Jump to content
IGNORERAD

Svensk hårdrock

Mantra
 Dela

Recommended Posts

nån som kan tipsa om svenska hårdrockgruper?

en vän i Thailand älskar svensk hårdrock å frågat mig om jag kan fixa några cd till han han är thailändare.

Mantra

Dela på andra sajter

• Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Mantra

5

• andrejsdenruskige

3

• Benriach

3

• Wwax

2

Mest aktiva i denna tråd

Beror väl lite grand på hur hård din thailändska polare är ;) . Om han/hon är "pudel" eller "death".

Eller kanske föredrar ngn annan av alla de subgengrer som finns inom musikstilen. Eller räcker

det med att det är svenska musiker som spelar? Annars har väl Sverige exporterat en hel del

hårdrock till yttervärlden genom åren om jag inte missminner mig. Yngvie Malmsten, Europe,

Treat, Candlemass, Dismember, Entombed, Meshuggah, At the Gates, Hammerfall, Mustasch bara

för att nämna några band. Sedan om dem sålt mycket skivor eller ej, det har jag ingen aning om.

En av mina starkaste konsertupplevelser hade jag när relativt okända Soul Patrol spelade i

teaterladan på hultsfredsfestivalen för en massa år sedan. Blev nog så hög man kan bli då

av upplevelsen utan att använda olagliga substanser...

Slog på radions P3 häromdan då ett band vid namn November spelades. De var tydligen en av de

allra första hårdrocksgrupperna i Sverige i början på 70-talet och sjöng även på svenska.

Påminnde lite grand om Led Zeppelin och Black Sabbath. Låter inte alls oävet.

Fast jag inbillar mig att bl a wuthai har bättre koll på musikstilen :whistle:

Några exempel på helt ok svensk hårdrock enligt mig:

November (Swe) - En Annan Värld

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Tack för tipsen ska fixa en av varje å ge han nästa gång jag åker ner hoppas han blir glad över det.

Mantra

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Mantra, då måste du ge honom Opeth! Det bästa bandet från Sverige!

Meshuggah, är ett måste!

Två sjukt bra band från Sverige.

Dela på andra sajter

Guest wUThai

Seriöst, Hammerfall och Sabaton?!?! :) Jävla tysk korvätar rock! Finns 1000 tals band som låter lika kasst som dom.

Han ville ju ha musik åt Death genren. Så bespara oss med poodles och hammercrap! :)

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Den allra första konserten jag såg var med ett band som räknas som det första svenska heavy metalbandet nämligen Heavy Load, dom spelade på rockklubben Underground som då låg vid Sergelstorg och året var 79 eller 80 och jag var 15-16 år. Det var bröderna Styrbjörn och Ragne med co som körda hevy metal inramat med vikinga attribut. Underground hade då inga rättigheter och serverade officielt endast lättöl och läsk men bad man snällt så gick det att köpa starköl under disk.

Mer om Heavy Load

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Load_(band)

http://www.youtube.com/watch?v=H0779HWz8qA

Tomas

Dela på andra sajter

nån som kan tipsa om svenska hårdrockgruper?

en vän i Thailand älskar svensk hårdrock å frågat mig om jag kan fixa några cd till han han är thailändare.

In Flames - ex. A Sense of Purpose

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Eller vad sägs om lite

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

• 1 år senare...

Dags och buffa denna tråden! Om man gillar Mercyful Fate, Black sabbath stuket så lär man gilla detta!

Jag har upptäckt årets bästa skiva 2010. och den upptäcker jag 2011! Shame on me! :) Har lyssnat på detta alster hela dagen och den blir fan i mig bättre för varje gång. Till den milda graden att sambon börjat nynna på låtarna! :)

Ghost, heter bandet.

http://www.youtube.com/watch?v=x6dy1FVo1Ck

http://www.youtube.com/watch?v=KfZksZ9qido

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...