närmaste får veta vad jag vill och vilka försäkringar jag har. 

Dör jag i Svea får de köpa en biljett för min urna ner till Thailand och min familj. 

 

Screenshot_20200201_171308_com.opera.browser.jpg

Varför köpa biljett?

Dom kan väl skicka urnan som ytpost! Du har nog ingen brådska i det läget.

 

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Skall allt ha en ordentlig grav så mina ovänner har något att pissa på.

När du är borta så tror jag att dina ovänner skiter i dig.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

Varför köpa biljett?

Dom kan väl skicka urnan som ytpost! Du har nog ingen brådska i det läget.

 

born41

Försäkringarna täcker nog det så kan lika gärna flyga😂 Frugan cashar  ändå en fet livförsäkring i Thailand om jag kolar innan 75😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit in i "vita arkivet" att gör det så snabbt och så billigt som möjligt när det är dags (kanske ett spartips till en annan tråd?) . Är jag död så är jag.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

När mitt sällskap gick bort fick familjen sköta det,jag bara följde med.

Det blev nog vad man kan kalla en vanlig thaibegravning.

 

Om jag råkar befinna mig i Thailand när jag går bort så önskar jag det samma.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tommy:

När vi bodde i Bangkok sa jag till frugan att kremera mej och hälla askan i Chao praya floden, numera är det Nordreälv som gäller, eller Säveån (som mynnar ut i Nordreälv 5-6 Km senare) 100 meter hemifrån funkar också...

Vill hamna i havet så småningom, så att jag kan förorena hela världen, under tiden jag flyter runt där och ser mej omkring...

 

Varför ha en fast plats för den "sista vilan", dit eventuellt sörjande skall komma, när de vill skänka en tanke?

 När de kan göra samma sak vid havet, var som helst?

 

 

MVH

Det är inte bara att strö ut askan i Sverige var man vill, farsan ville bli utströdd i sina fiskevatten i kalmarsund men det var mycket omständigt, bestämmelser och diskussioner med myndigheter så det blev i en minneslund vid kyrkan dit man kunde hälsa på.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja säg de, den dagen och den sorgen men antagligen blir jag väl uppeldad i skogen som de andra byborna.

 

Det jag sagt till frugan är att ge fan i mig när min aska är i urnan och inga tambon för mig för då kommer jag att spöka förevigt i byn.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja säg de, den dagen och den sorgen men antagligen blir jag väl uppeldad i skogen som de andra byborna.

 

Det jag sagt till frugan är att ge fan i mig när min aska är i urnan och inga tambon för mig för då kommer jag att spöka förevigt i byn.

 

 

Ändrades av Nakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag kan donera mig själv till fjärrvärme, så att jag någongång bidrar med något gott till samhället

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Har varit med och skickat hem två stycken.
Det är en del pappersexercis som ambassaden hjälper till med men det är dyrt om de ska hem hela för att sedan bli maskmat för det krävs både balsamering och transport i speciallåda.
Bäst är att bränna dem här först för då är det betydligt billigare att skicka hem kvarlevorna och i värsta fall kan man väl ta urnan i handbagaget om de nu absolut måste hem.

Med mig får de göra vad de vill, bara jag slipper åka hem till kylan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär bli i Thailand.

Sker det på jobb så täcker arbetsgivarens försäkring transport av kvarlevorna till min hemadress, Thailand.

Är jag hemma på ledighet så blir det där.

Jag har varskott att göra ceremonin enkel, men ha en bra fest 😎

Inget jag offrar någon större energi att grubbla över, då jag ändå så att säga blir offline.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var frågan ställd till "oss" dvs mannen vad han vill när han dör och det är kanske naturligt också pga många av oss är kanske lite eller mycket äldre än vår andra thaihälft, men har ni kollat vad HON vill om hon går bort och ni lever i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget märkvärdigt att göra en ansökan om att få strö askan i exempelvis havet.

Den hjälpen kan fås av en begravningsbyrå.

De vet även, på förhand, om möjligheterna finns att få den avlidnes önskan tillgodosedd.

Men då får man naturligtvis betala för den tjänsten.

Svårare är om de anhöriga inte är överens.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev bob:

Nu var frågan ställd till "oss" dvs mannen vad han vill när han dör och det är kanske naturligt också pga många av oss är kanske lite eller mycket äldre än vår andra thaihälft, men har ni kollat vad HON vill om hon går bort och ni lever i Sverige?

Märkligt att  @bob får en snurrig gubbe för en sådan naturlig följdfråga.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Alarik:

Märkligt att  @bob får en snurrig gubbe för en sådan naturlig följdfråga.

Jahaa, ska man börja grubbla över andras reaktioner också? Nu blir jag snurrig på riktigt.  Fast jag ger en förskräckt gubbe för Dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kremering och urnsättning har varit alternativet för mig ända tills Greta dök upp på scenen och klargjorde jorden och livets ändlighet. 

Nu gäller frystorkning och urnsättning. 

Ändrades av HighWai
Felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...