Jump to content
IGNORERAD

Var gör ni av den bärbara datorn?


Tetra

Recommended Posts

Hej, köpte just en bärbar dator som jag tänkte ta med på resor till Thailand, Är lite nojig på att den ska bli stulen på hotellrummet,har bekanta som har haft besök på rummet men då blivit av med visa kort och pengar.

Vad gör ni när ni lämnar rummet?

Tar ni med den eller gömmer ni den ?

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • Balut Power

    4

  • stefan5300

    3

  • ban99arne

    2

Mest aktiva i denna tråd

Lämnar den inte synlig , aldig förlorat nått ick synligt på hotell.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

brukar låsa in den i resväskan...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lås den in i resväskan!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har släpat runt laptop i Thailand dom sista 5 åren på massvis av hotell över hela landet och lämnar den alltid fullt synligt. Har ännu inte blivit av med den.

Men tänker jag efter så har jag nog agerat aningen riskfyllt, en vacker dag försvinner den nog.

Jag har dock inhandlat en pyttelaptop (EEE Pc) sen sist så på nästa resa går den eventuellt in i dom safetyboxar som nu för tiden finns på var och varannat rum.

Men har man som jag klarat kanske 60-100 olika hotell under fem års tid så är ju inte risken så jättehög i alla fall. Nästan alla kompisar drar ju också omkring på laptopar och jag känner ingen som blivit av med sin.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte vara orolig Kim , med två ungat så är det ingen som kommer att rota omkring bland dina grejer.

Varför en asus förrsten ? acers är mycket trevligare ca 8000 baht numera.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Varför en asus förrsten ? acers är mycket trevligare ca 8000 baht numera.

Tja, vet inte. Gick på känsla och looks när jag valde. Men jag är mycket nöjd so far. Ska bli kul att slippa bära datorväska i fortsättningen. Den nya går in i laptopfacket på nya kameraryggsäcken. Att den bara väger 1,4 kg är ju också positivt. Dock tillkommer något hekto för extern dvd-brännare/spelare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig gömt min laptop i Thailand, det är för mycket besvär och den är inte precis ny (köpt 2004)... Ej heller min videokamera. Kanske bara haft tur hittills, men har aldrig upplevt någon stöldrisk.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min första resa var jag oaktsam.

Lämnade min dator bredvid TVn på hotellrummet.

Var väldigt orolig över att den skulle vara borta när jag kom tillbaka till rummet.

När jag kom tillbaka till rummet och den var kvar, kände jag att det gick ju bra.

Och har således alltid gjort likadant. Den är säker bredvid TVn.

Kan bero på att de som städar rummet instinktivt titta på just TVn och inte vad som finns bredvid. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig gömt undan min Laptop.

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Laptopen Lämnar jag alltid fullt synlig. Har aldrig varit ngt problem.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På min första resa var jag oaktsam.

Lämnade min dator bredvid TVn på hotellrummet.

Var väldigt orolig över att den skulle vara borta när jag kom tillbaka till rummet.

När jag kom tillbaka till rummet och den var kvar, kände jag att det gick ju bra.

Och har således alltid gjort likadant. Den är säker bredvid TVn.

Kan bero på att de som städar rummet instinktivt titta på just TVn och inte vad som finns bredvid. ;)

Nja, jag tror ju att de som städar rummet är minst sannolika att stjäla en laptop. Det är en ganska värdefull sak, och de vet mycket väl att de blir de första som anklagas.

Bättre då att sno något som gästen inte märker saknas... om man nu är lagd åt det hållet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid lämnat laptop, kamera mm. framme och väl synligt på alla hotel jag bott på och har aldrig haft några problem, tvärtom så har städerskan vid något tillfälle ställt undan den så att den inte stod i blickfånget från fönstret (bodde i bungalow)

Så kan vi kanske vända på frågan... Är det någon här som har blivit bestulen på hotelrummet??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Quote

Är det någon här som har blivit bestulen på hotelrummet??

Jäpp, men förutsättningarna var inte dom bästa, dyngrak och plocka med en freelance, får bara hoppas att pengarna gick till ris till henne och hennes familj, såg det lite som u-hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Ja tyvär. Tog med en freelance upp till rummet och tänk när jag började leta efter mobilen var den borta. Det kostade mig 2000 kr extra. Inte så kul

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade min laptop + pass + 20.000B typ fullt synligt på hotelet framme hela tiden.

Inte en jäkel som rörde nått.

Tror lite mer att i turist orter som koh chang o sånt, så vågar städpersonal inte sno nått, för oftas lever dom på minimum lön och är det en hotel gäst som gnäller på att nått saknas så får nog städarna ta skiten för det och får börja leta nya jobb.

Och i Koh Chang var det oftas Kambojaner som städade, och då Thai folket ogillar dom så chansar dom inte på att sno nått för att skaffa nytt jobb som kambojan är inte det lättaste.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig råkat illa ut ! Istället har jag fått hjälp av personalen . Jag var ute en kväll och tog en tuk-tuk till hotellet och märkte när jag upp på rummet att mobilen och mina pengar hade ramlat ur fickan . Jag gick ner till receptionen och berättade . Två av killarna stack iväg på sina motorbike´s och lyckades hitta den tuk-tuk som jag hade åkt med . Dagen efter bjude jag personalen på glass och sedan bowling vilket uppskattades .

Jag försöker alltid att få en personlig relation till personalen , kanske det har hjälpt till .

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, köp en vattentät väska och tag med lappatoppen i den vid bad.

Är det blåsigt så kan man ju surfa.

Badnörden Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

PlayTheGame

Blev bestulen på mina och tjejens svenska pengar under senaste resan i Patong. Inte särskilt mkt pengar men det kändes ändå helt kass!

Efter mkt om och men så uppdagades det att en nyanställd städerska hade tagit pengar och saker från ett flertal rum. Hon blev konfronterad av hotelledningen och bröt ihop och erkände allt.

Polisen tillkallades och dagen efter fick de drabbade tillbaka sina pengar.

Allt löste sig alltså till det bästa.

En sak som jag tänkte på efter vårt lilla "inbrott" var att både tjejens plånbok låg kvar i en byrålåda + att min laptop stod kvar på skrivbordet.

Undrar varför hon bara norpade de svenska dinarerna?

Det verkar inte som om hon har följt den svenska kronkursen särskilt mycket!

/PTG

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan konstatera att ekvationen

Dyngrak + freelancers = Hög riskfdaktor. Har BTT blivit av med något?

Jag har en sådan här vajer att låsa fast datorn med, problemet brukar vara att hitta något lämpligt i rummet att tjudra datorn vid. Ifall jag känner att det kan vara risk för stöld slänger jag ner datorn i handbagaget som är låsbart men oftast låter jag den stå framme.

Nu har jag skaffat en Samsung NC10 och den borde gå in i de flesta safety boxar.

Tror aldrig att jag blivit bestulen på något hotellrum?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta med sig en freelancare när man är på fyllan (dyngrak) till hotellrummet,  det kan man ju räkna ut med rövhålet och en kritbit hur det troligen slutar.

  Än så länge bedrar visheten snålheten

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balut Power

Quote

Ta med sig en freelancare när man är på fyllan (dyngrak) till hotellrummet,  det kan man ju räkna ut med rövhålet och en kritbit hur det troligen slutar.

  Än så länge bedrar visheten snålheten

Jag har heller inte påstått att man blir smart när man är på dyngfyllan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har heller inte påstått att man blir smart när man är på dyngfyllan

Och jag har inte påstått att DU varken är smart eller osmart,  det var väl mer generellt jag skrev

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror aldrig att jag blivit bestulen på något hotellrum?

Exactemente. Det är nog alldeles för stort för att ta med sig, fast man tycker du borde märkt om de snott det.

Fd skolpolisen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...