Jump to content
IGNORERAD

dubbelt medborgarskap


Zaza

Recommended Posts

hej jag undrar om min fru kan ha dubbelt medborgarskap efter 3 år i sverige och hur man bär sig åt för att fixa det.

Mvh ZAZA

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Om din fru ska söka svenskt medborgarskap kan hon göra det efter 3 år från det hon kommit till Sverige på UT och ni varit gifta eller sambos i minst 2 år. Hon måste även ha fått PUT. Dessutom måste hon ha skött sig och inte haft problem med polis eller kronofogde.

Ansökan om svenskt medborgarskap görs hos Migrationsverket och kostar 1.500 kr. Blankett finns på Migrationsverkets hemsida under avdelningen blanketter. Den vanliga ansökningsblanketten för ansökan om medborgarskap heter 300031 och är på svenska.

När hon skickar in sin ansökan om svenskt medborgarskap ska hon skicka med sitt pass och en del bestyrkta handlingar som finns angivna på ansökningsblanketten. Ansökan skickar hon i ett rekommenderat brev till Migrationsverket. Bestyrka handlingarna kan du göra åt din fru.

Migrationsverket har en guide (medborgarskapsguiden) på sin hemsida www.migrationsverket.se där ni kan testa om din fru klarar kraven för medborgarskap.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kan ha dubbelt medborgarskap, men när hennes Thai pass går ut och hon fixar nytt blir det stopp. Hon får inte ett nytt PUT i sitt nya Thai pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Hon kan ha dubbla medborgarskap så länge hon vill. Hon kan ordna ett nytt thaipass när hennes gamla går ut - inga problem. Hon får ingen PUT-stämpel i thaipasset när hon är svensk medborgare. Migrationsverket makulerar även PUT-stämpeln i hennes gamla pass när hon fått sitt svenska medborgarskap klart.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hon kan ha dubbelt medborgarskap, men när hennes Thai pass går ut och hon fixar nytt blir det stopp. Hon får inte ett nytt PUT i sitt nya Thai pass.

Tja... om man har PUT eller inte i sitt thaipass är väl ganska ointressant om man beviljats svenskt medborgarskap? Det går liksom att få ett svenskt pass som är bättre än PUT i annat pass...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thaikonsult eller någon annan,

Vad känner du till om thailändsk militärtjänst?

Sambons son fyller snart 17 år och han har dubbla pass och bor med oss i Sverige.

Han borde ju snart vara aktuell för "mönstring" i Thailand

Jag själv vet nästan ingenting om villkoren för "mönstringen" i LOS, mer att den förekommer på 2 olika sätt.

Om han skulle göra militärtjänsten i LOS, kan han då ha kvar sitt svenska medborgarskap?

Om han inte gör "lumpen" i LOS...kan de då "plocka" honom på flyplatsen i Bangkok?

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

lars60.

Du har helt rätt att han måste mönstra och det skall ske inom en viss tidsperiod. Tror det var 17-19 år.

Där gör dom 2 uttagningar. I uttagning 1 bedöms lämpligheten. Och om man där visar att man inte är så lämplig (man kan ju ha med mamma och inte prata/läsa/skriva Thai, Visa att man har Svenskt pass också osv) så kanske man inte skickas vidare till steg 2.

Steg 2 är sedan en lottdragning.

Och skulle lotten falla fel så har man ju alltid möjlighet att säga upp sitt Thai medborgarskap alt alltid flyga med Svenska passet till Thailand.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

lars60.

Du har helt rätt att han måste mönstra och det skall ske inom en viss tidsperiod. Tror det var 17-19 år.

Där gör dom 2 uttagningar. I uttagning 1 bedöms lämpligheten. Och om man där visar att man inte är så lämplig (man kan ju ha med mamma och inte prata/läsa/skriva Thai, Visa att man har Svenskt pass också osv) så kanske man inte skickas vidare till steg 2.

Steg 2 är sedan en lottdragning.

Och skulle lotten falla fel så har man ju alltid möjlighet att säga upp sitt Thai medborgarskap alt alltid flyga med Svenska passet till Thailand.

hf

Hej hasseigöteborg!

Tack för det..det förklarar en del!  :great:

Sonen är nu på besök i Bangkok hos fadern,

och fyller 17 år den 22/7 och så påpassligt

"glömde" han sitt thai-pass kvar i Sverige.  ;)

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej hasseigöteborg!

Tack för det..det förklarar en del!  :great:

Sonen är nu på besök i Bangkok hos fadern,

och fyller 17 år den 22/7 och så påpassligt

"glömde" han sitt thai-pass kvar i Sverige.  ;)

Jag har personligen kollat upp detta i Thailand med 4 olika Advokatföretag. Erhållit samma svar: Är din son född i sverige och har Thailändskt medborgarskap från Sverige. Så då står det i hans Thai-Pass  Som har " är utfrärdats av Thai Embassy i Sverige)  han är född i Sverige och kommer därmed inte att behöva göra miltärtjänstgöring - Men är situtionen ombytt: m.a.o. Att sonen är född i Thailand, så kan han löpa risk att bli uttagen att göra miltitärtjänstgöring i Thailand. Men enligt alla dessa jag har diskuterat detta känsliga ämne och har erhållit samma svar så kan jag inte garantera att dessa uppgifter är riktiga. För även om jag är Thai , så tänjer de flesta på reglerverken i Thailand likväl so i Sverige. 
Link to comment
Dela på andra sajter

Med "svensk" logik borde man ju när man uppnått lämplig ålder anmäla sig hos lämplig thailändsk myndighet och få saken ur världen, chansen att man skulle få göra tjänstgöring när man har andra medborgarskap är väl noll.  Men vad man bör göra enligt thailändsk logik är ju en helt annan sak..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur gör man i passkontrollerna om man åker från Sverige på Thaipass (för att slippa visum) o måste åka tillbaka till Svergie påsvenska passet och inte har någon inresestämpel i svenska passet .undrar inte passkontrollen i Thailand om hur länge man vart i landet eller visar man bara fram bägge passen?

MVH Conny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Hur gör man i passkontrollerna om man åker från Sverige på Thaipass (för att slippa visum) o måste åka tillbaka till Svergie påsvenska passet och inte har någon inresestämpel i svenska passet .undrar inte passkontrollen i Thailand om hur länge man vart i landet eller visar man bara fram bägge passen?

MVH Conny

In och ut ur Sverige på svenskt pass och in- och ut ur Thailand på thaipass är hur man ska göra. Och när man reser ut ur Thailand kan man även behöva visa upp det svenska för att bevisa att man har rätt att vistas dit man åker (eftersom man inte har något visa eller uppehållstillstånd i thaipasset).

Och Jo, det fungerar, frugan med dubbla medborgarskap reser så.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Med "svensk" logik borde man ju när man uppnått lämplig ålder anmäla sig hos lämplig thailändsk myndighet och få saken ur världen, chansen att man skulle få göra tjänstgöring när man har andra medborgarskap är väl noll.  Men vad man bör göra enligt thailändsk logik är ju en helt annan sak..
Det som kan tyckas logiskt i Sverige är inte samma sak i Thailand. Jag har tillbringat 27 år av mitt  liv i Sverige, men tyvärr så kommer jag från det fattiga Issan- området. Där många sitter mer eller mindre och " dissar " ner människor som kommer från detta område. Vad vet jag, men min FRAMTID, det bestämmer jag helt själv.
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har personligen kollat upp detta i Thailand med 4 olika Advokatföretag. Erhållit samma svar: Är din son född i sverige och har Thailändskt medborgarskap från Sverige. Så då står det i hans Thai-Pass  Som har " är utfrärdats av Thai Embassy i Sverige)  han är född i Sverige och kommer därmed inte att behöva göra miltärtjänstgöring - Men är situtionen ombytt: m.a.o. Att sonen är född i Thailand, så kan han löpa risk att bli uttagen att göra miltitärtjänstgöring i Thailand. Men enligt alla dessa jag har diskuterat detta känsliga ämne och har erhållit samma svar så kan jag inte garantera att dessa uppgifter är riktiga. För även om jag är Thai , så tänjer de flesta på reglerverken i Thailand likväl so i Sverige.

Skönt att sonen (med dubbla medborgarskap) föddes i Sverige då. Tack för den infon.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

In och ut ur Sverige på svenskt pass och in- och ut ur Thailand på thaipass är hur man ska göra. Och när man reser ut ur Thailand kan man även behöva visa upp det svenska för att bevisa att man har rätt att vistas dit man åker (eftersom man inte har något visa eller uppehållstillstånd i thaipasset).

Och Jo, det fungerar, frugan med dubbla medborgarskap reser så.

  Angånde detta så bör du tänka till: Jag har i mitt  Thaipass inskrivet att jag har ett annat medborgarskap, allt enligt direktiv från Immi. på flygplatsen. Även detta dubbelkollat från min sida, 2007 och när jag reste tillbaka 2008. Men detta är beslut, som jag själv inte kan råda över. Men alla bestämmer över vad man själv vill göra " egenkontroller" om vad som gäller eller inte. Själv fick jag ringa till Immigration från Sverige, för att ta reda på vad som gäller. Fann
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...