Jump to content
IGNORERAD

Fråga om transfer pengar


Mantra

Recommended Posts

om man för över pengar från sverige via en bank tex. till en thai bank

ska man betala avgiften själv eller låtamotagende bank betala?

för det här med att ens partner ska få mest pengar är det jagf funderar över.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mantra,

Betala hela avgiften själv här i Sverige.

Då är det inget strul och tjejen får exakt de pengar som du har angett.

Allt annat är bara krångel. Du vinner inget genom att dela upp avgiften eller låta den thailändska banken dra alltihop. Då blir tjejen bara besviken att hon inte fick det som du lovade. Och då blir det strul för dig igen och då får du alla gubbar på forumet på dig igen med goda råd, fastän du bara vill vara i fred...

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mantra gör som Singha711 sa fast precis tvärt om ;)

Skicka i kronor och låt motagarbanken betala avgiften det tjänar i på :great:

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte skicka pengar över bank tog en sån satans lång tid.

Skaffade ett ICA bankomat kort och skickade ner, så för man bara över en summa, och sen säger till henne att ta ut hela beloppet på en gång och sätta in på sin bank.

Dels för att de tar 40kr avgift vid uttag, och sen att Thaibankerna gillar instättning på konton bland sinna kunder mer än att man för över, vet inte om det har nått med någon creditrating att göra.

Nordea -> ICA banken = 1dag för överföring tills pengar finns redo att ta ut.

Kan gå snabbare om man kan alla tider som bankerna gör sina överföringar vid, men men. Minst en dag så är det klart.

PS: Om någon vet om det stämmer med thai banker och instättning och varför så önskar jag få en klarare bild av det hela i en snabb summering tack! :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, får nog säga emot Singha711.

Av många inlägg verkar det som att låta mottagaren betala avgiften är bäst. Vilket också är min egen erfarenhet. Det är ungefär som att avgiften i svenska banken blir SEK 100, och i den thailändska banken THB 100. En viss skillnad...

Man kan också konstatera att om man nu ska skicka pengar till thailändsk bank så är det bättre att skicka SEK. Åtminstone Swedbank låter en välja vilken valuta man ska skicka. Och det blir sedan bättre kurs vid växlingen i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar man i Thaibath vet man exakt hur mycke man får.

Skickar man svenska kronor tar det några dagar och då vet man inte vad som händer under tiden kursen kan gå upp eller ner.

Har Handelsbanken de tog ingen avgift fick deras kurs blev övertalad att växla i Sverige. Kursen blev 4.40 det var på morgonen innan nya ränte beslutet kom dagen efter sjönk den ner till 4.26.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Mantra,

Betala hela avgiften själv här i Sverige.

Då är det inget strul och tjejen får exakt de pengar som du har angett.

Allt annat är bara krångel. Du vinner inget genom att dela upp avgiften eller låta den thailändska banken dra alltihop. Då blir tjejen bara besviken att hon inte fick det som du lovade. Och då blir det strul för dig igen och då får du alla gubbar på forumet på dig igen med goda råd, fastän du bara vill vara i fred...

//Singha711

Det är inga problem att låta Thaibanken ta Avgiften!!

Bara att förklara för tjejen att hon får mindre pengar, om du ska betala i från Sverige!!

Dem är inte dumma!!

Dom kan räkna pengar!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en överenskomelse med Nitt om 1000kr/m. innan ICA-banken släppte E-Kortet.

Det kosta mig 1100-1200 i månaden.

Hon fick det ganska tidigt 2002/2003.

Nu bor hon här och har sitt eget konto i ICA-Banken!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Jag hade en överenskomelse med Nitt om 1000kr/m. innan ICA-banken släppte E-Kortet.

Det kosta mig 1100-1200 i månaden.

Hon fick det ganska tidigt 2002/2003.

Nu bor hon här och har sitt eget konto i ICA-Banken!!

pigge01

Glömde du skriva att nu kostar det dig 7-8000 i månaden?  :mdr:

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Glömde du skriva att nu kostar det dig 7-8000 i månaden?  :mdr:

mvh GD

Har Ni reakärringar, 7-8000?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Glömde du skriva att nu kostar det dig 7-8000 i månaden?  :mdr:

mvh GD

Hon har sitt eget jobb och får själva betala sina inköp!!

Jag bjuder på en Thailands resa om året.

Vi kom hem den 3/7.

Jag betalar Hyra och el.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hon har sitt eget jobb och får själva betala sina inköp!!

Jag bjuder på en Thailands resa om året.

Vi kom hem den 3/7.

Jag betalar Hyra och el.

pigge01

Hej pigge01,

Det låter ju som ganska exakt samma arrangemang jag och fru Chang har.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej pigge01,

Det låter ju som ganska exakt samma arrangemang jag och fru Chang har.

Herr Chang har talat.

Jag tror att vi är många som har det lika.

Vi killar tjänar i regel mera än tjejerna och därför får vi stå för de fasta kostnaderna.

Det är sjönt att tjejen har egen inkomst och

Kan själva bestäma över vad hon köper eller sänder till sin Thaifamilj.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jaha, får nog säga emot Singha711.

Av många inlägg verkar det som att låta mottagaren betala avgiften är bäst. Vilket också är min egen erfarenhet. Det är ungefär som att avgiften i svenska banken blir SEK 100, och i den thailändska banken THB 100. En viss skillnad...

Man kan också konstatera att om man nu ska skicka pengar till thailändsk bank så är det bättre att skicka SEK. Åtminstone Swedbank låter en välja vilken valuta man ska skicka. Och det blir sedan bättre kurs vid växlingen i Thailand.

Herr Chang har talat.

Hej, Herr Chang,

Ok, då. Jag får väl böja mig för majoriteten. Jag har väl tyckt att enkelheten och klarheten i vilket belopp det blir i slutändan var att föredra, omedveten om att det kanske kostade en slant. Sen har du ju onekligen en poäng i att skicka SEK då man får bättre kurs vid växling i Thailand.

Jag har använt ICA-kort de senaste åren, men funderar starkt att återgå till överföring via bank igen eftersom de thailändska bankerna har infört denna dumma ATM-avgift på 150 THB.

Alltså, Mantra, glöm det jag skrev eller gör tvärtom.  :bag: Lägg på några hundra baht istället så blir tjejen glad när det blir vinst….

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag i en annan tråd här på MPR lästa att banken UOB fortfarande INTE tar någon avgift vid bankomat uttag i Thailand.

Så det billigaste måste då vara att skicka pengarna med hjälp av ICA-kortet och sen ta ut kulorna på UOB bankomat. Inga avgifter alls!

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...