Jump to content
IGNORERAD

Tar din thaipartner för sig av din farangmat?


Herr Chang

Tar din thaipartner för sig av din farangmat?  

68 röster

  1. 1. Tar din thaipartner för sig av din farangmat?

    • Vi äter samma mat
      22
    • Nej
      7
    • Ja, ibland
      32
    • Ja, alltid
      7


Recommended Posts

Här sitter jag som gräsänkling och begrundar min mikrovågsmat. Jag funderar på vad i denna patetiska rätt fru Chang skulle vara intresserad av att provsmaka. Några av grönsakerna kanske?

För så blir det ofta faktiskt. Fru Chang må ha ätit sig ordentligt mätt på sin Isaan-mat, men kan ändå inte låta bli att provsmaka det jag äter. Dvs farangmat...

Är det något som hör till den thailändska matkulturen? Ja, jag vet att "min och din" mat inte hör till thailändska vanor. Men så kan det bli i Sverige.

Vad är era erfarenheter?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi äter för det mesta samma mat farangmat ena dan och thaimat andra dan..men när ruten fisk och kyklingfötter skall ätas då tar jag mig något annat

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av tiden i Sverige var frugan aningen skeptisk till vår mat. - Man blir inte mätt om man inte får äta ris, påstod hon. Visst åt hon min mat också men var alltid tvungen att fylla på med egen mat efteråt.

Nu efter 7 år i Sverige så lagar hon till och med svenska rätter som inte ens jag lagat någon gång. Hon slår upp kokboken och fixar till min förvåning köttfärslimpa, strömmingsflundra, korv stroganoff, våfflor mm. Och det blir supergott.

Under många år åt vi thaimat ungefär 5 dgr i veckan och svenskt 2, men sedan grabben la av med tissemjölk så gäller nog det omvända. För småbarn äter mycket hellre svenskt har vi upptäckt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde hemmalagade köttbullar och dom förnedrade hon redan innan hon hade smakat en. Numera så smakar hon iaf först och just nu så har hon hittat en favorit i äppelpaj. Inte mat egentligen men räknar allt in det som mat i detta sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

M000234287x020023

Quote

Här sitter jag som gräsänkling och begrundar min mikrovågsmat. Jag funderar på vad i denna patetiska rätt fru Chang skulle vara intresserad av att provsmaka. Några av grönsakerna kanske?

För så blir det ofta faktiskt. Fru Chang må ha ätit sig ordentligt mätt på sin Isaan-mat, men kan ändå inte låta bli att provsmaka det jag äter. Dvs farangmat...

Är det något som hör till den thailändska matkulturen? Ja, jag vet att "min och din" mat inte hör till thailändska vanor. Men så kan det bli i Sverige.

Vad är era erfarenheter?

Herr Chang har talat.

HC,

I och med att jag själv har jobbat som kock i en hel del kök inom hemtjänsten i Sverige, så förstår jag vad du menar.

-Nä men usch!, frågade pensionären, kan man äta det där? Om ändå frugan vore lika (väl)villigt inställd på att testa nya smakupplevelser som en annan har gjort. Men icke.

Aldrig att det kommer hända någonsin, aldrig.  :yes:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att fru Rospigg skulle äta farangmat är nästan lika sällsynt som att se herr Rospigg smaka på fru Rospiggs mat. Lika oaptitligt som Isaanmaten som jag blev sjuk av. Thaimat från restaurang är vanligtvis oftast mycket gott. Fru Rospigg kan möjligen äta potatis med socker på eller jordgubbar med salt. Upp och nedvända värden skulle jag kalla det.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Rospigg! Efter att ha läst  många av dina inlägg så funderar jag varför är du ihop med din kvinna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig varit med om att en thaitjej backat på att äta havskräftor, krabbor o fiskrätter tillagad på olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Singha gillar faktisk farangmat och jag gillar hennes thaimat. Det resulterar ofta i nya kombinationer som tex ”Kao Pad Korv”.

Hon älskar potatis, men så har vi ju också Jonas Alströmer och ”potatisfestivalen” här i Alingsås. Mot sillen var hon lite tveksam i början men det dröjde inte länge tills vi fick ”Kao Pad Sill” på bordet.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Rospigg! Efter att ha läst  många av dina inlägg så funderar jag varför är du ihop med din kvinna?

Larbejo!

Rospigg har sina goda skäl vad jag förstått av inlägg på annat forum.

Men han får väl förklara själv här i den mån han har lust.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Testa som tam på sur strömming!

Det har jag ätit flera ggr och det är mumma :P

Men så tycker jag ju om surströmming som är en förutsättning.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru lagar dagligen farangmat till mej och det händer ibland att hon tar för sej vid matbordet.

Numera har det gått inflation i mitt tyckande, men i början av hennes farangmatlagningskarriär, så var jag djupt imponerad hur hon kunde få till maten (smaken) så som jag önskade och hon har sedermera utvecklat riktiga mästartakter på såser.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Jive,

Vi ska inte på något sätt underskatta våra kära thaidamers förmåga att laga svensk mat.

Jag har blivit förbluffad flera gånger då fru Chang erbjudit en för henne ny rätt. Det är ju förstås någon thaiväninna som instruerat henne, men jag uppskattar tanken!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja Jive,

Vi ska inte på något sätt underskatta våra kära thaidamers förmåga att laga svensk mat.

Jag har blivit förbluffad flera gånger då fru Chang erbjudit en för henne ny rätt. Det är ju förstås någon thaiväninna som instruerat henne, men jag uppskattar tanken!

Herr Chang har talat.

Jag har ju så klart frågat hur och var hon har lärt sej och svaret är ganska kul och intressant.

Dels har hon studerat mina val av rätter vid restaurangbesök och dels har hon smygdissekerat smygsmakat dessa rätter.

Dessutom har hon (mot lite extra tip) bett serveringspersonalen göra vissa kollningar i köket.

I början var det Flaggans kök som var väldigt intressant och det var där hon plockade upp grunderna.

Sedermera har hon utökat sitt spionrevir bland farangkrogarna i Pattaya.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Alisa kopte tidigt pa sig ett gang europeiska kockbocker och lagade loss. Det blev intressant till en borjan da bland annat bade sniglar och wienershcnitzel hittade fram till bordet. Senare har hon aven tagit kurser i saval Indisk som Japansk matlagning da vi bada generellt gillar den maten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Nobody

Frugan äter aldrig halvfabrikat av något slag men är det vällagat från grunden så äter hon det mesta.

Det är en stor skillnad i hur mycket hon äter. När hon äter thaimat så åker det in portioner så man undrar över vart allt tar vägen men är det farangmat så är portionerna ganska blygsamma.

Äter vi farangmat till middag så gör hon med största sannolikhet en het chili rätt innan kvällen är slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har sagt åt henne på skarpen att ge fan i mina köttbullar.

Väldigt viktigt att man är tydlig med gränsdragningen i ett förhållande, brunsåsen får hon dock smaka på.

Ovegetariske Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som har en fru som inte lagar mat? Jag blir lite avundsjuk. För övrigt så äter vi alltid av samma mat som tillagats för dagen och det är en salig blandning av alla olika sorters maträtter men väldigt sällan svensk mat.

Det spelar ingen roll vilken slags mat vi äter för det är alltid thaistyle som gäller, dvs vi plockar åt oss från alla tallrikar som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon lagar thaimaten och jag dom andra rätterna . Till en början så gillade hon inte den svenska maten , men nu går det bra . Men hon har upptäckt det grekiska köket , som hon gillar mycket . Biffar med får ost i och liknade .

Av någon anledning så gillar hon inte pasta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Både mitt ex och min nuvarande har fattat tycke för Allabfood, Kebab, detta avskrap till mat.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...