Jump to content
IGNORERAD

Mopedkörkort?


bungalow

Recommended Posts

Guest jlh66

Då kanske det funkar med en gammal Epa-Traktor till henne.

Förslagsvis en gammal Duett

Kan nog va bra raggnings tips för nicke15 som åker med farsan och vill impa på ung thaitjej i Phuket-tja bruden,häng med mig till Örkelljunga så kan du få ta en raggarsväng i min epatraktor :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    6

  • BBJ

    4

  • bungalow

    3

  • Oscar

    3

Mest aktiva i denna tråd

thaibilkörkiort bara jäller 1 år från första uppehållstillståndsdagen, kanske det inte är samma regler med moppekort, i såfall kan man ju gå tillbaka till första tanken dvs 4hjulsmoppebil, visserligen dyrare men mycket bättre tror jag, ngn som vet?

Detsamma gäller för thailänsk "moppe" som i Sverige är en motorcykel. Får hon köra tung "moppe" i Thailand vilket hon får om hon är över 18 år.

Ja då kan du köpa en tung båge som gör 300 blås här i Sverige åt henne om du vill.

Men tyvär så har ju din fru bott här längre än ett år så då funkar det inte alls med thailänskt körkort längre.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har thailändskt körkort. Ett för bil och ett för moppe. Det var bara att visa upp det svenska och en massa andra papper på "transportdepartment" så fick man det. Kostade inte många ฿ .

Men trafikreglerna får man lära sig den hårda vägen.

Det första jag lärde mig var att alltid titta åt "fel håll" först. Därifrån kommer nämligen faran. Trafikregler, släng er i väggen. Kolla alltid åt "fel håll" först och sedan åt alla andra håll och sedan hoppas på turen.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

När vi flyttade till Thailand för 2 år sen bodde vi temporärt ett par månader i Jomtien tills huset blev färdigt. Bil inköptes och lilla damen

ville också köra.

Hon ville göra det ordentligt och gick på en körskola i Naklua. 10 lektioner, 5 med manuell och 5 med automatlåda. Dock, all körning var på

avlyst område, inget i trafik. Förklarades med att det inte var tillåtet i Thailand att köra i trafiken innan man fått körkort, så om hon ville

kunde hon ta extra lektioner efter avklarad uppkörning. Vi fann ett område i Ban Chang, nära husbygget, fält med uppgjorda vägar som hon övade på

innan det blev dags att dra ut i trafiken.

När vi flyttat in blev det moppeköp och ett till körkort behövdes. Då i Rayong där hon direkt fick göra kör- och teoriprov. Teoriprovet missat

med 1 fråga vid första försöket och 'ilsken' dam kom hem och morrade om frågor som inte hade något med motorcykel att göra. T.e.x. "Vad använder

man vatten till för en bil?" varvid hon hade svarat "att tvätta bilen med". Mer rätt än deras förväntade svar tycker jag, för vem har vatten i

kylsystemet nu för tiden. Andra gången klarade hon testen galant.

För mej, översättning av körkort, Danskt, på konsulatet i Jomtien, läkarintyg, kopior på pass och intyg på boende från Ampur och några 'larviga'

syntester. 1 års kort för motorcykel och bil som efter utgång blev utbytta mot 5 års utan några som helst tester.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många frågetecken dök upp i skallen nu iom denna tråd huh.gifrtfm.gifcrazy.gif

När vi åker ner så fixar jag alltid internationellt körkort, eftersom jag har hela raden med bokstäver på mitt svenska körkort så förutsätter jag att jag även kan köra vår moppe/mc i Thailand, då det internationella kk översätter behörigheten. cool.gif

Men när vi så småningom flyttar ner längre perioder så ska jag skaffa Thaikörkort. Om jag då förstår det ni skriver ovan rätt så måste jag ha 2 körkort i Thailand, 1 för bil och 1 för moppe/mc?? Stämmer det? huh.gif

Keithan, du "fick" de thailänska körkorten mot uppvisande av svenskt körkort "och en massa papper", om jag förstod rätt, vad för "massa papper" behövs? Jag är lat och vill helst inte trassla med teori- och praktik-prov. wink.gif

Vi har alltid bil o mc försäkrade i "klass 1" (motsvarar väl svensk helförsäkring) så man vill ju ha rätt körkort också. smile.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

BBJ,

Du behöver 2 st översättningar (intyg) av ditt svenska körkort, en för bil och en för MC. Det blir två buntar med papper som dessutom vardera ska innehålla:

Ansökningsblankett,

kopior på pass,

kopia på svenskt körkort,

ovanstående intyg (fås på ambassad/konsulat)

intyg om boende (fås på ampur (komunkontor)eller hos immigrationen), kan kopieras.

läkarintyg (50b hos klinik, 30b på regionalsjukhus). Kan kopieras.

Några ögontester görs, sen har man temporära körkort som gäller 1 år.

Förnyas efter 1 år till 5 års, vilket krävde nya ansökningar, passkopior, läkarintyg och kopior på det gamla boendeintyget. Inga tester.

Oscar.

Ändrades av Oscar
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

<p class='citation'>Quote</p><div class="blockquote"><div class='quote'>Den regel som finns är att man inte får köra större cc än 110 om man är 15-18 år. 18+ = vilken motorcykel som helst.</div></div>

Japp och det krävs körkort, vilket är mycket enkelt att skaffa.

MVH Tommy, som hade en 36årig fru förra året ;) ...

Så gammal :ironi::):na:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon möjlighet som 30dagars farang med svenskt B-kort att öht köra laglig moppe i Thailand? Det kommer ju inte ta mer än ett stopp innan varenda brunskjorta jagar i området man bor dagligen om man kör ändå kan man tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon möjlighet som 30dagars farang med svenskt B-kort att öht köra laglig moppe i Thailand? Det kommer ju inte ta mer än ett stopp innan varenda brunskjorta jagar i området man bor dagligen om man kör ändå kan man tänka.

Nej, inte lagligt men jag vet farranger som köpt körkort i Phuket av nån myndighets person, det var nog 5-6år sedan, en kille från MC till Lastbil med släp för 10000Bath.

Skulle tro att det är svårare i dag sedan de nya körkorten kommit.

Fast om du menar Moppe, 50cc så vet jag inte jag har sett såna och de körs ofta oreggade, så det kanske går, nån som vet?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nej, inte lagligt men jag vet farranger som köpt körkort i Phuket av nån myndighets person, det var nog 5-6år sedan, en kille från MC till Lastbil med släp för 10000Bath.

Skulle tro att det är svårare i dag sedan de nya körkorten kommit.

Fast om du menar Moppe, 50cc så vet jag inte jag har sett såna och de körs ofta oreggade, så det kanske går, nån som vet?

MVH Tommy

För ett par dagar sedan där vi var, i norra Thailand, stoppade polisen varenda mcjävel

på den väg vi skulle (förbi traffic-police-stationen).

Fru GD hade givetvis lämnat sitt mc-körkort hemma, så enda chansen

att komma förbi dom var om jag körde, sas det.

Thaierna och burmeserna blev alla stoppade, men inte GD :-)

Funkade fint alla dagarna.

Vet'e fan om jag får köra, och vill egentligen helst inte trots att jag har svenskt kort till tung MC.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

BBJ,

Du behöver 2 st översättningar (intyg) av ditt svenska körkort, en för bil och en för MC. Det blir två buntar med papper som dessutom vardera ska innehålla:

Ansökningsblankett,

kopior på pass,

kopia på svenskt körkort,

ovanstående intyg (fås på ambassad/konsulat)

intyg om boende (fås på ampur (komunkontor)eller hos immigrationen), kan kopieras.

läkarintyg (50b hos klinik, 30b på regionalsjukhus). Kan kopieras.

Några ögontester görs, sen har man temporära körkort som gäller 1 år.

Förnyas efter 1 år till 5 års, vilket krävde nya ansökningar, passkopior, läkarintyg och kopior på det gamla boendeintyget. Inga tester.

Oscar.

Tack Oscar, det blir plus för den detaljerade beskrivningen great.gifgreat.gifgreat.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Hej BBJ,

hoppas att allt är bra med dig,

har ni planerat någon resa och när blir det ?

ha det gött, hälsa din fru och familjen.

mvh challengerfriends.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss pratat med henne i telefon och hon talar om nån licens eller drivingcard. Tydligen kan man få det utfärdat där man köper moppen.

Hon säger, For money you can buy everything.

Even a girlfriend?

:bag:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

På 'motorkontoret' i Rayong informeras körkortssökande om att inte försöka med mutor och att allt där går hederligt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill än en gång tillägga att om det händer en olycka som du är vållande till, så hjälper inte några "låtsas-körkort".

Så snälla, låt mig slippa trådar där min kommentar blir: "Vad var det jag sa??"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BBJ,

hoppas att allt är bra med dig,

har ni planerat någon resa och när blir det ?

ha det gött, hälsa din fru och familjen.

mvh challengerfriends.gif

Hej själv challenger,

Jo det är väl hyfsat, men damen och jag har sorg nu då hennes mamma dog för några dagar sen, så hon har åkt ner för begravning mm.sad.gif

Vi siktar på jan -11, sen får vi se hur askmoln, demonstrationer och ekonomi ställer sig till det, men vi är optimistiska. cool.gif

Tack det ska jag göra, hälsa dina nära och kära du också.great.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, försökte bara vara artig och svara på en direkt fråga jap.gifjap.gifjap.gif

Mvh

BBJ

icon_baggirl.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skulle man köra efter trafikreglerna i Bangkok så smäller det nog ganska snart. Verkar finnas ett underförstått regelsystem i trafiken som inte direkt harmoniserar med de officiella reglerna.

Har praktiserat MC i Bangkok i 3 veckor och en vecka ute på landet ... och det är lite annorlunda med trafikreglerna ja.

Om det finns avdelat mot mötande trafik är det bara 3 körfält dvs du kan få möte på både in och utsidan ... eftersom det är jobbigt att åka ända bort till nästa ställe du får göra U-sväng på...

I korsningar så trixar du med MC dig fram så långt du kan och sen släpper du fram dom som vill ändå längre fram eftersom MC drar järnet när det blir grönt eller strax innan (vilket inte alltid är helt smart) och slipper då bilar i ett par 100 meter innan dom kommer ikapp.

Du och de flesta andra ligger oftast på 50-60 på större gator, kör du saktare blir du ständigt omåkt på båda sidor och kör du fortare kan de bli svårt att stanna/gira... för det behöver man.

Vänstersväng är nästan alltid tillåten även på rött.

Står det nån o dirigerar trafiken bör du göra som dom vill eftersom det trots klädseln kan vara en polis...

Regn är kul att titta på, lär dig att inte röra frambromsen när det är blött, tyngre bågar har ju fotbroms men så är det inte på automaterna som man vanligtvis har.

Har kört en hel del här hemma och jag kom in i rytmen rätt snabbt, mest för att jag hade en fin o rapp båge ... med väldigt bra bromsar...

... och om du som jag råkat åka fel under demonstrationssäsongen, och kommer fram till en checkpoint full i färgglatt klädda personer, klistra på största leeendet och dra därifrån så fort du kan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...