Jump to content
IGNORERAD

Om PUT och UT


LungAlahato

Recommended Posts

LungAlahato

Nu ar min sista besok i byn avklarat. Igar drack whisky med soda med svagrarna och andra kompisar. Nu sager en granne att hans storsyster jobbar i Finland som massorska. Hon ar gift med en belgier som bor i Belgien. Han sa att det ar sa lonsamt att jobba som massorska i Finland(da maste nog sk.happy ending vara med annars hur ska man annars gora "big money"?)

Nu min fraga: Galler storasyrrans arbetstillstand i annat land an Belgien dar maken bor? Sjalv ar inte 100% saker pa detta men har pa MPR ar det nan som vet. Antar att hon jobbar svart i Finland men ville inte tala om detta till brorsan.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ett belgískt arbetstillstånd gällen enbart i Belgien och inget annat EU-land som t.ex. Finland. Vill man arbeta i ett annat EU/EES eller Schengenland måste man ansöka om arbets- och uppehållstillstånd hos myndigheterna i det aktuella landet. Är man däremot belgisk medborgare söker man istället en upphållsrätt för arbete- eller bosättning i Finland. Är man medföljande familjemedlem till en belgisk medborgare som redan har en uppehållsrätt i Finland, söker familjemedlemmen ett upphållskort i Finland.

Hon kan dock besöka Finland under max 3 månader utan annat tillstånd än det uppehållstillstånd hon har i Belgien.

Nu har Belgien även en långtidsvariant av tillstånd som heter D-visum för en tid av 6 månader som kan förlängas årsvis under en 3-årsperiod för att sedan övergå till ett permanent uppehållstillstånd.

Finland tillämpar även försörjningskrav för tredjelandsmedborgare som vill bo och arbeta i Finland.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Kan väl göra ett litet tillägg:

Eftersom det inte förekommer några gränskontroller inom schengenområdet är det ganska lätt att besöka Finland från t.ex. Belgien och stanna en längre tid utan problem - t.o.m. arbeta utan tillstånd. Problem uppstår först om någon myndighet kontrollerar inresetillstånd och vistelselängd.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Det var det jag misstankte, sa tjejen arbetar utan tillstand. Men thailandare brukar inte bry om sant dar det finns pengar att tjana.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det var det jag misstankte, sa tjejen arbetar utan tillstand. Men thailandare brukar inte bry om sant dar det finns pengar att tjana.

Nej, dom bryr sig inte för det mesta. Likt många farang i Thailand...

Men jag försöker berätta i den mån jag kan...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...