Jump to content
IGNORERAD

Mopedkörkort?


bungalow

Recommended Posts

Jag har lovat flickvännen en moppe när jag kommer ner nästa gång och nu undrar jag om det är som här att man har olika klasser på mopparna?

Är det klass 1o2 som här? Krävs någon typ av förarbevis för moppe o ev. körkort för de större modellerna?

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    6

  • BBJ

    4

  • bungalow

    3

  • Oscar

    3

Mest aktiva i denna tråd

phitsanulok

nu tror jag väl knappast thailänska myndigheter bryr sig om svenska körkortslagar, men jag har ingen aning om olika moppeklasser i los.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss pratat med henne i telefon och hon talar om nån licens eller drivingcard. Tydligen kan man få det utfärdat där man köper moppen.

Hon säger, For money you can buy everything.

Tydligen så är det inte som här olika klasser på mopederna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon menar förmodligen körkort på MC som i Thailand inte är samma som i Sverige utan man måste ha två lappar om man vill köra både MC och bil.

Liksom här skall man ha kunskap m trafikregler och uppvisa körkunskap, men som damen säger, i Thailand kan man köpa det mesta.

MC,Moppe eller scooter, samma lapp.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den regel som finns är att man inte får köra större cc än 110 om man är 15-18 år. 18+ = vilken motorcykel som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Hon är 18*2 så det blir nog en Honda Wave eller Click.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den regel som finns är att man inte får köra större cc än 110 om man är 15-18 år. 18+ = vilken motorcykel som helst.

Japp och det krävs körkort, vilket är mycket enkelt att skaffa.

MVH Tommy, som hade en 36årig fru förra året ;) ...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Körkortet fixas lätt på en dag och en muta på cirka 1000 bath underlättar,

men dom flesta jag vet kör utan kort. Antagligen för att böterna för olovlig körning

är små.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Körkortet fixas lätt på en dag och en muta på cirka 1000 bath underlättar,

men dom flesta jag vet kör utan kort. Antagligen för att böterna för olovlig körning

är små.

Hehe, körkortet fixas lätt på en dag utan mutor. Kostar 150 Baht nuförtiden pga det nya kortet som ser ut som ett riktigt körkort helt plötsligt.

Går på en halv-/heldag att skaffa.

Böterna för olovlig körning är förvisso små, men tänk tanken att nåt skulle hända. En olycka med nån skadad.

Då blir det inte kul att sitta som farang utan körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min fru sa att det var tur att vi mutade lite för hon kunde inte teorin...

Hon körde utan förut, men nu kör hon lagligt i Sverige med sitt thailändska

körkort. Dock bara några dagar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Min fru sa att det var tur att vi mutade lite för hon kunde inte teorin...

Hon körde utan förut, men nu kör hon lagligt i Sverige med sitt thailändska

körkort. Dock bara några dagar till.

Ja, teorin är ju inte så viktig.

Det är bara blunda och köra i Thailand (och i Sverige). :arf:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Min fru sa att det var tur att vi mutade lite för hon kunde inte teorin...

Hon körde utan förut, men nu kör hon lagligt i Sverige med sitt thailändska

körkort. Dock bara några dagar till.

Du har möjligtvis aldrig undrat varför Thailand har så många olyckor i trafiken? ???

Kanske för att många i Thailand gör som din fru...kör utan att kunna några trafikregler...otroligt smart fru du har.

Det finns en anledning till att lära sig körkorts teorin.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Skulle man köra efter trafikreglerna i Bangkok så smäller det nog ganska snart. Verkar finnas ett underförstått regelsystem i trafiken som inte direkt harmoniserar med de officiella reglerna.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skulle man köra efter trafikreglerna i Bangkok så smäller det nog ganska snart. Verkar finnas ett underförstått regelsystem i trafiken som inte direkt harmoniserar med de officiella reglerna.

Det du kallar för "underförstått regelsystem" skulle jag vilja kalla för sunt förnuft eller trafikvett som tillsammans med trafikregler får trafiken i Bangkok att fungera.

Det är precis det som körkortsteorin handlar om.trafikregler och trafikvett.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Skulle inte vilja påstå att dessa underförstådda trafikregler i Bangkok kan liknas med något som trafikvett. Snarare en kollektiv galenskap i symbios.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, om man "tänker svenskt", men briljera inte som trafikpolis, det funkar inte i Thailand, bara pengar styr, även i trafiken.

En parantes, frågade vid ett tillfälle, finns det inga trafikregler här? Svaret är som en saga,

JO, men dom gäller bara i Bangkok! :bag:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo och jag börjar bli lika smart. Jag har slutat att tänka så mycket.

Det blir bara en massa problem..  :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok trafik = organiserad röra  :rtfm: Inlägget innehåller inte minimum kravet på (5 ord). Oooops :bag:

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo, om man "tänker svenskt", men briljera inte som trafikpolis, det funkar inte i Thailand, bara pengar styr, även i trafiken.

En parantes, frågade vid ett tillfälle, finns det inga trafikregler här? Svaret är som en saga,

JO, men dom gäller bara i Bangkok! :bag:

Baa

Stämmer nog fint som Baa skriver!

Svågern är privatchaufför åt en mycket välbeställd Thai gubbe.

Han kör fina bilar med Dyra nummer skyltar (typ: กก 8888 ).

Svågern säger att han kommer undan med fortkörningar, rödljusförseelser osv, även om han ser polisen på platsen, polisen väljer att inte se honom :bag: , för om en rik snubbe med kontakter stoppas kan det bli jobbiga kommenderingar för den nitiske polismannen, tex ett par år i södra Thailand :suicide:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

letar mopedbil åt min fru, först tänkte vi på en 4hjulig men nu har det ju införts hårdare krav för att ta mopedkort, så då tänkte vi om och skaffar en 3hjulig moppebil som inte behövs något körkort att framföra, efter att tittat på en riktig skrothög som vi inte köpte kom jag att tänka på om det kanske skulle gå att köra med ett thailänskt mopedkörkort, är det ngn som vet något om detta, jag vet att ett thaibilkörkiort bara jäller 1 år från första uppehållstillståndsdagen, kanske det inte är samma regler med moppekort, i såfall kan man ju gå tillbaka till första tanken dvs 4hjulsmoppebil, visserligen dyrare men mycket bättre tror jag, ngn som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

letar mopedbil åt min fru, först tänkte vi på en 4hjulig men nu har det ju införts hårdare krav för att ta mopedkort, så då tänkte vi om och skaffar en 3hjulig moppebil som inte behövs något körkort att framföra, efter att tittat på en riktig skrothög som vi inte köpte kom jag att tänka på om det kanske skulle gå att köra med ett thailänskt mopedkörkort, är det ngn som vet något om detta, jag vet att ett thaibilkörkiort bara jäller 1 år från första uppehållstillståndsdagen, kanske det inte är samma regler med moppekort, i såfall kan man ju gå tillbaka till första tanken dvs 4hjulsmoppebil, visserligen dyrare men mycket bättre tror jag, ngn som vet?

Ja du menar här i Sverige. En moppebil är svindyra här i Sverige. Speciellt om det är en El-bil.

Det är bättre om du köper en EU-scooter till henne. Sen är det bara till att tuta och köra. En Baotian är det optimala. Billiga och lätta att både trimma och fixa. Sen finns det massor av verkstäder till dom också.

Ett tips är at hom skriver Högertrafik under hastighets mätaren. :drinks:

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

hon och har varit här 1,5 år nu, åker moped varje dag till sfi och praktikjobb moppe har hon men till vintern är det för kallt med cvanlig moppe

Link to comment
Dela på andra sajter

hon och har varit här 1,5 år nu, åker moped varje dag till sfi och praktikjobb moppe har hon men till vintern är det för kallt med cvanlig moppe

Då kanske det funkar med en gammal Epa-Traktor till henne.

Förslagsvis en gammal Duett

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...