Jump to content
IGNORERAD

Missriktad ironi, eller?


Vaxet

Recommended Posts

Fru Vax och jag har ägnat några veckor åt att måla ett hus i Sverige och en händelse under dessa veckor kommer jag aldrig glömma. Jag drog till med ett ironiskt skämt som fullständigt misstolkades av vår granne.

Tyckte att jag var rätt tydlig och att det inte skulle misstolkas och både jag och fru Vax tyckte det var jättekul, vår granne som sagt uppskattade dock inte min kommentar.

Det som hände var följande, och kanske var jag dum, men jag tycker fortfarande det är lite roligt och frugan likaså.

Fru Vax stod på en stege och målade när denna sakteliga började tippa omkull.

Jag stod på ett annat ställe men hörde hennes skrik och sprang genast dit.

Där låg hon nu på marken och jag var helt övertygad om att hon skadat sig, men efter att ha kollat lite så förstod vi båda två att allt var ok.

Då upptäckte vi också att hon fått hela burken med färg över huvudet och att hon var helt blå i håret och ned på ryggen.

Eftersom det var en akrylatfärg(vattenbaserad) så tog vi vattenslängen och jag spolade vatten på henne emedan hon tvättade av sig färgen. Detta gjordes på gräsmattan.

Medan vi gjorde detta kom grannen in på gården och frågade vad som hände, jag tyckte jag var jättekul när jag svarade.

"Ja du vet, jag har ju importerat en Thailändska och ibland måste man ju skölja av dem så de håller sig fräscha"

Jag skrattade, grannen skrattade och Fru Vax skrattade, inget mer sades i frågan.

Dagen därpå kom grannens fru in och ville tala med mig. Hon ville påpeka att min kvinnosyn inte var förenlig med 2000 talet och tyckte det var för djävligt att jag tvättade av Fru Vax på gräsmattan, när det passade mig.

Jag blev helt stum av förvåning och förklarade att detta var ett skämt och att både Fru Vax och jag var införstådda med detta. Grannens fru tyckte dock att det inte var så kul och nu känner jag mig lite skamsen.

Vad tycker ni, kul eller bara ett klumpigt försök att ironisera på fördomar som folk har om Thailändskor?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • Vaxet

    5

  • Baa

    4

  • GammalDansken

    4

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Vilken jävla otur - men lite kul också.

Jag skulle nog välja att överdriva ironin ännu mer nästa gången du pratar med grannen

och inte försöka förklara bort så det blir ännu mera konstigt.

Kommer att tänka på min egen granne och hur han skulle reagerat.

Han är ensamstående nu men råkar för länge sedan ha varit gift just med en Thailändska som enligt

samstämmande uppgifter var ett monster (typ organiserade thaiflickor att jobba som prostituerade för sig).

Han hade nog föreslagit bruk av kokande vatten :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl en sak om skämtet misstolkades första gången, men efter att du gett grannfrugan en förklaring så borde ju även hon fatta varför du skämtade till det. :crazy:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Så hon trodde på allvar att du tvättade av din fru på gräsmattan samtidigt som hennes egen man tydligen fattade skämtet? Låter mysko men kanske har hon tidigare träffat på män som har den attityden du skojade om. För dom finns ju, tyvärr.

ps kul att se dig igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Då upptäckte vi också att hon fått hela burken med färg över huvudet och att hon var helt blå i håret och ned på ryggen.

Mitt gamla svenska ex blev irriterad när jag efter ett par månader såg att hon hade bytt gardiner.

En färgburk över huvudet hade jag nog noterat direkt :P

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet visst fan var det kul. Men hur man än förklarar så har ju dom sin bild klar redan.

Man har ju själv upplevt att en del incidenter med grannar i våran tvättcentral.

Man kan ju bara skratta åt deras fördomar.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannens fru trodde väl antagligen att Vaxets fru spolades av naken ...  :crazy:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

De

Quote

"Ja du vet, jag har ju importerat en Thailändska och ibland måste man ju skölja av dem så de håller sig fräscha"

 

Vad tycker ni, kul eller bara ett klumpigt försök att ironisera på fördomar som folk har om Thailändskor?

Det var kul, Vaxet!  :mdr:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vaxet visst fan var det kul. Men hur man än förklarar så har ju dom sin bild klar redan.

Man har ju själv upplevt att en del incidenter med grannar i våran tvättcentral.

Man kan ju bara skratta åt deras fördomar. Och  Mr. Broskans kommentar lämnar jag åt hans eget dåliga ömdöme. kanske en självboigrafi.

//Broskan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om grannen inte har en Saab eller Volvo så kan Du ju göra en liknande kommentar om han/hon tvättar bilen, import som import, kanske han då fattar ironin.

MVH

Baa (som tycker det var skitkul)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg er framför mig när jag läste tråden...

:D:D:D

Hälsa

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...framgick inte riktigt om grannen och hans fru blev informerade om att Vaxets fru fått en

burk målarfärg över sig. Tycker grannfrun överreagerarede. Hade det i stället vait det omvända

dvs Vaxet som varit tvungen att göras ren med vattenslangen av fru Vaxet och hon skämtat om

sin gubbes dåliga hygien(nu ponerar jag inte att Vaxet är orenlig) så hade det säkert varit helt

ok för grannkärringen och hon hade säkert skrattat både högt och länge. Män ska ju tåla att

bli skämtade med. Se bara på farsan i "Svensson, Svensson". Den gubben har fått utstå mycket

skit genom åren :crazy:

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev det nån "Vaxning" efter spolningen?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, stå på dig Vaxet!

Trögfattade svenskar ska man inte behöva fjäska för...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske din grannfru är psykopat? Enligt läkarexpertisen så förstår psykopater inte ironi.

Och är hon det är det nog bäst att regla dörren framöver. ;)

Skämt åsido, din granne kanske inte lyckades få fram samma ironiska touch när han återberättade historien som du gjorde i den aktuella färska situationen. Och grannfrun försjönk kanske i tankar utan att fråga sin gubbe desto mer. Dvs innan hon i sina grubblerier retat upp sig på mycket att hon gick över till dig för att stämma i bäcken.

Kul story hur som helst! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannfrun hade kanske bara otur när hon tänkte...

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

jättekul tur att det inte blev något benbrott , det är troligt att grannens fru är en gammal kökshäxa som spelar fin

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

:D

De där var humor :)

Skit i grannen, hon har inte alla indianer i kanoten bara.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, i morgon bör du gå och ringa på hos grannen och säg till mannen att du även kan spola av hans kärring nästa gång de e dags.

Arne Ribbing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, har nu taget några öl med grannen och hans fru.(jättetrevliga)

De skrattade gott åt min kommenater, men sa samtidigt att de båda har vissa fördommar om män som har Thailändska partners.

Ja vad kan man göra åt det, antagligen inget!

Så om ni vill hålla er Tirac fräsch, spola av henne ibland, på detta sätt får ni nya vänner.

Det är vad vi erfareret, och grannfrun är numera jättetrevlig och med lite mindre fördommar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

en fråga hon råkade väl inte vara en svensk kvinna eller?

skämt å sido kan man inte förstå att det var ett skämt ska man nog gå å låsa in sig.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...