Jump to content
IGNORERAD

"Pappersbilder" och negativ till digitala bilder?


PlayTheGame

Recommended Posts

PlayTheGame

Jag har ett x-antal 1000 bilder utskrivna i pappersformat 10x15 cm + en stor mängd gamla negativ.

Nu skulle jag vilja ha dem även i digitalt format.

Vad är det bästa sättet?  Ngn smidig apparat ? Scanner ?

Dela gärna med Er av Era erfarenheter.

Tack på förhand.

Mvh/PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den finns smidiga sätt för dia läs om det här

http://blogg.tkj.se/...v-digitalisera/

Papperskort scannar jag in 4-6 bilder per scan så kan man

klippa dom i sitt bildprogram sen och redigera dom. Går rätt

smidigt. Men klart 1000 bilder ändå lite tid men det är det värt

när du väl har gjort det.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju scanners med funktion att skanna såväl vanliga bilder samt negativ, men det är väl bara att skanna in pappersbilderna på en vanlig scanner om du har tillgång till det (dom kostar ju bara runt 500 spänn för en bra kombinerad scanner/skrivare annars) och negativen kan du ju gå in på t ex Expert och be att få dom kopierade till en skiva. Funkar ju bra om man har diabilder också. Eller om nån snäll forummedlem med scanner för negativ kan fixa det åt dig kanske? :preved:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

PlayTheGame

Hittade en liten kul pryl på NetOnNet HP Scanjet G3010  890:- Någon som provat denna modell?  Den verkar vara "heltäckande".

/PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hittade en liten kul pryl på NetOnNet HP Scanjet G3010  890:- Någon som provat denna modell?  Den verkar vara "heltäckande".

/PTG

Jag har den något mera exklusiva varianten HP Scanjet 4890 (ca. 1900.- förra året / SIBA) inhandlat för just detta syfte. Jag har ett par tusen gamla foton på olika media (papperskopior, negativ, dia) en del mycket gamla från hela släkten (upp till 75 år).

Papperskopior skannas med mycket bra resultat.

Negativ har lite varierande kvalitet. Hade jag en papperskopia på samma bild, så var den ofta bättre. Det krävs en del efterbehandling på negativ (program finns med) och det tar ett tag att komma i underfund med bästa teknik. Sammantaget betyg godkänd.

Diabilder har jag inte börjat med men det blir nog av snart. Har testat några bilder och funnit att det är samma problematik som med negativ. Kräver nog en hel del efterbehandling.

Sammantaget kan jag säga att det rör sig om en mycket tidskrävande process med tyngdpunkt på efterbehandling. Kan hända att det lönar sig att då använda ett ”batch” förfarande (automatisk upprepning) för de mera grundläggande efterbehandlingsmoment.

Men mödan värt är det många gånger…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...